-
Na czym polega konkurs ZUS „Dofinansowanie działań płatnika składek na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy”?
Program ZUS ma na celu wsparcie firm w pozyskaniu specjalistycznych maszyn i urządzeń poprawiających bezpieczeństwo pracowników. Jest to konkurs wyłaniający projekty usprawniające BHP, czyli: ograniczające liczbę chorób zawodowych i wypadków przy pracy oraz redukujących szkodliwość oddziaływania czynników ryzyka w miejscu pracy.
Określony został w nim szeroki katalog konkretnych działań inwestycyjnych i doradczych, na które można uzyskać dofinansowanie.
-
Kto może się ubiegać o dotację w ramach programu?
O dotację może się starać płatnik składek, który spełnia łącznie poniższe kryteria:
- nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
- nie zalega z opłacaniem podatków;
- nie znajduje się w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub postępowania układowego z wierzycielem;
- nie ubiega się o kolejne dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia wypłaty przez ZUS całości ostatniego dofinansowania;
- nie ubiega się o kolejne dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia zwrotu dofinansowania, do którego został zobowiązany.
-
Jaką kwotę dofinansowania można otrzymać?
Maksymalne dopuszczalne kwoty dofinansowania projektu wynoszą:
1) dla działań inwestycyjnych – 299 000,00 zł,
2) dla działań inwestycyjno-doradczych – 300 000,00 zł, w tym:
- 299 000,00 zł na działania inwestycyjne,
- 1 000,00 zł dla działań doradczych.
-
Czy można dowolnie dysponować środkami z programu w ramach realizacji projektu?
Nie jest możliwe przesuwanie środków finansowych pomiędzy działaniami i poszczególnymi czynnościami.
-
Czy można się ubiegać o niższą kwotę w ramach dofinansowania?
Tak, program zakłada minimalną kwotę wnioskowania w wysokości 10 000 zł.
-
Jakie warunki projektowe muszą zostać spełnione, aby otrzymać dotację?
Zgłoszony do konkursu projekt powinien w swoim założeniu dotyczyć ograniczenia oddziaływania przynajmniej jednego z poniższych czynników:
- mikroklimatu (gorący lub zimny);
- czynników chemicznych i pyłów;
- czynników biologicznych;
- czynników mechanicznych;
- czynników elektrycznych i elektryczności statycznej;
- hałasu;
- ogólnych i miejscowych drgań;
- niewłaściwego oświetlenia elektrycznego;
- promieniowania jonizującego;
- promieniowania optycznego (podczerwonego lub widzialnego lub nadfioletowego);
- pola elektromagnetycznego;
- obciążenia fizycznego, dynamicznego lub statycznego.
-
Jaki jest czas na realizację projektu?
Program zakłada termin realizacji projektu na 3-6 miesięcy, czyli nie może on być krótszy niż 3 miesiące i dłuższy niż 6 miesięcy.
-
Jakie inwestycje można dofinansować środkami z programu?
Zgodnie z Katalogiem działań inwestycyjnych i doradczych program zakłada realizację wielu inwestycji poprzez zakup i instalację m.in.:
- osłon niebezpiecznych stref maszyn i innych urządzeń, np. nastawnych samoczynnie;
- urządzeń ochronnych przed zagrożeniami mechanicznymi, np. blokujących, czułych na nacisk (maty, listwy), optoelektronicznych (kurtyny i promienie świetlne, skanery laserowe);
- uzupełniających środków ochronnych do maszyn realizujących funkcję awaryjnego zatrzymania, np. izolacyjnych odłączników całej maszyny lub jej części;
- elementów systemów sterowania realizujących funkcję bezpieczeństwa, np. oburęcznych urządzeń sterujących, wyłączników krańcowych;
- urządzeń sygnalizacji i ostrzegania, np. belki i sygnalizatory świetlne;
- osłon i ekranów chroniących przed promieniowaniem i polami elektromagnetycznymi oraz przed promieniowaniem jonizującym;
- elementów dźwiękoizolacyjnych oraz dźwiękochłonno-izolacyjnych, np. kabin, ekranów, osłon, tłumików akustycznych;
- ustrojów przeciwdrganiowych, np. wibroizolatorów, amortyzatorów;
-
Czy powyższe inwestycje muszą spełniać określone warunki?
Środki z programu należy przeznaczyć na działania mieszczące się w poniżej określonych obszarach:
- bezpieczeństwo instalacji technicznych, maszyn, urządzeń i miejsc pracy;
- urządzenia chroniące przed hałasem i drganiami mechanicznymi oraz promieniowaniem elektromagnetycznym;
- oświetlenie miejsc i stanowisk pracy oraz ochrona przed promieniowaniem optycznym;
- ochrona przed energią elektryczną i elektrycznością statyczną;
- urządzenia oczyszczające i uzdatniające powietrze, urządzenia mechanicznej wentylacji powietrza;
- sprzęt i urządzenia służące poprawie bezpieczeństwa pracy na wysokości, w zagłębieniach i innych strefach pracy;
- sprzęt i urządzenia służące ograniczeniu obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego;
- sprzęt i urządzenia służące poprawie bezpieczeństwa pracy w przypadku narażenia na czynniki chemiczne i szkodliwe czynniki biologiczne;
- środki ochrony indywidualnej.
-
Jak złożyć wniosek?
Wniosek można złożyć wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem strony prewencja.zus.pl poprzez zakładkę „Wysyłam wniosek”. Wnioskodawca powinien pobrać „Potwierdzenie złożenia Wniosku o dofinansowanie w wersji elektronicznej” w formacie pdf.
Każdy załączany do wniosku dokument musi być w formacie pdf (czytelny, właściwie obrócony, w oddzielnym pliku z odpowiednią nazwą, nie budzący wątpliwości co do treści).
Dokumentacja zdjęciowa może być przygotowana w formacie pdf, gif lub jpg.
Wnioski należy składać w terminie od 26 lutego do 27 marca 2024 r.
-
Jakie są kryteria oceny wniosku, na co zwrócić uwagę?
Kryteria oceny wniosku zostały podzielone na 3 części:
- Wymogi formalne
- złożenie wniosku we wskazanym terminie
- złożenie wniosku w wymaganej formie
- Wnioskodawca nie podlega wykluczeniu na podstawie wymagań, które musi spełniać
- Kryteria oceny wnioskodawcy
- rodzaj przedsiębiorstwa
- kategoria ryzyka wnioskodawcy wg kodu PKD
- Kryteria oceny merytorycznej wniosku
- zgodność proponowanych rozwiązań z przepisami BHP
- cel projektu
- adekwatność proponowanych w projekcie działań do realizacji
- efektywność wydatków w projekcie
- oddziaływanie projektu na poprawę BHP
- innowacyjność proponowanych rozwiązań technicznych i organizacyjnych
-
Co w przypadku braków formalnych, czy można składać korektę do złożonego już wniosku?
Tak, ale tylko raz. W przypadku braków formalnych ZUS wzywa do ich usunięcia w terminie do 14 dni kalendarzowych i dotyczy to wyłącznie braków wskazanych w wezwaniu.
-
W jaki sposób określić liczbę pracowników, za których opłacane są składki na ubezpieczenie społeczne?
Wnioskodawca określa liczbę pracowników, z których opłacane są składki na ubezpieczenie społeczne na dzień składania wniosku. Aby to właściwie wyliczyć, należy od liczby ubezpieczonych wykazanych w ostatniej deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA, która jest wymagalna na dzień złożenia wniosku odjąć osoby:
- podlegające wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu;
- przebywające na urlopach macierzyńskich;
- przebywające na urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego;
- przebywające na urlopach rodzicielskich;
- przebywające na urlopach wychowawczych;
- zatrudnione w celu przygotowania zawodowego;
- przebywające cały miesiąc na urlopach bezpłatnych, lub za które płatnik wykazał kody przerwy 151 i 152 za cały miesiąc;
- wyrejestrowane po przekazaniu deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA do ZUS w badanym okresie rozliczeniowym, z tym że nie później niż w dniu złożenia wniosku przez płatnika
– a następnie dodać osoby zgłoszone do ubezpieczeń społecznych w okresie po przekazaniu deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA do ZUS.