Pierwszą grupę licząca około 127 tysięcy podmiotów stanowią:
mają obowiązek zgodnie z zapisami Dyrektywy UE wdrożenia nowych procedur od 17 grudnia 2021 r.
Drugą grupę licząca 15 tys podmiotów i mającą o 2 lata więcej czasu na wdrożenie założeń Dyrektywy UE stanowią:
które mieć będą obowiązek wdrożenia nowych procedur od 17 grudnia 2023 r.,
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1937 nakłada na pracodawcę obowiązek wdrożenia procedury Sygnalisty. Pracodawcy są zobligowani do zapewnienia anonimowych kanałów zgłoszeń naruszeń i nieprawidłowości, a także do prowadzenia rejestru i zapewnienia właściwych szkoleń z tego zakresu.
Usługi powinny być dopasowane indywidualnie – do potrzeb, oczekiwań, wielkości organizacji, firmy i branży, w jakiej ona działa. Procedura Ochrony Sygnalistów opracowana na zlecenie marki Doradcy365 została przygotowana przygotowana przez prawników, ekspertów od ochrony specjalistów pracujących w dużych międzynarodowych korporacjach i z uwzględnieniem zidentyfikowanych potrzeb zgłaszanych przez naszych Klientów. Nasz zespół zaprojektuje i pomoże wdrożyć wszelkie niezbędne procedury, wewnętrzne kanały informowania o naruszeniach zapewniając pełną ochronę poufności tożsamości osoby dokonującej naruszenia oraz zapewni niezbędne szkolenia.
Nasi eksperci zapewnią kompleksowe wdrożenie Dyrektywy o Ochronie Sygnalistów. Przeprowadzimy Państwa przez cały proces krok po kroku. Na każdym etapie będziecie mogli korzystać ze wsparcia naszego konsultanta. Skorzystanie z naszych rozwiązań to pewność prawidłowego wdrożenia.
Już dysponujemy kompletnymi procedurami i szkoleniami zgodnymi z zapisami Dyrektywy UE. Gwarantujemy wszystkim Klientom, którzy dokonają zamówienia przez nasz e-sklep, opłacą zamówienie oraz prześlą podpisane warunki licencji, że otrzymają od Nas wykonaną usługę STANDARD (procedury, szkolenia oraz dostęp do Elektronicznego Formularza Zgłaszania Naruszeń) w ciągu 1-2 dni roboczych, natomiast w przypadku usługi PREMIUM w ciągu 1-3 dni roboczych od momentu przekazania koniecznych wytycznych do stworzenia dla Państwa zindywidualizowanej podstrony www.
W przypadku wejścia w życie polskiej Ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa (ustawy o sygnalistach) prześlemy Państwu bezpłatną aktualizację w zakresie procedur oraz e-szkoleń w terminie 3-5 dni roboczych od dnia jej wejścia w życie.
Bezpośrednio w naszym e-sklepie bądź poprzez kontakt e-mailowy mogą Państwo złożyć zamówienie na zakup kompletnego rozwiązania w postaci opracowanych przez naszą kancelarię prawną procedur i szkoleń oraz dostępu do Elektronicznego Formularza Zgłaszania Naruszeń w ramach Pakietu Standard lub Premium. Mogą również Państwo korzystać z dodatkowych e-konsultacji w razie potrzeby.
W naszej ofercie dostępne są 4 rozwiązania (dostosowane do potrzeb i budżetu jakim dysponuje nasz Klient) .
1) Kompleksowy, najbardziej wszechstronny, indywidualny i komfortowy Pakiet Premium w cenie 1.499 zł + VAT / za 1 rok – zawierający wszystkie wymagane procedury wdrożeniowe + 2 e-szkolenia (jedno dla pracodawcy i grona osób wyznaczonych do nadzorowania procesu ochrony sygnalistów oraz drugie e-szkolenie przeznaczone dla wszystkich pracowników, współpracowników, kontrahentów, stażystów etc. oraz dostęp do elektronicznego, anonimowego i w pełni zgodnego z Dyrektywą Europejską systemu zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów, a także kompleksową pomoc merytoryczną i techniczną naszych konsultantów.
2) Pakiet Standard – w cenie 999 zł + VAT / za 1 rok czyli rozwiązanie wystarczająco kompletne i przy tym bardzo ekonomiczne (niższa cena o 500 zł netto rocznie w stosunku do Pakietu Premium polega na ustandaryzowanym zamiast indywidualnego zakresie wyglądu i treści Formularza Zgłaszania Naruszeń oraz braku indywidualnego wsparcia ze strony konsultantów merytorycznych, przy zachowanym pełnym wsparciu technicznym). Pakiet Standard zawiera wszystkie wymagane procedury wdrożeniowe + 2 e-szkolenia (jedno dla pracodawcy i grona osób wyznaczonych do nadzorowania procesu ochrony sygnalistów oraz drugie e-szkolenie przeznaczone dla wszystkich pracowników, współpracowników, kontrahentów, stażystów etc. oraz dostęp do elektronicznego, anonimowego i w pełni zgodnego z Dyrektywą Europejską systemu zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów, a także kompleksową pomoc techniczną naszych konsultantów.
3) Pakiet Mikro – w cenie 599 zł + VAT / za 1 rok to rozwiązanie przeznaczone wyłącznie dla mikrofirm (nie zatrudniających pracowników lub zatrudniających do 9 osób) z branż wymienionych w Części I i II załącznika do Dyrektywy UE (np. biura rachunkowe, pośrednicy kredytowi) jest ono wystarczająco kompletne i przy tym najbardziej ekonomiczne (niższa cena o 900 zł netto rocznie w stosunku do Pakietu Premium polega na ustandaryzowanym zamiast indywidualnego zakresie wyglądu i treści Formularza Zgłaszania Naruszeń oraz braku indywidualnego wsparcia ze strony konsultantów merytorycznych, przy zachowanym pełnym wsparciu technicznym). Pakiet Standard zawiera wszystkie wymagane procedury wdrożeniowe + 2 e-szkolenia (jedno dla pracodawcy i grona osób wyznaczonych do nadzorowania procesu ochrony sygnalistów oraz drugie e-szkolenie przeznaczone dla wszystkich pracowników, współpracowników, kontrahentów, stażystów etc. oraz dostęp do elektronicznego, anonimowego i w pełni zgodnego z Dyrektywą Europejską systemu zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów, a także kompleksową pomoc techniczną naszych konsultantów.
4) Szybka e-konsultacja w cenie 149 zł + VAT / za 30-minutową konsultację z ekspertem prawnym umożliwiająca uzyskanie odpowiedzi na nurtujące pytania związane z wdrażaniem przepisów o ochronie sygnalistów.
Zgodnie z naszą najlepszą wiedzą nasze rozwiązania są najtańsze na rynku a jednocześnie są kompletne (zawierają aspekty prawne, techniczne i informatyczne) wystarczające do pełnego i prawidłowego wdrożenia przepisów o ochronie sygnalistów.
Szkolenie w sposób zwięzły i praktyczny przedstawia założenia dyrektywy. Prowadząca szkolenie w sposób wyczerpujący omawia zagadnienia związane z regulacjami prawnymi. Serdecznie polecam udział w szkoleniu.
Zakres usług w ramach pakietów kompleksowych :
Z ang. Whistleblower jest to osoba dokonująca zgłoszenia, pracująca w sektorze prywatnym bądź publicznym, która uzyskała informację na temat naruszeń w kontekście związanym z pracą, niezależnie od tego, czy stosunek pracy trwa, ustał, czy dopiero ma zostać nawiązany.
Wyróżnić można sygnalistów wewnętrznych (pracowników) i zewnętrznych (byłych pracowników, osoby rekrutowane, udziałowców, akcjonariuszy, wolontariuszy, stażystów, dostawców, podwykonawców, kontrahentów itp).
17.12.2021r.- podmioty prawne z sektora publicznego oraz podmioty działające w sektorze finansowym oraz podmioty prywatne, które zatrudniają ponad 250 pracowników;
17.12.2023.- podmioty prywatne (za wyjątkiem tych wymienionych w załączniku nr I i II do Dyrektywy, gdyż te muszą wdrożyć procedury bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników), które zatrudniają od 50 do 249 pracowników.
Ważnymi pojęciami w związku z wejściem w życie nowych przepisów dotyczących Ochrony sygnalistów jest właściwy organ, naruszenie oraz zgłoszenie.
Jest to działanie lub zaniechanie działania, które jest niezgodne z prawem i dotyczy aktów UE i dziedzin objętych tym zakresem lub są sprzeczne z przedmiotem, celem przepisów zawartych w aktach UE i dziedzinach objętych zakresem przedmiotowym.
Zgłoszenie to ustne lub pisemne przekazanie informacji na temat naruszeń.
Wyróżnić możemy zgłoszenie wewnętrzne, zewnętrzne lub publiczne. Zgłoszenie wewnętrzne oznacza przekazanie informacji w obrębie podmiotu prywatnego w sektorze prywatnym lub publicznym. Zewnętrzne dotyczy przekazania informacji właściwy organom. Z publicznym mamy do czynienia w sytuacja przekazania informacji do wiadomości publicznej.
Jest to odpowiedni organ krajowy wyznaczony do przyjmowania zgłoszeń i przekazywania informacji zwrotnych osobie dokującej zgłoszenia lub wyznaczony do wykonywania obowiązków przewidzianych w niniejszej dyrektywie, w szczególności w odniesieniu do działań następczych.
– zamówień publicznych,
– usług, produktów i rynków finansowych oraz zapobieganiu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmowi,
– bezpieczeństwa wytwarzania i dystrybucji produktów i ich zgodność z wymogami,
– bezpieczeństwa transportu,
– ochrony środowiska,
– ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
– bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia, dobrostanu i ochrony zwierząt,
– zdrowia publicznego,
– ochrony konsumentów,
– ochrony prywatności i danych osobowych oraz bezpieczeństwa sieci i systemów informacyjnych,
– sektora energetycznego,
– sektora ochrony zdrowia,
– sektora transportu,
– sektora bankowości,
– dostawców kluczowych usług cyfrowych (np. usług przetwarzania w chmurze),
– dostawców podstawowych mediów (gazu, prądu, wody).
Osoby pracujące w sektorze prywatnym lub publicznym, które uzyskały informacje na temat naruszeń w kontekście związanym z pracą, w tym co najmniej:
których stosunek pracy ma zostać dopiero nawiązany, w przypadku gdy informacje na temat naruszeń uzyskano w trakcie procesu rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy.
Skuteczna ochrona sygnalistów oznacza również ochronę tych kategorii osób, które, mimo iż nie są w sensie ekonomicznym zależne od swojej działalności zawodowej, to jednak mogą doświadczyć działań odwetowych za zgłaszanie naruszeń. Działania odwetowe wobec wolontariuszy i stażystów, bez względu na to czy otrzymują oni wynagrodzenie, mogą polegać na zaprzestaniu korzystania z ich usług lub wystawieniu im negatywnej opinii o pracy lub nadszarpnięciu ich reputacji bądź zniweczeniu perspektyw kariery zawodowej w inny sposób.
Ochrona ta powinna obejmować w pierwszej kolejności osoby o statusie „pracowników” w rozumieniu art. 45 ust. 1 TFUE zgodnie z wykładnią Trybunału, czyli osoby, które przez określony czas wykonują na rzecz innej osoby i pod jej kierownictwem określone świadczenia w zamian za wynagrodzenie. Ochrona powinna zatem obejmować również osoby w niestandardowych stosunkach pracy, w tym osoby zatrudnione w niepełnym wymiarze czasu pracy i osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub na podstawie stosunku pracy z agencją pracy tymczasowej, co stanowi niepewne formy zatrudnienia, gdzie standardowe środki ochrony przed niesprawiedliwym traktowaniem są często trudne do zastosowania. Pojęcie „pracownika” obejmuje również urzędników służby cywilnej, pracowników państwowych, a także inne osoby pracujące w sektorze publicznym (Numer 38 uzasadnienia Dyrektywy).
Ochrona powinna również objąć te kategorie osób fizycznych, które, mimo że nie są „pracownikami” w rozumieniu art. 45 ust. 1 TFUE, mogą odgrywać kluczową rolę w ujawnianiu naruszeń prawa Unii i mogą znaleźć się we wrażliwej sytuacji ekonomicznej w kontekście swojej działalności zawodowej. Na przykład:
(Na podstawie numeru 39 uzasadnienia Dyrektywy)
(Opracowane na podstawie nr 8-22 uzasadnienia Dyrektywy)
Dyrektywa zapewnia sygnalistom anonimowość. Bez wyraźnej zgody zgłaszającego jego tożsamość nie może być ujawniona (poza upoważnionymi członkami personelu właściwymi do przyjmowania takich zgłoszeń).
Dyrektywa niewątpliwie jest szansą na wzmocnienie swojego przedsiębiorstwa, uwagi na to że prawidłowy obieg i zarządzanie informacją to podstawa sukcesu w nowoczesnej gospodarce. Jest to jednak pewnego rodzaju wyzwanie technologiczne dla przedsiębiorstw. Wdrożenie nowych procedur wymaga odpowiedniego sprzętu, który pozwoli na anonimowe zgłaszanie naruszeń, procesowanie ich, analizę i reakcję. Kolejnym wyzwaniem dla przedsiębiorcy jest wprowadzenie takich rozwiązań informatycznych, prawnych i kulturowych, które pozwolą sygnaliście w sposób bezpieczny zgłosić naruszenie. Dyrektywa chroni nie tylko osobę dokonująca zgłoszenia, ale i osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia, współpracowników lub krewnych osoby dokonującej zgłoszenia, którzy są również związani zawodowo z pracodawcą, klientem lub usługobiorcą osoby dokonującej zgłoszenia co jest niewątpliwą zaletą. (Numer 41 uzasadnienia Dyrektywy). Taki zapis chroni osoby związane w jakiś sposób z osobą dokonująca zgłoszenia przed potencjalnymi działaniami odwetowymi.
1)Udostępnione kanały przyjmowania zgłoszeń powinny umożliwiać pracownikom podmiotu oraz osobom uprawnionym dokonywanie zgłoszeń informacji na temat naruszeń;
2) Kanały dokonywania zgłoszeń mogą być obsługiwane wewnętrznie przez wyznaczoną do tego celu osobę lub wyznaczony dział lub zapewnienie zewnętrzne przez osobę trzecią;
3) Podmioty prawne w sektorze prywatnym zatrudniające od 50 do 249 pracowników mogą dzielić się zasobami w zakresie przyjmowania zgłoszeń i wszelkich prowadzonych postępowań wyjaśniających;
4) Państwa członkowskie mogą zobowiązać podmioty prawne w sektorze prywatnym, szczególnie w dziedzinie środowiska i zdrowia publicznego, które zatrudniają mniej niż 50 osób do ustanowienia wewnętrznych kanałów;
5) Wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń mogą być wspólne dla kilku gmin lub obsługiwane przez wspólne wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń są odrębne i niezależne od odpowiednich zewnętrznych kanałów dokonywania naruszeń;
6) Państwa członkowskie zachęcają do zgłaszania za pośrednictwem wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszenia za pośrednictwem zewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń w przypadku, gdy naruszenie można skutecznie zaradzić wewnątrz organizacji, a osoba dokonująca zgłoszenia uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych.
Każda firma która wykupi u nas dostęp do jednego z naszych Pakietów (Premium lub Standard) otrzyma link pod którym możliwe będzie dokonywanie zgłoszeń. Pracownicy posługując się ww. linkiem w prosty, bezpieczny i w pełni anonimowy sposób będą mogli przesyłać swoje zgłoszenia. W pakiecie udostępnimy im również przydatne informacje o skutkach złożenia fałszywych zawiadomień.
Po kliknięciu wyślij zgłoszenie w sposób automatyczny bez udziału jakichkolwiek innych osób w pełni zanonimizowany (chyba że osoba zgłaszająca podała dobrowolnie swoje personalia) zostanie przesłane do upoważnionej osoby z firmy która odbierze to zgłoszenie i podejmie dalsze kroki w celu rozpatrzenia tego zgłoszenia.
Uprawnienie do odbioru takich zgłoszeń dla nas jako firmy doradczej wynika wprost z art. 54 Rozporządzenia KE które brzmi: “Do przyjmowania zgłoszeń naruszeń w imieniu podmiotów prawnych w sektorze prywatnym i publicznym mogą również zostać upoważnione osoby trzecie, pod warunkiem że zapewniają należyte gwarancje poszanowania niezależności, poufności, ochrony danych i zachowania tajemnicy. Takimi osobami trzecimi mogą być dostawcy platform na potrzeby zgłoszeń zewnętrznych, zewnętrzni doradcy, audytorzy…”
Ważne jest także, aby pamiętać o zapisach art. 73 niniejszej Dyrektywy, z którego wynika, że aby komunikacja z członkami personelu odpowiedzialnymi za rozpatrywanie zgłoszeń była skuteczna należy umożliwić posiadanie kanałów, które:
Dyrektywa zapewnia sygnaliście ochronę w związku z dokonaniem zgłoszenia
Należy wyłączyć możliwość powoływania się na zobowiązania prawne lub umowne osób fizycznych, takie jak klauzule lojalności w umowach lub umowy o zachowanie poufności, w celu uniemożliwienia dokonania zgłoszenia, w celu odmowy ochrony lub w celu ukarania osób dokonujących zgłoszenia za zgłoszenie informacji na temat naruszeń lub publiczne ujawnienie, w przypadku gdy dostarczenie informacji objętych zakresem takich klauzul i umów jest niezbędne do celów ujawnienia naruszenia. Jeżeli te warunki są spełnione, osoba dokonująca zgłoszenia nie powinna ponosić żadnej odpowiedzialności, czy to o charakterze cywilnym, karnym, administracyjnym, czy też odpowiedzialności związanej z zatrudnieniem. Zasadnym jest, aby istniała ochrona przed poniesieniem odpowiedzialności za zgłoszenie lub publiczne ujawnienie na mocy niniejszej dyrektywy informacji, w przypadku których osoba dokonująca zgłoszenia miała uzasadnione podstawy, by sądzić, że ich zgłoszenie lub publiczne ujawnienie było niezbędne w celu ujawnienia naruszenia zgodnie z niniejszą dyrektywą. Taka ochrona nie powinna obejmować zbędnych informacji, które osoba ta ujawniła, nie mając ku temu uzasadnionych podstaw.
Zazwyczaj osoba, która chcę zgłosić naruszenie bądź zaniechanie obawia się łatki tzw. „Donosiciela”. Dyrektywa dotycząca Ochrony Sygnalistów ma zapewnić odpowiednią ochronę osobie, która chciałaby dokonać zgłoszenia naruszenia bądź zaniechania. Osoba taka będzie miała swobodną możliwość powiadomić swoich przełożonych o nadużyciach w miejscu pracy.
Aby korzystać z ochrony na mocy niniejszej dyrektywy, osoby dokonujące zgłoszenia powinny mieć uzasadnione podstawy, by sądzić, w świetle okoliczności i informacji, jakimi dysponują w momencie zgłaszania, że zgłaszane przez nie kwestie są prawdziwe.
Wymóg ten zapewnia, aby osoba dokonująca zgłoszenia nie została pozbawiona ochrony w przypadku, gdy zgłosiła niedokładne informacje na temat naruszeń wskutek niezamierzonego błędu. Podobnie osoby dokonujące zgłoszenia powinny być uprawnione do ochrony na mocy niniejszej dyrektywy, jeżeli mają uzasadnione podstawy, by sądzić, że informacje będące przedmiotem zgłoszenia są objęte jej zakresem stosowania. Motywy osób dokonujących zgłoszenia, jakimi kierują się dokonując zgłoszenia, nie powinny mieć znaczenia przy podejmowaniu decyzji, czy powinny one otrzymać ochronę.
Jednocześnie ochroną nie powinno się obejmować osób zgłaszających informacje, które są już w pełni publicznie dostępne, ani w przypadku zgłaszania nieuzasadnionych plotek i pogłosek.
W art. 23 dyrektywy o sygnalistach zostały wskazane środki, które państwa członkowskie powinny zaimplementować w celu przeciwdziałania naruszeniom przy prawidłowym wdrożeniu kanałów sygnalizacyjnych lub ich niewdrożeniu. Przepis literalnie stanowi, że państwa członkowskie ustanawiają skuteczne, proporcjonalne i odstraszające sankcje stosowane wobec osób fizycznych lub prawnych, które:
W tym kontekście można mówić przede wszystkim o sankcjach karnych, administracyjnych, ale nie można także zapominać o odpowiedzialności cywilnoprawnej (roszczenia o odszkodowanie i zadośćuczynienie w ramach odpowiedzialności deliktowej). Pozostają także bardzo istotne kwestie wizerunkowe. Konieczność przygotowania odpowiednich procedur wynika wprost z numeru 75 uzasadnienia Dyrektywy. Osoby, które zamierzają dokonać zgłoszenia powinny mieć możliwość podjęcia świadomej decyzji o tym, czy, jak i kiedy dokonać zgłoszenia. Właściwe organy powinny zatem zapewniać zrozumiałe i łatwo dostępne informacje o dostępnych kanałach dokonywania zgłoszeń zapewnianych przez właściwe organy, o obowiązujących procedurach i członkach personelu odpowiedzialnych za rozpatrywanie zgłoszeń w obrębie tych organów oraz powinny ułatwiać dostęp do tych informacji. Wszystkie informacje dotyczące zgłoszeń powinny być przejrzyste, zrozumiałe i wiarygodne, aby propagować zgłaszanie naruszeń, a nie zniechęcać do takich działań.
Konieczność zgodności z RODO. Wdrożone procedury w związku z dyrektywą Ochrony Sygnalistów powinny być zgodne z RODO. Procedury te powinny zapewniać ochronę tożsamości każdej osobie dokonującej zgłoszenia, osób których dotyczy zgłoszenie, oraz osób trzecich, o których mowa w zgłoszeniu, na przykład świadków lub współpracowników, na wszystkich etapach procedury.
Konieczny jest przegląd wdrożonych procedur i ich ewentualna aktualizacja przynajmniej raz na trzy lata. Przeglądu procedur przyjmowania zgłoszeń dokonują właściwe organy a także podejmują one działania następcze w związku ze zgłoszeniami.
Osoba dokonująca zgłoszenia powinna otrzymać potwierdzenie w ciągu siedmiu dni od zawiadomienia. Co więcej, zgodnie z Dyrektywą organizacja w ciągu trzech miesięcy powinna przekazać informację o podjętych krokach w celu przeciwdziałania nieprawidłowościom.
Do obowiązku informacyjnego pracodawcy zalicza się również przejrzystą informację na temat procedur zgłaszania naruszeń unijnego prawa. Dotyczy to zarówno wewnętrznego kanału zgłoszeniowego, jak i zewnętrznych ścieżek. Jednym słowem sygnalista powinien otrzymać przejrzystą informację, w jaki sposób może zawiadomić o nieprawidłowościach.
Podmioty wymienione powyżej powinny zostać objęte ochroną, z uwagi na fakt że w przypadku zgłoszenia naruszenia narażone są na chociażby wcześniejsze rozwiązanie lub wypowiedzenie umowy, utratę dochodu, mobbing, zastraszanie czy stosowanie przymusu bojkot działalności czy wystawienie negatywnej opinii o prowadzonej działalności.
Jak zapewnić dostęp do kanału zgłoszenia tym wszystkim, którzy mają do tego prawo?
Kim właściwie jest sygnalista?
Kim ma być osoba, która przyjmuję zgłoszenia? Jak ją wyznaczyć?
Jaki jest zakres anonimowości? Co można zgłosić? Czy każde naruszenie należy zgłaszać?
Czy obowiązujące w podmiocie regulacje lub praktyka ich stosowania może uniemożliwić realizację prawa?
Które obowiązujące regulacje wewnętrzne powinny ulec zmianie?
Jak zapewnić poparcie pracowników dla uregulowań dotyczących sygnalistów?
Jakie dokładnie obowiązki wynikają z nowej Dyrektywy dot. Ochrony Sygnalistów?
Jakie sankcje grożą za niewdrożenie procedur?
Od czego rozpocząć przygotowania?
Jak zapewnić zgodność procedur z RODO?
Jakich naruszeń dotyczy Dyrektywa?
Nie znasz odpowiedzi na powyższe pytania? Odpowiedzi na te i inne pytania zawarliśmy w naszym wideo szkoleniu wchodzącym w skład kompleksowego Pakietu rozwiązań. Pomożemy Ci we wszystkim od A do Z.
Zgodnie z zapisami dyrektywy KE polskie instytucje publiczne, przedsiębiorstwa działające w sektorze finansowym oraz prywatne przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 250 pracowników powinny wdrożyć pełne systemy ochrony sygnalistów od dnia 17 grudnia 2021. Polski projekt Ustawy w tym zakresie również taki termin wskazuje jako obligatoryjny, jednak brak uchwalenia i wejścia w życie polskiej ustawy uniemożliwił pełne wdrożenie przepisów Dyrektywy. Możliwe było wprowadzenie procedur wewnętrznych oraz kanałów zgłoszeń wewnętrznych, niemożliwe wobec ich nie ustanowienia przez organy Państwa stało się wdrożenie kanałów zewnętrznych. Sytuacja zmieni się wkrótce, po zatwierdzeniu polskich przepisów w tym zakresie.
Pakiet dokumentów procedur i szkoleń oferowany przez markę Doradcy365 jest w pełni zgodny z zapisami Dyrektywy KE w zakresie ochrony sygnalistów, jest tez zgodny z projektem polskiej ustawy w tym zakresie. Marka Doradcy365 zapewni, iż gdyby na etapie legislacyjnym Ustawodawca wprowadził zmiany do projektu Ustawy lub w terminie obowiązywania danego Pakietu wydal nowe akty prawne skutkujące koniecznością modyfikacji procesy – to taka aktualizacja zostanie wprowadzona i rozesłana do wszystkich klientów niezwłocznie po jej przyjęciu – i całkowicie bezpłatnie.