Zobacz, kim jesteśmy i co możemy dla Ciebie zrobić.
Kontrole przeprowadzane przez różne instytucje, takie jak Urząd Skarbowy, Urząd Celny, Państwowa Inspekcja Pracy, czy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, mogą być stresujące i uciążliwe dla przedsiębiorców. W trakcie kontroli mogą być oni narażeni na zarzuty naruszenia przepisów prawa, co może skutkować nałożeniem kar finansowych, czy innych sankcji.
Oferujemy kompleksową pomoc Klientom w trakcie kontroli, dostarczając im nie tylko profesjonalnych usług doradczych, ale także pewność siebie w obliczu stresujących sytuacji.
Nasi eksperci posiadają wieloletnie doświadczenie w zakresie przepisów prawa oraz prowadzenia kontroli. Często są to byli pracownicy Urzędów i Instytucji publicznych, którzy mogą podzielić się swoim doświadczeniem i udzielić wszelkiej pomocy na etapie przygotowania do kontroli, w jej trakcie oraz w przygotowaniu odwołań od wyników, a także w spełnieniu zaleceń pokontrolnych czy w sporach w tym zakresie, w tym na etapie sądowym.
Naszym celem jest zapewnić Ci kompleksową pomoc w kwestiach związanych z kontrolami i pomóc osiągnąć sukces, niezależnie od wyzwania, przed którym stoisz.
W ramach naszych usług, za dodatkową opłatą, oferujemy także:
— Ile to kosztuje?
Wiemy, że każdy klient jest wyjątkowy, a jego potrzeby oraz możliwości finansowe są różne. Dlatego też nie podajemy jednej, stałej ceny za nasze usługi. Naszym celem jest dostarczenie Ci dokładnie tego, czego potrzebujesz, a cena jest ustalana indywidualnie, aby spełnić Twoje oczekiwania.
Rozumiemy, że Twoje potrzeby mogą być zupełnie inne niż potrzeby innych klientów. Dlatego nasze podejście do cen jest elastyczne i dostosowujemy je do Twojej sytuacji.
— Jak to działa?
Skontaktuj się z nami! Jak wolisz- telefonicznie lub e-mailowo. Podaj nam dane kontaktowe do Ciebie i Twojej firmy (nazwa, adres, NIP i nr telefonu)
e-mail: biuro@doradcy365.pl
numery telefonów: 500 181 151 oraz 792 532 726
Nasz zespół dokładnie oceni Twoje potrzeby i przygotuje indywidualną ofertę dostosowaną do Ciebie. Omówimy ofertę i odpowiemy na wszystkie Twoje pytania. Możesz być pewien, że wszystko jest jasne i zrozumiałe. Następnie wybierasz, czy akceptujesz naszą ofertę, a my rozpoczynamy pracę zgodnie z ustaleniami.
1. Przygotowanie do kontroli
Na tym etapie:
2. Powiadomienie o kontroli
Kontrolowany podmiot powinien zostać powiadomiony o kontroli, co najmniej na 7 dni przed jej rozpoczęciem. Powiadomienie powinno zawierać informację o zakresie i celu kontroli, terminie i miejscu kontroli oraz o prawie kontrolowanego do złożenia wyjaśnień i żądania udziału w kontroli.
Niektóre kontrole (zwykle pozaplanowe) mogą odbyć się bez uprzedniego powiadomienia.
3. Przeprowadzenie kontroli
Na tym etapie kontrolerzy dokonują sprawdzenia, czy przedsiębiorstwo spełnia określone standardy i wymagania. Kontrola może być przeprowadzona w siedzibie przedsiębiorstwa lub w innym miejscu, gdzie znajdują się dokumenty lub informacje objęte kontrolą.
4. Sporządzenie protokołu z kontroli
Po zakończeniu kontroli sporządzony zostaje protokół, w którym opisuje się przebieg kontroli i stwierdzone nieprawidłowości. Protokół jest doręczany kontrolowanemu podmiotowi.
W przypadku zastrzeżeń przedsiębiorca może złożyć odwołanie lub zażalenie na decyzję organu kontrolnego.
5. Wydanie zaleceń pokontrolnych
Na podstawie protokołu z kontroli kontrolerzy mogą wydać zalecenia pokontrolne, w których określają sposób usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
6. Usunięcie nieprawidłowości i ocena skuteczności kontroli
Kontrolowany podmiot jest zobowiązany do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w terminie określonym w zaleceniach pokontrolnych.
Po upływie terminu na usunięcie nieprawidłowości kontrolerzy przeprowadzają ocenę skuteczności kontroli.
W przypadku kontroli przeprowadzanej przez organy administracji publicznej, dokumentacja kontroli powinna być sporządzona zgodnie z przepisami prawa.
Dokumentacja kontroli może się różnić w zależności od organu przeprowadzającego kontrolę, jednak najczęściej zawiera takie elementy, jak m.in.:
Protokół z kontroli powinien zawierać m. in. następujące informacje:
Zalecenia pokontrolne powinny zawierać m. in. następujące informacje:
Korespondencja związana z kontrolą powinna być zachowana w oryginalnej formie.
Inne dokumenty związane z kontrolą powinny być sporządzone w formie pisemnej lub elektronicznej.
Dokumentacja kontroli powinna być przechowywana przez okres co najmniej 5 lat.
Nieprawidłowości podatkowe, takie jak:
Nieprawidłowości celne, takie jak:
Nieprawidłowości w zakresie prawa pracy, takie jak:
Nieprawidłowości w zakresie prawa konkurencji, takie jak:
Nieprawidłowości w zakresie ochrony danych osobowych, takie jak:
Nieprawidłowości w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, takie jak:
Nieprawidłowości w zakresie ochrony środowiska, takie jak:
Usługi pomocy w trakcie kontroli, które oferujemy, stanowią kompleksowe wsparcie w tym zakresie. Nasza wykwalifikowana kadra ekspertów i prawników, doświadczonych w różnych dziedzinach prowadzenia działalności gospodarczej, jest gotowa służyć jako Twoi przewodnicy i obrońcy w trudnych chwilach.
Dlaczego warto wybrać nasze usługi pomocy w trakcie kontroli? Nasza kadra to doświadczeni eksperci w swoich dziedzinach, gotowi dostosować podejście do indywidualnych potrzeb klienta. Działamy z pasją i zaangażowaniem, aby chronić interesy naszych klientów, przy jednoczesnym szanowaniu wartości takich jak profesjonalizm, etyka i poufność. Naszym celem jest osiągnięcie pozytywnych i skutecznych wyników we wszystkich aspektach działalności naszych klientów.
Przedsiębiorca, ekspert w zakresie zarządzania ryzykiem oraz wymiany towarowej z zagranicą, analityk, certyfikowany trener biznesu.
Absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Administracja oraz studiów podyplomowych z zakresu Zarządzania Ryzykiem na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, certyfikowany trener II stopnia.
Od 2006 roku prowadzi szkolenia dla biznesu, w których uczestniczyło ponad 3000 osób oraz dla administracji publicznej, w których uczestniczyło ponad 2000 funkcjonariuszy celnych, pracowników administracji skarbowej oraz resortu Ministerstwa Finansów.
Uczestnik zespołów zadaniowych w ramach tworzenia systematyki obszarów oraz metod reakcji na ryzyka oraz współtwórca instrukcji analitycznej dla Służby Celnej – w ramach struktur Ministerstwa Finansów.
Wykładowca studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu na kierunkach Audyt. Trener wykładowca w ramach KAS (Krajowa Administracja Skarbowa).
Czynny analityk z piętnastoletnim doświadczeniem: w tym naczelnik wydziału zarządzania ryzykiem w Izbie Celnej we Wrocławiu, kierownik referatu analizy ryzyka i międzynarodowej wymiany informacji w Dolnośląskim Urzędzie Celno-Skarbowym.
Autor publikacji z zakresu zarządzania ryzykiem celnym, stosowania w praktyce metod heurystycznych.
Przedsiębiorca, brał udział w procesach szkoleniowo-doradczych przygotowujących firmy do ubiegania się o ułatwienia celne w ramach Unijnego Kodeksu Celnego jak również w fazie po uzyskaniu pozwoleń w tym zakresie.
Posiada ponad 25-letnie doświadczenie w pracy na stanowiskach managerskich i zarządczych w różnych podmiotach w tym w bankach, firmach konsultingowych i szkoleniowych, start upach, firmach produkcyjnych, handlowych i usługowych. Współuczestniczył w prowadzeniu setek różnych negocjacji zarówno w kwestiach trudnych sporów między interesariuszami jak i złożonych negocjacji handlowych w projektach wartych setki milionów złotych.
Jako ekspert i doradca gospodarczy w praktyce wykorzystuje zdobytą wiedzę specjalistyczną wspierając firmy mikro, mśp jak i duże organizacje biznesowe. Współuczestniczył w tworzeniu od podstaw nowych podmiotów oraz doradzał w rozwijaniu istniejących firm.
Posiada kompetencje zwłaszcza w zakresie zarządzania, inwestycji, finansów i marketingu.
Swoje bogate doświadczenie związane z tematyką zarządzania i negocjacji przekłada również na realizację szkoleń i kursów w tym zakresie.
Od 2009 roku trener w zakresie szkoleń i warsztatów dla beneficjentów (przedsiębiorców prywatnych, jednostek sektora finansów publicznych) oraz pracowników instytucji pośredniczących i zarządzających z działu rozliczeń i działu kontroli, głównie z zakresu projektów współfinansowanych ze środków UE dotyczących realizacji, kontroli, prawidłowego rozliczenia i księgowości.
Od 2005 roku specjalista w zakresie rozliczanie, realizacji oraz kontroli projektów unijnych. Zajmuje się określaniem szczegółowego zakresu projektu, planowaniem, realizacją i kontrolą harmonogramów rzeczowych i finansowych, oceną ryzyka na poziomie całego cyklu życia projektu, doborem odpowiedniej kardy zaangażowanej w projekt. Główny zakres obowiązków to audyt i przygotowanie jednostki do realizacji projektów współfinansowanych, tworzenie i audyt wniosków rozliczeniowych, tworzenie i/lub dostosowanie dokumentów wewnętrznych jednostki realizującej projekt współfinansowany, kontrola prawidłowości realizacji projektów współfinansowanych w zakresie rzeczowy, finansowym i księgowym.
Od 2005 roku doświadczenie zawodowe związane z księgowością i kadrami oraz zarządzaniem finansami. Dyrektor finansowy, główny księgowy odpowiada w wielu podmiotach za budżetowanie, realizacja planu finansowego i kontrola realizacji planów na poziomie przedsiębiorstw lub projektów inwestycyjnych, zarządzanie długoterminowe i krótkoterminowe, bieżąca kontrola nad optymalnym wykorzystywaniem funduszy. Ma doświadczenie w pełnieniu nadzoru nad obsługą księgowo – kadrowa, księgowością, przygotowaniem sprawozdań finansowych, deklaracji podatkowych, opracowaniem pełnej dokumentacji kadrowej (akta osobowe, umowy, listy płac, regulaminy pracy, regulaminy wynagrodzeń, deklaracje do ZUS).
Od 2010 roku doświadczenie zawodowe związane z pełnieniem funkcji kierownika jednostek prawa handlowego (w tym podmiotów notowanych na giełdzie) w branżach konsultingowych, finansowych, informatycznych; związanych z wymianą walut, nieruchomościami, usługami dla biznesu.
Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Uniwersytetu Ekonomiczny we Wrocławiu.
Od 12 lat zajmuje się pisaniem i rozliczaniem projektów z dofinansowaniem ze środków UE z PUP, ARiMR, LGD, Regionalnych Programów Operacyjnych, PARP, BGK.
Posiada kilkuletnie doświadczenie na stanowisku Project Managera w projekcie dofinansowanym ze środków unijnych. Przez 4 lata była również Członkiem Rady Nadzorczej Ośrodka Leczniczo – Rehabilitacyjnego „Bucze” w Górkach Wielkich.
Ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, kierunek Finanse i Rachunkowość, specjalizacja: Finanse, Podatki i Rachunkowość Spółek, a także studia podyplomowe na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu, kierunek: Wiedza o Unii Europejskiej „Agro-Unia”.
Po studiach odbyła staż w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Biurze Pomocy Technicznej i Departamencie Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Na co dzień zajmuje się wyszukiwaniem programów dotacyjnych, oceną szans projektu, sporządzaniem dokumentacji aplikacyjnej (wniosków, biznesplanów, studiów wykonalności) oraz rozliczaniem dotacji.
Celem kontroli celno-skarbowych jest zapewnienie przestrzegania przepisów prawa celnego i podatkowego.
Kontrole te mają na celu m.in.:
Kontroli celno-skarbowej może zostać poddany każdy podmiot, który wykonuje czynności podlegające przepisom prawa celnego lub podatkowego. Dotyczy to zarówno przedsiębiorców, jak i osób fizycznych.
Według przepisów o Krajowej Administracji Skarbowej kontrola celno-skarbowa powinna być zakończona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Dokumenty, które zostaną zgromadzone przez kontrolującego po tym terminie nie mogą stanowić dowodu w sprawie.
W świetle aktualnych przepisów ustawy z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej kontrola celno-skarbowa może zostać rozpoczęta bez wcześniejszego powiadomienia podatnika. To oznacza, że przedsiębiorcy nie mają możliwości przygotowania się do postępowania kontrolnego, gdyż wraz z doręczeniem upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej urząd może natychmiast rozpocząć procedury kontrolne.
Zgodnie z zapisami ustawy z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej Naczelnicy urzędów celno-skarbowych mogą wykonywać czynności kontrolne także poza terytorialnym zasięgiem ich działania. Kontrolę celno-skarbową może więc przeprowadzić dowolny Urząd Skarbowy, niekoniecznie właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności.
Organy kontrolujące mają szerokie uprawnienia podczas kontroli celno-skarbowej. Zapewnia je ustawa o KAS. Mogą one m.in.:
Kontrolowany podmiot ma obowiązek:
Tak, w trakcie trwania kontroli podatnik ma możliwość złożenia korekty dotyczącej obszaru objętego kontrolą w trakcie trwania czynności sprawdzających. Zgodnie z art. 62 ust. 4 ustawy o KAS, podatnik może złożyć korektę w terminie 14 dni od dnia doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. W sytuacji gdy korekta zostanie złożona po upływie tego terminu nie wywoła skutków prawnych, a więc nie organ nie uwzględni złożonej korekty.
Ponowne skorygowanie deklaracji po zakończeniu kontroli celno-skarbowej nie wywołuje skutków prawnych w zakresie, w jakim dokonana korekta przewiduje cofnięcie ustaleń kontroli celno-skarbowej. Organ zawiadamia na piśmie składającego korektę o jej bezskuteczności.
Od tej zasady wyróżniono trzy wyjątki, kiedy to możliwe jest ponowne skorygowanie deklaracji:
Gdy w wyniku kontroli zostaną stwierdzone nieprawidłowości, wtedy kontrola przekształca się w postępowanie podatkowe, jeżeli:
Na podmiot, który, pomimo prawidłowego wezwania, w wyznaczonym terminie nie udostępnił dokumentów lub nie udzielił informacji, lub udzielił ich w niepełnym zakresie organ KAS może, w drodze decyzji, nałożyć karę pieniężną w wysokości do 10 000 zł.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości podczas kontroli celno-skarbowej, organy kontrolujące mogą wydać decyzję o:
Art. 221 Ordynacji podatkowej wskazuje, że w przypadku wydania decyzji w pierwszej instancji przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, dyrektora izby administracji skarbowej, samorządowe kolegium odwoławcze lub dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej odwołanie od decyzji rozpatruje ten sam organ podatkowy, stosując odpowiednio przepisy o postępowaniu odwoławczym.
Oznacza to, że właściwym organem odwoławczym jest organ wydający decyzję, czyli naczelnik urzędu celno-skarbowego.
Kontrola projektów dotacyjnych to sprawdzenie, czy beneficjent projektu dotacyjnego realizował projekt zgodnie z umową o dofinansowanie. Kontrola może dotyczyć zarówno realizacji celów projektu, jak i wydatków poniesionych przez beneficjenta.
Przepisy, które wskazują na możliwość przeprowadzenia kontroli w tym zakresie to art. 36 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, który wskazuje, że organ dotujący może kontrolować prawidłowość pobrania i wykorzystania udzielonych dotacji oświatowych.
Kontrola może obejmować okres 5 lat budżetowych poprzedzających rok budżetowy, w którym jest ona przeprowadzana.
Osoby upoważnione do przeprowadzenia kontroli mają prawo wstępu do przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oraz wglądu do prowadzonej przez nie dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania w związku z przekazaną dotacją, a w przypadku szkół, o których mowa w art. 26 ust. 2 – także do wglądu do list obecności, o których mowa w art. 26 ust. 3, oraz ich weryfikacji.
Kontrola może dotyczyć zarówno realizacji celów projektu, jak i wydatków poniesionych przez beneficjenta.
Kontrola z PUP może być przeprowadzona w każdym czasie, jednak najczęściej odbywa się w ciągu 2 lat od dnia przyznania dotacji.
Kontrolę przeprowadzają pracownicy PUP, którzy mogą m.in.:
Z doświadczenia wynika, że w czasie wizyty monitorującej urząd najczęściej sprawdza, czy wskazane w kosztorysie przedmioty i urządzenia rzeczywiście zostały zakupione oraz czy są magazynowane we wskazanym we wniosku miejscu. Urzędnicy mogą także sprawdzić dokumenty księgowe na zakupiony sprzęt (np. faktury) oraz dokumenty firmowe (np. wystawione faktury, deklaracje ZUS).
Ponadto, w przypadku otrzymania dotacji ze środków unijnych, urząd może zweryfikować, czy sprzęt oraz miejsce prowadzenia działalności gospodarczej zostały odpowiednio oznaczone emblematami unijnymi.
Kontrola z PUP po przyznaniu dotacji odbywa się w kilku etapach:
Zgodnie z art. 24 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027, kontrole i audyty projektu mogą przeprowadzać:
Ponadto Beneficjent jest obowiązany poddać się audytom lub kontrolom wykonywanym przez instytucję audytową, Komisję Europejską, Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), Europejski Trybunał Obrachunkowy, inne podmioty do tego uprawnione na podstawie przepisów odrębnych, lub na zlecenie tych instytucji.
Kontrole projektów unijnych obejmują:
Kontrole te mogą obejmować kontrole zdolności wnioskodawców ubiegających się o dofinansowanie projektu w sposób niekonkurencyjny lub beneficjentów realizujących projekty wybrane do dofinansowania w ten sposób, do prawidłowej i efektywnej realizacji projektu, polegające w szczególności na weryfikacji procedur obowiązujących w zakresie realizacji projektu.
Organy kontrolujące mają szerokie uprawnienia podczas kontroli projektu dotacyjnego. Mogą one m.in.:
Beneficjent projektu dotacyjnego ma obowiązek:
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości podczas kontroli projektu dotacyjnego, instytucja udzielająca dofinansowania może podjąć następujące działania:
Do podstawowych zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej należy kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, w szczególności dotyczące:
Przed rozpoczęciem standardowej kontroli przeprowadzanej przez Sanepid, przedsiębiorca musi zostać o niej prawidłowo zawiadomiony.
Zawiadomienie musi zawierać:
Kontrola może odbyć się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli, a w przypadku gdy kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, jej wszczęcie wymaga ponownego zawiadomienia.
Kontrola może rozpocząć się przed upływem 7 dni od doręczenia zawiadomienia, pod warunkiem uzyskania zgody przedsiębiorcy lub na jego wniosek.
W przypadku, gdy Sanepid dokonuje urzędowych kontroli żywności, może przeprowadzić kontrolę bez wcześniejszego zawiadomienia i ma prawo wstępu na teren przedsiębiorstwa o każdej porze dnia i nocy.
W przypadku stwierdzenia naruszeń przepisów, przedsiębiorca będzie musiał zapłacić koszty wykonania badań laboratoryjnych oraz innych czynności wykonywanych przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej podczas kontroli w przedsiębiorstwie.
Jeśli w trakcie kontroli inspektor stwierdzi naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych, w drodze decyzji nakaże ich usunięcie.
W przypadku stwierdzenia, że naruszenie wymagań spowodowało bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, inspektor Sanepidu może nakazać:
Takie decyzje podlegają natychmiastowemu wykonaniu.
Sanepid może nakazać również likwidację hodowli lub chowu zwierząt.
Kontrola legalności wykonywania pracy przez cudzoziemców to działania podejmowane przez organy kontrolne w celu sprawdzenia, czy cudzoziemiec zatrudniony w Polsce posiada odpowiednie dokumenty uprawniające go do wykonywania pracy.
Kontrole legalności wykonywania pracy przez cudzoziemców mogą przeprowadzać następujące organy:
Aktualne przepisy dotyczące kontroli Państwowej Inspekcji Pracy reguluje ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy.
Państwowa Inspekcja Pracy może prowadzić kontrole w zakresie przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów dotyczących stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, czasu pracy, urlopów, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych.
PIP może prowadzić kontrole legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, wykonywania działalności oraz przestrzegania obowiązku:
a także w zakresie kontroli legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców.
Kontrola środowiskowa to proces sprawdzania, czy podmioty gospodarcze przestrzegają przepisów prawa ochrony środowiska. Inspekcja Ochrony Środowiska kontroluje przedsiębiorców korzystających w trakcie swojej działalności ze środowiska. Korzystaniem ze środowiska jest m. in. korzystanie z wód, emisja gazów do atmosfery, przemysł wydobywczy.
Kontrole środowiskowe można podzielić na kilka rodzajów, w zależności od ich przedmiotu, zakresu i sposobu przeprowadzania. Do najczęstszych rodzajów kontroli środowiskowych należą:
W ramach kontroli pozaplanowych można wyróżnić:
Kontrole interwencyjne są przeprowadzane w związku z rozpatrywaniem skarg i interwencji dotyczących zanieczyszczenia środowiska lub podejrzenia wystąpienia takiego zanieczyszczenia, wystąpienia poważnych awarii lub w celu przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia.
W przypadku kontroli pozaplanowych nie ma obowiązku wcześniejszego zawiadamiania o kontroli, a inspektor może ją przeprowadzić jedynie na podstawie legitymacji służbowej. Mogą się one także odbywać o każdej porze dnia i nocy oraz nawet pod nieobecność przedsiębiorcy.
Przedmiotem kontroli środowiskowych może być gospodarowanie odpadami, korzystanie z wód, emisja gazów i pyłów, a także przestrzeganie przepisów w zakresie marnowania żywności, stosowania substancji chemicznych czy GMO.
Sposoby przeprowadzania kontroli środowiskowych regulują następujące przepisy:
Zgodnie z przepisami, organem kontrolnym jest co do zasady wojewódzki inspektor ochrony środowiska (WIOŚ) właściwy dla miejsca prowadzenia działalności, który wykonuje swoje działania przy udziale upoważnionych inspektorów. W uzasadnionych przypadkach czynności należące do właściwości WIOŚ może podejmować również GIOŚ.
Jeśli przeprowadzenie czynności kontrolnych wymaga wiedzy lub umiejętności specjalistycznych, do udziału w kontroli mogą zostać upoważnione również osoby niebędące inspektorami. Oznacza to, że krąg podmiotów kontrolnych jest dużo szerszy, gdyż każdy organ realizujący zadania z zakresu ochrony środowiska jest jednocześnie organem kontrolnym.
Organy kontrolujące mają szerokie uprawnienia, które pozwalają im na skuteczne wykonywanie swoich zadań. Mają prawo m. in. do:
Przy wykonywaniu czynności kontrolnych organy środowiskowe mogą korzystać z pomocy innych organów, w tym m.in. Policji, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, urzędów nadzoru górniczego a nawet Krajowej Administracji Skarbowej.
Naruszenia przepisów prawa ochrony środowiska mogą skutkować nałożeniem na podmiot gospodarczy kar administracyjnych, takich jak:
W przypadku stwierdzenia naruszeń koszty analiz i wykonywania pomiarów, w tym pobierania próbek, na podstawie których stwierdzono naruszenie wymagań ochrony środowiska, ponoszą jednostki kontrolowane, których działalność jest źródłem naruszania tych wymagań.
Ponadto, w przypadku poważnych nieprawidłowości, przedsiębiorca może podlegać także odpowiedzialności karnej na podstawie przepisów kodeksu karnego, w szczególności wg zapisów rozdziału XXII – Przestępstwa przeciwko środowisku, który wymienia następujące czyny podlegające karze:
Jeśli w trakcie kontroli inspektorzy uzyskają uzasadnione podejrzenie popełnienia tak zwanego przestępstwa przeciw środowisku (na przykład zanieczyszczenie środowiska w znacznych rozmiarach), mogą także: