Już wkrótce ruszy nabór organizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w ramach działania 1.5 FERS EFS Plus, zatytułowany „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu”. Konkurs ten, planowany na trzeci kwartał 2024 roku, ma na celu poprawę jakości kształcenia i zwiększenie wskaźników ukończenia studiów na polskich uczelniach.
Podstawowe informacje o konkursie
Konkurs, wpisujący się w Priorytet 1 FERS – Umiejętności – ma na celu poprawę jakości, poziomu włączenia społecznego oraz skuteczności systemów kształcenia i szkolenia, a także ich powiązania z rynkiem pracy.
Działania realizowane w ramach konkursu będą wspierać walidację uczenia się pozaformalnego i nieformalnego oraz nabywanie kompetencji kluczowych, w tym umiejętności przedsiębiorczych i cyfrowych. Planowany jest także rozwój dualnych systemów szkolenia i przygotowania zawodowego.
Projekty w konkursie mają na celu dostosowanie oferty uczelni do potrzeb rozwijającej się gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji.
Dla kogo?
Główne grupy docelowe to:
- uczelnie wyższe,
- pracownicy uczelni,
- studenci.
Forma i wysokość wsparcia
Maksymalna wartość dofinansowania dla jednego projektu wynosi 5 mln zł, a czas realizacji projektu może wynosić do 42 miesięcy.
Łączna pula środków przeznaczonych na dofinansowania w naborze wynosi 200 mln zł, z wymaganym wkładem własnym beneficjentów na poziomie 3%.
Dodatkowo przewidziano cross-financing w wysokości 20 mln zł, który może być przeznaczony na zakup infrastruktury lub adaptację pomieszczeń bezpośrednio związanych z działaniami projektowymi.
Działania podlegające dofinansowaniu
Projekty mają na celu minimalizowanie zjawiska przedwczesnego kończenia nauki (drop-out), poprzez:
- zwiększanie efektywności procesu rekrutacji,
- tworzenie lub wsparcie funkcjonowania struktur, takich jak akademickie biura karier,
- zmiany w sposobie realizacji procesu kształcenia (np. system kształcenia na odległość lub hybrydowego),
- wdrożenie zajęć wyrównawczych,
- pomoc psychologiczną,
- wsparcie materialne.
Należy jednak zaznaczyć, że zmiany w procesie kształcenia nie mogą obejmować modyfikacji programów kształcenia ani ich realizacji, ani finansowania kształcenia (np. dofinasowania czesnego).
Monitorowanie i analiza
Projekty mogą obejmować sfinansowanie stworzenia lub rozwijania istniejącego na uczelni systemu monitorowania zjawiska drop-out. Weryfikacja kryterium będzie dokonywana na podstawie treści wniosku.
Wnioskodawca przedstawia wyniki analizy i diagnozę przyczyn zjawiska przedwczesnego kończenia nauki, wykorzystując np. dane z ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych. Analiza może dotyczyć także czynników defaworyzacji wpływających na zjawisko drop-out. Opis zadań planowanych do realizacji w projekcie musi opierać się na tej analizie i diagnozie.
Termin i forma składania wniosków
Wnioski przyjmowane będą w postaci elektronicznej za pośrednictwem LSI NCBR. Najbliższy nabór zaplanowano na wrzesień 2024 r.
Podsumowanie
Konkurs „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu” to doskonała okazja, aby wzmocnić swoją instytucję, zwiększyć wskaźniki ukończenia studiów oraz lepiej dostosować ofertę edukacyjną do potrzeb nowoczesnej gospodarki.
Skorzystaj z naszej pomocy już dziś i uzyskaj wsparcie.
Masz więcej pytań? Zapraszamy do kontaktu