Globalny podatek minimalny – nowe przepisy od 2025 roku

29 listopada 2024by Joanna Pohl
15 listopada 2024 roku prezydent podpisał ustawę o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych, finalizując proces legislacyjny w zakresie implementacji unijnej dyrektywy GloBE (Dyrektywa Rady UE 2022/2523).
Ustawa wprowadza do polskiego prawa globalny podatek minimalny (Pillar 2), który zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku. Zmiany te są częścią globalnej reformy podatkowej opracowanej w ramach inicjatywy OECD BEPS 2.0. Co to oznacza dla polskich przedsiębiorców i jakie skutki przyniosą nowe przepisy?
Dla kogo nowe przepisy?

Globalny podatek minimalny obejmie międzynarodowe oraz krajowe grupy kapitałowe, których łączny roczny obrót wynosi minimum 750 milionów euro w co najmniej dwóch z czterech lat podatkowych poprzedzających dany rok podatkowy. Oznacza to, że regulacje wpłyną zarówno na spółki dominujące takich grup, jak i na ich polskie spółki zależne.

Szacuje się, że w Polsce pod nowe przepisy podlegać może około 8 000 spółek.

Cel regulacji

Wprowadzenie zasad GloBE w Polsce ma na celu przeciwdziałanie agresywnym praktykom optymalizacji podatkowej międzynarodowych przedsiębiorstw, w tym przenoszeniu zysków do krajów o niskim opodatkowaniu. Dyrektywa jest kluczowym elementem globalnej strategii OECD w ramach tzw. Filaru II BEPS 2.0, którego założeniem jest stworzenie „level playing field”, czyli wyrównanych warunków konkurencji podatkowej w skali globalnej.

Globalny podatek minimalny – na czym polegają zmiany?

Nowe przepisy wprowadzają system globalnego podatku minimalnego oparty na trzech rodzajach podatku wyrównawczego:

  1. Globalny podatek wyrównawczy (IIR) – obowiązek zapłaty wyrównania spoczywa na jednostce dominującej grupy międzynarodowej w przypadku nisko opodatkowanych dochodów jej spółek zależnych.
  2. Krajowy podatek wyrównawczy (QDMTT) – nakładany w państwie, w którym generowany jest nisko opodatkowany dochód, niezależnie od lokalizacji jednostki dominującej.
  3. Podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków (UTPR) – dotyczy jednostek grupy zlokalizowanych w danej jurysdykcji, jeśli jednostka dominująca w innej jurysdykcji nie podlega obowiązkowi zapłaty globalnego podatku wyrównawczego.

System ma na celu zapewnienie minimalnej efektywnej stawki opodatkowania na poziomie 15% dla międzynarodowych grup kapitałowych oraz dużych grup krajowych. W przypadku niespełnienia tego wymogu, wprowadzony zostanie tzw. „top-up tax” – podatek wyrównawczy uzupełniający różnicę do minimalnego poziomu opodatkowania.

Wyłączenia i bezpieczne przystanie

Ustawa przewiduje wyjątki i wyłączenia, w tym:

  • Odroczenie stosowania przepisów – Krajowe grupy kapitałowe będą zwolnione z obliczania krajowego podatku wyrównawczego przez pierwsze pięć lat od momentu objęcia przepisami.
  • Tymczasowa bezpieczna przystań CBCR – W ramach tej reguły, jeśli spełnione zostaną określone kryteria dochodowe i przychodowe, można nie obliczać podatków wyrównawczych przez ograniczony czas (do końca 2026 roku). Stosowanie tej opcji jest jednak obwarowane zasadą „once out, always out”, co oznacza, że brak jej zastosowania w jednym roku uniemożliwia jej wybór w kolejnych latach.
Nowe obowiązki dla przedsiębiorców

Wprowadzenie Pillar 2 wiąże się z szeregiem dodatkowych wymagań administracyjnych i obowiązków compliance:

  1. Monitorowanie efektywnej stawki podatkowej (ETR)
    Efektywna stawka podatkowa (ETR) będzie obliczana na poziomie kraju, a nie pojedynczej spółki. Oznacza to konieczność skalkulowania proporcji skorygowanych podatków kwalifikowanych do kwalifikowanego dochodu.
  2. Raportowanie zgodne z deklaracją GloBE
    OECD określiła zakres wymaganych danych w tzw. Globe Information Return. Raport ten wymaga zgromadzenia ponad 240 danych dotyczących różnych aspektów działalności grupy.
  3. Dostosowanie procedur wewnętrznych
    Grupy kapitałowe będą musiały wdrożyć zmiany w systemach księgowych i raportowych, aby spełnić wymogi dotyczące raportowania i kalkulacji podatku wyrównawczego.
Wpływ na polskie przedsiębiorstwa

Zdaniem ekspertów i organizacji biznesowych, takich jak Konfederacja Lewiatan, nowe przepisy mogą przynieść polskim przedsiębiorcom zarówno wyzwania, jak i zagrożenia:

  1. Mniejsza efektywność ulg podatkowych – Przepisy mogą osłabić skuteczność zachęt takich jak ulga badawczo-rozwojowa czy zwolnienia podatkowe w specjalnych strefach ekonomicznych. Dla firm korzystających z takich preferencji, efektywna stawka podatkowa może być niższa niż 15%, co automatycznie uruchomi obowiązek zapłaty podatku wyrównawczego.
  2. Wpływ na inwestycje – Firmy mogą zrewidować swoje plany inwestycyjne, biorąc pod uwagę nową rzeczywistość podatkową, co może ograniczyć napływ kapitału i rozwój nowych projektów w ramach polskiej strefy inwestycji.
  3. Dostosowanie procedur wewnętrznych – Nowe wymogi w zakresie gromadzenia i raportowania danych finansowych wymuszą na przedsiębiorcach aktualizację procedur rachunkowych i podatkowych, co może wiązać się z dodatkowymi kosztami operacyjnymi.
Nowa instytucja prawna: opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego

W ramach nowych regulacji wprowadzona zostanie instytucja „opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego”. Dokument ten, wydawany przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, będzie zapewniał przedsiębiorcom ochronę prawną podobną do interpretacji indywidualnych, jednak z uwzględnieniem specyfiki i skomplikowania przepisów dotyczących podatku wyrównawczego. Koszt uzyskania opinii będzie wyższy niż w przypadku standardowych interpretacji, a jej obowiązywanie zostanie ograniczone czasowo.

Przepisy przejściowe

Ustawa przewiduje ponadto możliwość stosowania jej przepisów z mocą wsteczną od 1 stycznia 2024 roku na podstawie fakultatywnego wyboru. Przedsiębiorcy powinni więc już teraz przygotować się na nadchodzące zmiany.

Podsumowanie

Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego w Polsce to jeden z największych kroków w reformie systemu opodatkowania przedsiębiorstw. Pilar 2 przynosi znaczące zmiany w systemie podatkowym, zwłaszcza dla dużych grup kapitałowych i międzynarodowych przedsiębiorstw. Choć celem regulacji jest zwiększenie transparentności i równości w opodatkowaniu, nowe przepisy mogą wpłynąć na dotychczasowe strategie podatkowe i inwestycyjne firm.

Przedsiębiorcy powinni przygotować się na nowe wyzwania – w tym celu warto wykonać analizę wpływu Pillar 2 na swoje strategie podatkowe, a następnie dostosować procedury raportowych oraz zapewnić zgodności z wymogami compliance. Konsultacja z ekspertami podatkowymi oraz przygotowanie odpowiednich narzędzi raportowych mogą pomóc w minimalizacji ryzyka związanego z nowymi regulacjami.

Skorzystaj z naszej pomocy już dziś i uzyskaj wsparcie.

Masz więcej pytań? Zapraszamy do kontaktu

Nasi Klienci
Zaufali nam

logo lasy państwowe
logo uni przyr wroc
logo warszawa
lot crew
gmina smołdzino
logo miasto otwock
ford
logo rmf
bez tytułu
logo dp
logo trzebińskie centrum kultury
uw olsztyn
pup toruń
logo lp piła
nadleśnictwo krotoszyn
logo uni rol krak
vicotel
Dane naszej firmyDORADCY 365 Sp. z o.o.
53-135 Wrocław
ul. Januszowicka 5

Obsługujemy Klientów z całej Polski
Jesteśmy po toaby odciążyć Cię od biurokratycznych procedur
Bądż na bieżąco Zaobserwuj nas w mediach społecznościowych

Copyright DORADCY365

AI Nav