UODO chce, by zgłaszać mu nawet drobne incydenty dotyczące RODO – nowe wytyczne – jak reagować na naruszenia ochrony danych osobowych?

21 lutego 2025by Joanna Pohl

Artykuł zawiera treści promocyjne oraz lokowanie produktów związanych z ofertą Doradcy365.

Ochrona danych osobowych to jeden z kluczowych aspektów funkcjonowania organizacji w dobie cyfryzacji. Każde naruszenie bezpieczeństwa informacji może prowadzić do poważnych konsekwencji – zarówno dla osób, których dane dotyczą, jak i dla administratorów danych, którzy są zobowiązani do ich ochrony.
W odpowiedzi na rosnące zagrożenia i dynamiczny rozwój regulacji prawnych, Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) opublikował zaktualizowaną wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych. Dokument ten stanowi kompendium wiedzy dla administratorów, inspektorów ochrony danych oraz podmiotów przetwarzających dane. Znajdują się w nim m.in. wytyczne dotyczące postępowania w przypadku incydentów, procedury zgłaszania naruszeń oraz wskazówki dotyczące minimalizowania ryzyka.
Urząd Ochrony Danych Osobowych przyjął rygorystyczne stanowisko dotyczące obowiązku zgłaszania naruszeń ochrony danych osobowych. Eksperci wskazują, że nawet niewielkie lub pozornie mało istotne incydenty, takie jak zgubienie laptopa lub pendrive’a z danymi Klientów, które nie były odpowiednio zaszyfrowane mogą wymagać powiadomienia organu. Oznacza to, że organizacje muszą zwracać jeszcze większą uwagę na procedury ochrony danych i gotowość do raportowania nawet najmniejszych naruszeń.
Dodatkowo nowe wytyczne UODO wprowadzają istotne zmiany dotyczące roli inspektora ochrony danych (IOD), ograniczając jego funkcję jedynie do doradczej i wykluczając go z bezpośredniego udziału w procesach zarządzania naruszeniami.
W artykule przyjrzymy się kluczowym obowiązkom wynikającym z przepisów RODO, procedurom zgłaszania naruszeń do UODO oraz praktycznym wskazówkom, które pomogą organizacjom skutecznie zarządzać bezpieczeństwem danych osobowych.
Obowiązki administratorów i podmiotów przetwarzających

Każda organizacja, która przetwarza dane osobowe, musi wdrożyć odpowiednie środki ochrony oraz procedury postępowania w przypadku ich naruszenia. RODO nakłada konkretne obowiązki zarówno na administratorów danych, jak i podmioty przetwarzające, które działają w ich imieniu.

Obowiązki administratorów

Administratorzy danych osobowych są odpowiedzialni za zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzanych informacji. W zakresie naruszeń ochrony danych muszą realizować następujące działania:

  1. Zapobieganie naruszeniom – stosowanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych w celu minimalizacji ryzyka incydentów.
  2. Wykrywanie i identyfikacja naruszeń – szybkie rozpoznawanie potencjalnych zagrożeń oraz ich dokładna analiza.
  3. Ocena ryzyka – określenie, czy naruszenie może prowadzić do naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.
  4. Zarządzanie incydentem – podjęcie działań mających na celu ograniczenie skutków naruszenia.
  5. Zgłoszenie naruszenia do UODO – jeśli ryzyko dla osób fizycznych istnieje, administrator ma obowiązek zgłosić naruszenie do Prezesa UODO w ciągu 72 godzin.
  6. Zawiadomienie osób, których dane dotyczą – w przypadku wysokiego ryzyka dla praw i wolności osób, administrator musi poinformować o incydencie poszkodowane osoby.
  7. Dokumentowanie incydentów – wszystkie naruszenia, nawet te niewymagające zgłoszenia do UODO, powinny być odnotowane w wewnętrznej dokumentacji organizacji.
Obowiązki podmiotów przetwarzających

Podmioty przetwarzające dane w imieniu administratora (np. firmy IT, dostawcy usług chmurowych) również mają swoje obowiązki w zakresie ochrony danych. Należą do nich:

  1. Zapewnienie odpowiednich środków bezpieczeństwa – stosowanie rozwiązań chroniących przetwarzane dane.
  2. Wykrywanie naruszeń – monitorowanie potencjalnych incydentów i ich zgłaszanie administratorowi.
  3. Zgłaszanie naruszenia administratorowi – jeśli podmiot przetwarzający „stwierdzi” naruszenie, musi niezwłocznie poinformować administratora.
  4. Wsparcie administratora – podmiot przetwarzający powinien pomagać administratorowi w działaniach związanych z zarządzaniem naruszeniem.

Chociaż główna odpowiedzialność za zgłaszanie incydentów spoczywa na administratorach, podmioty przetwarzające mają obowiązek aktywnie uczestniczyć w procesie ochrony danych i reagowania na naruszenia. Brak właściwych działań może skutkować konsekwencjami prawnymi i finansowymi.


Procedura zgłaszania naruszeń do UODO

Kiedy dochodzi do naruszenia ochrony danych osobowych, kluczowe jest szybkie i właściwe działanie. W zależności od stopnia ryzyka, administratorzy mogą mieć obowiązek zgłoszenia incydentu do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO). Proces ten jest ściśle określony w przepisach RODO i musi być realizowany w określonych ramach czasowych.

Co to jest zgłoszenie naruszenia ochrony danych osobowych?

Zgłoszenie naruszenia to oficjalne powiadomienie UODO o incydencie, który mógł wpłynąć na poufność, integralność lub dostępność danych osobowych. Jego celem jest:

  • zminimalizowanie potencjalnych szkód dla osób, których dane dotyczą,
  • umożliwienie organowi nadzorczemu monitorowania i oceny działań podejmowanych przez administratora,
  • zapewnienie zgodności z przepisami RODO.
Kiedy zgłoszenie jest wymagane?

Zgłoszenie do UODO jest obowiązkowe, jeśli naruszenie może prowadzić do ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych. Może to obejmować sytuacje takie jak:

  • wyciek danych finansowych lub medycznych,
  • ujawnienie danych logowania do systemów firmowych,
  • utrata dostępu do istotnych informacji przez dłuższy czas,
  • naruszenie dotyczące danych dzieci lub osób szczególnie narażonych.
Jak oceniać ryzyko związane z naruszeniami ochrony danych osobowych?

Niektóre naruszenia ochrony danych osobowych mogą negatywnie wpływać na sytuację osób, których dane dotyczą, stwarzając ryzyko naruszenia ich praw lub wolności. Administratorzy są zobowiązani do przeprowadzania indywidualnej oceny ryzyka każdorazowo, gdy „stwierdzą” naruszenie ochrony danych osobowych.

Aby prawidłowo ocenić ryzyko, administratorzy powinni oszacować:

  • wagę potencjalnych konsekwencji,
  • prawdopodobieństwo ich wystąpienia,
  • rodzaj naruszenia ochrony danych,
  • charakter, wrażliwość i zakres danych osobowych,
  • łatwość identyfikacji osób, których dane dotyczą,
  • dotkliwość konsekwencji dla osób, których dane dotyczą,
  • cechy szczególne administratora oraz osób, których dane dotyczą,
  • liczbę osób objętych naruszeniem.

Niektóre przykłady naruszeń, które mogą wymagać zgłoszenia do UODO, obejmują:

  • Kradzież laptopa lub innego urządzenia zawierającego dane osobowe – jeśli urządzenie nie było odpowiednio zabezpieczone (np. brak szyfrowania), może wystąpić ryzyko ujawnienia danych.
  • Zagubienie pendrive’a z danymi osobowymi – jeśli nośnik zawierał dane klientów i nie był zabezpieczony, należy ocenić ryzyko związane z jego utratą.
  • Omyłkowe wyrzucenie dokumentów zawierających dane osobowe – np. dokumentów kadrowych, finansowych lub umów do nieodpowiedniego pojemnika na odpady.
  • Kradzież teczki z dokumentami zawierającymi dane pracowników – może prowadzić do ich ujawnienia niepowołanym osobom.
  • Przekazanie poufnych danych niewłaściwej osobie – np. przesłanie e-mailem danych medycznych innej osobie niż adresat.
  • Błąd systemowy prowadzący do ujawnienia danych użytkowników – np. publiczne udostępnienie numerów PESEL w wyniku błędu programistycznego.
  • Atak cybernetyczny skutkujący wyciekiem danych osobowych – np. wyciek danych klientów biura podróży, zawierających numery PESEL, adresy i numery paszportów.
  • Awaria bazy danych prowadząca do nieprawidłowej aktualizacji danych – np. błędna aktualizacja dokumentacji medycznej pacjentów, co może prowadzić do zagrożenia zdrowia lub życia.

W każdej sytuacji administrator powinien dokładnie ocenić ryzyko i podjąć odpowiednie działania, aby zapobiec dalszym konsekwencjom.

Kiedy zgłoszenie nie jest wymagane?

Jeżeli administrator stwierdzi, że ryzyko dla osób fizycznych prawdopodobnie nie wystąpi, zgłoszenie do UODO nie jest konieczne. Taka sytuacja może mieć miejsce np. wtedy, gdy dane były zaszyfrowane i nieautoryzowany dostęp nie umożliwia ich odczytu.

Jednak każda decyzja o niezgłaszaniu incydentu musi być odpowiednio udokumentowana, aby w razie kontroli administrator mógł wykazać podstawy swojego stanowiska.

Jak zgłosić naruszenie ochrony danych do UODO?

Zgłoszenia można dokonać na kilka sposobów:

  1. Elektronicznie, poprzez formularz na platformie biznes.gov.pl – jest to najprostsza i najszybsza metoda.
  2. Przez platformę ePUAP – wysyłając wypełniony formularz na elektroniczną skrzynkę podawczą UODO.
  3. Za pośrednictwem pisma ogólnego na ePUAP lub biznes.gov.pl – jeśli formularz nie może zostać przesłany bezpośrednio.
  4. Pocztą tradycyjną – wypełniony formularz można wysłać listownie na adres UODO.
Zgłaszanie naruszeń przez inne podmioty

Co do zasady, obowiązek zgłoszenia spoczywa na administratorze danych. W sytuacjach, gdy współadministrowanie danymi obejmuje więcej niż jeden podmiot, konieczne jest wcześniejsze ustalenie, który administrator jest odpowiedzialny za zgłoszenie.

Podmioty przetwarzające mogą zgłaszać naruszenia wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody administratora, co powinno być jasno określone w umowie.

Kontrola UODO

Zgłoszenie może stać się impulsem dla UODO do przeprowadzenia głębszej analizy praktyk stosowanych w organizacji. Na przykład zagubienie laptopa z danymi klientów może wydawać się incydentem o niskim ryzyku, ale jeśli dane na dysku nie zostały zaszyfrowane – co powinno być standardem – może to prowadzić do dalszych konsekwencji. Każde zgłoszenie wiąże się z ryzykiem dla organizacji, ale brak zgłoszenia może być jeszcze bardziej ryzykowny. Jednym z kluczowych kryteriów, które UODO bierze pod uwagę przy ustalaniu wysokości kary, jest to, czy naruszenie zostało zgłoszone przez administratora, czy też urząd dowiedział się o nim np. z mediów.


Rodzaje zgłoszeń i terminy

Administratorzy danych nie zawsze mają pełne informacje o naruszeniu od razu po jego wykryciu. Dlatego RODO przewiduje możliwość zgłaszania naruszeń w różnych formach, w zależności od dostępnych informacji.

Termin zgłoszenia naruszenia do UODO

Zgodnie z RODO, administrator musi zgłosić naruszenie do Prezesa UODO w ciągu 72 godzin od jego „stwierdzenia”. Termin ten liczy się od momentu, w którym administrator uzyskał wystarczającą pewność, że doszło do incydentu – nie od chwili jego faktycznego wystąpienia.

Jeśli zgłoszenie nie jest możliwe w tym czasie, administrator musi podać uzasadnienie opóźnienia. Należy jednak pamiętać, że opóźnienia są dopuszczalne jedynie w wyjątkowych przypadkach, a ich brak może skutkować karą administracyjną.

Rodzaje zgłoszeń

W zależności od etapu postępowania i posiadanych informacji, zgłoszenia mogą mieć różne formy:

  • Zgłoszenie wstępne – składane w wymaganym terminie 72 godzin, zawierające podstawowe informacje na temat incydentu. Jeśli administrator nie dysponuje pełnymi danymi, musi je później uzupełnić.
  • Zgłoszenie uzupełniające – umożliwia dodanie nowych szczegółów do wcześniej przesłanego zgłoszenia. Może dotyczyć np. skali naruszenia, ustalenia osób poszkodowanych lub zastosowanych środków naprawczych.
  • Zgłoszenie kompletne – składane od razu z pełnym zestawem informacji, co pozwala na jednorazowe zamknięcie sprawy.
Konsekwencje nieterminowego zgłoszenia

Brak zgłoszenia naruszenia lub przekroczenie 72-godzinnego terminu bez uzasadnienia może skutkować nałożeniem kary administracyjnej przez UODO. Kary mogą sięgać do 10 mln euro lub 2% rocznego obrotu firmy (w zależności od tego, która wartość jest wyższa).

Dlatego kluczowe jest, aby organizacje miały wdrożone procedury umożliwiające szybkie wykrywanie, analizowanie i zgłaszanie naruszeń. Odpowiednie przygotowanie i szkolenie pracowników może pomóc uniknąć niepotrzebnych sankcji.


Praktyczne wskazówki dla firm – jak unikać naruszeń i skutecznie reagować na incydenty?

Chociaż zgłaszanie naruszeń ochrony danych osobowych jest obowiązkiem administratorów, najważniejsze jest zapobieganie incydentom i ograniczanie ich skutków. Poniżej przedstawiamy kluczowe kroki, które każda organizacja powinna wdrożyć, aby skutecznie chronić dane osobowe.

Wdrożenie odpowiednich procedur i polityk bezpieczeństwa

Organizacja powinna posiadać politykę zarządzania incydentami, określającą, jak identyfikować, zgłaszać i reagować na naruszenia danych.

Konieczne jest prowadzenie regularnych audytów bezpieczeństwa, aby sprawdzać skuteczność wdrożonych zabezpieczeń.

Warto stworzyć rejestr incydentów, w którym będą dokumentowane wszystkie naruszenia – także te, które nie wymagają zgłoszenia do UODO.

Edukacja i szkolenia pracowników

Najczęstszą przyczyną naruszeń są błędy ludzkie. Dlatego regularne szkolenia z zakresu ochrony danych osobowych i cyberbezpieczeństwa są niezbędne.

Pracownicy powinni wiedzieć, jak rozpoznawać potencjalne zagrożenia, np. phishing, nieautoryzowany dostęp do danych czy ataki ransomware.

Organizacje powinny promować kulturę bezpieczeństwa, w której zgłaszanie podejrzanych incydentów jest standardową praktyką.

Stosowanie skutecznych zabezpieczeń technicznych
  • Szyfrowanie danych – jeśli dane są zaszyfrowane i dojdzie do ich wycieku, ryzyko dla osób fizycznych jest minimalne.
  • Systemy monitorowania i detekcji incydentów – narzędzia do wykrywania nieautoryzowanego dostępu mogą znacznie przyspieszyć reakcję na zagrożenia.
  • Dwustopniowa weryfikacja dostępu – zapobiega przejęciu kont użytkowników przez osoby niepowołane.
  • Regularne aktualizacje i testy zabezpieczeń – przestarzałe oprogramowanie często stanowi lukę w ochronie danych.
Opracowanie planu reagowania na incydenty

Organizacja powinna mieć gotowy scenariusz działań w przypadku naruszenia, obejmujący:

  • identyfikację incydentu,
  • analizę jego skutków,
  • wdrożenie środków zaradczych,
  • komunikację z UODO oraz osobami, których dane dotyczą.

Kluczowe jest szybkie zatrzymanie wycieku danych i minimalizacja strat, np. poprzez blokowanie dostępu do systemów lub resetowanie haseł.


Nowe stanowisko UODO: rola inspektora ochrony danych coraz bardziej ograniczona

W najnowszych wytycznych dotyczących obsługi naruszeń ochrony danych osobowych Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) zaprezentował także nowe, restrykcyjne podejście do roli inspektora ochrony danych (IOD). W świetle tych wytycznych inspektor ma pełnić jedynie funkcję doradczą, a wszelkie działania związane z naruszeniami ochrony danych mają pozostawać wyłączną odpowiedzialnością administratorów.

Eksperci ds. ochrony danych uważają, że takie podejście może wprowadzić chaos w organizacjach, wymuszając podział obowiązków związanych z RODO pomiędzy kilka niezależnych struktur. W wielu przypadkach będzie to utrudnieniem, a nawet zagrożeniem dla skutecznego reagowania na incydenty.

Nowe ograniczenia w roli IOD – co wynika z wytycznych UODO?

Zgodnie z nowymi wytycznymi, inspektor ochrony danych nie może wykonywać zadań należących do administratora lub podmiotu przetwarzającego. UODO wskazało, że do obowiązków administratora należy zgłaszanie naruszeń, informowanie osób, których dane dotyczą, oraz podejmowanie decyzji o środkach zaradczych.

IOD nie może zatem:

  • Samodzielnie zgłaszać naruszeń do UODO w imieniu administratora.
  • Zawiadamiać osób, których dane dotyczą o naruszeniach.
  • Prowadzić dokumentacji naruszeń w sposób, który wiązałby się z ustalaniem sposobów przetwarzania danych.
  • Zobowiązywać administratora do określonych działań związanych z bezpieczeństwem przetwarzania.

Inspektor ma jedynie monitorować przestrzeganie przepisów RODO, doradzać oraz przekazywać zalecenia dotyczące ochrony danych osobowych.

Krytyka nowego podejścia – jakie mogą być skutki?

Według ekspertów, takie podejście osłabia funkcję inspektora ochrony danych i może powodować poważne trudności w zarządzaniu incydentami.

🔹 Podwójne struktury w firmach – wdrożenie nowego podejścia wymaga, by organizacje stworzyły oddzielne struktury zajmujące się obsługą naruszeń, co w wielu przypadkach będzie nieefektywne i kosztowne.

🔹 Brak spójności w działaniu – w małych i średnich firmach to IOD często jest jedyną osobą zajmującą się ochroną danych osobowych. Ograniczenie jego roli może sprawić, że w organizacjach zabraknie kompetentnych osób do obsługi incydentów RODO.

🔹 Formalne i nieformalne działania – eksperci wskazują, że w praktyce IOD nadal będzie zaangażowany w obsługę naruszeń, ale w sposób nieformalny. Oznacza to, że jego rzeczywista rola nie zmieni się, ale organizacje będą musiały oficjalnie przypisywać te zadania innym działom.

🔹 Ryzyko błędów i większa liczba zgłoszeń do UODO – ponieważ organizacje będą unikały angażowania inspektorów w ocenę incydentów, może to prowadzić do nadmiernej liczby zgłoszeń naruszeń do organu nadzorczego, nawet w przypadku drobnych i nieistotnych incydentów.

Czy stanowisko UODO jest zgodne z RODO?

Nowe podejście UODO wynika z restrykcyjnej interpretacji zapisów RODO, według której inspektor ochrony danych powinien być niezależny i unikać konfliktu interesów.

Jednak w innych krajach Unii Europejskiej nie przyjęto tak rygorystycznego podejścia. W wielu państwach IOD aktywnie uczestniczy w obsłudze naruszeń, pomagając administratorowi w ocenie ryzyka i podejmowaniu decyzji dotyczących działań zaradczych.

Eksperci wskazują, że ograniczenie roli inspektora ochrony danych w Polsce jest działaniem nadmiernym i niezgodnym z pierwotnym zamysłem RODO.


Podsumowanie

Ochrona danych osobowych to nie tylko obowiązek wynikający z przepisów RODO, ale także kluczowy element budowania zaufania wśród klientów, partnerów biznesowych i pracowników. Każda organizacja, która przetwarza dane osobowe, powinna być przygotowana na potencjalne naruszenia i posiadać procedury umożliwiające szybką reakcję.

Nowe wytyczne UODO wprowadzają także dodatkowe wyzwania, szczególnie w zakresie roli inspektora ochrony danych (IOD). Ograniczenie jego funkcji jedynie do doradczej może utrudnić skuteczne zarządzanie incydentami i wymusić reorganizację wewnętrznych struktur odpowiedzialnych za ochronę danych. W praktyce firmy mogą być zmuszone do powołania dodatkowych osób zajmujących się obsługą naruszeń, co w wielu przypadkach okaże się nieefektywne i kosztowne.

Najważniejsze wnioski :
  • Administratorzy i podmioty przetwarzające dane mają obowiązki w zakresie zapobiegania, wykrywania i reagowania na naruszenia.
  • Zgłoszenie naruszenia do UODO jest wymagane, jeśli istnieje ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.
  • Administrator ma maksymalnie 72 godziny na zgłoszenie incydentu, a w przypadku opóźnienia musi je odpowiednio uzasadnić.
  • Istnieją trzy rodzaje zgłoszeń: wstępne, uzupełniające i kompletne, co pozwala na elastyczność w przekazywaniu informacji do UODO.
  • Najlepszą strategią jest zapobieganie naruszeniom poprzez odpowiednie polityki bezpieczeństwa, szkolenia pracowników oraz stosowanie skutecznych zabezpieczeń technicznych.
  • Nowe stanowisko UODO ogranicza rolę IOD, przypisując mu jedynie funkcję doradczą. Może to utrudnić skuteczne zarządzanie incydentami i prowadzić do konieczności rozdzielenia obowiązków między kilka działów w organizacji.
  • Organizacje powinny posiadać gotowy plan reagowania na incydenty, który umożliwia szybką i skuteczną minimalizację skutków naruszeń.

W obliczu dynamicznych zmian w podejściu do ochrony danych osobowych organizacje powinny na bieżąco śledzić nowe wytyczne i dostosowywać swoje procedury. Tylko kompleksowe podejście do zarządzania ryzykiem pozwoli uniknąć sankcji i zagwarantować zgodność z przepisami RODO.

Seminarium UODO – okazja do poszerzenia wiedzy

Aby pomóc administratorom i inspektorom ochrony danych w lepszym zrozumieniu procedur zgłaszania naruszeń i zarządzania ryzykiem, Urząd Ochrony Danych Osobowych planuje organizację specjalnego seminarium.

Podczas wydarzenia eksperci z UODO omówią najważniejsze zagadnienia zawarte w zaktualizowanym poradniku. Będzie to doskonała okazja dla przedstawicieli firm i instytucji do zdobycia aktualnej wiedzy i wymiany doświadczeń z innymi uczestnikami.

Szczegółowe informacje o terminie i programie seminarium zostaną opublikowane na stronie UODO.

Końcowe rekomendacje

Odpowiednie podejście do ochrony danych osobowych wymaga stałej czujności i dostosowywania działań do zmieniających się zagrożeń oraz regulacji prawnych. Organizacje powinny wdrożyć kompleksowe procedury zarządzania incydentami, które obejmują zarówno prewencję, jak i skuteczną reakcję na naruszenia. Regularne audyty, szkolenia oraz właściwa reakcja na incydenty pozwalają firmom unikać poważnych konsekwencji, w tym sankcji finansowych, oraz zapewniać bezpieczeństwo danych przetwarzanych w organizacji.

Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią zaktualizowanego poradnika UODO oraz śledzenia informacji o nadchodzącym seminarium. Warto również na bieżąco monitorować stanowiska UODO i innych regulatorów, aby dostosowywać wewnętrzne procedury do aktualnych wymogów. Zmieniające się interpretacje przepisów, jak w przypadku nowego podejścia do roli inspektora ochrony danych, mogą mieć istotny wpływ na sposób zarządzania ochroną danych w organizacji. Firmy powinny uwzględniać te zmiany w swoich strategiach compliance, aby uniknąć ryzyka naruszeń i ewentualnych kontroli ze strony organów nadzorczych.

Wdrożenie spójnych i skutecznych mechanizmów ochrony danych to nie tylko obowiązek prawny, ale także element budowania zaufania wśród klientów, partnerów i pracowników. Inwestowanie w cyberbezpieczeństwo oraz systemy wykrywające i reagujące na incydenty powinno stać się standardem w każdej organizacji, która przetwarza dane osobowe.

Skorzystaj z naszej pomocy już dziś i uzyskaj wsparcie.

Masz więcej pytań? Zapraszamy do kontaktu

Powyższy artykuł został opracowany przy wsparciu narzędzi AI z wykorzystaniem materiałów wygenerowanych przez model językowy ChatGPT. Treść została zredagowana i zweryfikowana przez autora publikacji.

Nasi Klienci
Zaufali nam

logo lasy państwowe
logo uni przyr wroc
logo warszawa
lot crew
gmina smołdzino
logo miasto otwock
ford
logo rmf
bez tytułu
logo dp
logo trzebińskie centrum kultury
uw olsztyn
pup toruń
logo lp piła
nadleśnictwo krotoszyn
logo uni rol krak
vicotel
holcim
Dane naszej firmyDORADCY 365 Sp. z o.o.
53-135 Wrocław
ul. Januszowicka 5

Obsługujemy Klientów z całej Polski
Jesteśmy po toaby odciążyć Cię od biurokratycznych procedur
Bądż na bieżąco Zaobserwuj nas w mediach społecznościowych

Copyright DORADCY365