Zapraszamy do zapoznania się z najnowszym artykułem traktujących o zmianie w ustawie o Ochronie Sygnalistów. Przedstawimy, jakich artykułów dokładnie dotyczą zmiany, czy zmiany te zostały uwzględnione, a może któryś przepis na dobre został usunięty? Na zielono zostały zaznaczone artykuły, które mimo interwencji nie zostaną zmodyfikowane. Na czerwono zaś, te których modyfikacja została zaakceptowana i wkrótce nastąpią zmiany.
Art. 2 pkt 10 ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa
„osobie powiązanej ze zgłaszającym – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownika lub członka rodziny zgłaszającego”
Wyjaśnienia:
Uwagi zgłoszone do tego artykułu odnosiły się do terminu osoby powiązanej ze zgłaszającym. Wg wnoszących uwagi termin ten jest niejasny i mało zrozumiały, a artykuły z reguły powinny być klarowne i nie rodzić wątpliwości, bądź też rodzić ich jak najmniej.
Niestety uwagi te nie zostały uwzględnione, wobec tego przepis nie zostanie zmieniony. Celowe jest pozostawienie definicji w takim kształcie, gdyż przyczynia się on do indywidualizacji każdego przypadku.
Art. 5 ust. 3 ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa
„Przepisów ustawy nie stosuje się, jeżeli naruszenie prawa godzi wyłącznie w prawa zgłaszającego lub zgłoszenie naruszenia prawa następuje wyłącznie w indywidualnym interesie zgłaszającego”
Wyjaśnienia:
Przepis ten został usunięty z uwagi na to, że Dyrektywa nie wskazuje, że. Przypadku gdy naruszenie prawa godzi wyłącznie w prawa zgłaszającego lub zgłoszenie następuje jedynie w interesie zgłaszającego, wówczas wyłączone jest jej stosowanie. Dlatego też, z uwagi na niezrozumiałe umieszczenie przepisu, został on całkowicie usunięty.
Art. 27 ust. 1 ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa
„Obowiązki określone w przepisach niniejszego rozdziału stosuje się do pracodawcy zatrudniającego co najmniej 50 pracowników”
Niestety uwagi dotyczące tego przepisu zostały tylko częściowo uwzględnione. Proponowano zmienić ten artykuł z uwagi na 3 powody. Proponowano, by wskazać, że obowiązek tworzenia systemu zgłoszeń wewnętrznych nie obejmuje gmin liczących do 10 000 mieszkańców oraz umożliwić tworzenie wspólnych dla wielu gmin kanałów dokonywania zgłoszeń.
Uwaga ta nie została uwzględniona z uwagi na fakt, że żaden z organów władzy publicznie nie powinien być wyłączny ze stosowania przepisów wdrażających dyrektywę, ponieważ jednym z jej celów jest podniesienie jakości życia publicznego i zapewnienie przejrzystości działania organów władzy publicznej na każdym poziomie zarządzania. Organy gminy, które zatrudniają mniej niż 50 pracowników są zwolnione z obowiązku ustanawiania kanałów wewnętrznych.
Natomiast, jeśli chodzi o wspólne kanały zgłoszeń, to projekt będzie zmodyfikowany w kierunku umożliwienia utworzenia i obsługi wspólnego kanały wewnętrznego przez kilka gmin.
Art. 29 ust. 1 pkt 4 ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa
„Regulamin zgłoszeń wewnętrznych określa w szczególności: niezależny organizacyjnie podmiot, upoważniony do podejmowania działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia i dalszą komunikację ze zgłaszającym, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie zgłaszającemu informacji zwrotnej; rolę tę może pełnić podmiot, o którym mowa w pkt 1″
Proponowano by zamiast określenia „niezależny organizacyjnie podmiot” użyć zwrotu „bezstronna osoba” czy też „bezstronny wydział”. Zmiana nazewnictwa pomoże administracji publicznej szerzej wykorzystać własne i zasoby i będzie budziła mniej wątpliwości interpretacyjnych. Zmiana ta zostanie uwzględniona.
Art. 36 ust. 3 ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa
„Organami publicznymi są także inne organy przyjmujące zgłoszenia zewnętrzne dotyczące naruszeń w dziedzinach należących do zakresu działania tych organów”
Należy szerzej określić do jakich podmiotów publicznych kierowany jest przepis powyższy. Uwaga ta została uwzględniona i wkrótce nastąpi zmiana. Przez organ publiczny rozumieć się będzie m.in. organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego a przepis powyższy zostanie usunięty.
Art. 56-60 ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa
Art. 56:
Kto utrudnia dokonanie zgłoszenia, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.
Art. 57:
Kto wbrew przepisowi art. 10 podejmuje działania odwetowe wobec osoby, która dokonała zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.
Art. 58:
Kto wbrew przepisom art. 30 lub art. 43 narusza obowiązek zachowania poufności tożsamości osoby, która dokonała zgłoszenia, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.
Art. 59:
Kto dokonał zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.
Art. 60:
Kto wbrew przepisom ustawy nie ustanowił wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych albo ustanowiona przez niego procedura narusza art. 29 ust. 1, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.
Z uwagi na zbyt krótki termin wprowadzenia przepisów zaproponowano, by karalność została zmniejszona, gdyż przepisy te wydają się być w obecnej sytuacji zbyt surowe. Uwaga została uwzględniona, a przepisy zostaną zmodyfikowane.
SKUTKI REGULACJI:
W projekcie ustawy w skutkach regulacji nie zostały wymienione źródła finansowaniabni wysokości środków finansowych przeznaczonych na wdrożenie ustawi. Nie wskazano również konkretnych wydatków, jakie będą musiały ponieść samorządy by wprowadzić i spełnić wymagania projektowane w ustawie.
W związku z powyższym postanowiono, że OSR zostanie zmodyfikowane.
Na chwilę obecną to wszystkie uwagi do projektu. Będziemy na bieżąco monitorować temat i informować wszelkich zmianach.
W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu.