Kompleksowo pomożemy Ci w spełnieniu obowiązkówDyrektywa NIS 2
Ustawa o KSC

Oferujemy kompleksową pomoc od A do Z w wypełnieniu wszelkich powinności związanych z nowymi przepisami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa. Możesz zlecić nam obsługę kompletną lub skorzystać z dowolnie wybranej pojedynczej usługi np. tylko analizy ryzyka lub szkolenia. Oferujemy także kompleksową pomoc prawną we wszelkich sprawach związanych z cyberbezpieczeństwem.
Jako marka Doradcy365 współpracujemy z wybitnymi specjalistami i ekspertami w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, wśród nich są zarówno osoby prywatne, jak i podmioty gospodarcze.

Wraz z rozwojem technologii cyfrowych, cyberbezpieczeństwo stało się jednym z najważniejszych zagadnień dla firm i instytucji. W 2025 roku, w obliczu globalnych zagrożeń – takich jak wojna w Ukrainie, kryzysy energetyczne czy napięcia geopolityczne – zapewnienie bezpieczeństwa informatycznego jest kluczowym elementem funkcjonowania każdej organizacji.

Cyberprzestępcy stosują coraz bardziej zaawansowane metody ataku. Do najczęstszych zagrożeń należą m.in.:

  • ataki ransomware,
  • ataki phishingowe,
  • ataki na infrastrukturę krytyczną,
  • przejęcia kont administratorów i usług w chmurze,
  • wykorzystywanie podatności łańcucha dostaw.

W celu zwiększenia ogólnego poziomu bezpieczeństwa technologii informatycznych w Unii Europejskiej, w życie weszła dyrektywa NIS2 – zaktualizowana wersja unijnego aktu prawnego z 2016 roku. Nakłada ona na państwa członkowskie szereg obowiązków w zakresie ochrony usług kluczowych, raportowania incydentów oraz wdrażania systemów zarządzania bezpieczeństwem informacji.

Polska ma wdrożyć NIS2 poprzez nowelizację ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (KSC), której piąta wersja projektu została opublikowana w lutym 2025 roku. Projektowane przepisy m.in.:

  • rozszerzają krąg podmiotów objętych regulacją (m.in. JST, instytucje kultury, firmy ICT),
  • wprowadzają nowy podział na podmioty kluczowe i ważne,
  • nakładają obowiązek audytów co 2–3 lata,
  • umożliwiają nakładanie kar finansowych sięgających nawet 100 mln zł,
  • regulują kwestie tzw. dostawców wysokiego ryzyka (DWR).

Ponadto, w styczniu 2024 roku, na poziomie UE rozszerzono ramy certyfikacji cyberbezpieczeństwa produktów i usług ICT zgodnie z tzw. Cybersecurity Act. Obejmuje to sprzęt, oprogramowanie oraz komponenty, które muszą spełniać określone kryteria w zakresie ochrony danych i odporności na ataki.

Wszystkie te działania mają wspólny cel – zwiększyć odporność cyfrową całej Unii Europejskiej, w tym sektora publicznego, prywatnego oraz kluczowej infrastruktury. Dla wielu firm i instytucji nadchodzące lata będą czasem intensywnych zmian – warto przygotować się do nich już dziś.

Co to oznacza dla firm i instytucji?

Nowe regulacje w zakresie cyberbezpieczeństwa – zarówno te wynikające z dyrektywy NIS2, jak i rozporządzeń wykonawczych UE – mają istotny wpływ na sposób funkcjonowania firm, instytucji publicznych i dostawców usług ICT. Oto kluczowe konsekwencje:

  • Firmy będą zobowiązane do wykazania zgodności z nowymi standardami bezpieczeństwa, w tym poprzez wdrożenie odpowiednich procedur, polityk i – w wielu przypadkach – uzyskanie certyfikacji zgodnej z Europejskim Programem Certyfikacji Cyberbezpieczeństwa (EUCC).
  • Wdrożenie międzynarodowych standardów takich jak ISO 27001 oraz ISO 22301 stanie się jednym z najbardziej skutecznych sposobów zapewnienia zgodności z nowelizacją ustawy o KSC i dyrektywą NIS2.
  • Podmioty świadczące usługi lub dostarczające produkty cyfrowe zyskają możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji poprzez formalne potwierdzenie ich odporności na cyberzagrożenia. Certyfikat stanie się potwierdzeniem jakości, zwiększającym zaufanie zarówno konsumentów, jak i partnerów biznesowych.
  • Konsumenci zyskają większą świadomość i możliwość podejmowania świadomych decyzji zakupowych, opierając się na jednolitych i rozpoznawalnych oznaczeniach poziomu bezpieczeństwa produktów i usług cyfrowych.
  • Certyfikaty bezpieczeństwa będą respektowane w całej Unii Europejskiej, co oznacza uproszczenie procedur dla firm działających na rynkach międzynarodowych.

Jak będzie działał system certyfikacji?

System certyfikacji cyberbezpieczeństwa w Unii Europejskiej funkcjonuje w oparciu o Europejski Program Certyfikacji Cyberbezpieczeństwa (EUCC), bazujący na uznanym międzynarodowym standardzie Common Criteria (PN-EN ISO/IEC 15408).

W Polsce odpowiedzialność za nadzór nad systemem ponosi Krajowy Punkt Kontaktowy ds. Certyfikacji Cyberbezpieczeństwa, przy współpracy z prywatnymi laboratoriami badawczymi i jednostkami certyfikującymi. Obecnie najważniejszą taką instytucją jest NASK PIB, która dostosowuje swoje procedury do nowych unijnych ram i stopniowo rozwija krajowy system zgodności.

Dzięki certyfikacji możliwe będzie w sposób obiektywny potwierdzenie, że dany produkt lub usługa spełnia wymagane poziomy zabezpieczeń – od podstawowego po wysoki.

Sprawdź, czy Twoja firma lub instytucja podlega nowym obowiązkom i przygotuj się na nadchodzące zmiany.
W razie wątpliwości – nasi eksperci służą pomocą.
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2025/04/cybersecurity.jpg
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image

Nasze HITY

Doradztwo prawne w zakresie cyberbezpieczeństwa

Pakiety dla firm

W skrócie

Mówimy prostym językiem
o skomplikowanych sprawach

https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/10/cybersecurity.jpg
Co się kryje pod nazwami dyrektywa NIS 2 oraz ustawa o KSC?

W celu zwiększenia ogólnego poziomu bezpieczeństwa technologii informatycznych w Unii Europejskiej, została przyjęta dyrektywa NIS2 (Network and Information Systems Directive 2), która weszła w życie w 2023 roku. To rozwinięcie wcześniejszej dyrektywy NIS z 2016 roku, dostosowane do dzisiejszych realiów cyberzagrożeń i obejmujące szerszy zakres podmiotów.

Dyrektywa NIS2 nakłada na państwa członkowskie szereg obowiązków, w tym:

  • powołanie i wyposażenie organu nadzorczego ds. cyberbezpieczeństwa,
  • opracowanie krajowych planów dotyczących zarządzania ryzykiem i reagowania na incydenty,
  • ustanowienie krajowej strategii cyberbezpieczeństwa,
  • obowiązek nadzoru i karania podmiotów nierealizujących wymogów,
  • promocję szkoleń, edukacji oraz współpracy w zakresie cyberodporności.

W Polsce przepisy dyrektywy NIS2 są wdrażane poprzez nowelizację ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (KSC). Piąta wersja projektu tej nowelizacji została przedstawiona w lutym 2025 roku i obecnie znajduje się na etapie konsultacji. Zakłada się, że ustawa zostanie uchwalona w 2025 roku, a główne obowiązki dla firm i instytucji wejdą w życie od 2026 roku.

Nowelizacja ustawy o KSC nakłada na szerokie grono podmiotów (publicznych i prywatnych) szereg obowiązków. Wśród nich znajdują się:

  • przeprowadzenie oceny ryzyka w zakresie cyberbezpieczeństwa,
  • wdrożenie adekwatnych środków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczeństwo systemów,
  • ustanowienie i stosowanie procedur dotyczących wykrywania, reagowania i raportowania incydentów,
  • obowiązek zgłaszania poważnych incydentów do właściwego CSIRT (Zespołu Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego),
  • współpraca z CSIRT-K i innymi organami w ramach działań naprawczych i prewencyjnych,
  • poddawanie się audytom bezpieczeństwa systemów informacyjnych (cyklicznie, co 2–3 lata),
  • w przypadku podmiotów kluczowych – wdrożenie pełnego systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji (SZBI), a dla podmiotów ważnych – wdrożenie uproszczonego systemu bezpieczeństwa.

Warto zaznaczyć, że nowe obowiązki są zróżnicowane w zależności od tego, czy dana organizacja zostanie zakwalifikowana jako podmiot kluczowy czy ważny, co wynika wprost z zapisów nowelizowanej ustawy.

Najprościej rzecz ujmując, obowiązek stosowania dyrektywy NIS2 oraz przepisów ustawy o KSC dotyczy tzw. podmiotów kluczowych i podmiotów ważnych, w tym m.in. operatorów usług kluczowych, dostawców usług cyfrowych, a także wybranych jednostek sektora publicznego i firm świadczących usługi o znaczeniu społecznym lub gospodarczym.
Przepisy o cyberbezpieczeństwie obowiązują w szczególności:

👉 Operatorów usług kluczowych

To podmioty, których działalność ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania państwa, bezpieczeństwa obywateli i gospodarki. Zaliczają się do nich m.in.:

  • dostawcy usług finansowych (np. banki, giełdy, ubezpieczyciele),
  • operatorzy infrastruktury energetycznej (elektrownie, sieci dystrybucyjne, OZE),
  • operatorzy transportu (kolej, lotniska, transport miejski),
  • dostawcy usług telekomunikacyjnych i sieciowych,
  • operatorzy systemów wodociągowych i kanalizacyjnych,
  • szpitale i inne podmioty świadczące usługi zdrowotne,
  • dostawcy usług zarządzania kryzysowego i ratownictwa,
  • operatorzy infrastruktury cyfrowej (np. rejestry państwowe, serwery DNS, centra danych).

👉 Dostawców usług cyfrowych

To firmy świadczące szeroko dostępne usługi online, z których korzystają miliony użytkowników. Zaliczają się do nich m.in.:

  • platformy e-commerce i sklepy internetowe,
  • dostawcy usług chmurowych (IaaS, PaaS, SaaS),
  • platformy społecznościowe i komunikatory,
  • platformy z usługami transakcyjnymi i płatności elektronicznych,
  • dostawcy usług związanych z przechowywaniem i przetwarzaniem danych.

📌 Uwaga: Oprócz ww. kategorii, nowe przepisy obejmują także jednostki sektora publicznego (w tym samorządy, instytucje kultury, zakłady budżetowe), spółki komunalne wykonujące zadania użyteczności publicznej oraz firmy realizujące zlecenia dla infrastruktury krytycznej lub strategicznej.

Jakie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy o KSC i dyrektywa NIS2?

Nowelizacja ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz wdrożenie dyrektywy NIS2 w Polsce znacząco zmieniają obowiązki związane z bezpieczeństwem cyfrowym. Celem reformy jest zwiększenie odporności organizacji na zagrożenia cybernetyczne oraz ujednolicenie standardów bezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej.

🔹 Rozszerzenie katalogu podmiotów objętych regulacją

Nowe przepisy obejmą znacznie szerszy zakres organizacji – zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego. Obowiązki zostaną nałożone na tzw. podmioty kluczowe i podmioty ważne, w tym m.in.:

  • dostawców usług energetycznych (energia elektryczna, gaz, ciepło, chłód),
  • operatorów transportu publicznego i infrastruktury logistycznej,
  • instytucje finansowe, ubezpieczeniowe i płatnicze,
  • szpitale i inne podmioty świadczące usługi zdrowotne,
  • instytucje edukacyjne, badawcze i szkoleniowe,
  • operatorów łączności elektronicznej i data center,
  • podmioty zarządzające infrastrukturą krytyczną i komunalną,
  • jednostki sektora publicznego, w tym JST, instytucje kultury, zakłady budżetowe.

🔹 Nowe obowiązki dla podmiotów zobowiązanych

Organizacje zakwalifikowane jako podmioty kluczowe lub ważne będą zobowiązane do:

  • przeprowadzenia analizy i oceny ryzyka cyberbezpieczeństwa,
  • wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji (np. ISO 27001),
  • zgłaszania poważnych incydentów do CSIRT właściwego dla sektora,
  • realizacji obowiązkowych audytów bezpieczeństwa co 2–3 lata,
  • prowadzenia szkoleń i działań informacyjnych dla pracowników,
  • zapewnienia ciągłości działania i procedur awaryjnych (np. zgodnie z ISO 22301),
  • współpracy z organami nadzorczymi i CSIRT w razie incydentu.

🔹 Wprowadzenie surowych sankcji finansowych

Nowelizacja wprowadza wysokie kary za nieprzestrzeganie przepisów:

  • do 10 mln euro lub 2% rocznego obrotu dla podmiotów kluczowych (w zależności od tego, która kwota jest wyższa),
  • do 7 mln euro lub 1,4% obrotu dla podmiotów ważnych,
  • do 300% miesięcznego wynagrodzenia dla osób zarządzających,
  • do 100 mln zł za niewykonanie polecenia zabezpieczającego Ministra Cyfryzacji (np. w przypadku incydentu krytycznego lub współpracy z dostawcą wysokiego ryzyka – DWR).

🔹 Zmiany w nadzorze i organizacji systemu cyberbezpieczeństwa

Nowelizacja nie zakłada przekazania nadzoru Prezesowi UODO. Zgodnie z projektem z 2025 roku:

  • organem właściwym ds. cyberbezpieczeństwa pozostaje Minister Cyfryzacji,
  • wspierają go krajowe zespoły CSIRT (CSIRT GOV, CSIRT NASK, CSIRT MON),
  • wprowadzono możliwość wydawania poleceń zabezpieczających, które są natychmiast wykonalne,
  • powołano Kolegium ds. Cyberbezpieczeństwa jako organ doradczo-opiniodawczy.

📌 W skrócie: nowelizacja ustawy o KSC wdraża najważniejsze wymagania dyrektywy NIS2 i reorganizuje krajowy system cyberbezpieczeństwa. Większość podmiotów objętych regulacją po raz pierwszy będzie musiała wdrożyć systemy zarządzania ryzykiem i spełnić szczegółowe wymogi formalne.

https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/10/cybersecurity2.jpg
Jakie obowiązki się zmieniają i od kiedy?

Choć dyrektywa NIS2 weszła w życie w Unii Europejskiej w 2023 roku, państwa członkowskie, w tym Polska, zobowiązane były do jej pełnej implementacji do 17 października 2024 r., jednak ten termin nie został dotrzymany. Obecnie trwają prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (KSC), której ostateczna wersja ma zostać przyjęta w 2025 roku, a obowiązki mają wejść w życie etapami – począwszy od 2026 r.

Już teraz można wskazać główne obowiązki, które będą dotyczyć podmiotów kluczowych oraz podmiotów ważnych, w tym operatorów usług kluczowych (OUK) i dostawców usług cyfrowych (DUC). Do podstawowych wymagań należą:

  • opracowanie i wdrożenie analizy ryzyka cyberbezpieczeństwa,
  • wdrożenie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych (np. system zarządzania bezpieczeństwem informacji – ISO 27001),
  • prowadzenie szkoleń i działań edukacyjnych dla personelu,
  • zapewnienie ciągłości działania organizacji (np. zgodnie z ISO 22301),
  • raportowanie incydentów bezpieczeństwa do CSIRT właściwego dla sektora,
  • przeprowadzanie audytów bezpieczeństwa co najmniej raz na dwa–trzy lata,
  • utrzymywanie i aktualizacja dokumentacji bezpieczeństwa zgodnie z harmonogramem.
Kluczowe terminy aktualizacji (zgodnie z projektem ustawy):
  • Aktualizacja analizy ryzyka – co najmniej raz w roku,
  • Aktualizacja polityki bezpieczeństwa systemów informacyjnych – co najmniej raz na 2 lata,
  • Aktualizacja Planu Ciągłości Działania (BCP) – co najmniej raz na 2 lata,
  • Szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa dla pracowników – co najmniej raz na 2 lata.
Uwaga dla firm hybrydowych:

Podmioty, które pełnią jednocześnie rolę dostawcy usług cyfrowych i operatora usług kluczowych, będą zobowiązane do stosowania tych samych, najbardziej rygorystycznych obowiązków – zgodnie z wymaganiami dla podmiotów kluczowych.


Warto działać z wyprzedzeniem. Implementacja wymaga czasu i zasobów – zwłaszcza w zakresie analizy ryzyka, przygotowania dokumentacji, szkoleń oraz procedur reagowania na incydenty. Zachęcamy do rozpoczęcia działań przygotowawczych już teraz.

Nowe przepisy o cyberbezpieczeństwie mają na celu poprawę poziomu bezpieczeństwa systemów informatycznych i danych w Polsce.

Wprowadzenie nowych obowiązków dla podmiotów zobowiązanych ma przyczynić się do zwiększenia świadomości cyberbezpieczeństwa wśród pracowników oraz do wdrożenia odpowiednich środków bezpieczeństwa w organizacjach.
ZWRÓĆ SIĘ DO NAS

Jesteśmy po to, aby odciążyć Twoją firmę
od biurokratycznych procedur

Mamy wyspecjalizowaną drużynę, która weźmie na siebie przygotowanie odpowiedniej dokumentacji, załatwi formalności, a Ty możesz skupić się na celach które chcesz zrealizować.
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2019/04/img-faq-1.png

Podstawy
prawne

Jakie są nowe obowiązki wynikające z nowelizacji ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej?
DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE)

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2022/2555 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylająca dyrektywę (UE) 2016/1148 (dyrektywa NIS 2)

Pełny tekst dyrektywy

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022L2555&qid=1697835195195https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L0904&from=pl

Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230000913/U/D20230913Lj.pdf

Inne przydatne informacje

Jakie sankcje karne grożą podmiotom zobowiązanym do stosowania dyrektywy NIS 2 i przepisów ustawy o KSC, za działanie niezgodne z przepisami?

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (KSC), która wdraża w Polsce postanowienia dyrektywy NIS2, za nieprzestrzeganie nowych przepisów przewidziano wysokie sankcje administracyjne i finansowe – zarówno dla organizacji, jak i osób zarządzających.

Główne kary finansowe

  • do 10 mln euro lub 2% rocznego obrotu (w zależności od tego, która wartość jest wyższa) – dla podmiotów kluczowych,
  • do 7 mln euro lub 1,4% rocznego obrotu – dla podmiotów ważnych,
  • do 100 mln zł – za niewykonanie polecenia zabezpieczającego Ministra Cyfryzacji (np. związanego z dostawcą wysokiego ryzyka – DWR),
  • do 300% miesięcznego wynagrodzenia – dla osób zarządzających, które nie wywiązały się z obowiązków.

Kary te mogą być nakładane m.in. za:

  • brak wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji,
  • niezgłoszenie poważnego incydentu do CSIRT,
  • brak realizacji audytu lub jego wyników,
  • nieaktualizowanie analizy ryzyka i dokumentacji bezpieczeństwa,
  • brak szkoleń dla personelu,
  • ignorowanie poleceń nadzorczych organów ds. cyberbezpieczeństwa.

Dodatkowe konsekwencje dla organizacji

Oprócz sankcji finansowych, podmioty niestosujące się do przepisów mogą ponieść:

  • utratę zaufania klientów i kontrahentów,
  • szkody reputacyjne,
  • ryzyko naruszenia danych osobowych i odpowiedzialność z RODO,
  • konieczność pokrycia kosztów naprawczych i rekompensat,
  • zaburzenia w ciągłości działania, co może przełożyć się na utratę przychodów.
KROK PO KROKU

Jak wygląda proces
współpracy z nami?

1 KROKSkontaktuj się

podaj nam e-mailowo lub telefonicznie Twoje dane kontaktowe i dane firmy, którą reprezentujesz. Napisz w temacie „Cyberbezpieczeństwo”

2 KROKZapoznaj się

z ofertą którą otrzymasz od nas e-mailowo.

3 KROKZaakceptuj

e-mailowo warunki współpracy.

4 KROKOpłać

wybraną usługę (na życzenie wystawiamy fakturę proforma) i poczekaj chwilę na kontakt od naszego eksperta.

5 KROKZrealizuj wybraną usługę w zakresie cyberbezpieczeństwa

i ciesz się spokojem. Właśnie dopełniłeś obowiązki wynikające z dyrektywy NIS 2 i ustawy o KSC.
bt_bb_section_top_section_coverage_image

Nasi Eksperci dostarczali i wdrażali systemy w zakresie
zarządzania bezpieczeństwem, IT i ryzykiem cyberbezpieczeństwa
m.in dla takich podmiotów jak:

  • Zespół Opieki Zdrowotnej w Oświęcimiu – rozwiązanie SIEM
  • Burmistrz Miasta Łaziska Górne – wdrożenie rozwiązania zabezpieczającego styk sieci
  • Koleje Mazowieckie KM Sp. z o.o. – dostarczenie i wdrożenie licencji dla 1000 stacji roboczych
  • PPHU AND Sp. z o.o. – dostawa sprzętu komputerowego
  • Burmistrz Sandomierza – rozwiązania serwerowe oraz backup danych
  • 105. Kresowy Szpital Wojskowy w Żarach – migracja i wdrożenie oprogramowania antywirusowego
  • Izerskie Centrum Pulmonologii i Chemioterapii „IZER-MED” Sp. z o.o. w Szklarskiej Porębie – urządzenie klasy NIPS oraz rozwiązanie do backupu danych
  • Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku – dostawa i wdrożenie systemu klasy SIEM/SOAR
  • Dolnośląskie Centrum Rehabilitacji i Ortopedii Sp. z o.o. – rozwiązanie do backupu oraz ochrony sieci klasy NDR
  • Urząd Miasta Poznania – Biuro Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa – Oprogramowanie Antywirusowe (EDR), urządzenie klasy NDR, rozwiązanie SIEM, usługa SOC, serwery i macierze – cz.I.
  • Urząd Miasta Poznania – Biuro Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa – Oprogramowanie Antywirusowe (EDR), urządzenie klasy NDR, rozwiązanie SIEM, usługa SOC, serwery i macierze – cz.II.
  • Centrum Zdrowia w Mikołowie – Dostawa i wdrożenie rozwiązania kCentrum Zdrowia w Mikołowie – Dostawa i wdrożenie rozwiązania klasy NDR, IPS, UTM, NAS oraz oprogramowania klasy EDR
  • Centrum Terapii Nerwic w Mosznej – Dostawa i wdrożenie rozwiązania klasy NDR, IPS, do backupu danych oraz oprogramowania klasy EDR
  • Zespół Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie – Dostawa i wdrożenie rozwiązania klasy NDR
  • Izerskie Centrum Pulmonologii i Chemioterapii Izer-Med Spółka z o.o – dostawa i wdrożenie systemu klasy SIEM/SOAR
  • Zespół Opieki Zdrowotnej we Włoszczowie – system do tworzenia kopii zapasowej oraz oprogramowanie antywirusowe
  • Urząd Miasta Puck – Dostawa i wdrożenie rozwiązania klasy EDR
  • Starostwo Powiatowe w Bełchatowie – dostawa oprogramowania antywirusowego
  • Urząd Miasta Legnica – dostawa oprogramowania antywirusowego klasy EDR
  • Namysłowskie Centrum Zdrowia Sp. z o.o. – dostawa rozwiązania klasy EDR, NDR oraz systemu do backupu danych
  • Dolnośląskie Centrum Rehabilitacji i Ortopedii Sp. z o.o. – dostawa, wdrożenie oraz szkolenie z systemu klasy SIEM
  • Szpital Chorób Płuc w Orzeszu – Dostawa rozwiązań klasy NDR, EDR oraz macierzy NAS
  • PKM Katowice Sp. z o.o. – Dostawa oraz wdrożenie oprogramowania klasy EDR
  • Zarząd Dróg Miasta Krakowa – Dostawa i wdrożenie rozwiązania klasy EDR

Przykłady rozwiązań wykonanych i zrealizowanych przez naszych Ekspertów:

Przykłady wdrożeń dla instytucji badawczych i naukowych:

  • Jedna z wiodących instytucji badawczych w Polsce wdrożyła zaawansowane rozwiązania z zakresu zarządzania danymi, wspierając rozwój krajowej infrastruktury do przetwarzania dużych ilości danych. W ramach projektu zmodernizowano systemy pamięci masowej oraz wprowadzono skalowalne rozwiązania do przechowywania i analizy danych naukowych w czasie rzeczywistym. Dzięki temu instytucja mogła znacznie usprawnić procesy badawcze, zwiększając wydajność obliczeń i efektywność zarządzania danymi.
  • Polski park technologiczny zainwestował w rozwiązania partnera, aby stworzyć jedno z największych centrów renderingu 3D w Polsce i Europie. Dzięki zakupowi 100 serwerów oraz zaawansowanej technologii sieciowej firma zapewnia błyskawiczne renderowanie efektów specjalnych i animacji oraz wysokiej jakości usługi data center. Inwestycja obejmowała również budowę zaawansowanej infrastruktury z systemami zasilania i chłodzenia, co umożliwia obsługę szerokiego spektrum klientów z branży multimedialnej i nie tylko.
  • Polski uniwersytet zainstalował w swoim nowym centrum danych i analiz największy w Europie Wschodniej klaster superkomputerowy partnera dedykowany analityce Big Data. System ten wspiera przetwarzanie danych w modelu Apache Spark, oferując ogromną moc obliczeniową niezbędną do zaawansowanych analiz. Wdrożenie klastra, które było wynikiem przetargu, umożliwia ICM realizację skomplikowanych obliczeń oraz rozwój kompetencji analitycznych, a także wspiera działalność naukową i komercyjną w zakresie Big Data.

Przykłady wdrożeń dla sektora bankowego:

  • Jeden z czołowych banków w Polsce zrealizował projekt modernizacji swojej infrastruktury sieciowej i telefonicznej, zastępując dotychczasowe urządzenia routerów i przełączników nowymi rozwiązaniami od partnera. Nowe urządzenia umożliwiły migrację z telefonii analogowej na telefonię IP, co pozwoliło na zwiększenie bezpieczeństwa systemów IT poprzez implementację zaawansowanego uwierzytelniania dostępu do sieci. Projekt zapewnił również jednolitą platformę telekomunikacyjną, co w znaczący sposób podniosło poziom ochrony przed zagrożeniami cybernetycznymi.
  • Bank w Arabii Saudyjskiej zmodernizował swoją infrastrukturę sieciową, wdrażając rozwiązanie SD-WAN, aby zapewnić bezpieczne, efektywne i spójne usługi bankowe w swoich placówkach. Modernizacja miała na celu zwiększenie wydajności operacyjnej, obniżenie kosztów utrzymania oraz poprawę doświadczeń klientów zarówno w bankowości online, jak i tradycyjnej. Nowa sieć umożliwiła bankowi szybsze wdrażanie usług, lepsze zarządzanie ruchem danych oraz zapewniła wysoki poziom bezpieczeństwa, co było kluczowe dla ochrony wrażliwych danych klientów.
  • Wiodący bank w Indonezji zmodernizował swoją infrastrukturę, wdrażając systemy pamięci masowej oparte na technologii all-flash, aby wspierać rosnące potrzeby związane z analizą danych i zapewniać płynność operacji finansowych. Nowe rozwiązanie zwiększyło wydajność aplikacji bankowych, skróciło czas reakcji systemów oraz zapewniło wysoką dostępność danych, kluczową dla utrzymania ciągłości działania. Dzięki wdrożeniu bank mógł lepiej wykorzystywać analizy danych do podejmowania decyzji, co poprawiło doświadczenie klientów i zwiększyło efektywność operacyjną.
  • Jeden z największych chińskich banków, działający również w Japonii, zainwestował w nowoczesne centra danych i systemy pamięci masowej, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na usługi cyfrowe oraz poprawić niezawodność i bezpieczeństwo operacji bankowych. Dzięki wdrożeniu rozwiązań partnera, bank nie tylko zwiększył wydajność i pojemność swojej infrastruktury IT, ale także zredukował koszty operacyjne i zmniejszył wpływ na środowisko poprzez zaawansowane zarządzanie energią. Systemy te wspierają bank w dalszym rozwoju oraz w dostosowywaniu się do przyszłych wyzwań technologicznych.
  • Po fuzji dwóch instytucji finansowych, bank w Tajlandii wdrożył zaawansowane rozwiązanie all-flash z architekturą NVMe, które zapewnia wysoką wydajność i bezpieczeństwo danych. Nowy system oferuje aktywno-aktywną architekturę oraz mechanizmy RAID Triple Parity, które zapewniają odporność na awarie i ciągłość działania bez utraty danych. Wzmożona ochrona danych i minimalizacja opóźnień poprawiły niezawodność usług oraz zwiększyły poziom bezpieczeństwa cyfrowego.
  • W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na bezpieczne płatności i ochronę danych, bank z Turcji zmodernizował swoją infrastrukturę IT, wdrażając nowoczesne rozwiązania storage oparte na pamięci flash. Nowy system storage zapewnia wyjątkową niezawodność na poziomie 99.9999% oraz inteligentne przyspieszenie operacji, co eliminuje ryzyko przestojów i zabezpiecza dane przed utratą. Dzięki dwóm identycznym systemom w głównym centrum danych i lokalizacji zapasowej, bank znacząco zwiększył bezpieczeństwo i odporność na awarie, co poprawia ochronę wrażliwych informacji i zapewnia nieprzerwaną dostępność usług płatności cyfrowych.
  • Afrykański bank, lider w dziedzinie innowacji finansowych w Afryce, postawił na rozwój technologii w celu stworzenia zaawansowanej platformy cyfrowej, która zmienia oblicze usług finansowych w regionie. Z myślą o zwiększeniu dostępu do finansów, bank zainwestował w nowoczesny system podstawowy, który zbudowano we współpracy z partnerem i znaną firmą technologiczną. Nowa infrastruktura, oparta na rozproszonym systemie i chmurze prywatnej, znacząco zwiększyła wydajność, elastyczność i niezawodność usług bankowych. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym, bank może obsługiwać większą liczbę transakcji i szybko adaptować się do rosnących potrzeb klientów.

Przykłady wdrożeń dla sektora technologicznego:

  • Dla szwajcarskiego firmy technologicznej, która obsługuje różnorodne sektory, w tym finansowy, zdrowotny, rządowy i edukacyjny, istotne było zabezpieczenie rosnącej ilości danych klientów. W obliczu wzrostu danych i problemów z wydajnością systemu backupowego, firma zdecydowała się na implementację rozwiązania wysokiej pojemności, które spełnia rygorystyczne normy przechowywania danych. Nowe rozwiązanie backupowe umożliwia przechowywanie wielkich ilości danych, zapewniając szybki transfer i niską latencję. System zainstalowano w dwóch centrach danych, z wykorzystaniem zaawansowanej replikacji i oprogramowania do backupu, co poprawiło wydajność i zmniejszyło czas backupu. Nowe rozwiązanie zmniejszyło również koszty operacyjne o 35% i umożliwiło efektywne zarządzanie danymi, co znacznie podniosło bezpieczeństwo i integralność danych.
  • W celu poprawy efektywności inspekcji rur przesyłowych, rozwiązanie oparte na technologii rozproszonego czujnika optycznego (DFOS) wprowadza nową jakość w monitorowaniu wibracji i lokalizacji zdarzeń. Dzięki zastosowaniu technologii optycznej i sztucznej inteligencji, oferowane rozwiązanie umożliwia automatyczne, wysokoprecyzyjne monitorowanie i ostrzeganie w czasie rzeczywistym. Implementacja ta pokazuje, jak skutecznie można zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność zarządzania infrastrukturą rurociągów.
  • Czołowy polski producent okien zmodernizował swoją infrastrukturę IT, wdrażając zaawansowane rozwiązania pamięci masowej oraz serwerowe, co znacząco podniosło poziom cyberbezpieczeństwa. Kluczowym elementem systemu jest technologia partnera, która zapewnia ciągłość działania poprzez synchronizację danych między dwoma macierzami w różnych lokalizacjach, co chroni przed utratą danych w przypadku awarii czy katastrof. Dzięki tej modernizacji firma zyskała nie tylko niezawodność i ochronę danych, ale także poprawiła bezpieczeństwo i efektywność operacyjną.
  • Niemiecka firma specjalizująca się w projektowaniu mebli wdrożyła rozwiązanie partnera w swoim nowym magazynie w Niemczech, co pozwoliło na cyfryzację i optymalizację operacji magazynowych. Dzięki technologii Wi-Fi 6, firma zyskała wysoką przepustowość, inteligentne anteny poprawiające jakość sygnału oraz niskie opóźnienia, co zapewnia stabilność połączeń i efektywne zarządzanie zasobami. Rozwiązanie to umożliwiło również bezstratny roaming i integrację z technologiami IoT, co obniżyło koszty i zwiększyło wydajność, wspierając rozwój firmy i usprawniając przepływ dostaw.

Przykłady wdrożeń dla sektora zdrowotnego:

  • W obliczu rosnącego zapotrzebowania na szybki dostęp do danych medycznych, szpital uniwersytecki we Francji zmodernizował swoją infrastrukturę IT, wdrażając zaawansowane rozwiązanie pamięci masowej. Nowy system zapewnia nie tylko wysoką wydajność i dostępność danych, ale również znacząco zwiększa bezpieczeństwo informacji. Dzięki nowoczesnym technologiom ochrony danych i zaawansowanemu zarządzaniu, szpital skutecznie minimalizuje ryzyko przerw w działaniu usług i zapewnia niezawodną ochronę danych pacjentów.
  • Szpital w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zainwestował w zaawansowane technologie, aby poprawić bezpieczeństwo danych i efektywność swoich systemów IT. W ramach cyfrowej transformacji, wdrożono nowoczesne rozwiązania sieciowe, w tym zaawansowane punkty dostępu Wi-Fi oraz platformę zdrowotną opartą na chmurze. Te innowacje zapewniają stabilne i bezpieczne połączenia, umożliwiając lepsze zarządzanie danymi pacjentów i szybsze reagowanie w sytuacjach kryzysowych. Nowe technologie znacząco zwiększyły ochronę danych i poprawiły jakość opieki medycznej, podnosząc standardy bezpieczeństwa w szpitalu.
  • Szpital w Chinach zrewolucjonizował analizę genomów, skracając czas przetwarzania wyników sekwencjonowania genomu z 24 godzin do zaledwie 7 minut. Dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu opartemu na technologii partnera oraz zaawansowanej platformie analizy danych multiomicznych, szpital może teraz błyskawicznie przetwarzać ogromne ilości danych genomowych. Nowa infrastruktura nie tylko znacznie zwiększa wydajność analizy, ale również zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa danych, co jest kluczowe w ochronie wrażliwych informacji medycznych.
  • W jednym z wiodących szpitali w Shenzhen wdrożono innowacyjne rozwiązanie światłowodowe, które zrewolucjonizowało zarządzanie siecią i poprawiło jakość opieki medycznej. Nowa infrastruktura sieciowa umożliwia integrację różnych systemów, takich jak diagnostyka cyfrowa i komunikacja medyczna, w jednej, elastycznej sieci. Dzięki zastosowaniu technologii światłowodowej, szpital zapewnia szybki dostęp do danych medycznych i obrazów w wysokiej rozdzielczości, co jest kluczowe dla efektywności leczenia i komunikacji lekarz-pacjent. Rozwiązanie to uprościło zarządzanie siecią, zwiększyło przepustowość i obniżyło koszty operacyjne, wspierając rozwój inteligentnych usług medycznych w placówce.
  • Szpital w Guangdongzie, we współpracy z partnerem, zmodernizował swoją sieć, wdrażając 5G i Wi-Fi 6. Nowa infrastruktura poprawia przepustowość i stabilność, umożliwiając szybszą transmisję danych i lepszą integrację systemów. Kluczowym elementem jest zaawansowane zabezpieczenie danych, które chroni wrażliwe informacje medyczne przed cyberzagrożeniami. Modernizacja uprościła zarządzanie siecią i operacjami, podnosząc standardy bezpieczeństwa i efektywności w placówce.
  • W celu poprawy jakości usług e-zdrowia i zapewnienia nieprzerwanego wsparcia, organizacja zdrowotna w Grecji zaktualizowała swoją infrastrukturę ICT, współpracując z wiodącym dostawcą technologii. Nowe rozwiązanie obejmuje zaawansowane serwery, systemy pamięci masowej oraz solidne urządzenia sieciowe. Modernizacja, przeprowadzona we współpracy z lokalnymi partnerami, znacząco zwiększyła szybkość dostępu do danych, wyeliminowała przerwy w działaniu i uprościła operacje. Dzięki temu organizacja zyskała lepsze zarządzanie danymi i bezpieczeństwo, co umożliwiło bardziej efektywną opiekę nad pacjentami oraz rozwój nowych usług zdrowotnych, w tym konsultacji online i e-recept.

Przykłady wdrożeń dla sektora edukacji:

  • W Paragwaju realizowany jest projekt mający na celu poprawę dostępu do edukacji poprzez budowę zaawansowanej infrastruktury sieciowej w ponad 5000 szkołach podstawowych i średnich. W ramach projektu, w Paragwaju wdrażane są rozwiązania partnerskie, które obejmują nowoczesne sieci szerokopasmowe i Wi-Fi 6, zapewniające szeroką i wydajną łączność w szkołach. Nowe rozwiązania mają na celu wyrównanie szans edukacyjnych i umożliwienie innowacyjnych metod nauczania, takich jak nauka online. Projekt ten ma na celu zmniejszenie różnic edukacyjnych między obszarami miejskimi a wiejskimi.
  • Wybrzeże Kości Słoniowej wdraża inteligentne rozwiązania edukacyjne, które obejmują zaawansowane technologie ICT w szkołach. Rozwiązania te, stworzone we współpracy z partnerem technologicznym, zapewniają rozwój infrastruktury cyfrowej, w tym systemów zarządzania siecią i platform e-learningowych, umożliwiając lepszy dostęp do zasobów edukacyjnych oraz bardziej równe szanse edukacyjne w całym kraju.
  • Uniwersytet w Hondurasie zrealizował cyfrową transformację swojego kampusu dzięki rozwiązaniu naszego partnera. Nowoczesna sieć campusowa zapewnia pełne pokrycie sieci bez martwych punktów i wydajną transmisję danych. Wdrażanie systemu iMaster NCE-Campus uprościło zarządzanie i utrzymanie sieci, umożliwiając zdalne zarządzanie oraz szybką reakcję na awarie. Dzięki temu uniwersytet poprawił dostęp do zasobów edukacyjnych, zwiększył efektywność operacyjną oraz wspiera dalszy rozwój technologii kampusowej.
  • Uniwersytet z Tajlandii, w odpowiedzi na rosnące zagrożenia cybernetyczne, wzmocnił swoje zabezpieczenia poprzez wdrożenie zaawansowanych technologii ochrony sieci i danych. Nowoczesne rozwiązania, takie jak inteligentne systemy zarządzania i zabezpieczania komunikacji, zapewniają integralność i poufność informacji, skutecznie minimalizując ryzyko ataków cybernetycznych. Te działania są kluczowe dla bezpiecznego korzystania z narzędzi edukacyjnych i realizacji wizji inteligentnego kampusu.
  • Jedna z wiodących uczelni biznesowych w Polsce intensywnie dąży do cyfrowej transformacji, aby sprostać rosnącym wymaganiom w zakresie edukacji. Dzięki współpracy z wiodącym dostawcą technologii zainstalowała innowacyjne rozwiązanie, które znacząco poprawia jakość nauczania zdalnego i hybrydowego. Łącząc funkcje inteligentnej tablicy, wideokonferencji HD oraz automatycznego rozpoznawania pisma, wspiera zaawansowane formaty edukacyjne i ułatwia bezpieczną współpracę. To zaawansowane narzędzie technologiczne, wspierane przez nowoczesne zabezpieczenia, w istotny sposób przyczynia się do budowy przyszłościowej, bezpiecznej i efektywnej przestrzeni edukacyjnej.

Przykłady wdrożeń typu Smart City:

  • W Tajlandii powstaje innowacyjne miasto, które łączy ekologiczne życie z nowoczesną technologią. Projekt ten, obejmujący obszar mieszkalny, parkowy i komercyjny, korzysta z inteligentnych rozwiązań technologicznych partnera w celu zapewnienia bezpiecznego i wygodnego życia. Systemy monitorowania i zarządzania przestrzenią, wspierane przez chmurę, usprawniają operacje, poprawiają bezpieczeństwo i redukują koszty operacyjne.
  • W chińskim mieście, nowe linie metra, korzystające z technologii 5G i chmury miejskiej, wprowadziły zaawansowane rozwiązania cyberbezpieczeństwa, aby zapewnić integralność i bezpieczeństwo danych pasażerów. Integracja chmury obliczeniowej z systemami metra pozwala na centralne zarządzanie danymi i szybsze wdrażanie aktualizacji zabezpieczeń, minimalizując ryzyko ataków i zwiększając odporność systemu na zagrożenia. Dzięki pełnemu pokryciu siecią 5G, przesył danych jest szyfrowany i monitorowany w czasie rzeczywistym, co znacząco poprawia ochronę przed potencjalnymi cyberzagrożeniami i zwiększa bezpieczeństwo całej infrastruktury transportowej.
  • W Arabii Saudyjskiej zastosowanie rozwiązania partnera znacząco poprawiło bezpieczeństwo ruchu drogowego. Miasto, borykające się z wysokim wskaźnikiem naruszeń przepisów, wdrożyło zaawansowane inteligentne kamery HD oraz algorytmy sztucznej inteligencji, które umożliwiają automatyczne identyfikowanie i śledzenie wykroczeń, takich jak przejazdy na czerwonym świetle czy zmiana pasów. Dzięki tej technologii, jakość dowodów wideo i skuteczność egzekwowania przepisów wzrosły, co doprowadziło do 60% redukcji liczby naruszeń. System obejmujący 16 kluczowych skrzyżowań będzie rozszerzony, co zapewni jeszcze większe bezpieczeństwo i efektywność na drogach miasta.
  • Zarząd Dróg Ekspresowych z Chin wdrożył nowoczesne rozwiązanie oparte na technologii F5G, które znacząco poprawia bezpieczeństwo i niezawodność ich sieci komunikacyjnej. Nowa infrastruktura all-optical integruje różne usługi, takie jak pobory opłat i monitoring wideo, zapewniając ich oddzielne zarządzanie i wysoką ochronę. System oferuje ultra-wysoką przepustowość i niskie opóźnienia, co jest kluczowe dla transmisji danych i obsługi inteligentnych systemów drogowych. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych mechanizmów ochrony i szybkiego wykrywania usterek, sieć charakteryzuje się wysoką odpornością na awarie i minimalizuje ryzyko przerw w działaniu usług.
  • Duże lotnisko w Chinach, korzystając z platformy cyfrowej partnera, znacząco poprawiło doświadczenia pasażerów dzięki wdrożeniu inteligentnych rozwiązań. Nowoczesna technologia rozpoznawania twarzy umożliwia szybką i bezpapierową odprawę, co znacznie redukuje czas oczekiwania i eliminuje opóźnienia lotów. Integracja z platformą ułatwia zarządzanie ruchem pasażerskim, umożliwiając płynne przejście przez wszystkie etapy podróży — od odprawy po wsiadanie na pokład. Inteligentne przypisywanie stanowisk i zaawansowane systemy monitorowania operacji lotniska poprawiają efektywność i bezpieczeństwo, co przyczynia się do zwiększenia punktualności odlotów. Dzięki innowacjom i zastosowaniu Big Data oraz sztucznej inteligencji, to lotnisko stało się przykładem nowoczesnego, inteligentnego lotniska, które skutecznie podnosi standardy w branży lotnictwa cywilnego.
  • Pakistańskie miasto zmagające się z rosnącym chaosem drogowym i przestarzałymi systemami sygnalizacji, zainstalowało nowoczesne rozwiązanie ITMS partnera, które zrewolucjonizowało zarządzanie ruchem. System, wykorzystujący sztuczną inteligencję i duże zbiory danych, poprawił rozpoznawanie tablic rejestracyjnych, w tym pierwszy na świecie system dla motocykli. Efektem wdrożenia było znaczne zwiększenie efektywności: codzienne przetwarzanie wzrosło do 50 milionów pojazdów, a czas odpowiedzi systemu skrócił się do poniżej jednej sekundy. W ciągu roku liczba wykroczeń zmniejszyła się o 66%, a wypadków drogowych o 83%, co przyczyniło się do większego bezpieczeństwa i płynności ruchu w mieście.

Przykład wdrożeń w zakresie ochrony środowiska:

  • Chiński uniwersytet opracował robota pustynnego, wykorzystując zestaw deweloperski partnera. Robot ten, dzięki zaawansowanej funkcji analizy wizualnej, automatycznie rozpoznaje roślinność i przeszkody na pustyni, co pozwala na efektywne kopanie dołów, sadzenie drzew i podlewanie bez potrzeby nadzoru. Wdrożenie rozwiązania umożliwiło zwiększenie efektywności sadzenia drzew, optymalizację procesów rekultywacji oraz samodzielną, autonomiczną pracę bez potrzeby ludzkiego nadzoru, co pozwala na nieprzerwaną pracę. W rezultacie, projekt ten przyczynia się do bardziej efektywnej rekultywacji pustynnych obszarów oraz walki z globalnym ociepleniem.
  • W odpowiedzi na rosnące zagrożenie pożarami lasów, w Chinach wprowadzono pilotażowe zaawansowane rozwiązanie sztucznej inteligencji. System ten wykorzystuje kamery do monitorowania obszarów leśnych, przetwarza dane na brzegu i analizuje je w chmurze. Kamery zbierają dane w świetle widzialnym i podczerwonym, co pozwala na wczesne wykrywanie dymu i pożarów. Analiza danych na brzegu oraz w chmurze umożliwia szybkie generowanie alertów i dokładne identyfikowanie zagrożeń. Nowe technologie pozwalają na efektywne zarządzanie monitorowaniem, co zwiększa precyzję rozpoznawania i skraca czas wykrywania pożarów, poprawiając ochronę lasów.
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2019/04/img-experience.png
FAQ

Najczęściej zadawane pytania do tej usługi

Nie wiem, czy podlegam obowiązkom dyrektywy NIS 2 – co mam zrobić?

Prosimy o kontakt z naszymi Doradcami (telefonicznie lub emaliowo) – zapytają oni Państwa o profil działalności i doradzą właściwą ścieżkę postepowania. Nasza usługa zawiera w sobie profesjonalną weryfikację podlegania obowiązkom dyrektywy NIS 2 oraz wprowadzenie obowiązkowych działań.

Ile czasu zajmuje ekspertom przeprowadzenie obowiązkowych działań i przygotowanie wymaganych dokumentów w zakresie cyberbezpieczeństwa?

Czas na przygotowanie odpowiednich dokumentów i przeprowadzenie obowiązkowych działań może się różnić w zależności od wielu czynników, np.:

  • profilu i wielkości firmy lub instytucji
  • stan obecnego cyberbezpieczeństwa,
  • gotowości do współpracy.

W ogólnym rozrachunku, przeprowadzenie obowiązkowych działań i przygotowanie wymaganych dokumentów w zakresie cyberbezpieczeństwa może zająć od kilku dni do nawet kilku miesięcy (w przypadku bardzo dużych podmiotów).

Jak mogę łatwo sprawdzić, czy dyrektywa NIS 2 i ustawa o KSC nakłada na moją firmę jakieś obowiązki?

Aby ustalić, czy Twoja firma podlega przepisom dyrektywy NIS2 oraz projektowanej nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (KSC), warto:

✅ Sprawdzić, czy Twoja firma może zostać uznana za podmiot kluczowy lub ważny

Zgodnie z projektem ustawy o KSC, podmiotami objętymi obowiązkami są organizacje działające w sektorach kluczowych i ważnych, takich jak:

  • energetyka, zdrowie, transport, finanse, infrastruktura cyfrowa, gospodarka wodna,
  • podmioty publiczne (JST, instytucje kultury, zakłady budżetowe),
  • firmy świadczące usługi cyfrowe i chmurowe.

Uwaga: Nie istnieje jeden, publiczny wykaz takich firm – klasyfikacja może być dokonana m.in. na podstawie działalności gospodarczej, charakteru usług lub decyzji organu nadzorczego.

✅ Sprawdzić, czy firma świadczy usługi wrażliwe (np. rejestracja nazw domen)

Dyrektywa NIS2 obejmuje również rejestratorów domen oraz podmioty oferujące powszechnie dostępne usługi cyfrowe, jak hosting, chmura czy komunikatory.

✅ Skorzystać z materiałów informacyjnych

Na stronie internetowej NASK oraz Ministerstwa Cyfryzacji znajdziesz praktyczne przewodniki i listy kontrolne dotyczące dyrektywy NIS2 i ustawy o KSC. Warto również śledzić publikacje CSIRT NASK i CSIRT GOV.

Pytania pomocnicze – sprawdź, czy Twoja firma może podlegać ustawie KSC i NIS2:

  • Czy moja firma działa w sektorze kluczowym (np. energetyka, zdrowie, telekomunikacja)?
  • Czy moja firma przetwarza dane lub świadczy usługi o znaczeniu publicznym lub społecznym?
  • Czy moja firma jest powiązana z infrastrukturą krytyczną lub realizuje usługi dla sektora publicznego?
  • Czy incydent w mojej firmie mógłby zakłócić funkcjonowanie szerszej infrastruktury lub usług społecznych?

Jeśli odpowiedź na choćby jedno pytanie brzmi „tak”, warto przyjrzeć się obowiązkom wynikającym z nowelizowanej ustawy o KSC oraz wdrożyć odpowiednie procedury.

Czym różni się podmiot kluczowy od ważnego?

Podmioty kluczowe są traktowane priorytetowo – mają pełne obowiązki wynikające z ustawy o KSC i dyrektywy NIS2, w tym wdrożenie kompleksowego systemu zarządzania ryzykiem.

Podmioty ważne mają nieco uproszczone obowiązki (np. w zakresie dokumentacji i audytów), ale wciąż muszą dbać o cyberbezpieczeństwo, raportować incydenty i współpracować z CSIRT.

Co istotne, obie grupy podlegają kontroli i mogą zostać ukarane za niedopełnienie obowiązków.

Czy mikro- i małe przedsiębiorstwa podlegają ustawie o KSC?

Tak, jeśli działają w sektorach kluczowych lub ważnych.

Kryterium nie jest wyłącznie wielkość firmy, ale przede wszystkim znaczenie jej usług. Nawet mała firma dostarczająca kluczowe komponenty IT, energię lub infrastrukturę może zostać zakwalifikowana jako podmiot ważny lub kluczowy.

Czy jednostki samorządu terytorialnego podlegają ustawie o KSC?

Tak, JST są objęte ustawą jako podmioty publiczne.

W zależności od znaczenia ich działalności, mogą być uznane za podmioty kluczowe lub ważne.

Obowiązki obejmują m.in. analizę ryzyka, zabezpieczenia systemów, szkolenia pracowników i raportowanie incydentów. JST zaliczane do „ważnych” stosują uproszczony system zarządzania bezpieczeństwem informacji.

Jakie dokumenty należy przygotować? Co dokładnie musi zawierać analiza ryzyka, polityka bezpieczeństwa, plan ciągłości działania itd.?

Dokumentacja powinna być dostosowana do skali i specyfiki działalności organizacji. Kluczowe elementy to:

  • analiza ryzyka zagrożeń i podatności,
  • polityka bezpieczeństwa systemów informacyjnych,
  • plan ciągłości działania i procedury odtwarzania,
  • procedury zarządzania incydentami,
  • rejestry dostępów i uprawnień,
  • harmonogramy szkoleń i audytów.
Jak wygląda audyt bezpieczeństwa informacyjnego?

Audyt bezpieczeństwa informacyjnego to jeden z kluczowych obowiązków, który został nałożony na podmioty kluczowe i ważne w ramach nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Jego celem jest sprawdzenie zgodności z wymaganiami ustawy, identyfikacja słabych punktów w systemach informacyjnych oraz ocena skuteczności wdrożonych zabezpieczeń.

Kto może przeprowadzić audyt?

Audyt musi zostać przeprowadzony przez osobę niezależną, czyli taką, która:

  • nie była zaangażowana w realizację zadań z zakresu bezpieczeństwa informacji w audytowanym podmiocie przez co najmniej 12 miesięcy przed audytem,
  • posiada odpowiednie kompetencje i doświadczenie, najlepiej potwierdzone certyfikatami branżowymi (np. CISA, ISO 27001 Lead Auditor, ISO 22301 Lead Auditor itp.),
  • może działać w imieniu zewnętrznej firmy audytorskiej lub jako wewnętrzny audytor – o ile spełnia warunki niezależności.

W praktyce audyt może być zlecony np. firmie doradczej wyspecjalizowanej w audytach zgodnych z ISO, KSC lub NIS2.

Jak się przygotować do audytu?

Aby audyt przebiegł sprawnie i bez zbędnych ryzyk, warto podjąć kilka działań przygotowawczych:

  • Zbierz i uporządkuj dokumentację związaną z bezpieczeństwem informacji, np. analizę ryzyka, polityki i procedury.
  • Upewnij się, że plan ciągłości działania (BCP) i plan zarządzania incydentami są aktualne i przetestowane.
  • Sprawdź, czy pracownicy przeszli wymagane szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa.
  • Zidentyfikuj i usuń ewentualne niezgodności lub luki w zabezpieczeniach przed rozpoczęciem audytu.
  • Wskaż osobę kontaktową do współpracy z audytorem i przygotuj harmonogram działań audytowych.
Czy muszę wdrożyć ISO 27001 lub ISO 22301? Co to daje w kontekście zgodności z KSC i NIS2?

Certyfikacja ISO nie jest obowiązkowa, ale wdrożenie ISO 27001 (bezpieczeństwo informacji) i ISO 22301 (ciągłość działania) to jeden z najskuteczniejszych sposobów na spełnienie wymagań nowelizowanej ustawy o KSC i dyrektywy NIS2. Daje jasną strukturę działań, zwiększa odporność organizacji i ułatwia przejście audytów nadzorczych. Certyfikaty te są także uznawane przez organy nadzoru jako dowód zgodności.

Nasze wszystkie usługi w tej kategorii

ZOSTAW DANE KONTAKTOWE

Nasi doradcy wkrótce do Ciebie się odezwą

https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2021/02/smiling-woman-headset-presentation-something-min-scaled.jpg

Nasi Klienci
Zaufali nam

logo lasy państwowe
logo uni przyr wroc
logo warszawa
lot crew
gmina smołdzino
logo miasto otwock
ford
logo rmf
bez tytułu
logo dp
logo trzebińskie centrum kultury
uw olsztyn
pup toruń
logo lp piła
nadleśnictwo krotoszyn
logo uni rol krak
vicotel
holcim
Dane naszej firmyDORADCY 365 Sp. z o.o.
53-135 Wrocław
ul. Januszowicka 5

Obsługujemy Klientów z całej Polski
Jesteśmy po toaby odciążyć Cię od biurokratycznych procedur
Bądż na bieżąco Zaobserwuj nas w mediach społecznościowych

Copyright DORADCY365