W związku z agresją Rosji na Ukrainę, w Polsce została uchwalona ustawa z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego. Ustawa ta wprowadza nowe sankcje gospodarcze wobec Rosji i Białorusi.
Zgodnie z ustawą, na listach sankcyjnych mogą znaleźć się osoby, organizacje oraz podmioty, które:
Ustawa ta nakłada na polskie firmy ważne obowiązki względem weryfikacji swoich aktualnych i przyszłych klientów, a także kontrahentów na tzw. listach sankcyjnych.
Nowe prawo dotyczy wszystkich przedsiębiorców, ponieważ ustawodawca nigdzie nie wskazał katalogu „instytucji obowiązanych”, słusznie przewidując, że taki katalog mógłby skłaniać podmioty na rynku do poszukiwania „alternatywy” w celu ominięcia ustawy.
Co otrzymacie Państwo w Pakiecie dokumentów?
Dodatkowo otrzymacie Państwo:
Przygotowane przez naszą kancelarią prawną procedury objęte są gwarancją rzetelności.
Gwarantujemy wszystkim Klientom, którzy dokonają zamówienia przez nasz e-sklep, opłacą zamówienie, doślą wypełnioną ankietę merytoryczną + oświadczenie dotyczące licencji, że otrzymają od nas w ciągu maksymalnie 5-6 dni roboczych:
Najprościej i najszybciej jak się tylko da – możesz złożyć zamówienie bezpośrednio w naszym e-sklepie (przechodząc prostą ścieżkę zakupową podasz nam dane do wystawienia faktury i będziesz mieć możliwość opłacenia zamówienia online). Jeśli potrzebujesz wcześniej o coś dopytać skontaktuj się z nami! Jak wolisz – telefonicznie, poprzez formularz kontaktowy lub e-mailowo.
Nasze dane kontaktowe (numery telefonów oraz email) znajdziesz na dole strony. Doradcy z Biura Obsługi Klienta wyślą Ci pisemną ofertę z zakresem naszej usługi, ceną oraz informacją o dalszej ścieżce postępowania. Czekamy zatem na kontakt od Ciebie!
Listy sankcyjne to zestawienia, na których znajdują się osoby, organizacje oraz rządy, na które zostały nałożone pewne określone zakazy i ograniczenia. Zakazy te mogą dotyczyć m.in. zamrożenia aktywów, zakazu podróży, zakazu prowadzenia działalności gospodarczej lub zakazu świadczenia usług.
W Polsce listy sankcyjne są tworzone przez organy administracji publicznej, w tym Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz Prezesa Rady Ministrów. Listy te są publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej.
Ustawa przerzuca odpowiedzialność bezpośrednio na pracowników zatrudnionych w firmach, którzy personalnie odpowiadają za realizację obowiązku sprawdzenia czy dany podmiot lub osoba, z którym firma zamierza zawrzeć transakcje, znajduje się na listach sankcyjnych.
Ustawa nałożyła na wszystkie przedsiębiorstwa w Polsce konieczność stosowania kontroli list sankcyjnych wobec swoich aktualnych oraz potencjalnych klientów, a także kontrahentów. Nawiązanie lub kontynuowanie współpracy z podmiotem umieszczonym na listach sankcyjnych jest zabronione. Ustawa określa dotkliwe kary administracyjne oraz odpowiedzialność karną z tytułu jej naruszenia lub naruszenia unijnych rozporządzeń sankcyjnych.
W przypadku gdyby doszło do transakcji, konsekwencjom prawnym podlegałby nie tylko właściciel, ale także osoba odpowiedzialna za transakcje (pracownik firmy).
Ze względu na kształt ustawy, kontrole są pewne i mogą być dla firm drastyczne w skutkach. Wpływy z kar będą bowiem zasilać budżet Państwa.
Na listach sankcyjnych znajduje się aktualnie kilkadziesiąt tysięcy podmiotów, a ich liczba stale rośnie. Rosyjska inwazja na Ukrainę spowodowała, że grono podmiotów objętych sankcjami znacząco się poszerzyło. Na listach sankcyjnych znajdziemy znane nam przedsiębiorstwa jak np. Gazprom, GO Sport czy Kaspersky Lab.
Niestety nie. W sumie istnieje kilkadziesiąt list sankcyjnych, opublikowanych w różnych językach (osobne dla poszczególnych państw i organizacji np. UE czy ONZ). Co ważne, przestrzeganie niektórych z nich jest prawnie wiążące, inne – mogą być weryfikowane z wyboru, dla realizacji etycznych celów przedsiębiorstwa.
Nasza usługa „Automatyzacji i integracja z systemami klienta pod kątem weryfikacji występowania podmiotów na listach sankcyjnych” pozwala na weryfikację podmiotów w ponad 50 różnych bazach, co daje pewność, że dopełnili Państwo wszelkich obowiązków w tym zakresie.
Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany, aby niezwłocznie przekazać wymagane prawem informacje do Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) lub do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA).
Ponadto obowiązkiem każdego przedsiębiorcy jest również:
Aby uniknąć takich sytuacji należy weryfikować każdego nowego kontrahenta pod kątem obecności na listach sankcyjnych, a także monitorować zmiany na listach sankcyjnych i na bieżąco sprawdzać, czy podmiot, z którym prowadzimy współpracę nie znalazł się na liście.
Skierowaliśmy zapytanie do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o interpretację przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu jak i ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego w zakresie stosowania list sankcyjnych przez instytucje obowiązane.
GIIF potwierdził w/w obowiązki instytucji obowiązanych, w tym w szczególności biur rachunkowych, biur nieruchomości, kantorów, banków, a także innych podmiotów gospodarczych (produkcyjnych, handlowych, usługowych) mogących uczestniczyć w procesie współpracy czy transakcji z przedsiębiorstwami lub osobami fizycznymi znajdującymi się na listach sankcyjnych.
Obowiązek ten jasno wynika z ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz. U. z 2022 r. poz. 835) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220000835/O/D20220835.pdf
Zgodnie z art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. 2018 poz. 723): „Instytucje obowiązane stosują wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, zidentyfikowanym przez Komisję Europejską w akcie delegowanym przyjętym na podstawie art. 9 dyrektywy 2015/849”.
Zgodnie z art. 118 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. 2018 poz. 723): „Instytucje obowiązane stosują szczególne środki ograniczające wobec osób i podmiotów wskazanych na:1) listach ogłaszanych przez Generalnego Inspektora na podstawie rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych wydanych na podstawie rozdziału VII Karty Narodów Zjednoczonych, dotyczących zagrożeń dla międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa spowodowanych aktami terrorystycznymi, w szczególności na listach, o których mowa w pkt 3 rezolucji 2253 (2015) Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych lub w pkt 1 rezolucji 1988 (2011) Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych,2) liście, o której mowa w art. 120 ust. 1”. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000723/O/D20180723.pdf
Wprowadzone prawo dotyczy wszystkich przedsiębiorców, jednak jeśli mają Państwo wątpliwości, prosimy o kontakt z naszymi Doradcami (telefonicznie lub emaliowo) – zapytają oni Państwa o profil i specyfikę działalności i doradzą właściwą ścieżkę postępowania.
Odpowiednie główne procedury zostały już opracowane przez kancelarię prawną, ich dobór i ew. modyfikacje uwzględniające specyfikę działalności trwają zwykle do 5 dni roboczych.
W przypadku gdyby doszło do transakcji, konsekwencjom prawnym podlega zarówno właściciel, jak i osoba odpowiedzialna za transakcję (pracownik firmy).
Za niewywiązanie się z obowiązku weryfikacji kontrahenta na listach sankcyjnych i podjęcie współpracy z podmiotami objętymi sankcjami grożą kary pieniężne nawet do 20 mln zł. W przypadku naruszenia niektórych zakazów przedsiębiorcom grozi także odpowiedzialność karna i kara pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 3.