Dotacje dla podmiotów publicznych dostępne są zarówno z programów krajowych, obejmujących wsparcie na poziomie lokalnym, regionalnym i ogólnopolskim, jak i z programów unijnych. Ponadto, wiele międzynarodowych programów jest dostępnych również dla podmiotów z Polski, np. Horyzont Europa.
Według danych Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, na dotacje dla podmiotów publicznych i jst z nowej perspektywy finansowej 2021-27 przeznaczono 349,4 mld zł, czyli 76 mld euro. Stanowi to ok. 84% wszystkich środków europejskich przeznaczonych dla Polski w tej perspektywie.
Dotacje te są przeznaczone na realizację projektów z zakresu:
Współpracując z nami zyskujecie Państwo ogrom czasu! Nasi eksperci przeglądają około 120 stron www. dziennie, szukając odpowiednich rozwiązań dotacyjnych.
Oprócz tego, nawiązują stałe współprace z Grantodawcami, zyskując informacje o naborach „z pierwszej ręki”.
W ramach naszych usług nasz Doradca:
Udzielimy także odpowiedzi na wszelkie pytania oraz przedstawimy Państwu ofertę naszej pomocy na dalszym etapie (np. w zakresie pomocy w wypełnieniu wniosku).
Jednak największą zaletą współpracy z nami jest Państwa spokój ducha, bo z nami nie przegapią Państwo szansy na zdobycie dodatkowych środków dla swojego podmiotu.
Grono podmiotów publicznych, które mogą ubiegać się o dotacje jest bardzo szerokie i najczęściej jest określone w zaproszeniu do składania wniosków. Najpopularniejszym Beneficjentem z tego grona są Jednostki Samorządu Terytorialnego (i podległe im podmioty).
Praktycznie każdy podmiot publiczny, bez względu na wielkość status prawny, liczbę zatrudnionych osób, może uzyskać dotację na realizację różnorodnych projektów i można dopasować odpowiedni dla niego program. Występują też programy, które preferują określony status Wnioskodawcy, np. kierowane są do jednej lub kilku ściśle bądź ogólnie określonych typów wnioskodawców, występujących też pod różnymi pojęciami w dokumentacji konkursowej m.in.:
Lista możliwego przeznaczenia środków z dotacji dla podmiotów publicznych jest bardzo długa i różni się w zależności od wybranego programu, najczęściej można ją znaleźć w regulaminie danego konkursu.
Dotacje dla podmiotów publicznych można przeznaczyć m. in. na:
Możliwości dofinansowania zadań JST jest bardzo wiele, poniżej lista przykładowych w podziale na dziedziny.
Fundusze Unii Europejskiej wspierają rozwijanie infrastruktury transportowej. Dofinansowanie, które jest dostępne dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) i innych podmiotów, może być wykorzystane na różne cele, włączając w to budowę dróg i związane z nimi elementy infrastruktury, a także inne formy transportu.
Programy unijne obejmują także transport kolejowy, morski oraz śródlądowy. Część dostępnych środków jest przeznaczona na rozwijanie zrównoważonych rozwiązań transportowych w miastach.
W ramach wsparcia unijnego JST mogą realizować różnorodne projekty związane z transportem miejskim. Dotacje mogą zostać przeznaczone na:
Ponadto, programy dotyczące Zrównoważonej Mobilności Miejskiej obejmują projekty miast wojewódzkich oraz innych większych miast, z wyłączeniem obszaru Polski Wschodniej.
Przykładem takiego programu są Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat Środowisko – działanie 3.1. „Transport miejski”.
Wsparciem unijnym zostaną objęte projekty związane z ekologicznymi, zintegrowanymi systemami mobilności miejskiej, które obejmują zarówno transport miejski, jak i aktywne formy mobilności. Celem tych projektów jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń i hałasu oraz zwiększenie efektywności przemieszczania się w miastach i ich obszarach funkcjonalnych.
Przykładem takiego programu są Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej – działanie 3.1 „Zrównoważona Mobilność Miejska”.
W ramach tego obszaru jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą otrzymać wsparcie bezpośrednie lub pośrednie dla projektów, które obejmują:
Przykładem takiego programu są Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej – działanie 4.1 „Infrastruktura Drogowa”.
JST mogą ubiegać się o dofinansowanie projektów, które zakładają modernizację kolei i kolei miejskiej.
Przykładowe działania w tych projektach obejmują budowę, przebudowę i modernizację linii kolejowych, stacji i przystanków kolejowych, systemów zasilania trakcyjnego i sieci trakcyjnej, a także przebudowę, modernizację lub budowę nowych dworców wraz z niezbędną infrastrukturą obsługi podróżnych, elektryfikację linii kolejowych oraz budowę zintegrowanych platform cyfrowych do obsługi informacji pasażerskiej i sprzedaży biletów.
Finansowane będą projekty w największych (wojewódzkich) miastach w całym kraju.
Przykładem takiego programu są Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat Środowisko – działanie 5.4: „Kolej, kolej miejska i bezpieczeństwo na kolei”.
Wsparcie unijne będzie dostępne dla projektów zakupu taboru kolejowego o zerowej emisji, przeznaczonego do obsługi przewozów pasażerskich na poziomie regionalnym i aglomeracyjnym oraz modernizacji istniejącego taboru kolejowego poprzez instalację urządzeń ETCS/GSM-R w pojazdach.
Przykładem są Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat Środowisko – działanie 5.5: „Tabor kolejowy”.
Dofinansowanie ze środków Funduszy Europejskich wspiera szereg projektów, których celem jest promowanie zrównoważonego rozwoju, zapobieganie niekorzystnym zmianom w środowisku naturalnym oraz monitorowanie stanu środowiska.
Ochrona środowiska, gospodarka niskoemisyjna, dostosowanie do zmian klimatycznych oraz ochrona różnorodności biologicznej są kluczowymi obszarami zaangażowania instytucji publicznych.
Jednostki samorządu terytorialnego (JST) mają możliwość realizowania różnorodnych projektów związanych z tymi dziedzinami, skupiając się na takich obszarach jak:
Dofinansowanie z Funduszy Europejskich skierowane jest m.in. na projekty związane z gospodarką wodno-ściekową. Głównym celem tych działań jest wsparcie przedsięwzięć związanych z budową nowej infrastruktury komunalnej służącej zbieraniu ścieków komunalnych oraz modernizacją istniejącej infrastruktury niezbędnej do spełnienia wymogów określonych w Dyrektywie 91/271/EWG dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych, zwanej także dyrektywą ściekową.
Wsparcie finansowe jest dostępne przede wszystkim dla projektów realizowanych w aglomeracjach, gdzie liczba mieszkańców wynosi co najmniej 15 000 RLM (Równoważna Liczba Mieszkańców), które nie spełniają wymaganych standardów zgodności z ww. dyrektywą. Te działania są częścią programu Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat Środowisko, a dokładniej, działania 1.3 „Gospodarka wodno-ściekowa”.
Dodatkowo, w ramach programów regionalnych, wsparcie finansowe będzie dostępne dla kompleksowych projektów z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, obejmujących inwestycje związane z oczyszczalniami ścieków, sieciami kanalizacyjnymi, osadami ściekowymi oraz częściowo zagadnienia związane z zaopatrzeniem w wodę, wszystko to w kontekście Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych (KPOŚK). Fundusze Europejskie dla regionów również wspierają te projekty.
Planowane jest wprowadzenie inwestycji określonych w planach adaptacji do zmian klimatu realizowanych w miastach. Te projekty będą obejmować rozwijanie systemów gospodarowania wodami opadowymi, które są dostosowane do nowych warunków klimatycznych, oraz rozbudowę zielono-niebieskiej infrastruktury.
Wsparcie finansowe będzie skoncentrowane na 44 miastach, które uczestniczyły w projekcie dotyczącym „Opracowania planów adaptacji do zmian klimatu w miastach o populacji przekraczającej 100 tysięcy mieszkańców”. Ponadto, miasto stołeczne Warszawa również będzie objęte tym wsparciem.
W ramach działań dotyczących gospodarowania wodami opadowymi, projekty będą miały na celu zapobieganie sytuacjom podtopień i zalania terenów oraz minimalizowanie skutków ekstremalnych zjawisk pogodowych, takich jak ulewy i gwałtowne powodzie. Przewidziane jest także opóźnianie odpływu wód opadowych oraz gromadzenie wody w lokalnych zlewniach w celu jej wykorzystania w okresach suszy. Warto zaznaczyć, że te projekty będą integrowane z inwestycjami związanymi z rozwojem zielono-niebieskiej infrastruktury. Cała ta inicjatywa jest częścią programu Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat Środowisko, konkretnie np. z działania 1.2 „Adaptacja terenów zurbanizowanych do zmian klimatu”.
Dotacje z Funduszy Europejskich będą przyznawane na realizację dwóch rodzajów projektów w ramach działań związanych z adaptacją do zmian klimatu i zapobieganiem klęskom i katastrofom.
Warto dodać, że projekty mające na celu przystosowanie się do zmian klimatu i zapobieganie ryzyku związanemu z katastrofami naturalnymi będą również wspierane w programach regionalnych.
Cała ta inicjatywa jest częścią programu Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat Środowisko, konkretnie działania 2.4 „Adaptacja do zmian klimatu, zapobieganie klęskom i katastrofom”.
Wsparcie finansowe będzie przeznaczone na projekty mające na celu zwiększenie odporności miast na zagrożenia wynikające ze zmian klimatu. Projektowane inicjatywy będą również skupiać się na tworzeniu przestrzeni publicznej, która jednocześnie będzie pełniła funkcje przyrodnicze.
Głównym celem tych projektów będzie zmniejszenie podatności miast na niekorzystne zjawiska pogodowe, takie jak ekstremalne warunki atmosferyczne, oraz stworzenie warunków umożliwiających stabilny rozwój społeczno-gospodarczy miast, pomimo ryzyka związanego ze zmianami klimatu.
Cała ta inicjatywa wpisuje się w ramy programu Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej, konkretnie w działanie 2.2 „Adaptacja do zmian klimatu”.
Projekty związane z gospodarką odpadami oraz gospodarką o obiegu zamkniętym mogą otrzymać wsparcie finansowe w ramach Funduszy Europejskich. Konkretne obszary, na które można otrzymać dofinansowanie, obejmują:
Te inicjatywy wpisują się w ramy działania 1.4 „Gospodarka odpadami oraz gospodarka o obiegu zamkniętym” w programie Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat Środowisko.
Działanie dotyczące wody do spożycia ma na celu wsparcie projektów związanych z budową i modernizacją niezbędnej infrastruktury do pozyskiwania, oczyszczania, magazynowania i dystrybucji wody. W ramach tych działań uwzględniane są również inicjatywy mające na celu ograniczenie strat wody, jej odzysk, ponowne wykorzystanie oraz skuteczne zarządzanie, zapewniając jednocześnie odpowiednią jakość i ilość wody do spożycia dla mieszkańców.
Priorytetowo traktowane będą projekty związane z efektywnym gospodarowaniem zasobami wodnymi do celów spożycia oraz poprawą jakości wody. Wsparcie finansowe zostanie udzielone projektom realizowanym w gminach, które mają co najmniej 15 tysięcy mieszkańców.
To działanie wpisuje się w ramy programu Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat Środowisko, działanie 2.5 „Woda do spożycia”, które skupia się na zagadnieniach związanych z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwoju.
Głównym celem projektów realizowanych w ramach tego działania, o nazwie „Ochrona przyrody i rozwój zielonej infrastruktury”, jest wzmocnienie ochrony i zachowania przyrody, różnorodności biologicznej oraz zielonej infrastruktury, zwłaszcza na terenach miejskich, oraz ograniczanie wszelkich rodzajów zanieczyszczenia środowiska.
Przykładowe rodzaje projektów objętych tym działaniem obejmują:
Te inicjatywy mają na celu wzmocnienie ochrony środowiska naturalnego, zachowanie różnorodności biologicznej oraz promowanie zrównoważonego rozwoju, a także przyczynienie się do poprawy jakości życia mieszkańców miast i obszarów miejskich.
Działanie to wpisuje się w ramy programu Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat Środowisko, w szczególności w ramach działania 1.5 „Ochrona przyrody i rozwój zielonej infrastruktury”.
Wsparcie w tym obszarze można otrzymać między innymi na:
Ostatecznym celem tych projektów jest ochrona i zachowanie różnorodności biologicznej oraz promowanie zrównoważonego wykorzystania zasobów przyrodniczych.
Działanie to wpisuje się w ramy programu Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej, działania 2.3 „Bioróżnorodność”.
Wsparcie infrastruktury społecznej na poziomie regionalnym z Funduszy Europejskich ma na celu rozwijanie miejscowych zasobów i ułatwianie dostępu do usług społecznych, zwłaszcza dla osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych i osób starszych. To inwestycje skoncentrowane na poprawie jakości życia społeczności lokalnych.
Projekty w ramach tego działania obejmują:
Program Funduszy Europejskich dla regionów stawia sobie za cel zwiększenie dostępności usług społecznych i poprawę warunków życia osób wymagających wsparcia.
Dotacje te są przeznaczone na realizację projektów związanych z energetyką, takich jak:
Będzie realizowane na poziomie regionalnym.
Dotyczy to:
Przykładem takiego programu są Fundusze Europejskie dla regionów.
JST za pośrednictwem swoich spółek mogą ubiegać się o wsparcie na rozwój skojarzonej produkcji energii elektrycznej i ciepła w procesie wysokosprawnej kogeneracji oraz rozwój systemów ciepłowniczych i chłodniczych, w tym także magazynów energii.
Dofinansowanie otrzymają przykładowo projekty dedykowane rozwojowi skojarzonej produkcji energii elektrycznej i ciepła w procesie wysokosprawnej kogeneracji oraz rozwojowi systemów ciepłowniczych i chłodniczych.
Wspierana będzie również modernizacja już istniejącej sieci w kierunku poprawy efektywności energetycznej oraz realizacja projektów związanych z rozwojem systemów ciepłowniczych.
Przykładem takiego programu są Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat Środowisko – działanie 2.1 „Infrastruktura ciepłownicza”.
Regionalne programy będą również, dofinansowywały działania związane m.in. z:
Przykładem są Fundusze Europejskie dla regionów.
JST za pośrednictwem swoich spółek mogą ubiegać się o wsparcie projektów dotyczących budowy lub przebudowy instalacji do produkcji energii elektrycznej, ciepła oraz wytwarzania paliw alternatywnych z OZE wraz z magazynami energii działającymi na potrzeby danego źródła OZE oraz infrastrukturą umożliwiającą przyłączenie do sieci dystrybucyjnej albo przesyłowej elektroenergetycznej lub gazowej.
W programie krajowym przewidziane jest wsparcie instalacji o mocy:
Demarkacja dotyczy sumarycznej mocy wszystkich jednostek wytwórczych wchodzących w skład projektu.
Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat Środowisko – działanie 2.2 „Rozwój OZE”.
Fundusze Europejskie wspierają rozwój informatyzacji i technologii informacyjno-telekomunikacyjnych na różnych poziomach.
Oto obszary, na których realizowane są działania w ramach Funduszy Europejskich:
Przykładem takiego programu są Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego – działanie 3.2 „Dostępność cyfrowa”.
Przykładem są Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego – działanie 1.9 „Rozwój kompetencji cyfrowych”.
Przykładem są Fundusze Europejskie dla regionów.
Te działania mają na celu wspieranie rozwoju cyfrowego społeczeństwa, promowanie dostępności usług cyfrowych oraz zwiększenie kompetencji cyfrowych wśród obywateli i pracowników sektora publicznego na różnych poziomach – krajowym, regionalnym oraz lokalnym.
Dotacje te są przeznaczone na realizację projektów związanych z kulturą, takich jak:
Ten obszar wsparcia jest finansowany w ramach programu „FEnIKS”.
Ten obszar wsparcia jest finansowany w ramach programu „FEnIKS”. Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat Środowisko – działanie 7.1 „Infrastruktura kultury i turystyki kulturowej”.
Projekty kulturalne realizowane na poziomie regionalnym również otrzymują wsparcie, szczególnie te, które mają na celu wzmacnianie roli kultury i zrównoważonej turystyki w rozwoju gospodarczym, włączeniu społecznym oraz innowacjach społecznych. Programy regionalne również dostarczają środki na te inicjatywy.
Jednostki samorządu terytorialnego, działające w obszarze kultury, mogą ubiegać się o wsparcie z programu FEnIKS, jeśli realizują projekty związane z obiektami znajdującymi się na obszarowych listach UNESCO lub Pomników Historii Prezydenta RP. Szczegółowe informacje dotyczące zakresu wsparcia dla beneficjentów programu, w tym dla jednostek samorządu terytorialnego, są zawarte w regulaminie każdego naboru.
Programy regionalne także oferują wsparcie dla projektów z obszaru kultury i turystyki kulturowej.
Przykładem są Fundusze Europejskie dla regionów.
Fundusze Europejskie wspierają różne dziedziny polityki społecznej na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym.
Obejmuje to wiele obszarów, takich jak:
Celem programu jest poprawa dostępu do wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi.
Planowane jest zwiększenie liczby miejsc opieki w żłobkach i klubach dziecięcych, w nowo utworzonych lub istniejących placówkach, a także ich dofinansowanie przez pierwsze 36 miesięcy funkcjonowania.
Program integruje różne źródła finansowania (środki KPO, EFS+ i budżetu państwa) i uwzględnia potrzeby dzieci z niepełnosprawnościami lub wymagających szczególnej opieki.
Realizowane wsparcie jest finansowane w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego i jest związane z działaniem 2.1 „Opieka nad dziećmi do lat 3 – program Maluch+”.
W tym działaniu realizowane są projekty, takie jak wdrożenie i przetestowanie rozwiązań dotyczących zatrudnienia wspomaganego, opracowanie narzędzi wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami oraz przygotowanie kompleksowego systemu orzekania o niepełnosprawności.
Celem jest poprawa sytuacji osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin.
To wsparcie jest finansowane w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego i związane z działaniem 3.4 „Nowe rozwiązania na rzecz osób z niepełnosprawnościami”.
Działania na poziomie regionalnym obejmują upowszechnianie transportu indywidualnego typu door-to-door dla osób z potrzebą wsparcia w zakresie mobilności, tworzenie centrów usług społecznych, rozwijanie usług opiekuńczych, wsparcie aktywności społecznej, edukacyjnej lub zawodowej osób z niepełnosprawnościami, oraz wiele innych działań.
Celem jest włączenie społeczne i poprawa jakości życia osób najbardziej zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.
Realizowane wsparcie jest finansowane w ramach Funduszy Europejskich dla regionów.
Działania obejmują wsparcie finansowe dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) zlecających lub powierzających usługi społeczne, tworzenie platformy wymiany doświadczeń i koordynacji działań dla instytucji regionalnych zaangażowanych w planowanie i realizację polityki w zakresie usług społecznych na poziomie regionalnym oraz podnoszenie kompetencji pracowników instytucji regionalnych zajmujących się pomaganiem i integracją społeczną na poziomie regionu.
Celem jest utworzenie wysokiej jakości systemu włączenia społecznego.
Wsparcie jest finansowane w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego i związane z działaniem 4.13 „Wysokiej jakości system włączenia społecznego”.
W ramach tego obszaru wsparcia planowane jest stworzenie systemu teleinformatycznego, obejmującego centralny rejestr wolnych miejsc w pieczy zastępczej oraz centralny rejestr placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Działania mają na celu usprawnienie systemu pieczy zastępczej.
To wsparcie jest finansowane w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego i związane z działaniem 4.16 „Wsparcie systemu pieczy zastępczej”.
Działania obejmują szkolenia, identyfikację barier, animację i spotkania mające na celu zwiększenie dostępności podmiotów publicznych i usług publicznych.
Celem jest poprawa dostępności dla osób z różnymi potrzebami.
Realizowane wsparcie jest finansowane w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego i związane z działaniem 3.3. „Systemowa poprawa dostępności”.
W obszarze edukacji, Fundusze Europejskie wspierają projekty dedykowane różnym aspektom systemu edukacji:
Jednostki samorządu terytorialnego (JST) mają możliwość uzyskania dofinansowania na działania szkoleniowo-doradcze, które przygotują je do zarządzania cyfryzacją edukacji na ich terenie.
Działania te będą realizowane zgodnie z modelem wypracowanym w ramach FERS (Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego).
Celem jest wspieranie rozwoju systemu edukacji i dostosowanie go do wymogów cyfrowego świata.
JST mogą uzyskać wsparcie na przekształcenie szkół lub przedszkoli specjalnych, które nadzorują, w Specjalistyczne Centra Wsparcia Edukacji Włączającej.
Środki będą przeznaczone na szkolenia kadry, doposażenie placówek oraz wdrożenie niezbędnych zmian organizacyjnych.
Dodatkowo, JST będące organami prowadzącymi poradnie psychologiczno-pedagogiczne mogą otrzymać wsparcie finansowe na szkolenia kadry poradni, a także na doposażenie i wdrożenie nowoczesnych rozwiązań organizacyjnych oraz narzędzi metodycznych do codziennej praktyki poradni.
Celem jest promowanie edukacji włączającej, która uwzględnia potrzeby uczniów z różnymi wyzwaniami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Przykładem takiego programu są Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego – działania 1.4 „Rozwój systemu edukacji” oraz 1.6 „Edukacja włączająca”.
W tym obszarze będą realizowane projekty związane z mobilnością ponadnarodową, na zasadach określonych dla programu Erasmus+.
Projekty te będą zgodne z charakterem EFS+ (Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego).
Wsparcie w ramach programów mobilności będzie się koncentrować na osobach znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, zwłaszcza w kontekście wyłączenia z kształcenia zawodowego, gdzie istnieje potrzeba kompleksowego wsparcia dla nauczycieli oraz uczniów.
Celem jest umożliwienie mobilności i poszerzenie horyzontów edukacyjnych osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
Wszystkie te inicjatywy w dziedzinie edukacji są finansowane ze środków Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, a ich celem jest poprawa jakości edukacji oraz dostosowanie systemu edukacji do zmieniających się potrzeb i wyzwań społecznych.
Przykładem są Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego – działanie 1.7 „Mobilność ponadnarodowa”.
W obszarze zrównoważonej turystyki, jednostki samorządu terytorialnego (JST) mają możliwość realizowania projektów, których celem jest tworzenie ponadregionalnych produktów turystycznych, znanych jako „szlaki turystyczne.” Te szlaki będą łączyć różne podmioty z co najmniej dwóch województw Polski Wschodniej. Będą oparte na unikalnych walorach historycznych, kulturowych, przyrodniczych i krajobrazowych, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego makroregionu, zwłaszcza dla lokalnych społeczności.
Projekty związane z zrównoważoną turystyką mogą obejmować następujące działania:
Celem tych projektów jest rozwijanie zrównoważonej turystyki, która przyczynia się do rozwoju lokalnych społeczności i gospodarki, jednocześnie chroniąc unikalne walory przyrodnicze i kulturowe.
Przykładowy program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej – działanie 5.1 „Zrównoważona turystyka”.
W obszarze współpracy ponadnarodowej, przewiduje się realizację projektów, które zakładają współpracę z partnerami zagranicznymi. Te działania mają na celu przyczynienie się do wymiany doświadczeń oraz wykorzystania rozwiązań, które dotychczas nie były stosowane w Polsce. Dodatkowo projektowanie tych działań ma na celu wypracowanie nowych rozwiązań, które przyczynią się do zwiększenia jakości podejmowanych interwencji.
Dzięki współpracy ponadnarodowej, podmioty z Polski:
Współpraca ponadnarodowa pozwala na wyjście poza krajowe ramy i otwarcie się na globalne perspektywy, co przyczynia się do rozwoju innowacji, podnoszenia jakości usług oraz wymiany wartościowych doświadczeń między różnymi kulturami i systemami.
Przykładem są Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego – działanie 1.1 „Współpraca ponadnarodowa”.
Katalog branż jest bardzo szeroki, praktycznie każdy podmiot publiczny może liczyć na dofinansowanie. Najpopularniejsze są:
Istnieją programy które wspierają jednostki publiczne w różnych kwotach.
My prowadzimy poniższą systematykę dotacji dla podmiotów publicznych:
Należy na bieżąco śledzić informacje o planowanych konkursach w ogłaszanych z wyprzedzeniem harmonogramach naborów lub pozostawać w kontakcie z instytucjami, które takie konkursy organizują.
Doradcy 365 służą pomocą w zakresie wskazania właściwych, aktualnych harmonogramów, zazwyczaj z wyprzedzeniem około 1 roku dysponujemy wiedzą o planowanych konkursach, choć trzeba zaznaczyć, że Instytucje odpowiedzialne za organizację naborów nierzadko po kilka razy do roku aktualizują terminarze zawarte w harmonogramach.
W niektórych Instytucjach nabory odbywają się kilka razy do roku a w innych tylko raz do roku lub nawet raz na kilka lat. Zazwyczaj występuje niedługi czas na złożenie wniosków od momentu ogłoszenia naboru do momentu ostatecznego terminu składania wniosków (zazwyczaj kilka tygodni lub miesięcy).
Z praktyki wiemy, że warto po ustaleniu tylko Instytucji która może udzielać wsparcia na projekt nie czekając na formalne ogłoszenie konkursu gromadzić dane i wstępnie przygotowywać wniosek i studium wykonalności czy inne wymagane dokumenty (w oparciu o ostatni formularz jaki obowiązywał w danym konkursie). Często jest to jedyna skuteczna metoda, aby zdążyć złożyć wniosek wystarczająco solidny jakościowo, aby miał szanse na uzyskanie dofinansowania.
Wnioski należy składać do Instytucji organizujących dane konkursy (nabory wniosków). Należą do nich między innymi:
W skali kraju biorąc pod uwagę wszystkie możliwe instytucje, które wspierają jednostki publiczne w tym NGO’s można liczyć nawet na ponad 1000 różnych konkursów rocznie. W skali regionalnej województwa może być ich kilkadziesiąt.
Biorąc pod uwagę tylko statystyki z ostatnich lat prezentowane w rządowym Portalu Funduszy Europejskich wśród aktualnych, planowanych i zakończony naborów opublikowano dotychczas 10.137 (!) ogłoszeń o naborach w tym:
Warto dodatkowo podkreślić, iż Portal Fundusze Europejskie nie uwzględnia żadnych naborów ze środków krajowych, lokalnych czy prywatnych (fundacji i firm). W rezultacie faktyczna liczba przeprowadzanych naborów jest znacznie większa.
369,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
999,00zł + VAT
Dodaj do koszyka
W obecnej perspektywie najczęstszą formą jest składanie wniosków z pomocą specjalnych programów informatycznych tj. Generatorów Wniosków, które zostały opracowane na zlecenie Instytucji Zarządzających funduszami. Można też nadal spotkać się z obowiązkiem złożenia wniosku w formie emailowej lub papierowej.
Do wniosku należy dołączyć wymagane załączniki. W zależności od rodzaju inwestycji oraz Instytucji oceniającej mogą to być np.
Procedura jest zróżnicowana, w zależności od Instytucji, do której są adresowane wnioski o dofinansowanie.
Najszybsze znane nam przypadku to niespełna 1 tydzień od momentu złożenia wniosku do momentu podpisania umowy o dotację i wypłaty środków na konto Wnioskodawcy (dotyczyło to dotacji na zadania interwencyjne).
Najczęściej czas rozpatrywania wniosków wynosi od 3 do 6 miesięcy, choć zdarzają się zdarzają się również instytucje, w których czas rozpatrzenia wniosków jest dłuższy np. w przypadku dużych projektów infrastrukturalnych w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Istnieje wiele zróżnicowanych zasad i wymogów towarzyszących ubieganiu się o dotacje. W skrócie najistotniejsze jest spełnienie tzw. kryteriów kwalifikowalności oraz zdobycie jak największej liczby punktów.
Przy ocenie wniosków z sektora JST występują różne specyficzne zasady punktacji dotyczące np. efektywności ekonomicznej przedsięwzięcia, liczby mieszkańców w gminie czy dochodu na mieszkańca gminy.
Szczegółowe wymogi, jakie należy spełnić w danym konkursie znajdują się w regulaminie oraz załącznikach, w tym zwłaszcza w dokumencie ”Kryteria wyboru projektów”.
Istnieje wiele form wspierania JST. Do najpopularniejszych, oprócz dotacji, należą:
Istnieje wiele możliwości wspierania przez nas JST. Do najpopularniejszych należą:
369,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
369,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
499,00zł + VAT
Dodaj do koszyka
Oczywiście, jedynym ograniczeniem są zasoby gminy i jej zgodność do pokrycia wymaganego wkładu własnego.
To zależy od programu. Są takie, które w 100% finansują projekt i istnieje możliwości uzyskania tych środków z góry, z których dokonuje się zaplanowanych (opisanych we wniosku) zakupów. Są też takie, które wypłacają zaliczkę od 20% do 85% dotacji, reszta musi być pokryta ze środków własnych. Bywają też takie programy, w których konieczne jest poniesienie najpierw całości wydatków z własnych środków JST (ew. z pożyczek, kredytów), a dopiero po ich dokonaniu następuje wypłata dotacji (refundacja wydatków). Szczegółowe zasady opisane są każdorazowo w dokumentacji konkursowej, np. w regulaminie konkursu i we wzorze umowy o dofinansowanie.
Jak powyżej, to każdorazowo zależy od konkretnego programu. Niektóre oferują pełne finansowanie z góry na zaplanowane zakupy, podczas gdy inne udzielają zaliczki w wysokości od 20% do 85% dotacji, a jeszcze inne wypłacają środki na zasadzie refundacji wydatków. Dokładne terminy finansowania są zawsze szczegółowo określone w dokumentacji konkursowej.
Co do zasady dotacje są bezzwrotne, jeśli Wnioskodawca spełni założone warunki, np. zrealizuje zaplanowaną inwestycję, poniesie wydatki zgodnie z zaplanowanymi we wniosku harmonogramem etc.
Nie, w przypadku JST innowacyjność jest rzadko spotykanym kryterium oceny wniosków.
Istnieje wiele instytucji, które posiadają wiedzę nt. dostępnych środków pomocowych dla JST. Najpopularniejsze są Urzędy Marszałkowskie oraz krajowe instytucje pośredniczące, np. PARP, NCBIR, NFOŚiGW.
Oczywiście przedstawiciele JST mogą skorzystać też z fachowych porad ekspertów marki Doradcy365, którzy bez trudu mogą wskazać różne przysługujące danej jednostce dotacje czy preferencyjne formy finansowania.
Najczęściej tak, ściślej mówiąc nie biznes planu a studium wykonalności projektu.
Najczęściej to właśnie ten dokument stanowi najistotniejszy ząłcznik w przypadu wniosków o dotacje na projekty współfinansowane z funduszy UE.
Jest to dokument, który jest często wymagany w przypadku ubiegania się o dotacje z funduszy UE lub innych źródeł finansowania.
Studium wykonalności to szczegółowa analiza i ocena projektu, która ma na celu sprawdzenie, czy projekt jest wykonalny technicznie, ekonomicznie, organizacyjnie i społecznie. Studium wykonalności pomaga określić, czy projekt spełnia cele i oczekiwania, a także czy jest zgodny z przepisami i standardami.
Wnioskodawca | Projekt | Całkowita wartość projektu |
Instytut Nafty i Gazu – Państwowy Instytut Badawczy | Ocena wniosku o dofinansowanie pn. „Budowa linii Ostrołęka-Stanisławów wraz z budową stacji Wyszków i rozbudową stacji w tym ciągu liniowym” w zakresie spełnienia kryterium: „Poprawność analizy finansowej i ekonomicznej” oraz „Wykonalność finansowa projektu” | 332 119 725,64 zł |
Instytut Nafty i Gazu – Państwowy Instytut Badawczy | Ocena wniosku o dofinansowanie pn. „Modernizacja stacji Żukowice” w zakresie spełnienia kryterium: „Poprawność analizy finansowej i ekonomicznej” oraz „Wykonalność finansowa projektu” | 66 967 406,49 zł |
Instytut Nafty i Gazu – Państwowy Instytut Badawczy | Ocena wniosku o dofinansowanie pn. „Budowa stacji 110 kV w technologii GIS (H-31)” w zakresie spełnienia kryterium: „Poprawność analizy finansowej i ekonomicznej” oraz „Wykonalność finansowa projektu” | 66 457 590,30 zł |
Instytut Nafty i Gazu – Państwowy Instytut Badawczy | Ocena wniosku o dofinansowanie pn. „Budowa stacji 110 kV w technologii GIS (G-72)” w zakresie spełnienia kryterium: „Poprawność analizy finansowej i ekonomicznej” oraz „Wykonalność finansowa projektu” | 52 401 740,31 zł |
BUK Invest | Opracowanie dokumentacji aplikacyjnych dla projektu pn. „Rewitalizacja i adaptacja zachowanych zabytkowych części Fortu 52 A „Łapianka” wraz z rozbudową w celu utworzenia Muzeum i Centrum Ruchu Harcerskiego w Krakowie” – cz. 1 | 36 750 672,30 zł |
BUK Invest | Opracowanie dokumentacji aplikacyjnych dla projektu pn. „Rewitalizacja i adaptacja zachowanych zabytkowych części Fortu 52 A „Łapianka” wraz z rozbudową w celu utworzenia Muzeum i Centrum Ruchu Harcerskiego w Krakowie” – cz. 2 | 36 750 672,30 zł |
Gmina Aleksandrów Łódzki | Opracowanie studium wykonalności dla projektu pn. dla projektu pn. „Budowa multimodalnych węzłów przesiadkowych wraz z niskoemisyjnym systemem mobilności w Gminie Aleksandrów Łódzki” | 25 345 912,80 zł |
Gmina Radomyśl Wielki | Wykonanie dodatkowych analiz techniczno-ekonomicznych dla STUDIUM WYKONALNOŚCI projektu pn. „Poprawa gospodarki ściekowej w Gminie Radomyśl Wielki” | 23 980 142,70 zł |
Gmina Kędzierzyn-Koźle | Aktualizacja dokumentacji aplikacyjnej dla projektu pn. „Opracowanie dokumentacji oraz uzbrojenie terenów inwestycyjnych w Kędzierzynie-Koźlu i Oleśnie” celem obliczenia wielkości luki finansowej | 20 419 195,46 zł |
Instytut Nafty i Gazu – Państwowy Instytut Badawczy | Ocena wniosku o dofinansowanie pn. „Modernizacja stacji 110/15 kV Warszów w celu zwiększenia bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej” w zakresie spełnienia kryterium: „Poprawność analizy finansowej i ekonomicznej” oraz „Wykonalność finansowa projektu” | 16 270 000 zł |
Miasto Jelenia Góra | Opracowanie analizy finansowo-ekonomicznej dla projektu pn. „Szkolimy zawodowo – poprawa warunków nauczania w jeleniogórskich szkołach”. | 4 453 365,48 zł |
Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej Powiatowy Szpital Specjalistyczny w Stalowej Woli | Kompleksowe przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej oraz kompletnego wniosku o dofinansowanie projektu o roboczym tytule: Doposażenie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego Powiatowego Szpitala Specjalistycznego w Stalowej Woli w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, osi priorytetowej IX wzmocnienie strategicznej infrastruktury ochrony zdrowia, działania 9.1 Infrastruktura ratownictwa medycznego. | 2 850 196,44 zł |
Gmina Gogolin | Wykonanie Studium wykonalności projektu pn.: „Murawy i trawy bogactwem bioróżnorodności Gminy Gogolin” | 2 653 400,00 zł |
Gmina Lubliniec | Wykonanie kompletnego wniosku aplikacyjnego dla projektu pn.: „Kompleksowa termomodernizacja budynków na terenie gminy Lubliniec – etap II” | 2 164 658,92 zł |
Gmina Miejska Kraków | Opracowanie w języku polskim wszystkich materiałów i dokumentów niezbędnych do sporządzenia wniosku o dofinansowanie dla projektu „Głęboka modernizacja Żłobka Samorządowego nr 14 w Krakowie ul. Sienkiewicza 24”, zgodnie z Wytycznymi dla Wnioskodawców, w ramach naboru do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 4 Regionalna Polityka Energetyczna, Poddziałanie 4.3.1.pn. Głęboka modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej ZIT – CZĘŚĆ 1. | 2 003 216,07 zł |
Gmina Miejska Kraków | Opracowanie w języku polskim wszystkich materiałów i dokumentów niezbędnych do sporządzenia wniosku o dofinansowanie dla projektu „Głęboka modernizacja Żłobka Samorządowego nr 14 w Krakowie ul. Sienkiewicza 24”, zgodnie z Wytycznymi dla Wnioskodawców, w ramach naboru do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 4 Regionalna Polityka Energetyczna, Poddziałanie 4.3.1.pn. Głęboka modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej ZIT – CZĘŚĆ 2. | 2 003 216,07 zł |
Gmina Miejska Kraków | Aktualizacja wniosku o dofinansowanie dla projektu „Głęboka modernizacja Żłobka Samorządowego nr 14 w Krakowie ul. Sienkiewicza 24”, zgodnie z Wytycznymi dla Wnioskodawców, w ramach naboru do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 4 Regionalna Polityka Energetyczna, Poddziałanie 4.3.1.pn. Głęboka modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej ZIT. | 2 003 216,07 zł |
Miasto Jelenia Góra | Opracowanie Załącznika pn. Analiza finansowa-pełna księgowość do wniosku o dofinansowanie projektu pt. „Jelenia górą możliwości – promocja gospodarcza Miasta i jeleniogórskich MŚP” | 1 175 314,73 zł |
Kościół Zielonoświątkowy Zbór “Ostoja” | Opracowanie Studium wykonalności inwestycji pn.: ” Termomodernizacja Kościoła Zielonoświątkowego Zbór „Ostoja” w Opolu wraz z wymianą kotła gazowego, montażem zielonej ściany, fotowoltaiką oraz zdalnym systemem zarządzania energią”. | 1 082 680,55 zł |
Gmina Złotniki Kujawskie | Wykonanie studium wykonalności wraz z analizą kosztów dla projektu realizowanego w ramach rewitalizacji Gminy Złotniki Kujawskie pn. „Zagospodarowanie terenu wraz z modernizacją świetlicy wiejskiej w Broniewie” | 949 345,47 zł |
Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej Powiatowy Szpital Specjalistyczny w Stalowej Woli | Kompleksowe przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej oraz kompletnego wniosku o dofinansowanie projektu o roboczym tytule: Dofinansowanie zakupu sprzętu medycznego dla Szpitalnego Oddziału Ratunkowego Szpitala Specjalistycznego w Stalowej Woli w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, osi priorytetowej IX wzmocnienie strategicznej infrastruktury ochrony zdrowia, działania 9.1 Infrastruktura ratownictwa medycznego. Ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk wstępnej intensywnej terapii (roboty budowlane, doposażenie dla projektów realizowanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej). | 437 459,72 zł |
Gmina Pielgrzymka | Opracowanie analizy efektywności kosztowej w ramach PROW 2014-2020 dla zadania: „Rozbudowa sieci wodociągowej rozdzielczej ze zbiornika wyrównawczego Nowa Wieś Grodziska – Polanka w kierunku Nowa Wieś Grodziska – stacja” | 357 239,00 zł |
499,00zł + VAT
Dodaj do koszyka
299,00zł + VAT
Dodaj do koszyka
369,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
999,00zł + VAT
Dodaj do koszyka
369,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
2 750,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
369,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
2 750,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
369,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
2 750,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
369,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
2 750,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page