Unijne Rozporządzenie ws. ogólnego bezpieczeństwa produktów (General Product Safety Regulation – GPSR) to nowe przepisy Unii Europejskiej, które dotyczą bezpieczeństwa produktów dostępnych na rynku unijnym.
Rozporządzenie zostało przyjęte przez Parlament Europejski w 2023 roku, a jego głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa produktów i lepszej ochrony konsumentów, a także dostosowanie prawa do nowych wyzwań związanych z cyfryzacją oraz globalizacją handlu. Zastępuje ono starszą Dyrektywę 2001/95/WE o ogólnym bezpieczeństwie produktów, a jego zapisy wchodzą w życie już 13 grudnia 2024 r.
GPSR nakłada obowiązki na producentów, importerów oraz dystrybutorów, wymagając od nich oceny ryzyka, monitorowania zgodności produktów z przepisami oraz szybkiego wycofywania z rynku tych, które mogą stanowić zagrożenie. Dyrektywa GPSR ma na celu nie tylko ochronę zdrowia i życia konsumentów, ale także wzmocnienie współpracy między krajami członkowskimi w zakresie nadzoru rynku oraz szybkiego reagowania na niebezpieczne produkty.
Nasi specjaliści pomogą Ci we wdrożeniu nowych przepisów GPSR, aby Twoje produkty były zgodne z najnowszymi wymogami unijnymi! Zaproponujemy Ci odpowiednie rozwiązania, dostosowane do Twoich potrzeb, a także zajmiemy się ich implementacją.
Zdajemy sobie sprawę, że proces wdrożenia procedur / dostosowania do przepisów GPSR obejmuje wiele obszarów, dlatego służymy pomocą. Posiadamy wieloletnie doświadczenie w zakresie prawa produktowego – w razie potrzeby przeprowadzimy odpowiednie szkolenia w tym zakresie. Oferujemy kompleksowe doradztwo w tym zakresie.
Wspieramy naszych Klientów, aby ci mogli skupić się na swoim biznesie. Rozumiemy, że czas jest najcenniejszym dobrem. Nasze działania wyróżnia terminowość, skuteczność, rzetelne doradztwo oraz satysfakcja klientów, o czym świadczą liczne pozytywne referencje. Osiągamy zamierzone efekty. Sukces klienta jest naszym sukcesem, dlatego współpracując z nami masz pewność, że dajemy z siebie 110%. Świadczone przez nas usługi zawsze są najwyżej jakości i odpowiadają wymaganiom klientów.
Skontaktuj się z nami! Jak wolisz – telefonicznie lub e-mailowo. Podaj nam dane kontaktowe do Ciebie i Twojej firmy (nazwa, adres, NIP i nr telefonu)
e-mail: biuro@doradcy365.pl
nr telefonów: 500 181 151 lub 792 532 726
Doradcy z Działu Obsługi Klienta wyślą Ci pisemną ofertę z zakresem naszej usługi, ceną oraz informacją o dalszej ścieżce postępowania. Czekamy zatem na kontakt od Ciebie!
GPSR, czyli Unijne Rozporządzenie ws. ogólnego bezpieczeństwa produktów to zbiór przepisów, których głównym celem jest zapewnienie, że wszystkie produkty konsumpcyjne oferowane na rynku unijnym są bezpieczne dla konsumentów oraz spełniają określone wymagania.
Rozporządzenie wzmacnia nadzór nad rynkiem, w tym nad handlem online i nakłada surowe obowiązki oraz sankcje na firmy odpowiedzialne za wprowadzanie produktów do obrotu.
Od początku istnienia Unii Europejskiej jednym z kluczowych celów była ochrona konsumentów oraz ich zdrowia i bezpieczeństwa. Wraz z powstaniem wspólnego rynku, który umożliwił swobodny przepływ towarów między krajami członkowskimi, pojawiła się potrzeba ujednolicenia norm bezpieczeństwa dotyczących produktów.
W latach 80. i 90. XX wieku dostrzeżono konieczność wprowadzenia kompleksowych przepisów, które skutecznie chroniłyby konsumentów przed produktami wadliwymi lub niebezpiecznymi. Na tej podstawie w 1992 roku uchwalono pierwszą dyrektywę dotyczącą ogólnego bezpieczeństwa produktów, która stała się filarem ochrony konsumentów na poziomie europejskim.
W 2001 roku Unia Europejska przyjęła Dyrektywę 2001/95/WE (GPSD), która miała ujednolicić zasady dotyczące bezpieczeństwa produktów w całej UE. Dyrektywa ta wprowadziła fundamentalne obowiązki dla producentów i dystrybutorów, kładąc nacisk na bezpieczeństwo produktów wprowadzanych na rynek.
Główne elementy dyrektywy obejmowały:
Mimo, że GPSD przyczyniła się do stworzenia spójnego systemu ochrony konsumentów, rozwój technologiczny i zmiany rynkowe z czasem ujawniły potrzebę aktualizacji przepisów.
Wraz z globalizacją rynku i dynamicznym rozwojem nowych technologii, GPSD przestała w pełni odpowiadać współczesnym potrzebom. Zwiększona sprzedaż internetowa, rozwój inteligentnych urządzeń (IoT) oraz skomplikowane łańcuchy dostaw ujawniły luki w dotychczasowych regulacjach. Nie wszystkie produkty były objęte odpowiednim nadzorem, co mogło prowadzić do zagrożeń dla konsumentów.
Z tego względu w 2023 r. przeprowadzono rewizję przepisów, aby dostosować je do aktualnych wyzwań. Nowe Rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadziło dodatkowe zasady, m.in. dotyczące oceny ryzyka, lepszą koordynację między państwami członkowskimi oraz zharmonizowane procedury nadzoru nad produktami i ich wycofywaniem z rynku.
Zmiany technologiczne i globalizacja postawiły przed Unią Europejską nowe wyzwania. Rozwój platform e-commerce i wzrost importu tanich produktów spoza UE wymagały bardziej zaawansowanych regulacji. Nowoczesne produkty, takie jak urządzenia podłączone do Internetu (IoT), niosą za sobą nie tylko zagrożenia fizyczne, ale i związane z cyberbezpieczeństwem.
W odpowiedzi na te wyzwania, przepisy GPSR zostały dostosowane do nowych realiów rynkowych. Technologie takie jak sztuczna inteligencja, urządzenia IoT oraz drony wymagały precyzyjnych regulacji zapewniających bezpieczeństwo konsumentów. GPSR wprowadza zatem dodatkowe wymogi dotyczące monitorowania cyfrowych produktów oraz usprawnia mechanizmy nadzoru nad międzynarodowym handlem.
zapewnienie, że wszystkie produkty dostępne na rynku Unii Europejskiej, sprzedawane zarówno przez Internet, jak i poza nim, są bezpieczne dla konsumentów
zmniejszenie ryzyka wprowadzenia na rynek towarów, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia, życia lub bezpieczeństwa użytkowników
uściślenie zasad nadzoru rynku i uprawnień organów krajowych, które mają na celu szybkie identyfikowanie i eliminowanie niebezpiecznych produktów
stworzenie jednolitych warunków działania dla przedsiębiorstw, usprawniając w ten sposób funkcjonowanie rynku wewnętrznego Unii Europejskiej
GPSR nakłada na producentów i dystrybutorów obowiązek monitorowania jakości i bezpieczeństwa produktów przez cały ich cykl życia, od produkcji po użytkowanie przez konsumentów.
W ramach tego systemu wprowadzono obowiązek szybkiej reakcji w przypadku wykrycia zagrożenia oraz lepszą współpracę między krajami członkowskimi w zakresie wymiany informacji o niebezpiecznych produktach, co umożliwia skuteczniejsze działanie na poziomie ogólnoeuropejskim.
GPSR obejmuje wszystkie produkty konsumpcyjne wprowadzane na rynek UE, z wyjątkiem tych, które są już objęte bardziej specyficznymi przepisami unijnymi dotyczącymi bezpieczeństwa. Przykładem mogą być leki, produkty spożywcze czy wyroby medyczne, które podlegają oddzielnym regulacjom o wyższym stopniu szczegółowości.
Nowe przepisy obejmują szerokie spektrum towarów, takich jak:
Również produkty cyfrowe, takie jak urządzenia z funkcjami IoT (Internet of Things), są objęte przepisami, zwłaszcza w kontekście ich potencjalnych zagrożeń fizycznych i cyberzagrożeń.
Rozporządzenie nakłada obowiązki na odpowiednie podmioty gospodarcze oraz operatorów internetowych platform handlowych.
Przez podmiot gospodarczy rozumie się producenta, autoryzowanego przedstawiciela, importera, dystrybutora, podmiot realizujący zamówienie lub jakąkolwiek osobę podlegającą prawnym obowiązkom dotyczącym wytwarzania lub wprowadzania produktów na rynki.
W odpowiedzi na plan Komisji w lutym 2021 roku, posłowie przegłosowali rezolucję dotyczącą nowego planu działania Unii Europejskiej w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym. W rezolucji wezwano Komisję do zaostrzenia przepisów dotyczących recyklingu odpadów oraz przedstawienia nowych przepisów w 2021 roku, poszerzając zakres dyrektywy w sprawie ekoprojektu na produkty niezwiązane z energią. Podkreślono, że jedyną drogą do osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu jest funkcjonowanie krajów członkowskich zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym.
W marcu 2022 roku Komisja Europejska ogłosiła pakiet wniosków w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, obejmujący m.in.:
W październiku 2022 roku Parlament zatwierdził zmianę przepisów dotyczących trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO), które przedostają się do środowiska naturalnego i pokarmowego organizmów żywych, szkodząc przez wiele pokoleń. Aby zapobiec gromadzeniu się tych substancji w materiałach pochodzących z recyklingu, wprowadzono bardziej rygorystyczne limity oraz dodano nowe chemikalia do listy substancji niebezpiecznych.
W listopadzie 2022 roku Komisja Europejska przedstawiła kolejne propozycje dotyczące zmian przepisów UE dotyczących opakowań i odpadów opakowaniowych:
Te inicjatywy mają na celu skuteczne ograniczenie odpadów opakowaniowych, rozwinięcie produkcji poprzez wykorzystanie istniejących opakowań oraz wprowadzenie praktyk wspierających zrównoważoną gospodarkę o obiegu zamkniętym.
Przedsiębiorcy są zobowiązani do wprowadzania do obrotu i udostępniania na rynku wyłącznie produktów spełniających kryteria bezpieczeństwa.
Nowe przepisy nakładają konieczność oceny bezpieczeństwa produktów na podstawie takich czynników, jak:
Dodatkowe czynniki, które mogą wpływać na ocenę bezpieczeństwa, obejmują normy krajowe i międzynarodowe, dobrowolne certyfikacje, kodeksy dobrych praktyk oraz oczekiwania konsumentów.
ednym z kluczowych wymogów zgodności z dyrektywą GPSR jest przeprowadzenie analizy ryzyka. Producenci są zobowiązani do dokładnego zidentyfikowania potencjalnych zagrożeń związanych z produktem, biorąc pod uwagę cały jego cykl życia – od produkcji po użytkowanie przez konsumentów.
Analiza ryzyka powinna obejmować:
Producent jest odpowiedzialny za wprowadzenie odpowiednich środków prewencyjnych, które zminimalizują lub wyeliminują te zagrożenia.
Regularna aktualizacja oceny ryzyka jest konieczna, zwłaszcza w przypadku pojawienia się nowych informacji na temat produktu lub jego użytkowania.
Producenci i importerzy muszą sporządzać szczegółową dokumentację techniczną dla każdego produktu wprowadzanego na rynek. Ma ona na celu potwierdzenie, że produkt spełnia wszystkie wymagania bezpieczeństwa określone w dyrektywie GPSR.
Dokumentacja powinna zawierać m.in.:
Dokumentacja ta jest kluczowa podczas kontroli przeprowadzanych przez organy nadzoru i musi być dostępna na ich żądanie.
Jednym z kluczowych narzędzi w unijnym systemie nadzoru nad bezpieczeństwem produktów jest system szybkiego ostrzegania o niebezpiecznych produktach, znany jako RAPEX, obecnie funkcjonujący pod nazwą Safety Gate. System ten umożliwia błyskawiczne informowanie państw członkowskich i Komisji Europejskiej o produktach, które mogą stanowić zagrożenie dla konsumentów.
RAPEX/Safety Gate umożliwia:
Zgłoszenia obejmują produkty takie jak zabawki z małymi elementami stwarzającymi ryzyko zadławienia, wadliwy sprzęt elektryczny czy produkty zawierające szkodliwe substancje chemiczne. RAPEX działa dzięki współpracy między krajowymi organami nadzoru a Komisją Europejską, umożliwiając szybką interwencję, zanim niebezpieczny produkt trafi do szerokiego grona konsumentów.
Zarządzanie ryzykiem w kontekście bezpieczeństwa produktów jest kluczowym elementem regulacji wprowadzonych przez dyrektywę GPSR. Proces ten obejmuje zarówno identyfikację zagrożeń, jak i ich ocenę, co pozwala przedsiębiorcom na podejmowanie odpowiednich działań prewencyjnych.
W ramach unijnego systemu legislacyjnego dotyczącego produktów konsumpcyjnych, ocena ryzyka lub bezpieczeństwa to proces mający na celu identyfikację, ocenę i minimalizację ryzyk oraz zagrożeń, które mogą wynikać z produktów dla ogółu społeczeństwa lub środowiska.
Ocena ryzyka jest zazwyczaj częścią dokumentacji technicznej i musi być przeprowadzana z uwzględnieniem właściwości produktów, takich jak:
Ocena ryzyka jest kluczowym elementem ogólnej oceny zgodności regulacyjnej przeprowadzanej przez importerów lub producentów przed wprowadzeniem produktu na rynek, jako sposób na zapewnienie bezpieczeństwa produktów dla konsumentów.
Ocena ryzyka może być również przeprowadzana przez władze UE w ramach nadzoru rynkowego, aby zidentyfikować przypadki produktów niezgodnych z przepisami i podjąć odpowiednie działania.
W celu skutecznej identyfikacji i oceny ryzyka, przedsiębiorcy mogą stosować różne metody i narzędzia, w tym:
Po zidentyfikowaniu zagrożeń, przedsiębiorcy muszą ocenić stopień ryzyka, określając zarówno powagę potencjalnych skutków, jak i prawdopodobieństwo ich wystąpienia. Na tej podstawie podejmowane są decyzje o wprowadzeniu dodatkowych środków zabezpieczających, takich jak zmiany w konstrukcji produktu, modyfikacje instrukcji użytkowania czy ostrzeżenia.
Europejska Komisja nie określiła jednolitej procedury oceny ryzyka, co sprawia, że zasady mogą różnić się w zależności od konkretnej legislacji oraz właściwości różnych produktów.
Na przykład zagrożenia związane z elektrycznymi fotelami masującymi różnią się od zagrożeń związanych z produktami kosmetycznymi.
Dla foteli masujących o niskiej jakości zagrożenia mogą obejmować:
W przypadku produktów kosmetycznych ocena ryzyka głównie koncentruje się na zagrożeniach chemicznych, biologicznych oraz ryzyku zadławienia u dzieci.
Podobne zagrożenia mogą występować w przypadku zabawek, tu jednak w ich ocenie szczególną uwagę należy zwrócić na drobne elementy, które mogą stanowić ryzyko zadławienia, a także na bezpieczeństwo materiałów użytych w produkcie. Oprócz chemicznych zagrożeń związanych z substancjami toksycznymi, ważne jest także uwzględnienie aspektów takich jak wiek użytkownika i przewidywane sposoby zabawy. Przedsiębiorcy powinni więc przeprowadzać kompleksową ocenę ryzyka, aby zapewnić bezpieczeństwo najmłodszych konsumentów.
Ocena ryzyka może obejmować kroki takie jak:
Jeśli importerzy lub producenci nie mają wystarczającej wiedzy i sprzętu do przeprowadzenia oceny ryzyka wewnętrznie, mogą zatrudnić firmę doradczą lub jednostkę akredytującą do przeprowadzenia kompleksowej oceny ryzyka swoich produktów.
Ocena ryzyka jest częścią dokumentacji technicznej, która jest obowiązkowa dla wielu kategorii produktów, takich jak zabawki i elektronika.
Dokumentacja techniczna, w tym ocena ryzyka, jest kluczowym elementem procedury oceny zgodności i musi być właściwie udokumentowana przez producentów i importerów.
Informacje, które mogą być potrzebne w dokumencie oceny ryzyka to m. in.:
Na stronie Safety Gate dostępny jest także formularz zawierający wytyczne dotyczące oceny ryzyka. To narzędzie może być niezwykle pomocne przedsiębiorcom w skutecznym przeprowadzaniu oceny zagrożeń związanych z ich produktami, zapewniając jednocześnie zgodność z obowiązującymi przepisami.
To zależy od przypadku. Jeśli produkt podlega jednej lub więcej dyrektywom oznakowania CE, które wymagają interwencji jednostki notyfikowanej jako część oceny zgodności, dokument oceny ryzyka może wymagać przeglądu i zatwierdzenia przez tę jednostkę.
Jeśli produkt jest jedynie objęty dyrektywą GPSR lub innymi regulacjami UE, które nie wymagają interwencji jednostki notyfikowanej ani innego podmiotu akredytującego, dokumenty oceny ryzyka dla takiego produktu mogą nie wymagać zatwierdzenia lub audytu.
Należy jednak pamiętać, że brak mechanizmu przeglądu i zatwierdzenia nie oznacza, że można zignorować wymóg przeprowadzenia oceny ryzyka. W przypadku, gdy produkt podlega wycofaniu z rynku z powodu problemów bezpieczeństwa, władze mogą wymagać przedłożenia dokumentacji oceny ryzyka.
W Unii Europejskiej funkcjonuje system harmonizacji prawa technicznego, mający na celu ułatwienie swobodnego obrotu towarami na jednolitym rynku, jednocześnie zapewniając wysokie standardy bezpieczeństwa produktów dla ludzi i środowiska. Kluczowym elementem tego systemu jest tzw. Nowe Podejście, które opiera się na dyrektywach Komisji Europejskiej. Te dyrektywy definiują zasadnicze wymagania dotyczące bezpieczeństwa, zdrowia i ochrony środowiska, które muszą spełniać produkty, aby mogły być legalnie wprowadzane do obrotu w UE.
Producenci mogą uzyskać zgodność z odpowiednimi przepisami, stosując określone normy techniczne. Znak CE (Conformité Européenne – Zgodność Europejska) potwierdza, że produkt spełnia wymagania dyrektyw Nowego Podejścia. Obejmuje to różnorodne produkty, takie jak maszyny, sprzęt elektryczny, telekomunikacyjny czy medyczny. Dzięki temu, produkty spełniające te normy mogą być swobodnie sprzedawane na wspólnym rynku UE, bez konieczności dostosowywania się do odrębnych regulacji w poszczególnych państwach członkowskich, co wspiera integrację i rozwój rynku wewnętrznego.
W kontekście Dyrektywy GPSR, nie ma obowiązku umieszczania znaku CE. Dla produktów objętych tą dyrektywą nie są wymagane dokumenty, takie jak deklaracja zgodności czy raporty z testów, typowo związane z certyfikacją CE. Niewłaściwe oznakowanie CE na produktach, które nie podlegają temu wymogowi, może również prowadzić do kar, gdyż jest uznawane za wprowadzanie konsumentów w błąd co do zgodności z normami bezpieczeństwa.
Dyrektywy i regulacje dotyczące oznakowania CE nakładają na importerów i producentów obowiązek sporządzania dokumentacji technicznej, która musi zawierać ocenę ryzyka lub bezpieczeństwa. Metody przeprowadzania tej oceny mogą się różnić w zależności od konkretnej dyrektywy oznakowania CE lub regulacji, co podkreśla znaczenie dostosowania się do specyficznych wymogów dla różnych kategorii produktów.
źródło: https://webgate.ec.europa.eu/safety/consumers/consumers_safety_gate/statisticsAndAnualReports/2023/Safety_Gate_2023_Factsheet_PL.pdf
Kiedy produkt wprowadzony na rynek okazuje się stanowić zagrożenie, przedsiębiorcy są zobowiązani do podjęcia szybkich działań naprawczych. Dyrektywa GPSR precyzuje te obowiązki w zakresie wycofywania lub modyfikowania niebezpiecznych produktów:
Każda decyzja o wycofaniu lub modyfikacji produktu powinna być podejmowana szybko, aby zminimalizować ryzyko dla konsumentów. Współpraca z organami nadzoru rynku jest kluczowa, aby zapewnić, że podjęte działania są odpowiednie i skuteczne.
Gdy organ nadzoru rynku lub inna instytucja odpowiedzialna za monitorowanie bezpieczeństwa produktów stwierdzi, że produkt nie spełnia wymogów GPSR, przedsiębiorcy mają obowiązek natychmiast zareagować. Reakcje mogą obejmować:
Ciągłe monitorowanie sytuacji na rynku jest istotnym elementem zarządzania ryzykiem. Nawet po wprowadzeniu działań naprawczych, przedsiębiorcy powinni monitorować skuteczność tych kroków oraz sprawdzać, czy nie pojawiają się nowe zagrożenia.
Egzekwowanie unijnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa produktów leży w gestii krajowych organów nadzoru rynku. W każdym kraju członkowskim Unii Europejskiej funkcjonują różne instytucje odpowiedzialne za monitorowanie produktów wprowadzanych na rynek i zapewnienie ich zgodności z unijnymi przepisami.
W Polsce za nadzór nad rynkiem odpowiadają takie instytucje jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Inspekcja Handlowa oraz inne służby, w tym sanitarne.
Prezes UOKiK pełni kluczową rolę w nadzorze nad ogólnym bezpieczeństwem produktów na rynku.
Zasady nadzoru rynku, oparte na dyrektywie GPSR oraz rozporządzeniu (UE) 2019/1020, są ujednolicone na tyle, na ile to możliwe. Organy nadzoru mają za zadanie nie tylko kontrolować produkty, ale także monitorować rynek, reagować na skargi konsumentów i współpracować z systemem RAPEX w celu szybkiej wymiany informacji o produktach niezgodnych z normami.
Jeśli wykryty zostanie produkt niebezpieczny, odpowiednie instytucje mogą żądać od producenta szczegółowych informacji dotyczących innych produktów, które zostały wyprodukowane w ten sam sposób, z użyciem tych samych komponentów lub pochodzących z tej samej partii.
Organy nadzoru rynku mogą również współpracować z innymi podmiotami, zarówno gospodarczymi, jak i organizacjami konsumenckimi, aby zapewnić zdrowie i bezpieczeństwo publiczne w odniesieniu do określonych produktów. Mogą też organizować skoordynowane działania kontrolne, aby upewnić się, że produkty spełniają wymagania prawne.
Dodatkowo państwa członkowskie są zobowiązane do ustanowienia skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających sankcji za naruszanie przepisów rozporządzenia.
Kontrole prowadzone przez organy nadzoru rynku mogą być zarówno planowane, jak i wynikające z reakcji na konkretne zgłoszenia. W ramach działań planowych, organy nadzoru systematycznie sprawdzają dostępne na rynku produkty pod kątem ich zgodności z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa.
W przypadku stwierdzenia niezgodności produktu z regulacjami GPSR, organy mogą podjąć odpowiednie działania w celu minimalizacji zagrożenia. Może to obejmować wydanie ostrzeżeń, wycofanie produktów z rynku lub nałożenie kar finansowych na odpowiedzialne podmioty, takie jak producenci, importerzy lub dystrybutorzy.
Naruszenie przepisów GPSR może skutkować różnorodnymi sankcjami, zależnymi od charakteru i skali zagrożenia, jakie niesie dany produkt. Organy nadzoru krajowego posiadają szerokie uprawnienia do nakładania kar i podejmowania działań mających na celu ochronę konsumentów. Należą do nich:
Te przykłady pokazują, że organy nadzoru rynku w całej Unii Europejskiej aktywnie monitorują bezpieczeństwo produktów i nakładają surowe sankcje na firmy, które nie przestrzegają przepisów. Sankcje te mają na celu nie tylko ukaranie za popełnione błędy, ale również pełnią funkcję prewencyjną, zmuszając przedsiębiorców do dokładniejszej kontroli jakości oraz przestrzegania norm bezpieczeństwa.
CASP (Coordinated Activities on the Safety of Products) to program skoordynowanych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa produktów. Jego celem jest umożliwienie współpracy między organami nadzoru rynku w państwach Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego, aby zwiększyć bezpieczeństwo produktów dostępnych na europejskim rynku. W ramach programu CASP realizowane są projekty, które koncentrują się na badaniach konkretnych produktów lub grup produktów, a także na wymianie dobrych praktyk w zakresie nadzoru rynkowego.
CASP działa na trzech głównych poziomach:
CASP wspiera współpracę i wymianę informacji między państwami członkowskimi, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa konsumentów na europejskim rynku.
źródło: https://webgate.ec.europa.eu/safety/consumers/consumers_safety_gate/casp/documents/CASP_2022_final_report_pl.pdf
W ramach czwartej edycji CASP w 2022 roku przeprowadzono szczegółowe badania laboratoryjne próbek z różnych kategorii produktów, które zostały pobrane z rynków krajowych nadzorowanych przez odpowiednie organy. W skład tych działań wchodziły zarówno analizy dotyczące konkretnych produktów, jak i rozmowy na tematy będące przedmiotem wspólnego zainteresowania (działania horyzontalne). Dzięki tym badaniom, uczestniczące organy mogą podejmować kroki wobec niebezpiecznych produktów, które stwarzają zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów.
Kraje uczestniczące w CASP 2022
Mapa pokazująca uczestnictwo krajów w CASP 2022 odzwierciedla zaangażowanie wielu państw w działania mające na celu podniesienie standardów bezpieczeństwa na europejskim rynku.
źródło: https://ec.europa.eu/safety-gate/#/screen/pages/casp2022
źródło: https://webgate.ec.europa.eu/safety/consumers/consumers_safety_gate/casp/documents/CASP_2022_final_report_pl.pdf
Działania związane z wybranymi produktami:
Działania horyzontalne:
Raport CASP 2022
Wyniki projektów w ramach CASP 2022 są dostępne w formie raportu końcowego, który zawiera szczegółowe informacje o badaniach, analizach oraz działaniach podjętych w odniesieniu do niebezpiecznych produktów. Raport ten jest kluczowym źródłem informacji dla organów nadzoru oraz innych podmiotów zainteresowanych poprawą bezpieczeństwa produktów na rynku europejskim.
Sieć Bezpieczeństwa Konsumentów (Consumer Safety Network) to kluczowa inicjatywa Unii Europejskiej, mająca na celu poprawę ochrony konsumentów poprzez współpracę oraz wymianę informacji między organami nadzoru rynku, organizacjami konsumenckimi i innymi podmiotami zainteresowanymi bezpieczeństwem produktów.
Ta sieć służy jako platforma współpracy dla krajowych organów odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów dotyczących bezpieczeństwa produktów.
Sieć Bezpieczeństwa Konsumentów jest istotnym elementem systemu ochrony konsumentów w UE, promującym współpracę między krajami członkowskimi i skuteczne reagowanie na pojawiające się zagrożenia. Stałe monitorowanie jej działań oraz korzystanie z zasobów pozwala na bieżąco śledzić zmiany i zalecenia dotyczące bezpieczeństwa produktów.
W dobie szybko rozwijających się technologii, takich jak Internet Rzeczy (IoT) i sztuczna inteligencja (AI), regulacje dotyczące bezpieczeństwa produktów, takie jak Dyrektywa GPSR, muszą być stale aktualizowane i dostosowywane. Te nowe technologie nie tylko zmieniają sposób projektowania i produkcji produktów, ale także wprowadzają nowe wyzwania dotyczące bezpieczeństwa, które wymagają przemyślanych rozwiązań.
Internet Rzeczy to koncepcja, w której różnorodne urządzenia są połączone z Internetem, co pozwala na ich zdalne monitorowanie i zarządzanie. Przykłady takich produktów to inteligentne lodówki, termostaty oraz systemy oświetlenia. W kontekście GPSR, produkty IoT stawiają nowe wyzwania, w tym:
Sztuczna inteligencja wprowadza nowe możliwości, ale także ryzyka związane z bezpieczeństwem produktów. Oto kluczowe aspekty, które powinny być uwzględnione w regulacjach GPSR:
Wzrost liczby produktów cyfrowych wymaga, aby Dyrektywa GPSR uwzględniała kwestie cyberbezpieczeństwa i ochrony danych:
Automatyzacja w produkcji i dystrybucji stawia przed regulacjami GPSR nowe wyzwania:
Dostosowanie Dyrektywy GPSR do nowych technologii jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa innowacyjnych produktów. W miarę jak technologie takie jak IoT i AI stają się coraz bardziej powszechne, regulacje muszą ewoluować, aby chronić konsumentów i utrzymać standardy bezpieczeństwa. Odpowiednie podejście do tych wyzwań zapewni, że nowe rozwiązania technologiczne będą nie tylko innowacyjne, ale także bezpieczne i zgodne z regulacjami.
Product Safety Pledge (Zobowiązanie w zakresie bezpieczeństwa produktów) to dobrowolne zobowiązanie platform internetowych w odniesieniu do bezpieczeństwa produktów konsumpcyjnych, które nie są żywnością, sprzedawanych online przez zewnętrznych sprzedawców.
W miarę jak coraz więcej konsumentów dokonuje zakupów w Internecie, udział sprzedaży online w całkowitej sprzedaży rośnie. Zakupy online są często wygodne, ale stawiają także przed konsumentami specyficzne wyzwania związane z bezpieczeństwem produktów. W związku z tym, 1 sierpnia 2017 roku Komisja Europejska wydała komunikat dotyczący nadzoru rynku produktów sprzedawanych online, aby pomóc organom publicznym w ich działaniach.
Komisja Europejska wspiera dobrowolny mechanizm współpracy z platformami internetowymi, które wykazały zainteresowanie tym tematem, podpisując Product Safety Pledge. To zobowiązanie zachęca uczestniczące platformy online do podejmowania działań wykraczających poza wymogi prawne, w interesie konsumentów w UE.
Podczas Szczytu Konsumenckiego 28 marca 2023 roku Komisarz Reynders ogłosił rozszerzenie i pogłębienie ram zobowiązań w zakresie bezpieczeństwa produktów. Platformy internetowe, które podpisały zobowiązanie, potwierdziły swoją gotowość do podejmowania działań wykraczających poza wymogi prawne, podpisując zrewidowaną wersję oryginalnego Product Safety Pledge, znaną jako Product Safety Pledge +.
Wśród sygnatariuszy znalazły się znane platformy e-commerce, które zobowiązały się do zapewnienia wyższego poziomu bezpieczeństwa produktów sprzedawanych online, m. in.:
Te platformy, podejmując dobrowolne zobowiązania, stawiają na bezpieczeństwo konsumentów, co jest kluczowe w kontekście rosnącej popularności zakupów internetowych.
Product Safety Pledge +, zorganizowane przez Komisję Europejską, obejmuje 20 obszarów, w których platformy online zobowiązały się do przestrzegania zasad dotyczących produktów sprzedawanych na ich interfejsach. Wśród tych zobowiązań znajdują się między innymi wzmocniony mechanizm zgłaszania i usuwania, proaktywne monitorowanie stron dotyczących wycofania produktów, takich jak EU Safety Gate, oraz dodatkowe zobowiązania związane z wycofaniem produktów, przejrzystością i edukacją sprzedawców. Ramy Product Safety Pledge + obejmują również zmodernizowany mechanizm raportowania.
Przedsiębiorcy, którzy nie spełniają norm dotyczących bezpieczeństwa produktów, narażają się na kary finansowe. Wysokość grzywien zależy od stopnia naruszenia przepisów oraz od tego, w jakim stopniu przedsiębiorca współpracuje z organami nadzoru. Kary te mają na celu wymuszenie przestrzegania przepisów oraz pokrycie kosztów administracyjnych związanych z nadzorem i ewentualnym postępowaniem prawnym.
Dla firm wycofanie niebezpiecznych produktów z rynku wiąże się również z dodatkowymi kosztami. Należą do nich wydatki związane z logistyką, zatrzymaniem sprzedaży, transportem zwróconych towarów, a także potencjalnymi kosztami utylizacji lub naprawy wadliwych produktów. Ponadto przedsiębiorcy mogą zostać zobowiązani do wypłaty odszkodowań konsumentom, którzy zostali poszkodowani przez wadliwe artykuły.
Problemy związane z bezpieczeństwem produktów mogą również negatywnie wpłynąć na reputację firmy. Utrata zaufania konsumentów prowadzi do zmniejszenia sprzedaży, spadku wartości marki oraz długotrwałych strat finansowych. Klienci mogą zacząć wybierać produkty konkurencji, a negatywne opinie szybko rozprzestrzeniają się w mediach i internecie.
Konsumenci w Unii Europejskiej mają zagwarantowane prawo do bezpiecznych produktów dzięki różnym mechanizmom prawnym. W przypadku podejrzenia, że produkt stanowi zagrożenie, mają kilka możliwości działania:
Konsument, który podejrzewa, że posiada niebezpieczny produkt, ma możliwość zgłoszenia tego faktu do UOKiK lub Inspekcji Handlowej. Jeśli poniósł szkodę w wyniku korzystania z tego produktu, może także domagać się odszkodowania od producenta na drodze sądowej.
Osoba, która uważa, że korzysta z produktu mogącego stanowić zagrożenie, może dokonać zgłoszenia do:
Zgłoszenie powinno zawierać następujące informacje:
Na podstawie zgłoszenia konsumenta, Prezes UOKiK może wszcząć postępowanie administracyjne przeciwko przedsiębiorcy – producentowi lub dystrybutorowi produktu, którego bezpieczeństwo jest kwestionowane. Przedsiębiorca może być zobligowany do podjęcia działań mających na celu usunięcie zagrożenia. Choć konsument nie jest stroną w tym postępowaniu, otrzymuje informację o jego wyniku.
Jeśli w wyniku korzystania z niebezpiecznego produktu konsument doznał szkody, może ubiegać się o odszkodowanie od producenta zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego:
Postępowania sądowe oraz działania Prezesa UOKiK są niezależne od siebie.
UOKiK oraz inne organy nadzoru prowadzą liczne kampanie edukacyjne, których celem jest informowanie konsumentów o ich prawach i sposobach zgłaszania zagrożeń. Dostępne są punkty informacyjne oraz pomoc telefoniczna, aby wspierać osoby mające wątpliwości co do bezpieczeństwa produktów.
Dodatkowo, UOKiK organizuje szkolenia i warsztaty, które pomagają konsumentom zrozumieć kwestie związane z bezpieczeństwem produktów oraz ich prawami. Działania te zwiększają świadomość i umiejętność identyfikacji oraz zgłaszania potencjalnych zagrożeń.
RAPEX, od 2021 roku znany jako Safety Gate, to system szybkiego ostrzegania o niebezpiecznych produktach stworzony przez Unię Europejską, mający na celu ochronę zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów. System ten pełni rolę centralnej platformy wymiany informacji pomiędzy państwami członkowskimi UE na temat produktów, które stanowią zagrożenie. Dzięki niemu możliwa jest szybka reakcja na pojawiające się ryzyka, co pozwala na efektywne wycofywanie niebezpiecznych produktów z rynku oraz informowanie opinii publicznej.
Głównym zadaniem Rapex/Safety Gate jest zapewnienie szybkiej i skutecznej interwencji w przypadku zagrożeń dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów. System ten minimalizuje ryzyko poprzez udostępnianie informacji o zagrożeniach oraz koordynację działań pomiędzy organami nadzoru rynku w całej UE.
Procedura wycofywania niebezpiecznych produktów z rynku składa się z kilku etapów, które są realizowane zarówno przez producentów, jak i organy odpowiedzialne za nadzór rynku.
Oto standardowy przebieg procesu:
Cała procedura wycofywania produktów ma na celu minimalizację ryzyka dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów oraz zapewnienie efektywnego zarządzania niebezpiecznymi produktami na rynku.
Roczne raporty Safety Gate stanowią istotne źródło informacji na temat bezpieczeństwa produktów w Unii Europejskiej. Dokumenty te podsumowują dane dotyczące wycofań niebezpiecznych produktów, analizując ich przyczyny, rodzaje zagrożeń oraz działania podjęte przez organy nadzoru. Raporty te zawierają także statystyki dotyczące krajów członkowskich, co pozwala na zrozumienie, które produkty najczęściej stają się przyczyną alarmów. Dzięki takim informacjom, konsumenci są lepiej informowani o potencjalnych zagrożeniach, a organy nadzoru mogą skuteczniej monitorować rynek. Roczne raporty są zatem kluczowym narzędziem w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa konsumentów w całej UE.
Raport Safety Gate za 2023 rok wskazuje na znaczący wzrost liczby zgłoszeń dotyczących niebezpiecznych produktów, osiągając 3412 alertów – o 1295 więcej niż w roku poprzednim. Według autorów publikacji zwiększona liczba ostrzeżeń nie oznacza, że na rynku jest więcej niebezpiecznych produktów. Odzwierciedla to raczej większe zaangażowanie organów krajowych w nadzór rynku.
Wśród zgłaszanych kategorii produktów dominują kosmetyki (32%), zabawki (13%) oraz pojazdy silnikowe (12%). Najczęstsze zagrożenia to narażenie na szkodliwe chemikalia (51%) i urazy (21%), co podkreśla znaczenie systemu wczesnego ostrzegania w zapewnieniu bezpieczeństwa konsumentów.
W Polsce odnotowano 150 zgłoszeń do Safety Gate, z czego największą część stanowiły zabawki (54%). Nasz kraj zajmuje szóste miejsce w Unii Europejskiej pod względem liczby zgłoszeń oraz trzecie w zakresie podejmowanych działań naprawczych. W 2023 roku w Polsce przeprowadzono 352 interwencje w odpowiedzi na zgłoszenia.
Raport także przedstawia inicjatywy takie jak CASP, które mają wspierać organy nadzoru rynku w UE, a także nową wersję Product Safety Pledge +, która zobowiązuje platformy zakupowe do przestrzegania wyższych standardów ochrony konsumentów.
Więcej informacji można znaleźć w szczegółowym raporcie.
źródło: https://webgate.ec.europa.eu/safety/consumers/consumers_safety_gate/statisticsAndAnualReports/2023/Safety_Gate_2023_report_EN.pdf
źródło: https://webgate.ec.europa.eu/safety/consumers/consumers_safety_gate/statisticsAndAnualReports/2023/Safety_Gate_2023_report_EN.pdf
Poniżej przedstawione są przykłady sytuacji związanych z wycofaniem niebezpiecznych produktów, które miały miejsce w Polsce:
1. Zabawki z magnesami
W 2022 roku w Polsce zgłoszono przypadki zabawek zawierających małe magnesy, które mogły być niebezpieczne dla dzieci. Zabawki te, sprzedawane w sklepach stacjonarnych oraz internetowych, nie spełniały norm bezpieczeństwa. W wyniku działań organów nadzoru, podjęto decyzję o wycofaniu tych produktów z rynku oraz o poinformowaniu konsumentów o zagrożeniu.
2. Substancje chemiczne w zabawkach
W ramach badań laboratoryjnych przeprowadzonych w 2021 roku, odkryto, że niektóre zabawki sprzedawane w Polsce zawierały chemikalia, które mogły stanowić ryzyko zdrowotne dla dzieci. Organy nadzoru rynku przeprowadziły szybkie działania, informując producentów o konieczności wycofania tych zabawek oraz przeprowadzając kontrolę nad dalszą sprzedażą.
3. Wózki dziecięce
W 2023 roku wykryto, że niektóre modele wózków dziecięcych sprzedawanych w Polsce miały wady konstrukcyjne, które mogły zagrażać bezpieczeństwu dzieci. Organy nadzoru rynku podjęły działania, w tym poinformowały o zagrożeniu producentów i dystrybutorów. Wózki zostały wycofane z rynku, a konsumenci zostali zachęceni do ich zwrotu.
4. Oczyszczacze powietrza z ozonem
W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie oczyszczaczami powietrza, w 2021 roku zauważono, że niektóre z tych urządzeń emitowały niebezpieczne ilości ozonu, co mogło stanowić zagrożenie dla zdrowia. Działania podjęte przez organy nadzoru obejmowały kontrolę rynku, informowanie konsumentów oraz wycofywanie niebezpiecznych produktów.
5. Produkty higieniczne
W 2022 roku zidentyfikowano partie produktów higienicznych, takich jak pieluchy i podpaski, które mogły zawierać substancje chemiczne przekraczające dozwolone normy. Po zbadaniu sytuacji, władze podjęły decyzję o wycofaniu tych produktów i powiadomieniu konsumentów o zagrożeniu.
6. Adaptery podróżne
W 2023 roku na polskim rynku zidentyfikowano adaptery podróżne, które nie spełniały norm bezpieczeństwa i mogły prowadzić do porażenia prądem. Organy nadzoru podjęły działania, w tym współpracę z dystrybutorami, aby szybko usunąć te produkty z rynku.
Przykłady wycofania produktów z rynku w Polsce pokazują, jak ważne jest działanie systemu RAPEX/Safety Gate w zapewnieniu bezpieczeństwa konsumentów. Dzięki skutecznej współpracy między organami nadzoru rynku a producentami i dystrybutorami, możliwe jest szybkie reagowanie na zagrożenia i minimalizowanie ryzyka dla zdrowia publicznego. W miarę jak rynek się rozwija, kontrole i monitorowanie pozostają kluczowe w ochronie konsumentów przed niebezpiecznymi produktami.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) odgrywa istotną rolę w monitorowaniu bezpieczeństwa produktów na polskim rynku. Jego zadania obejmują m.in. prowadzenie postępowań dotyczących produktów stwarzających zagrożenie, prowadzenie rejestru takich produktów oraz tworzenie planów kontrolnych. UOKiK zbiera informacje o niebezpiecznych produktach, które mogą pochodzić od Inspekcji Handlowej, innych organów nadzoru lub bezpośrednio od konsumentów zgłaszających ryzyko.
Regularne kontrole produktów dostępnych na rynku stanowią jeden z głównych filarów działań UOKiK. Produkty są badane pod kątem zgodności z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i jakości zarówno w sklepach detalicznych, jak i na etapie importu.
W przypadku, gdy produkt okaże się niebezpieczny i stwarzający zagrożenie dla konsumentów, Prezes UOKiK może podjąć odpowiednie kroki, takie jak nałożenie na producenta obowiązku oznaczenia ostrzegawczego, wycofanie produktu z rynku, a w sytuacjach szczególnych – jego zniszczenie. Działania te są rejestrowane i publicznie udostępniane, co umożliwia efektywne egzekwowanie przepisów.
Kluczowym elementem strategii UOKiK jest współpraca z unijnym systemem RAPEX (Safety Gate), który umożliwia szybkie ostrzeganie o niebezpiecznych produktach. UOKiK współdziała również z innymi instytucjami, takimi jak Inspekcja Handlowa oraz organy zajmujące się zdrowiem publicznym, aby skutecznie monitorować ryzyko związane z produktami. Dzięki tej współpracy możliwe jest szybkie podejmowanie działań mających na celu ochronę konsumentów.
Prezes UOKiK prowadzi także rejestr produktów niebezpiecznych, gdzie gromadzone są dane o produktach niezgodnych z normami. Ponadto, publikowane są ogłoszenia informujące o produktach, które mogą stanowić zagrożenie, zawierające szczegółowe informacje o ich wadach i podjętych działaniach naprawczych.
UOKiK prowadzi również działania edukacyjne, mające na celu zwiększenie świadomości konsumentów na temat bezpieczeństwa produktów oraz ich praw. Organizowane są szkolenia dla producentów i dystrybutorów, aby pomóc im w spełnianiu wymogów prawnych.
Rejestr produktów niebezpiecznych UOKiK to publiczna baza danych prowadzona przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która zawiera informacje o produktach uznanych za niebezpieczne. Celem tego rejestru jest informowanie konsumentów o produktach, które stanowią zagrożenie dla zdrowia, życia lub bezpieczeństwa użytkowników.
Rejestr produktów niebezpiecznych UOKiK obejmuje szczegółowe dane na temat produktów, które zostały uznane za niezgodne z normami bezpieczeństwa, w tym:
Do rejestru trafiają produkty, które podczas kontroli lub na podstawie zgłoszeń od konsumentów, inspekcji czy innych instytucji, zostały zidentyfikowane jako niezgodne z wymogami bezpieczeństwa. Mogą to być różnorodne produkty, takie jak:
Rejestr jest dostępny publicznie na stronie internetowej UOKiK. Dzięki temu konsumenci mogą szybko sprawdzić, czy dany produkt znajduje się na liście produktów niebezpiecznych i podjąć odpowiednie kroki, np. zwrócić produkt do sklepu lub zaprzestać jego używania.
Rejestr produktów niebezpiecznych to kluczowe narzędzie ochrony konsumentów, które umożliwia szybkie identyfikowanie i eliminowanie zagrożeń na rynku.
Przykład 1: Wycofanie z rynku sprzętu sportowego
Przykład 2: Kosmetyk niezgodny z przepisami
Oba przykłady ilustrują, jak UOKiK skutecznie monitoruje rynek i reaguje na zagrożenia związane z bezpieczeństwem produktów, oraz jak ważna jest szybka i skuteczna komunikacja z konsumentami oraz współpraca z dystrybutorami w celu zapewnienia bezpieczeństwa na rynku.
źródło: https://uokik.gov.pl/storage/dk/kp/2024/20240404/galeria/8-1-350×350.png
Działania UOKiK w zakresie bezpieczeństwa produktów w 2023 roku obejmowały:
Te działania miały na celu eliminowanie z rynku produktów, które mogłyby stanowić zagrożenie dla konsumentów, a także zapewnienie, że sprzedawane produkty spełniają odpowiednie normy jakościowe i bezpieczeństwa.
Istnieje kilka kluczowych źródeł, z których można korzystać, aby śledzić aktualizacje przepisów dotyczących bezpieczeństwa produktów. Przede wszystkim warto regularnie odwiedzać strony internetowe instytucji unijnych. Doskonałym narzędziem jest portal EUR-Lex, który umożliwia wyszukiwanie dyrektyw, rozporządzeń oraz decyzji Unii Europejskiej związanych z bezpieczeństwem produktów. Zawiera on pełne teksty oficjalnych dokumentów regulujących ten obszar w Europie.
Kolejnym istotnym źródłem informacji jest strona Komisji Europejskiej, która oferuje aktualne informacje o regulacjach, dokumentach roboczych oraz nowościach dotyczących bezpieczeństwa produktów. Znajdziemy tam również poradniki oraz infografiki wyjaśniające najnowsze przepisy.
Warto także monitorować System RAPEX/Safety Gate, który publikuje ostrzeżenia o produktach uznanych za niebezpieczne oraz działaniach podjętych przez organy nadzoru w celu ochrony konsumentów.
Na poziomie krajowym w Polsce, kluczowym źródłem informacji jest UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów). Na ich stronie można znaleźć bieżące raporty oraz decyzje dotyczące bezpieczeństwa produktów na polskim rynku.
Proces legislacyjny związany z nowymi przepisami w Polsce, w tym dostosowanie prawa do unijnych regulacji, można śledzić na stronie Rządowego Centrum Legislacji, gdzie publikowane są szczegóły dotyczące projektów ustaw oraz zmian w przepisach.
Dodatkowo, udział w webinariach i seminariach organizowanych przez instytucje rządowe i branżowe umożliwia śledzenie najnowszych zmian. Pomocą w zdobyciu aktualnych informacji służą również eksperci marki Doradcy365.
Współpracujemy z najwyższej klasy specjalistami w zakresie oceny zgodności produktów z europejskimi dyrektywami i rozporządzeniami. Nasi eksperci posiadają wieloletnie doświadczenie w branży, specjalizując się w ocenie zgodności produktów w zakresie m.in. wyrobów budowlanych, środków ochrony indywidualnej, maszyn oraz wymagań ekoprojektu.
Zrealizowane projekty, w tym liczne rekomendacje oraz certyfikaty od jednostek notyfikowanych potwierdzają ich kompetencje. Prowadzą oni również szkolenia w zakresie unijnych i polskich przepisów dotyczących produktów, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi specjalistami w branży.
Ich zaangażowanie i pasja do pracy sprawiają, że są oni cenionymi partnerami w projektach związanych z zapewnieniem zgodności produktów z wymaganiami prawnymi. Zachęcamy do skorzystania z doświadczenia naszych ekspertów, aby zapewnić wysoką jakość i zgodność Państwa produktów na rynku europejskim.