Od 1 stycznia 2025 roku duże przedsiębiorstwa w Polsce będą musiały dostosować swoje miejsca parkingowe do wymogów związanych z ładowaniem samochodów elektrycznych. Nowe przepisy mają na celu przyspieszenie rozwoju infrastruktury elektromobilności, co jest kluczowe dla zmniejszenia emisji CO2 i poprawy jakości powietrza. Zmiany te stanowią istotny krok w kierunku zrównoważonego transportu i odpowiedzialności ekologicznej dużych firm.
Kogo dotyczą zmiany?
Nowe przepisy dotyczą właścicieli budynków niemieszkalnych, którzy w ciągu ostatnich dwóch lat obrotowych:
- Zatrudniali średnio co najmniej 250 pracowników rocznie
- Osiągnęli roczny obrót netto co najmniej 50 mln EUR lub sumę aktywów bilansu na poziomie co najmniej 43 mln EUR
Obowiązki te dotyczą wyłącznie danych konkretnego podmiotu, bez łączenia wyników finansowych podmiotów powiązanych.
Nowe wymagania
Zgodnie z nowymi regulacjami, właściciele lub zarządcy budynków niemieszkalnych, w których znajduje się więcej niż 20 miejsc postojowych, muszą do 1 stycznia 2025 r. zainstalować:
- Co najmniej jeden punkt ładowania
- Kanały na przewody i kable elektryczne, umożliwiające instalację punktów ładowania w stosunku jeden na pięć miejsc postojowych
Wymogi te obejmują miejsca parkingowe znajdujące się wewnątrz budynku lub przylegające do niego.
Kontekst i przyszłe zmiany w elektromobilności
Rozwój elektromobilności w Polsce przebiega dynamicznie, choć nadal odstajemy od czołówki europejskiej. Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie AFIR, które zobowiązuje kraje członkowskie do znacznego zwiększenia liczby punktów ładowania. Do 2025 roku liczba stacji ładowania w Polsce ma wzrosnąć dziesięciokrotnie.
Aktualna sytuacja w Polsce
Według Polish EV Outlook Index (PEVO Index), na koniec maja 2024 r. w Polsce zarejestrowano 66 312 samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Flota ta obejmuje zarówno osobowe, dostawcze, jak i ciężarowe pojazdy elektryczne. W szczególności, liczba osobowych BEV wyniosła 59 680 szt., co stanowi wzrost o 56% w porównaniu do poprzedniego roku. Mimo to, rejestracje nowych pojazdów osobowych BEV spadły o 5% r/r, osiągając 1291 szt. Flota dostawczych i ciężarowych BEV wzrosła do 6632 szt., co oznacza wzrost o 62% r/r. Ponadto, liczba wodorowych samochodów osobowych FCEV wyniosła 225 szt., co stanowi wzrost o 34% r/r.
Problemy i wyzwania
Niska sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce wynika głównie z wysokich cen i niedostatecznie rozwiniętej infrastruktury ładowania. Wzrost liczby stacji ładowania jest kluczowy, ale utrudniony przez skomplikowane procedury przyłączeniowe.
Przewidywane zmiany i wzrost
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Andrzej Bittel, zapowiedział dynamiczny wzrost liczby stacji ładowania do 2025 roku. Na głównych trasach europejskich, stacje ładowania będą musiały być dostępne co 60 km, co dla Polski oznacza konieczność znacznego rozwoju infrastruktury.
Perspektywy na przyszłość
W najbliższych latach rozwój elektromobilności w Polsce prawdopodobnie przyspieszy, co będzie miało kluczowe znaczenie dla rynku. Zmiany w prawie oraz nowe inwestycje w infrastrukturę ładowania mają przyczynić się do znacznego wzrostu liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach. Wprowadzenie tańszych modeli elektryków oraz rozwój rynku wtórnego dodatkowo wpłyną na popularność tych pojazdów wśród konsumentów.
Skorzystaj z naszych usług w zakresie elektromobilności, aby sprawnie i efektywnie dostosować swoją firmę do nowych wymogów i przyczynić się do zrównoważonego rozwoju.
Masz więcej pytań? Zapraszamy do kontaktu