[Nowy program] "Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”- NFOŚiGW przeznaczy blisko 1,87 mld zł na rozwój infrastruktury ładowania aut elektrycznych
Nie ulega wątpliwości, że auta elektryczne w Polsce cieszą się coraz większą popularnością. W związku z tym członkowie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej widząc szansę na to, by Polska odegrała znaczącą role na arenie przemysłu elektrycznego i wodorowego zasilania samochodów zeroemisyjnych podjęli decyzje o naborze wniosków do nowego programu pt.:”Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”.
Kiedy rusza program?
Na spotkaniu NFOŚiGW ustalono, że nabory wniosków do nowego programu rozpoczną się już w styczniu 2022 roku!
Wnioski będzie można składać od 22 stycznie 2022 roku do 31 grudnia 2025 roku.
Założenia programu
Program ma na celu ułatwienie ładowania samochodów elektryczny i tankowania wodorem oraz zwiększenie dostępności takich punktów. W Polsce ma powstać sieć składającą się z ponad 17 tysięcy punktów do ładowania samochodów elektrycznych oraz 20 stacji wodorowych. Jest to ogromny przełom i niezwykle potrzebny program.
Czy to się opłaca? Czy warto wziąć udział w naborze?
Polska ma szansę być jednym z liderów w tym zakresie. Już teraz nasz kraj jest jednym z najwiekszych eksporterów baterii samochodowych na świecie i największym w UE. Popyt na wytwarzanie w Polsce akumulatory litowo-jonowe, które montowane są w pojazdach elektryczne stale rośnie.
Po co powstał taki program?
Polska stawia na rozwój elektromobilności. Władze państwowe dążą do elektryfikacji transportu indywidualnego oraz zbiorowego, przede wszystkim ograniczenia emitacji dwutlenku węgla i tlenku azotu. Nowy program NFOŚiGW wspiera te założenia i ułatwia ich realizacje.
Z uwagi na fakt, że cały przemysł tzw. elektryków nazywany jest ropą naftową XXI wieku jest to ogromna szansa na wzięcie udziału w świetnym przyszłościowym programie.
Celem programu jest zwiększenie ruchu pojazdami zero emisyjnymi tym samym ochrona środowiska.
Do kogo kierowane jest wsparcie?
Jak rzekł na spotkaniu NFOŚiGW Prezes tego funduszu Maciej Chorowski, wsparcie kierowane jest przede wszystkim do branż, które przyczynią się do stworzenia przewagi konkurencyjnej polskich firm w coraz istotniejsze gałęzi gospodarki międzynarodowej.
Z dotacji będą mogły skorzystać:
- samorządy;
- firmy;
- spółdzielnie;
- wspólnoty mieszkaniowe;
- rolnicy indywidualni.
Wyzwania ekologiczne związanie z programem
- produkcja akumulatorów o niższym niż dotychczas śladzie węglowym;
- unikanie i zapobieganie zanieczyszczeniom środowiska;
- stworzenie sprawnego i wydajnego systemu recyklingu baterii samochodowych.
Ile pieniędzy przeznaczono na program?
Budżet programu wynosi 1,87 mld zł, z czego 1 mld zł zostanie skierowany na rozwój sieci elektroenergetycznej na potrzeby ładowarek pojazdów elektrycznych, a 870 mln zł dotacji NFOŚiGW wesprze inwestycje w same stacje i punkty ładowania samochodów oraz stacje tankowania wodoru.Dotacje są bezzwrotne.
Jakie branże na tym skorzystają?
Wszystkie branże działające na rzecz elektromobilności, czyli:
- przemysł chemiczny,
- przemysł elektrotechnicznych;
- przemysł metalowy.
Zielona Polska w liczbach
Obecnie w Polsce funkcjonuje około 1700 stacji ładowania pojazdów elektrycznych, z których nieco ponad 30 procent to punkty ładowania prądem stałym (DC), a niemal 70 procent wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Wg prognoz do 2025 roku dostępnych ma być aż 43 tyś. Punktów ogólnodostępnych.
Program jest szansą dla firm zastanawiających się nad inwestycją
w zeroemisyjne floty.
Masz więcej pytań? Zapraszamy do kontaktu.