Ustawa o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa – koszty, wyzwania i kontrowersje

16 grudnia 2024by Joanna Pohl

Artykuł zawiera treści promocyjne oraz lokowanie produktów związanych z ofertą Doradcy365.

Nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa (KSC) to odpowiedź na rosnące zagrożenia w przestrzeni cyfrowej, ale także realizacja wymagań unijnych dotyczących zwiększenia ochrony infrastruktury krytycznej. Mimo że nowe regulacje są niezbędne, wywołują wiele kontrowersji, szczególnie w kontekście kosztów, jakie będą musiały ponieść firmy, samorządy i inne podmioty objęte ustawą.
Kluczowe zmiany w ustawie

Nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa (KSC) wprowadza istotne zmiany mające na celu wzmocnienie ochrony infrastruktury krytycznej, danych osobowych oraz usług cyfrowych w Polsce. Wprowadzone regulacje obejmują zarówno nowe obowiązki dla firm i samorządów, jak i istotne zmiany organizacyjne w systemie zarządzania cyberbezpieczeństwem. Oto szczegóły:

👉 Rozszerzenie zakresu podmiotów objętych regulacjami 👈

Do tej pory przepisy ustawy dotyczyły głównie operatorów usług kluczowych oraz infrastruktury krytycznej, takich jak sektory energetyczny, wodociągowy czy transportowy. Nowelizacja znacząco poszerza ten zakres, obejmując:

  • Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP): Firmy, które świadczą usługi cyfrowe, takie jak dostarczanie chmur obliczeniowych, usługi hostingowe czy platformy cyfrowe, również będą musiały spełniać nowe wymagania.
  • Samorządy terytorialne: Lokalne władze zostają objęte obowiązkiem wdrożenia i utrzymania odpowiednich zabezpieczeń cyfrowych, co jest szczególnie istotne ze względu na przetwarzanie danych mieszkańców.
  • Nowe sektory: Regulacje obejmą również sektory mniej oczywiste, ale kluczowe dla funkcjonowania państwa, takie jak edukacja, ochrona zdrowia czy usługi komunalne.

Rozszerzenie zakresu podmiotów objętych ustawą ma na celu zwiększenie kompleksowości ochrony oraz zmniejszenie luk w systemie bezpieczeństwa.

👉 Obowiązkowe audyty i testy bezpieczeństwa 👈

Firmy i instytucje objęte regulacjami będą zobowiązane do regularnego przeprowadzania audytów bezpieczeństwa oraz testów penetracyjnych. Te działania mają na celu:

  • Wykrywanie potencjalnych luk w zabezpieczeniach systemów IT.
  • Zapewnienie zgodności z nowymi standardami bezpieczeństwa.
  • Minimalizowanie ryzyka ataków cybernetycznych poprzez wczesne identyfikowanie zagrożeń.

Każda organizacja będzie musiała przygotować i wdrożyć politykę zarządzania ryzykiem cyberbezpieczeństwa oraz raportować wyniki audytów do odpowiednich instytucji nadzorczych.

👉 Nowe wymagania dla dostawców technologii ICT 👈

Firmy dostarczające technologie i usługi ICT (np. sprzęt, oprogramowanie, sieci telekomunikacyjne) będą musiały spełniać rygorystyczne standardy bezpieczeństwa, a także przejść proces certyfikacji.

  • Certyfikacja ma na celu zapewnienie, że produkty i usługi dostarczane przez te firmy są wolne od luk bezpieczeństwa, które mogłyby zostać wykorzystane przez cyberprzestępców.
  • Dostawcy technologii będą również zobowiązani do udzielania wsparcia technicznego w razie wystąpienia incydentów cybernetycznych.

👉 Utworzenie operatora strategicznego 👈

Jednym z najbardziej kontrowersyjnych elementów nowelizacji jest planowane powołanie operatora strategicznego, który będzie odpowiedzialny za realizację kluczowych zadań związanych z cyberbezpieczeństwem, takich jak:

  • Monitorowanie i koordynowanie działań w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej.
  • Zapewnianie wsparcia technicznego dla podmiotów objętych ustawą.
  • Opracowywanie standardów i wytycznych dotyczących cyberbezpieczeństwa.

Choć idea operatora strategicznego zakłada usprawnienie zarządzania systemem cyberbezpieczeństwa, budzi obawy o centralizację kompetencji i monopolizację rynku usług cyfrowych.

👉 Wzrost kar za nieprzestrzeganie przepisów 👈

Nowelizacja wprowadza surowsze sankcje dla podmiotów, które nie spełnią wymogów ustawy. W przypadku poważnych naruszeń:

  • Firmy mogą zostać ukarane grzywnami sięgającymi nawet kilku milionów złotych.

Dla sektora publicznego, w tym samorządów, konsekwencją może być utrata finansowania na realizację niektórych projektów, jeśli nie będą one zgodne z wymaganiami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa.

👉 Integracja z regulacjami unijnymi 👈

Nowelizacja uwzględnia również dostosowanie polskiego prawa do wymagań unijnych, w tym dyrektywy NIS2 (Network and Information Security). Oznacza to:

  • Harmonizację standardów cyberbezpieczeństwa na poziomie europejskim.
  • Lepszą współpracę z innymi państwami członkowskimi w zakresie wymiany informacji o zagrożeniach i incydentach.
  • Zwiększenie poziomu ochrony transgranicznej infrastruktury cyfrowej.

Kontrowersje i krytyka ustawy

Nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, mimo jej ambitnych założeń, budzi wiele kontrowersji wśród ekspertów, przedsiębiorców i samorządów. Jednym z najczęściej podnoszonych zarzutów jest nadmierna złożoność przepisów. Regulacje są postrzegane jako skomplikowane i trudne do interpretacji, co może prowadzić do problemów z ich wdrożeniem w praktyce. Brak precyzyjnych wytycznych sprawia, że wiele podmiotów objętych ustawą – zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym – może mieć trudności z określeniem, jakie dokładnie działania muszą podjąć, aby spełnić nowe wymagania.

Kolejnym problemem są wysokie koszty wdrożenia nowych przepisów. Ustawa nakłada na podmioty obowiązek przeprowadzania audytów, inwestowania w zaawansowane systemy bezpieczeństwa oraz organizowania szkoleń dla pracowników. Dla małych i średnich przedsiębiorstw, które do tej pory nie były objęte regulacjami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, może to stanowić poważne obciążenie finansowe. Podobne wyzwania stoją przed samorządami, które już teraz borykają się z ograniczonymi budżetami. Dodatkowe wydatki na realizację nowych obowiązków mogą wymusić rezygnację z innych inwestycji, np. w infrastrukturę czy usługi społeczne.

Krytycy ustawy zwracają również uwagę na potencjalne ryzyko centralizacji kompetencji w zakresie cyberbezpieczeństwa. Utworzenie operatora strategicznego, który miałby odpowiadać za realizację kluczowych zadań związanych z ochroną infrastruktury cyfrowej, budzi obawy o monopolizację rynku usług technologicznych. Eksperci podkreślają, że zbyt duża koncentracja władzy i zasobów w jednym podmiocie może ograniczyć konkurencyjność i innowacyjność na rynku.

Warto również wspomnieć o problemie związanym z niedoborem specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. Polska, podobnie jak wiele innych krajów, zmaga się z brakiem wykwalifikowanej kadry w tej dziedzinie. Nowe regulacje mogą jeszcze bardziej zwiększyć zapotrzebowanie na ekspertów, co dodatkowo utrudni wdrażanie nowych wymagań, zwłaszcza w mniejszych jednostkach, takich jak lokalne samorządy czy małe firmy.

Ustawa została również skrytykowana za niedostateczne uwzględnienie specyfiki różnych sektorów, które mają bardzo zróżnicowane potrzeby i możliwości w zakresie cyberbezpieczeństwa. Jednolite regulacje, które obejmują zarówno duże korporacje, jak i małe przedsiębiorstwa czy samorządy, mogą być trudne do zastosowania w praktyce. W efekcie, niektóre podmioty mogą napotkać trudności z dostosowaniem się do wymogów, co może prowadzić do nierówności w poziomie ochrony.


Choć cel nowelizacji – zwiększenie bezpieczeństwa cyfrowego w Polsce – jest powszechnie uznawany za słuszny, sposób realizacji wzbudza liczne wątpliwości. Krytycy podkreślają, że konieczne jest wprowadzenie bardziej precyzyjnych wytycznych, większego wsparcia dla mniejszych podmiotów oraz przemyślenie kwestii organizacyjnych, takich jak rola operatora strategicznego, aby ustawa mogła być skutecznie wdrożona i przyniosła oczekiwane efekty.


Wyzwania dla samorządów i firm

Nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa wprowadza szereg obowiązków, które mogą stanowić istotne wyzwanie zarówno dla samorządów, jak i przedsiębiorstw, zwłaszcza tych z sektora małych i średnich firm. Podmioty te, choć odgrywają kluczową rolę w funkcjonowaniu lokalnych społeczności i gospodarki, często dysponują ograniczonymi zasobami finansowymi, kadrowymi i technologicznymi, co może utrudnić realizację nowych wymagań.

➡ Wyzwania finansowe dla samorządów

Samorządy lokalne od lat zmagają się z niedoborami budżetowymi, a nowe regulacje wymagają znaczących nakładów finansowych. Koszty obejmują m.in.:

  • Zakup i wdrożenie nowych systemów bezpieczeństwa IT, które spełniają określone standardy.
  • Organizację szkoleń dla pracowników, którzy muszą zrozumieć nowe procedury i zasady ochrony danych.
  • Zatrudnienie lub wynajęcie specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa, co jest szczególnie trudne w mniejszych gminach, gdzie brakuje lokalnych ekspertów.

Dla wielu jednostek samorządu terytorialnego konieczność realizacji tych wymogów oznacza przesunięcie środków z innych, równie istotnych działań, takich jak inwestycje w infrastrukturę drogową, edukację czy opiekę zdrowotną.

➡ Brak zasobów kadrowych

Zarówno samorządy, jak i małe firmy często nie posiadają dedykowanych działów IT, a tym bardziej specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. Nowe przepisy wymagają zatrudnienia ekspertów lub współpracy z firmami zewnętrznymi, co generuje dodatkowe koszty i wyzwania organizacyjne. W przypadku mniejszych samorządów, które obsługują niewielką liczbę mieszkańców, pozyskanie takiego wsparcia może być szczególnie trudne ze względu na brak konkurencyjnych ofert w regionie.

➡ Trudności w dostosowaniu infrastruktury w firmach

Dla przedsiębiorstw, zwłaszcza z sektora małych i średnich firm (MŚP), wprowadzenie nowych wymogów może oznaczać konieczność kompleksowej przebudowy infrastruktury IT. Dotyczy to zarówno zakupu nowych systemów i urządzeń, jak i wdrożenia zaawansowanych rozwiązań zabezpieczających, takich jak systemy monitorowania zagrożeń czy oprogramowanie do zarządzania ryzykiem.

Dla wielu firm, które do tej pory nie musiały spełniać takich standardów, będzie to oznaczało konieczność przeznaczenia znacznych środków finansowych, co w trudnych warunkach rynkowych może stanowić poważne obciążenie.

➡ Niewystarczające wsparcie organizacyjne i techniczne

Nowelizacja nakłada na podmioty nowe obowiązki, ale nie dostarcza wystarczającego wsparcia w zakresie ich realizacji. Zarówno samorządy, jak i firmy często wskazują, że brakuje:

  • Jasnych wytycznych dotyczących tego, jakie rozwiązania należy wdrożyć.
  • Systemu dotacji lub innego rodzaju finansowania na realizację wymagań.
  • Centralnego wsparcia technicznego, które pomogłoby w szybkim wdrożeniu zmian.

Samorządy zwracają również uwagę, że konieczność raportowania wyników audytów i incydentów cyberbezpieczeństwa do centralnych organów może wiązać się z dodatkowymi obciążeniami administracyjnymi.

➡ Presja czasowa

Proces dostosowania do nowych przepisów wymaga czasu, jednak wiele podmiotów wskazuje, że harmonogram wprowadzania zmian jest zbyt krótki, aby można było je skutecznie wdrożyć. Dla firm i samorządów oznacza to konieczność intensywnych działań w krótkim okresie, co dodatkowo zwiększa presję na ich budżety i zasoby.

➡ Ryzyko utraty zaufania mieszkańców i klientów

W przypadku samorządów i firm niespełnienie wymogów może skutkować nie tylko karami finansowymi, ale także utratą zaufania społecznego. Dla firm oznacza to potencjalne straty wizerunkowe, zwłaszcza jeśli incydent cyberbezpieczeństwa wpłynie na dane klientów lub ciągłość działania. Dla samorządów takie sytuacje mogą prowadzić do niezadowolenia mieszkańców, którzy oczekują bezpieczeństwa swoich danych.


Zarówno dla samorządów, jak i firm nowelizacja ustawy KSC wiąże się z istotnymi wyzwaniami, które wymagają odpowiedniego wsparcia ze strony państwa. Jasne wytyczne, finansowanie na poziomie lokalnym oraz centralna koordynacja działań mogą pomóc w złagodzeniu tych trudności. Jednocześnie konieczne jest uwzględnienie specyfiki mniejszych podmiotów, które dysponują ograniczonymi zasobami, aby umożliwić im skuteczne dostosowanie się do nowych regulacji.


Korzyści wynikające z nowelizacji

Pomimo licznych kontrowersji i wyzwań, nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa niesie ze sobą istotne korzyści, które mogą znacząco wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa cyfrowego w Polsce.

1. Wzmocnienie ochrony infrastruktury krytycznej

Nowe regulacje mają na celu lepsze zabezpieczenie kluczowych sektorów, takich jak energetyka, wodociągi, transport czy usługi finansowe. Dzięki temu Polska stanie się bardziej odporna na cyberataki, które mogłyby zakłócić funkcjonowanie podstawowych usług publicznych.

2. Większa ochrona danych osobowych i finansowych obywateli

Wprowadzenie wyższych standardów bezpieczeństwa w firmach i instytucjach publicznych zmniejszy ryzyko wycieków danych oraz nieuprawnionego dostępu do informacji wrażliwych, takich jak dane klientów czy użytkowników usług cyfrowych.

3. Lepsza gotowość na nowe zagrożenia

Obowiązek regularnych audytów i testów bezpieczeństwa pozwoli firmom i instytucjom na bieżąco identyfikować potencjalne luki w zabezpieczeniach. Dzięki temu możliwa będzie szybsza reakcja na pojawiające się zagrożenia, co zwiększy ogólną odporność na cyberprzestępczość.

4. Harmonizacja z unijnymi standardami

Nowelizacja dostosowuje polski system do wymagań unijnych, takich jak dyrektywa NIS2. To nie tylko ułatwia współpracę z innymi krajami w zakresie cyberbezpieczeństwa, ale także podnosi wiarygodność Polski na arenie międzynarodowej, co może przyciągnąć zagranicznych inwestorów.

5. Zwiększenie świadomości społecznej

Nowe przepisy kładą nacisk na edukację i podnoszenie świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa. Dzięki temu zarówno instytucje, jak i obywatele będą bardziej świadomi zagrożeń oraz sposobów ich unikania, co przyczyni się do stworzenia bardziej odpornego społeczeństwa cyfrowego.


Podsumowanie

Nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa to krok w stronę zwiększenia odporności Polski na zagrożenia cyfrowe. Jednak wysokie koszty wdrożenia oraz przeregulowanie przepisów mogą stanowić poważne wyzwanie dla wielu podmiotów, szczególnie samorządów i mniejszych firm.

Kluczem do sukcesu będzie zapewnienie jasnych wytycznych, wsparcia finansowego oraz współpracy między administracją publiczną, firmami i specjalistami ds. cyberbezpieczeństwa. Tylko w ten sposób możliwe będzie skuteczne wdrożenie nowych regulacji i zwiększenie poziomu ochrony infrastruktury oraz danych obywateli.

Po więcej informacji na temat nowej ustawy oraz cyberbezpieczeństwa zapraszamy na: https://doradcy365.pl/cyberbezpieczenstwo/

Skorzystaj z naszej pomocy już dziś i uzyskaj wsparcie.

Masz więcej pytań? Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz kontaktu!

Sprawdź nasze pakiety dla firm:

Powyższy artykuł został opracowany przy wsparciu narzędzi AI z wykorzystaniem materiałów wygenerowanych przez model językowy ChatGPT. Treść została zredagowana i zweryfikowana przez autora publikacji.

Nasi Klienci
Zaufali nam

logo lasy państwowe
logo uni przyr wroc
logo warszawa
lot crew
gmina smołdzino
logo miasto otwock
ford
logo rmf
bez tytułu
logo dp
logo trzebińskie centrum kultury
uw olsztyn
pup toruń
logo lp piła
nadleśnictwo krotoszyn
logo uni rol krak
vicotel
Dane naszej firmyDORADCY 365 Sp. z o.o.
53-135 Wrocław
ul. Januszowicka 5

Obsługujemy Klientów z całej Polski
Jesteśmy po toaby odciążyć Cię od biurokratycznych procedur
Bądż na bieżąco Zaobserwuj nas w mediach społecznościowych

Copyright DORADCY365

AI Nav