fbpx
 

AML okiem praktyka

21 września 2021by Martyna Skulska
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2021/09/mo2-160x160.jpg
Michał Oleksiuk

Absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych, magister Prawa. Doświadczenie zdobyte w cenionych kancelariach adwokackich i dwóch specjalistycznych agencjach obrotu nieruchomościami wykorzystuje w pracy z najbardziej wymagającymi klientami. Od 5 lat prowadzi własną agencję nieruchomości w Warszawie, specjalizując się w doradztwie z zakresu inwestowania w nieruchomości oraz obsłudze wynajmu i sprzedaży na terenie Warszawy i okolic. Łączy wszechstronne wykształcenie humanistyczne i prawnicze, praktykę w zakresie doradztwa prawnego i negocjacji umów handlowych z doświadczeniem na rynku obrotu nieruchomościami.

Działa Pan już na rynku nieruchomości 6 lat. Proszę powiedzieć, z jakimi klientami najczęściej zdarza się Panu pracować?

Dominują klienci inwestycyjni – zainteresowani lokowaniem kapitału w nieruchomościach. Wśród nich są zarówno drobni inwestorzy, chcący zainwestować oszczędności w celach „rentierskich”, jak i doświadczeni przedsiębiorcy od lat obracający nieruchomościami lub angażujący się w przedsięwzięcia deweloperskie. Nieco mniejszą grupę stanowią klienci zainteresowani obsługą wynajmu lub sprzedaży/zakupu nieruchomości – zajmuję się zarówno mieszkaniami, gruntami jak i lokalami, ale tu ograniczam się do działania na terenie Warszawy i okolic.

  1. Jak bardzo Pana zdaniem z perspektywy prawnej zmienił się ten rynek w chwili gdy Pan zaczynał, a jak Pan widzi teraz ten rynek? Jak mocno obecnie regulacje prawne wpływają na ten rynek?

Gdy zaczynałem pracę, zawód pośrednika w obrocie nieruchomościami został zderegulowany – zniesiono licencje, obecnie nijak nie weryfikuje się wiedzy pośrednika, w szczególności znajomości prawa i rynku nieruchomości, umiejętności pracy z umowami – co z perspektywy czasu wydaje mi się błędne. Natomiast od pewnego czasu zaczęto nakładać nowe obowiązki na pośredników. Pierwszą poważną zmianą było RODO, które dotknęło wszystkich przedsiębiorców, ale w naszej branży wywołało prawdziwe trzęsienie ziemi – w końcu jednym z kluczowych elementów pracy pośrednika jest przetwarzanie danych osobowych. Teraz czeka nas dużo większe wyzwanie – objęto nas obowiązkami wynikającymi z ustawy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy, jednocześnie nie dając żadnych specjalistycznych narzędzi ani uprawnień – i znowu wracamy do problemu deregulacji. W wielu państwach UE pośrednik w obrocie nieruchomościami musi zdać egzamin państwowy, w zamian zyskując prawo wykonywania zawodu i pewne zawodowe uprawnienia, w tym dostęp do specjalistycznych informacji i rejestrów. W Polsce nie ma egzaminu, ale nie otrzymujemy również dostępu do specjalistycznych narzędzi, natomiast obowiązki w zakresie AML mamy takie same.

  1. Zakładam, że wdrażał się Pan już w przepisy ustawy o Przeciwdziałaniu prania pieniędzy i finansowania terroryzmu( ang. Anti-money laundering and countering the financing of terrorism, w skrócie AML/ CF) i jak Pana zdaniem, z perspektywy nowych obowiązków, zmieniło się codzienne funkcjonowanie biura pośrednika nieruchomości?

Nałożono na nas nowe obowiązki, które wymagają wdrożenia w każdym biurze nieruchomości – wypracowania wewnętrznych procedur i przeszkolenia pracowników. Ponadto nowe obowiązki będą pochłaniały sporo czasu, gdyż regularnie będziemy musieli analizować nowych klientów i transakcje pod kątem AML/CF.

  1. Jednym z obowiązków jaki wprowadza ustawa jest Identyfikacja Klienta z ang. Know Your Client (KYC)? W jaki sposób pośrednicy nieruchomości, nie używając specjalistycznych programów, są w stanie sprawdzić zarówno osoby fizyczne jak i firmy z punktu widzenia nowych obowiązków?

Wracamy tu do problemu, który zasygnalizowałem wcześniej – braku specjalistycznych narzędzi dedykowanych dla pośredników. Z tego względu w celu identyfikacji klienta możemy opierać się wyłącznie na danych uzyskanych od klienta, informacjach z publicznych rejestrów i własnym doświadczeniu. Niemniej każdy, kto choć raz próbował ustalić strukturę zależności np. dużych grup kapitałowych, składających się z sieci kilkudziesięciu spółek, wie, jak trudne i czasochłonne jest to zajęcie.

  1. Czy biorąc pod uwagę natłok obowiązków jako pośrednika, przeciętne biuro nieruchomości, jest w stanie profesjonalnie przygotować się do wdrożenia nowej procedury AML jaką nakłada ustawa?

Wdrożenie tych procedur jest skomplikowane i czasochłonne, a pracy i obowiązków wszyscy i bez tego mamy sporo. Ponadto wymaga to specjalistycznej wiedzy. Niewątpliwie dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy specjalistycznej firmy wdrażającej gotowe rozwiązania lub pomocy prawnika.

  1. Biorąc pod uwagę dolegliwość, jaką już spotkała jednego z pośredników biur nieruchomości w związku z nową ustawą, czy Pana zdaniem jest to czynnik motywujący biura do wdrożenie nowych procedur

Zdecydowanie. Początkowo część pośredników zapewne po cichu liczyła, że będziemy traktowani z taryfą ulgową – szczególnie ze względu na specyfikę zawodu i brak narzędzi pozwalających na kompleksową identyfikację klienta. Bardzo dotkliwa kara finansowa, która została nałożona na jedno z dużych biur nieruchomości jest dla nas wszystkich kubłem zimnej wody. Procedury trzeba wdrożyć, bo w przeciwnym razie możemy być następni.

https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2021/09/lux-properties_w-160x160.jpg
ZOSTAW DANE KONTAKTOWE

Nasi doradcy wkrótce do Ciebie się odezwą

https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2021/02/smiling-woman-headset-presentation-something-min-scaled.jpg

Nasi Klienci
Zaufali nam

logo lasy państwowe
logo uni przyr wroc
logo warszawa
lot crew
gmina smołdzino
logo miasto otwock
ford
logo rmf
bez tytułu
logo dp
logo trzebińskie centrum kultury
uw olsztyn
pup toruń
logo lp piła
nadleśnictwo krotoszyn
logo uni rol krak
vicotel
Dane naszej firmyDORADCY 365 Sp. z o.o.
53-135 Wrocław
ul. Januszowicka 5

Obsługujemy Klientów z całej Polski
Jesteśmy po toaby odciążyć Cię od biurokratycznych procedur
Bądż na bieżąco Zaobserwuj nas w mediach społecznościowych

Copyright DORADCY365