fbpx
 

UDOSTĘPNIMY CI KOMPLETNE ROZWIĄZANIEOCHRONA SYGNALISTÓW (Whistleblowing)
Kompletne Procedury
+ e-szkolenia
+ dostęp do Elektronicznego Formularza Zgłaszania Naruszeń

Oferujemy kompleksowe i zgodne z obowiązującymi przepisami procedury oraz niezbędne e-szkolenia dotyczące Ochrony Sygnalistów.
Nasze rozwiązania są szeroko polecane - jesteśmy Partnerem Technologicznym PFR!
Pracodawco pomożemy Ci wdrożyć i utrzymać kanały informowania o naruszeniach!

Nowa ustawa o ochronie sygnalistów, przyjęta przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej 14 czerwca 2024 roku, nakłada na pracodawców obowiązek wdrożenia odpowiednich systemów ochrony sygnalistów. Zgodnie z ustawą, pracodawcy muszą opracować i wprowadzić procedury zgłoszeń wewnętrznych oraz stworzyć kanały do ich przyjmowania.

Kto jest zobligowany do wdrożenia adekwatnych systemów ochrony sygnalistów i w jakich terminach?

Obowiązek wdrożenia systemów ochrony sygnalistów dotyczy podmiotów, na rzecz których według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób.

Do liczby 50 osób wykonujących pracę zarobkową na rzecz podmiotu prawnego wlicza się pracowników w przeliczeniu na pełne etaty lub osoby świadczące pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, jeżeli nie zatrudniają do tego rodzaju pracy innych osób, niezależnie od podstawy zatrudnienia.

Do wprowadzenia procedur zgłaszania naruszeń oraz podejmowania działań następczych zobligowane są wszystkie podmioty zatrudniające min. 50 pracowników. Dotyczy to zarówno dużych przedsiębiorstw, jak i małych oraz średnich firm.

Zobowiązane będą także wszystkie podmioty należące do sektora finansowego, w tym biura rachunkowe, pośrednicy kredytowi, a także doradcy podatkowi, firmy audytorskie, itp.

Ustawa AML wskazuje bowiem w/w jako podmioty obowiązane na gruncie przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu i to ona narzuca obowiązek podporządkowania się pod jej przepisy na podmioty wykonujące działalność w zakresie usług, produktów i rynków finansowych oraz przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwa transportu i ochrony środowiska, objęte zakresem stosowania aktów prawnych Unii Europejskiej wymienionych w części I.B i II załącznika do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 dotyczącej ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii Europejskiej.

Oznacza to, że firmy księgowe jako instytucje obowiązane wg przepisów ustawy o AML, jednoczenie stają się podmiotami obowiązanymi w świetle ustawy o ochronie sygnalistów.

Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r.  implementuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady UE, która miała zostać wprowadzona przez kraje członkowskie do 2021 roku. Ponieważ Polska opóźniła wprowadzenie tych regulacji, ustawa nakłada konkretne terminy wdrożenia dla pracodawców:

  • Natychmiastowe działania po wejściu w życie ustawy (tj. 25 września 2024 r.):
    • Pracodawcy powinni rozpocząć prace nad opracowaniem procedur zgłoszeń i stworzeniem kanałów do ich przyjmowania zaraz po wejściu ustawy w życie.
  • Ewaluacja po dwóch latach:
    • Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przeprowadzi ewaluację nowych przepisów dwa lata po ich wejściu w życie, aby ocenić ich skuteczność i wprowadzić ewentualne usprawnienia.
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1937 oraz Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów nakłada na pracodawcę obowiązek wdrożenia procedury Sygnalisty. Pracodawcy są zobligowani do zapewnienia anonimowych kanałów zgłoszeń naruszeń i nieprawidłowości, a także do prowadzenia rejestru i zapewnienia właściwych szkoleń z tego zakresu. 

 

https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2017/04/blog-post-06-1280x854.jpg
Jak  możemy pomóc?

Usługi powinny być dopasowane indywidualnie – do potrzeb, oczekiwań, wielkości organizacji,  firmy i branży, w jakiej ona działa. Procedura Ochrony Sygnalistów opracowana na zlecenie marki Doradcy365 została przygotowana przygotowana przez prawników, ekspertów od ochrony specjalistów pracujących w dużych międzynarodowych korporacjach i z uwzględnieniem zidentyfikowanych potrzeb zgłaszanych przez naszych Klientów. Nasz zespół zaprojektuje i pomoże wdrożyć wszelkie niezbędne procedury, wewnętrzne kanały informowania o naruszeniach zapewniając pełną ochronę poufności tożsamości osoby dokonującej naruszenia oraz zapewni niezbędne szkolenia.

Nasi eksperci zapewnią kompleksowe wdrożenie Dyrektywy o Ochronie Sygnalistów. Przeprowadzimy Państwa przez cały proces krok po kroku. Na każdym etapie będziecie mogli korzystać ze wsparcia naszego konsultanta. Skorzystanie z naszych rozwiązań to pewność prawidłowego wdrożenia.

Ile to potrwa?

Gwarantujemy wszystkim Klientom, którzy dokonają zamówienia przez nasz e-sklep, opłacą zamówienie oraz prześlą podpisane warunki licencji, że otrzymają od Nas wykonaną usługę w terminach określonych w szczegółowym opisie przy danym produkcie, zazwyczaj udostępnienie systemu zgłaszania naruszeń odbywa się w ciągu kilku dni roboczych, pozostałe elementy zamówienia np. spersonalizowane procedury i szkolenia są dostarczane w uzgodnionych terminach po otrzymaniu odpowiedzi na pytania merytoryczne.

— Cena

Bezpośrednio  w naszym e-sklepie bądź poprzez kontakt e-mailowy mogą Państwo złożyć zamówienie na zakup kompletnego rozwiązania w postaci opracowanych przez naszą kancelarię prawną procedur i szkoleń oraz dostępu do Elektronicznego Formularza Zgłaszania Naruszeń w ramach Pakietu Mikro / Super Mikro (dla podmiotów zatrudniających od 1 do 5 osób) oraz Pakietu Standard / Super Standard lub Premium / Super Premium (dla podmiotów zatrudniających powyżej 5 osób). Mogą również Państwo skorzystać z samego e-szkolenia lub, dostępu do systemu zgłoszeń (w wersji Standard lub Premium), procedur, a także dodatkowych e-konsultacji w razie potrzeby lub wziąć udział w szkoleniu online z ekspertem ds. ochrony sygnalistów.

W naszej ofercie dostępnych jest kilka rozwiązań (dostosowanych do potrzeb i budżetu, jakim dysponuje nasz Klient), które omawiamy szczegółowo poniżej.

— Gwarancja jakości

Nasze rozwiązania w zakresie ochrony sygnalistów są nie tylko zgodne z obowiązującymi przepisami prawa i opracowane z najwyższą dbałością o poprawność merytoryczną, ale także rekomendowane przez naszych Klientów – jako Partner Technologiczny Cyfrowej Wyprawki Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) gwarantujemy najwyższą jakość usług.

W naszej ofercie dostępne są poniższe rozwiązania
(dostosowane do potrzeb i budżetu, jakim dysponuje nasz Klient)

PAKIETY

Wystarczająco kompletne i przy tym najbardziej ekonomiczne rozwiązania

przeznaczone wyłącznie dla mikrofirm (nie zatrudniających pracowników lub zatrudniających do 5 osób) w szczególności dla mikro biur rachunkowych, biur nieruchomości i innych zobligowanych do stosowania AML

zawierające wszystkie wymagane procedury wdrożeniowe + 2 e-szkolenia (jedno dla pracodawcy i grona osób wyznaczonych do nadzorowania procesu ochrony sygnalistów oraz drugie e-szkolenie przeznaczone dla wszystkich pracowników, współpracowników, kontrahentów, stażystów etc.) oraz dostęp do elektronicznego, anonimowego i w pełni zgodnego z Dyrektywą Europejską oraz Ustawą o ochronie sygnalistów systemu zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów, a także kompleksową pomoc techniczną naszych konsultantów.

Rozwiązania wystarczająco kompletne i przy tym bardzo ekonomiczne

(niższa cena w stosunku do Pakietu Premium polega na ustandaryzowanym, zamiast indywidualnego, zakresie wyglądu i treści Formularza Zgłaszania Naruszeń oraz braku indywidualnego wsparcia ze strony konsultantów merytorycznych, przy zachowanym pełnym wsparciu technicznym). Pakiety Standard zawierają wszystkie wymagane procedury wdrożeniowe + 2 e-szkolenia (jedno dla pracodawcy i grona osób wyznaczonych do nadzorowania procesu ochrony sygnalistów oraz drugie e-szkolenie przeznaczone dla wszystkich pracowników, współpracowników, kontrahentów, stażystów etc.) oraz dostęp do elektronicznego, anonimowego i w pełni zgodnego z Dyrektywą Europejską oraz Ustawą o ochronie sygnalistów systemu zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów, a także kompleksową pomoc techniczną naszych konsultantów.

Kompleksowe, najbardziej wszechstronne, indywidualne i komfortowe rozwiązania

zawierające wszystkie wymagane procedury wdrożeniowe + 2 e-szkolenia (jedno dla pracodawcy i grona osób wyznaczonych do nadzorowania procesu ochrony sygnalistów oraz drugie e-szkolenie przeznaczone dla wszystkich pracowników, współpracowników, kontrahentów, stażystów etc.) oraz dostęp do elektronicznego, anonimowego i w pełni zgodnego z Dyrektywą Europejską oraz Ustawą o ochronie sygnalistów systemu zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów, a także kompleksową pomoc merytoryczną i techniczną naszych konsultantów.

Zgodnie z naszą najlepszą wiedzą nasze rozwiązania są najtańsze na rynku a jednocześnie są kompletne (zawierają aspekty prawne, techniczne i informatyczne) wystarczające do pełnego i prawidłowego wdrożenia przepisów o ochronie sygnalistów.

Poniżej przedstawiamy porównanie naszych pakietów

Zawartość
Pakiet
MIKRO
(na 1 rok)

599 zł netto + VAT
tj. 49,92 zł / m-c
SUPER MIKRO
(bez limitu czasowego)

1.199 zł netto + VAT

Płacisz raz - korzystasz cały czas przez wiele lat
STANDARD
(na 1 rok)

999 zł netto + VAT
tj. 83,25 zł / m-c
SUPER STANDARD
(bez limitu czasowego)

1.999 zł netto + VAT

Płacisz raz - korzystasz cały czas przez wiele lat
PREMIUM
(na 1 rok)

1.499 zł netto + VAT
tj. 124,92 zł / m-c
SUPER PREMIUM
(bez limitu czasowego)

2.999 zł netto + VAT

Płacisz raz - korzystasz cały czas przez wiele lat
Dla podmiotów
zobowiązanych ustawą AML

zatrudniających poniżej 5 osób

zatrudniających poniżej 5 osób

zatrudniających powyżej 5 osób

zatrudniających powyżej 5 osób

zatrudniających powyżej 5 osób

zatrudniających powyżej 5 osób

Procedury
w tym wzór zarządzenia wprowadzającego, główna procedura Ochrony Sygnalistów, wzory raportów przyjmowanych zgłoszeń
Instrukcja wdrażania procedur
„krok po kroku”
E-szkolenie
dla Pracodawcy i wyznaczonego przez niego personelu
Zgłaszanie naruszeń
dostęp do Elektronicznego Formularza Zgłaszania Naruszeń on-line

Ustandaryzowany

Ustandaryzowany

Ustandaryzowany

Ustandaryzowany

Spersonalizowany

Spersonalizowany

Dostęp nieograniczony czasowo
Pomoc techniczna
przy wdrożeniu procedur
Wsparcie techniczne
przez 12 m-cy od zakupu
Pomoc merytoryczna
przy wdrożeniu – konsultacje i odpowiedzi ekspertów na Państwa pytania

Inne nasze pokrewne produkty, które można dokupić osobno (są one elementami składowymi pakietów)

Szybka e-konsultacja z ekspertem prawnym w temacie ochrony sygnalistów

Kompletne procedury ochrony sygnalistów dla Państwa Firmy/Instytucji

Kompletna wiedza na temat ochrony sygnalistów, zgodna z obowiązującymi przepisami

Kompletna wiedza i praktyczne narzędzia do szybkiego wdrożenia procedur ochrony sygnalistów

Kompleksowa pomoc w trakcie kontroli przestrzegania przepisów w zakresie ochrony sygnalistów

Roczny/bezterminowy dostęp do Elektronicznego Formularza Zgłaszania Naruszeń on-line

Uprzejmie informujemy, że istnieje możliwość bezpłatnego przetestowania naszego systemu zgłaszania naruszeń przez sygnalistów. W tym celu prosimy o kontakt z BOK w celu umówienia terminu testów.
ROZWIJAMY SIĘ Z NASZYMI KLIENTAMI

Dlaczego akurat My?

D O Ś W I A D C Z E N I E

Od 20 lat nasi eksperci pomagają firmom i Instytucjom w dostosowywaniu ich działalności do zmieniających się przepisów prawnych i aspektów technologicznych.

T E R M I N O W O Ś Ć

Działamy szybko i sprawnie, doskonale wiemy jak cenny jest czas

S K U T E C Z N O Ś Ć

Osiągamy zamierzone efekty, bo naszym celem jest sukces klienta.

R Z E T E L N O Ś Ć

Rzetelność potwierdzona przez powracających Klientów. Dostarczamy to na co umówiliśmy się z naszymi Partnerami.

Z naszych kompleksowych rozwiązań w zakresie Ochrony Sygnalistów korzystają między innymi:

FORBIZNES ACCOUNTING
SERVICES SP. Z O.O.

Łódź
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2024/09/forbiznes.jpg
SPÓŁKA DORADCÓW PODATKOWYCH HAGAW GAWRYCHOWSKA I WSPÓLNICY SPÓŁKA KOMANDYTOWA
Gdańsk
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2024/09/hagaw-logotyp.jpg
MAXIMER Sp. z o.o.
Kobyłka
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2024/09/maximer-logo.jpg
Magnum Polska sp. z o.o.
Kielce
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2024/09/magnum-logo.jpg
PSONI Koło w Świdnicy
Świdnica
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2024/09/psoni-logo.jpg
HECTOR SPÓŁKA AKCYJNA
Warszawa
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2024/09/hector-logo.jpg
ASBUD MANAGEMENT
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ

Warszawa
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2024/09/asbud-logo.jpg
Kancelaria Biegłego Rewidenta Iwona Naumczyk
Warszawa
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2024/09/kancelaria-naumczyk.jpg
PHUP Ares Sp. z o.o.
Dobrodzień
Biuro Rachunkowe
MEZAR Jakub Rudziński

Olkusz
Marzanna Zalewska
Usługi księgowe

Nasielsk
SPÓŁDZIELNIA WIELOBRANŻOWA "NIEGOCIN"
Giżycko
Pszczyńskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego
Spółka z o. o.

Pszczyna
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2021/12/1.png
Trimco Sp. z o.o. Sp. k.
Rypin
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2021/12/3.png
Miasto Stołeczne Warszawa
Warszawa
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/miastostolecznewarszawaos.png
Biuro Rachunkowe
Arkam Sp. z o.o.

Zławieś Wielka
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2021/12/5.png
Samin Druk Spółka z o. o.
Brodnica
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/samindrukos.png
Trzebińskie Centrum Kultury w Trzebini
Trzebinia
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/tckos.png
Miasto Otwock
Otwock
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2021/12/Screenshot_1.png
Szpital Powiatowy w Chrzanowie
Chrzanów
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2021/12/bez-tytulu-1.jpg
Ośrodek Pomocy Społecznej Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy
Warszawa
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2024/09/osp-bielany-logo.jpg
Zignago Vetro Polska S.A.
Pilawa
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/zignagovetropolskaos.png
Dziesięcina Sp. z o.o.
Łódź
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2021/12/dzi..jpg
WAŚ Sp. z o.o.
Godzikowice
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/logo-wasos.png
Zespół Placówek Oświatowych w Leśnicy
Leśnica
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2022/01/zo-lesnica.png
Powiat Strzelecki
Strzelce Opolskie
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/powiatstrzeleckios.png
Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
Kraków
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/uniwersytetrolniczyhkollatajakrakowos.png
Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Śródmieścia we Wrocławiu
Wrocław
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/sadrejwroclawsrodmiescieos.png
Gmina Chełmek
Chełmek
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/gminachelmekos.png
Sąd Rejonowy w Bolesławcu
Bolesławiec
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/sadrejboleslawiecos.png
Vorwerk Autotec Polska Spółka z o.o.
Brodnica
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/vorewerk.png
Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Pile
Piła
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/rdlp-pilaos.png
Nadleśnictwo Durowo
Durowo
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Durowo.png
Nadleśnictwo Jastrowie
Jastrowie
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Jastrowie.png
Nadleśnictwo Krzyż
Krzyż
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Krzyz.png
Nadleśnictwo Okonek
Okonek
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Okonek.png
Nadleśnictwo Mirosławiec
Mirosławiec
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Miroslawiec.png
Nadleśnictwo Podanin
Podanin
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Podanin.png
Nadleśnictwo Potrzebowice
Potrzebowice
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Potrzebowice.png
Nadleśnictwo Sarbia
Sarbia
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Sarbia.png
Nadleśnictwo Trzcianka
Trzcianka
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Trzcianka.png
Nadleśnictwo Wałcz
Wałcz
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Walcz.png
Nadleśnictwo Wronki
Wronki
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Wronki.png
Nadleśnictwo Kaczory
Kaczory
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Kaczory.png
Nadleśnictwo Zdrojowa Góra
Zdrojowa Góra
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Zdrojowa-Gora.png
Nadleśnictwo Złotów
Złotów
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Zlotow.png
Nadleśnictwo Krucz
Krucz
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Krucz.png
Nadleśnictwo Tuczno
Tuczno
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Tuczno.png
Nadleśnictwo Człopa
Człopa
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Czlopa.png
Nadleśnictwo Lipka
Lipka
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Lipka.png
Nadleśnictwo Płytnica
Płytnica
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Plytnica.png
Nadleśnictwo Kalisz Pomorski
Kalisz Pomorski
https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2023/03/Nadlesnictwo-Kalisz-Pomorski.png

Ochrona Sygnalistów 2024

Szkolenie stosunkowo krótkie i zawierające wszystkie niezbędne do wdrożenia informacje.

Współpraca jest bardzo przyjemna, dobrze opracowane gotowe do wdrożenia procedury, oraz przypominanie o ich kończącym się terminie. Bardzo polecam.

Katarzyna JakubaszekSterling Corporate Services sp. z o.o.

Ochrona Sygnalistów 2024

bardzo przydatne szkolenie

Barbara Jęda-Skibińska

Ochrona Sygnalistów 2024

Bardzo jasny przekaz informacji.

Kacper PalecznyFlora sp. z o.o.

Ochrona Sygnalistów 2024

Wartość merytoryczna i jakość szkolenia na wysokim poziomie.

Szkolenie bardzo przydatne dla pracodawców.

Jerzy MiszograjFlora sp. z o.o.

Ochrona Sygnalistów 2024

Szkolenie przeprowadzone w sposób prosty ale merytoryczny, pozwalający zwrócić uwagę na wszystkie najważniejsze aspekty tematu.

Zdecydowanie polecam współpracę z marką Doradcy365, dzięki niej jestem na bieżąco z każdym tematem jaki należy wdrożyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dodatkowo przygotowane szkolenia i procedury pozwalają zaoszczędzić czas i środki aby samodzielnie pozyskiwać niezbędną wiedzę.

Jolanta Olejarz-MaciągJFAS Jolanta Olejarz-Maciąg

Ochrona Sygnalistów 2024

Rzeczowe szkolenie. Zarówno treść szkolenia jak i sposób przekazania informacji spełnił moje oczekiwania.

Kolejny raz korzystam z Państwa usług. Kolejne procedury opracowane zgodnie z moimi oczekiwaniami. Dziękuję.

Ewelina Ciszek-GryczBiuro rachunkowe Ewelina Ciszek-Grycz

Ochrona Sygnalistów 2024

skupiona uwaga na najważniejszych kwestiach

KATARZYNA TWARDOWSKA-STUPCZYŃSKAGDG BIZNES SERWIS SP. Z .O.O.

Ochrona Sygnalistów 2024

Szkolenie przedstawione w przystępnej, zrozumiałej formie i optymalnym czasie.

Wysoka jakość szkoleń w przystępnej cenie.

JOLANTA KĘPKAFORBIZNES ACCOUNTING SERVICES SP. Z O.O.

Ochrona Sygnalistów 2024

Czas trwania szkolenia odpowiedni, jakość materiałów doskonała.

Prezentacja była dobrej jakości, tekst zrozumiały w 100%.

Małgorzata CiemniewskaSterling Corporate Services sp. z o.o.

Ochrona Sygnalistów 2024

czas trwania – wystarczający
przekaz wiedzy – wystarczający i zrozumiały
zrozumiała i przejrzysta treść szkolenia

Emilia Kolczykowska-SzymajdaFORBIZNES ACCOUNTING SERVICES SP. Z O.O.

Ochrona Sygnalistów 2024

Szkolenie wyczerpuje tematykę.

Współpraca bardzo pomyślnie się układa.

Tadeusz WojtkiewiczSpółdzielnia Wielobranżowa Niegocin

Ochrona Sygnalistów 2024

Ciekawe szkolenie.

Firma godna polecenia.

Marta SteinerAktiver Sp. z o.o.

Ochrona Sygnalistów 2024

Szkolenie przeprowadzone w sposób zrozumiały.

Współpracę z firmą Doradcy 365 oceniam bardzo pozytywnie. Miła obsługa i duża pomoc.

Katarzyna SzczepańskaAktiver Sp. z o.o.

Ochrona Sygnalistów 2021 - szkolenie dla pracodawców i kadry zarządzającej

W prosty i wyczerpujący sposób zostały przekazane wszystkie informacje. Szkolenie dzięki formie online jest dostępne dla wszystkich w dowolnym czasie.

Zespół Placówek Oświatowych w Leśnicy

Ochrona Sygnalistów 2021 - szkolenie dla pracodawców i kadry zarządzającej

Jakość materiałów, forma szkolenia, sposób przekazu wiedzy oceniam pozytywnie. Na plus należy zaliczyć pokazywanie konkretnych przykładów.

Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłaątaja w Krakowie

Ochrona Sygnalistów 2021 - szkolenie dla pracodawców i kadry zarządzającej

Super

Dominika PawlikowskaBiuro Rachunkowe ARKAM Sp. z o.o.

Ochrona Sygnalistów 2021 - szkolenie dla pracodawców i kadry zarządzającej

Polecam!

KAMIL BRUDECKITrimco Sp. z o.o. Sp. k.

Ochrona Sygnalistów

Optymalny czas szkolenia, jasno i rzetelnie przedstawione informacje.

Anna PiwowarczykSzpital Powiatowy w Chrzanowie

Ochrona Sygnalistów 2021 - szkolenie dla pracodawców i kadry zarządzającej

Szkolenie przeprowadzono a profesjonalny sposób, stosując przejrzysty i powszechnie zrozumiały język. Informacje teoretyczne wzbogacono cennymi przykładami z praktyki.

dr hab. inż. Jacek M. Pijanowski, prof. URKUniwersytet Rolniczy w Krakowie

Doradztwo w zakresie Ochrony Sygnalistów

Szkolenie w sposób zwięzły i praktyczny przedstawia założenia dyrektywy. Prowadząca szkolenie w sposób wyczerpujący omawia zagadnienia związane z regulacjami prawnymi. Serdecznie polecam udział w szkoleniu.

Agnieszka FilipowiczOśrodek Pomocy Społecznej Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy

Ochrona Sygnalistów 2021 - szkolenie dla pracodawców i kadry zarządzającej

Krótkie, merytoryczne, na temat. Polecam

Wiedza przekazana w odpowiedni sposób, w krótkim czasie. Polecam szkolenia z marką DORADCY365

Marcin JedynakZIGNAGO VETRO POLSKA S.A.

E-szkolenie „Ochrona Sygnalistów 2021 - szkolenie dla pracodawców i kadry zarządzającej”

Szkolenie przydatne przy prowadzeniu własnej działalności.

Współpraca bezproblemowa.

Arnold DombekPHUP Ares Sp. z o.o.

Ochrona Sygnalistów 2021 - szkolenie dla pracodawców i kadry zarządzającej

Szkolenie bardzo dobrze przeprowadzone.

Karol PrzybyszZignago Vetro Polska S.A.

E-szkolenie „Ochrona Sygnalistów 2021 - szkolenie dla pracodawców i kadry zarządzającej”

Szkolenie ciekawe, w miarę krótkie i treściwe.

Szybka realizacja zamówienia, bezproblemowy kontakt. Polecam!

Dominika LedwońPHUP Ares Sp. z o.o.

Ochrona Sygnalistów 2021 - szkolenie dla pracodawców i kadry zarządzającej

Szkolenie krótkie, zwięzłe i na temat.

Patrycja SalamończykZignago Vetro Polska S.A.

Ochrona Sygnalistów 2021 - szkolenie dla pracodawców i kadry zarządzającej

Bardzo fajnie i zwięźle prowadzona prezentacja.

Pełen profesjonalizm.

Andrzej DębskiZignago Vetro Polska S.A.

Ochrona Sygnalistów 2021 - szkolenie dla pracodawców i kadry zarządzającej

Szkolenie prowadzone w sposób jasny i zrozumiały.

Iwona NowakZignago Vetro Polska S.A.

Zakres usługi

Zakres usług w ramach pakietów kompleksowych:

  • Udostępnimy Ci e-szkolenia, których obowiązek przeprowadzenia wynika z przepisów Dyrektywy (na życzenie, za dodatkową opłatą, otrzymasz imienne certyfikaty).
  • Przygotujemy procedury zgodne z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego Rady UE 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz z przepisami krajowej Ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
  • Przekażemy Ci instrukcję wdrażania krok po kroku procedur w Twojej firmie/instytucji.
  • Udostępnimy Ci indywidualnie dopasowane wewnętrzne kanały informowania o naruszeniach (dla zgłoszeń informacji przez pracowników, osoby trzecie i innych interesariuszy). Kanał ten będzie bezpieczny, zapewniający ochronę poufności tożsamości osoby, która zdecyduje się dokonać zgłoszenia.
  • Przekażemy Ci właściwe rejestry zgłoszeń.
  • Zarekomendujemy Twojej organizacji działania następcze w zakresie dochowania należytej staranności przez wyznaczoną osobę lub wydział w przypadku prawdopodobieństwa wystąpienia naruszenia.
  • Będziemy monitorować, dokonamy oceny i przeglądu opracowanych przez nas procedur w przypadku nowelizacji przepisów.
ZWRÓĆ SIĘ DO NAS

Wszystkie usługi świadczone w ramach Ochrony Sygnalistów są zgodne z
Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1937
oraz Ustawą z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów

WARTO WIEDZIEĆ

Mówimy prostym językiem o skomplikowanych sprawach
Ochrona sygnalistów 2024 - wszystko, co musisz wiedzieć

Sygnalista – kto to taki?

Z ang. Whistleblower jest to osoba dokonująca zgłoszenia, pracująca w sektorze prywatnym bądź publicznym, która uzyskała informację na temat naruszeń w kontekście związanym z pracą, niezależnie od tego, czy stosunek pracy trwa, ustał, czy dopiero ma zostać nawiązany.

Wyróżnić można sygnalistów wewnętrznych (pracowników) i zewnętrznych (byłych pracowników, osoby rekrutowane, udziałowców, akcjonariuszy, wolontariuszy, stażystów, dostawców, podwykonawców, kontrahentów itp).

Jakie podmioty są zobowiązanie do wdrożenia procedur Ochrony Sygnalistów?
  • Podmioty prawne z sektora publicznego
  • Podmioty prawne z sektora prywatnego – z wyjątkiem tych zatrudniających mniej niż 50 pracowników. Ograniczenie to nie dotyczy podmiotów, które podlegają przepisom związanym z usługami, produktami i rynkami finansowymi oraz zapobieganiem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
Od kiedy należy posiadać i wdrożyć nowe procedury?

17.12.2021 r. – podmioty prawne z sektora publicznego oraz podmioty działające w sektorze finansowym oraz podmioty prywatne, które zatrudniają ponad 250 pracowników;

24.09.2024 r. – podmioty prywatne (za wyjątkiem tych wymienionych w załączniku nr I i II do Dyrektywy, gdyż te muszą wdrożyć procedury bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników), które zatrudniają od 50 do 249 pracowników oraz wszystkie podmioty zobligowane do wdrożenia AML, czyli np. biura rachunkowe, biura nieruchomości, biura kredytowe i finansowe, etc.).

Ważne pojęcia w związku z Ochroną Sygnalistów

Ważnymi pojęciami w związku z wejściem w życie nowych przepisów dotyczących Ochrony sygnalistów jest właściwy organ, naruszenie oraz zgłoszenie.

„Naruszenie”

Jest to działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa.

„Zgłoszenie”

Zgłoszenie to ustne lub pisemne przekazanie informacji na temat naruszeń.

Wyróżnić możemy zgłoszenie wewnętrzne, zewnętrzne lub publiczne. Zgłoszenie wewnętrzne oznacza przekazanie informacji w obrębie podmiotu prywatnego w sektorze prywatnym lub publicznym. Zewnętrzne dotyczy przekazania informacji właściwy organom. Z publicznym mamy do czynienia w sytuacja przekazania informacji do wiadomości publicznej.

„Właściwy organ”

Jest to odpowiedni organ krajowy wyznaczony do przyjmowania zgłoszeń i przekazywania informacji zwrotnych osobie dokonującej zgłoszenia lub wyznaczony do wykonywania obowiązków przewidzianych w dyrektywie i ustawie, w szczególności w odniesieniu do działań następczych.

Zakres przedmiotowy Dyrektywy dot. Ochrony Sygnalistów oraz Ustawy o ochronie sygnalistów
Dyrektywa:

1. Naruszenie objęte zakresem stosowania aktów UE dotyczące (numer 14 uzasadnienia Dyrektywy):

– zamówień publicznych,
– usług, produktów i rynków finansowych oraz zapobieganiu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmowi,
– bezpieczeństwa wytwarzania i dystrybucji produktów i ich zgodność z wymogami,
– bezpieczeństwa transportu,
– ochrony środowiska,
– ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
– bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia, dobrostanu i ochrony zwierząt,
– zdrowia publicznego,
– ochrony konsumentów,
– ochrony prywatności i danych osobowych oraz bezpieczeństwa sieci i systemów informacyjnych,
– sektora energetycznego,
– sektora ochrony zdrowia,
– sektora transportu,
– sektora bankowości,
– dostawców kluczowych  usług cyfrowych (np. usług przetwarzania w chmurze),
– dostawców podstawowych mediów (gazu, prądu, wody).

2. Naruszenia mające wpływ na interesy finansowe UE i określone szczegółowo w stosowanych środkach unijnych.

3. Naruszenia dotyczące rynku wewnętrznego, w tym naruszenia unijnych zasad konkurencji i pomocy państwa, jak również naruszenia dotyczące rynku wewnętrznego w odniesieniu do działań, które stanowią naruszenia przepisów o podatku od osób prawnych lub do praktyk mających na celu uzyskanie korzyści podatkowej sprzecznej z przedmiotem lub celem mających zastosowanie przepisów o podatku od osób prawnych.

4. Zakres ochrony może zostać rozszerzony przez poszczególne państwa członkowskie.

Ustawa:

1. Naruszenia dotyczące:

1) korupcji;
2) zamówień publicznych;
3) usług, produktów i rynków finansowych;
4) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
5) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
6) bezpieczeństwa transportu;
7) ochrony środowiska;
8) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
9) bezpieczeństwa żywności i pasz;
10) zdrowia i dobrostanu zwierząt;
11) zdrowia publicznego;
12) ochrony konsumentów;
13) ochrony prywatności i danych osobowych;
14) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
15) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
16) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
17) konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1–16.

2. Ustawy nie stosuje się do informacji objętych:

1) przepisami o ochronie informacji niejawnych oraz innych informacji, które nie podlegają ujawnieniu z mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego ze względów bezpieczeństwa publicznego;
2) tajemnicą zawodową zawodów medycznych oraz prawniczych;
3) tajemnicą narady sędziowskiej;
4) postępowaniem karnym – w zakresie tajemnicy postępowania przygotowawczego oraz tajemnicy rozprawy sądowej prowadzonej z wyłączeniem jawności.

3. Ustawy nie stosuje się do naruszeń prawa w zakresie zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa w rozumieniu art. 7 pkt 36 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 i 1720), do których nie stosuje się tej ustawy, umów offsetowych zawieranych na podstawie ustawy z dnia 26 czerwca 2014 r. o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 1218) oraz innych środków podejmowanych w celu ochrony podstawowych lub istotnych interesów bezpieczeństwa państwa na podstawie art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Kogo chronią przepisy o ochronie sygnalistów?

1) Osoby pracujące w sektorze prywatnym lub publicznym, które uzyskały informacje na temat naruszeń w kontekście związanym z pracą, w tym co najmniej:

  • osoby posiadające status pracownika, w tym urzędnicy służby cywilnej,
  • osoby posiadające status osób prowadzących działalność na własny rachunek,
  • akcjonariusze lub wspólnicy oraz osoby będące członkami organu administracyjnego, zarządzającego lub nadzorującego przedsiębiorstwa, w tym członkowie niewykonawczy, a także wolontariusze i stażyści, bez względu na to, czy otrzymują wynagrodzenie,
  • osoby pracujące pod nadzorem i kierownictwem wykonawców, podwykonawców i dostawców.

2) Osoby, które uzyskały informacje na temat naruszeń w ramach stosunku pracy, który już ustał.

3) Osoby dokonujące zgłoszenia, których stosunek pracy ma zostać dopiero nawiązany, w przypadku gdy informacje na temat naruszeń uzyskano w trakcie procesu rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy.

A także:
  • osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia;
  • osoby trzecie powiązane z osoba dokonującymi zgłoszenia, które mogą doświadczyć działań odwetowych w kontekście związanym z pracą, takich jak współpracownicy lub krewni osób dokonujących zgłoszenia;
  • podmioty prawne, które stanowią własność osób dokonujących zgłoszenia, dla których taka osoba pracuje lub które są w inny sposób z nią powiązane w kontekście związanym z pracą.

Skuteczna ochrona sygnalistów oznacza również ochronę tych kategorii osób, które, mimo iż nie są w sensie ekonomicznym zależne od swojej działalności zawodowej, to jednak mogą doświadczyć działań odwetowych za zgłaszanie naruszeń. Działania odwetowe wobec wolontariuszy i stażystów, bez względu na to czy otrzymują oni wynagrodzenie, mogą polegać na zaprzestaniu korzystania z ich usług lub wystawieniu im negatywnej opinii o pracy lub nadszarpnięciu ich reputacji bądź zniweczeniu perspektyw kariery zawodowej w inny sposób.

Ochrona ta powinna obejmować w pierwszej kolejności osoby o statusie „pracowników” w rozumieniu art. 45 ust. 1 TFUE zgodnie z wykładnią Trybunału, czyli osoby, które przez określony czas wykonują na rzecz innej osoby i pod jej kierownictwem określone świadczenia w zamian za wynagrodzenie. Ochrona powinna zatem obejmować również osoby w niestandardowych stosunkach pracy, w tym osoby zatrudnione w niepełnym wymiarze czasu pracy i osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub na podstawie stosunku pracy z agencją pracy tymczasowej, co stanowi niepewne formy zatrudnienia, gdzie standardowe środki ochrony przed niesprawiedliwym traktowaniem są często trudne do zastosowania. Pojęcie „pracownika” obejmuje również urzędników służby cywilnej, pracowników państwowych, a także inne osoby pracujące w sektorze publicznym (Numer 38 uzasadnienia Dyrektywy).

Ochrona powinna również objąć te kategorie osób fizycznych, które, mimo że nie są „pracownikami” w rozumieniu art. 45 ust. 1 TFUE, mogą odgrywać kluczową rolę w ujawnianiu naruszeń prawa Unii i mogą znaleźć się we wrażliwej sytuacji ekonomicznej w kontekście swojej działalności zawodowej. Na przykład:

  • DOSTAWCY (w odniesieniu do bezpieczeństwa produktów dostawcy są znacznie bliżej źródła informacji o ewentualnych nieuczciwych i nielegalnych praktykach wytwarzania, przywozu lub dystrybucji niebezpiecznych produktów);
  • USŁUGODAWCY prowadzący działalność na własny rachunek;
  • FREELANCERZY;
  • WYKONAWCY;
  • PODWYKONAWCY;
  • AKCJONARIUSZE;
  • WSPÓLNICY.

(Na podstawie numeru 39 uzasadnienia Dyrektywy)

Katalog przykładowych naruszeń oraz potencjalnych zgłoszeń

(Opracowane na podstawie nr 8-22 uzasadnienia Dyrektywy)

  1. Zgłaszanie nieprawidłowości w procesie produkcyjnym:
    • dodawanie większej ilości substancji chemicznych (w tym niebezpiecznych) do produktu aniżeli wynika to z oficjalnej informacji o składzie produktowym;
    • Dodawanie innych substancji niż określono w oficjalnym składzie produktowym.
  2. Zgłaszanie nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa transportu:
    • brak należytej ostrożności przy przewozie towarów niebezpiecznych;
    • brak ochrony jakości jak i ilości powierzonego do przewozu ładunku, brak stosowania odpowiednich środków transportu i dbania o prawidłową organizację całego procesu.
    • brak odpowiednich pozwoleń związanych z transportem.
  3. Zgłaszanie nieprawidłowości w dziedzinie ochrony środowiska:
    • popełnianie przestępstw przeciwko ochronie środowiska np. Nieodpowiednie zabezpieczenie produktów, które mogą wyrządzić szkodę środowisku.
  4. Zgłaszanie naruszeń przepisów Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej:
    • nieodpowiednie gospodarowanie wypalonym paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi
    • brak wprowadzenia w zakładzie pracy odpowiednich przepisów skutecznej kultury bezpieczeństwa jądrowego.
  5. Zgłaszanie naruszeń przepisów Unii w zakresie łańcucha żywnościowego:
    • brak odpowiedniego zabezpieczenia produkowanej i przechowywanej żywności;
    • nieprzestrzeganie przepisów dot. ochrony zwierząt, nie dbanie o ich dobrostan, brak karmienia zwierząt, zaniedbanie;
    • brak higieny w zakładzie, którym żywność jest produkowana co ma bezpośredni wpływ na ochronę zdrowia ludzkiego;
  6. Zgłaszanie naruszeń w sektorze zdrowia publicznego i ochrony konsumentów:
    • wypuszczenie do sprzedaży produktu potencjalnie niebezpiecznego, który mógłby poważnie zaszkodzić konsumentowi
  7. Zgłaszanie naruszeń związanych z danymi osobowymi:
    • nielegalne udostępnianie danych osobowych podmiotom trzecim, nieupoważnionym do ich posiadania;
    • wyciek danych osobowych.
  8. Zgłaszanie naruszeń związanych z ochroną interesów finansowych Unii:
    • podejrzenie korupcji;
    • Podejrzenie dokonywania nadużyć finansowych;
    • Wszelkie inne nielegalne działania wywierające wpływ na wydatki Unii, pobór dochodów i środków finansowych Unii lub aktywa Unii.
  9. Zgłaszanie naruszeń związanych z rynkiem wewnętrznym:
    • nielegalny handel produktami;
    • tendencja monopolizacja określonego rynku.
  10. Zgłaszanie naruszeń związanych z prawem konkurencji (przez naruszenie prawa konkurencji należy rozumieć zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencje:
    • ograniczenie dostępu do rynku względem przedsiębiorcy, który nie uczestniczy w porozumieniu;
    • nadużywanie pozycji dominującej na rynku;
    • fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towaru;
    • naruszenie tajemnicy przedsiębiorstw;
    • nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy.
  11. Zgłaszanie naruszeń dot. podatku od osób prawnych:
    • uchylanie się od zobowiązań podatkowych;
    • stosowanie praktyk mających na celu uzyskanie korzyści podatkowej;
  12. Zgłoszenia z zakresu relacji interpersonalnych
Anonimowość i poufność

Dyrektywa zapewnia sygnalistom anonimowość. Bez wyraźnej zgody zgłaszającego jego tożsamość nie może być ujawniona (poza upoważnionymi członkami personelu właściwymi do przyjmowania takich zgłoszeń).

Wady i zalety dyrektywy dot. Ochrony Sygnalistów

Dyrektywa niewątpliwie jest szansą na wzmocnienie swojego przedsiębiorstwa, uwagi na to że prawidłowy obieg i zarządzanie informacją to podstawa sukcesu w nowoczesnej gospodarce. Jest to jednak pewnego rodzaju wyzwanie technologiczne dla przedsiębiorstw. Wdrożenie nowych procedur wymaga odpowiedniego sprzętu, który pozwoli na anonimowe zgłaszanie naruszeń, procesowanie ich, analizę i reakcję. Kolejnym wyzwaniem dla przedsiębiorcy jest wprowadzenie takich rozwiązań informatycznych, prawnych i kulturowych, które pozwolą sygnaliście w sposób bezpieczny zgłosić naruszenie. Dyrektywa chroni nie tylko osobę dokonująca zgłoszenia, ale i osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia, współpracowników lub krewnych osoby dokonującej zgłoszenia, którzy są również związani zawodowo z pracodawcą, klientem lub usługobiorcą osoby dokonującej zgłoszenia co jest niewątpliwą zaletą. (Numer 41 uzasadnienia Dyrektywy). Taki zapis chroni osoby związane w jakiś sposób z osobą dokonująca zgłoszenia przed potencjalnymi działaniami odwetowymi.

Kanały dokonywania zgłoszeń wewnętrznych

1) Udostępnione kanały przyjmowania zgłoszeń powinny umożliwiać pracownikom podmiotu oraz osobom uprawnionym dokonywanie zgłoszeń informacji na temat naruszeń;

2) Kanały dokonywania zgłoszeń mogą być obsługiwane wewnętrznie przez wyznaczoną do tego celu osobę lub wyznaczony dział lub zapewnienie obsługi zewnętrznej przez osobę trzecią;

3) Podmioty prawne w sektorze prywatnym zatrudniające od 50 do 249 pracowników mogą dzielić się zasobami w zakresie przyjmowania zgłoszeń i wszelkich prowadzonych postępowań wyjaśniających;

4) Państwa członkowskie mogą zobowiązać podmioty prawne w sektorze prywatnym, szczególnie w dziedzinie środowiska i zdrowia publicznego, które zatrudniają mniej niż 50 osób do ustanowienia wewnętrznych kanałów;

5) Wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń mogą być wspólne dla kilku gmin lub obsługiwane przez wspólne wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń są odrębne i niezależne od odpowiednich zewnętrznych kanałów dokonywania naruszeń;

6) Państwa członkowskie zachęcają do zgłaszania za pośrednictwem wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszenia za pośrednictwem zewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń w przypadku, gdy naruszenie można skutecznie zaradzić wewnątrz organizacji, a osoba dokonująca zgłoszenia uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych.

Zgłoszenie naruszenia krok po kroku
  1. Kanały powinny być zaprojektowane, ustanowione i obsługiwane w bezpieczny sposób zapewniający ochronę poufności tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia i osoby trzeciej oraz uniemożliwiający uzyskanie do nich dostępu nieupoważnionym członkom personelu;
  2. Powinna zostać wyznaczona bezstronna osoba lub wydział, do której będzie można zgłosić dane zgłoszenie;
  3. Osoba wyznaczona powinna dołożyć wszelkich starań w podejmowaniu działań następczych;
  4. Powinny zostać zapewnione zrozumiałe i łatwo dostępne informacje na temat procedur na potrzeby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych do właściwych organów oraz w stosownych przypadkach, do instytucji, organów lub jednostek organizacji UE.

Każda firma która wykupi u nas dostęp do jednego z naszych Pakietów otrzyma link, pod którym możliwe będzie dokonywanie zgłoszeń. Pracownicy posługując się ww. linkiem w prosty, bezpieczny i w pełni anonimowy sposób będą mogli przesyłać swoje zgłoszenia. W pakiecie udostępnimy im również przydatne informacje o skutkach złożenia fałszywych zawiadomień.

Po kliknięciu wyślij zgłoszenie w sposób automatyczny bez udziału jakichkolwiek innych osób w pełni zanonimizowany (chyba że osoba zgłaszająca podała dobrowolnie swoje personalia) zostanie przesłane do upoważnionej osoby z firmy która odbierze to zgłoszenie i podejmie dalsze kroki w celu rozpatrzenia tego zgłoszenia.

Uprawnienie do odbioru takich zgłoszeń dla nas jako firmy doradczej wynika wprost z art. 54 Rozporządzenia KE które brzmi: “Do przyjmowania zgłoszeń naruszeń w imieniu podmiotów prawnych w sektorze prywatnym i publicznym mogą również zostać upoważnione osoby trzecie, pod warunkiem że zapewniają należyte gwarancje poszanowania niezależności, poufności, ochrony danych i zachowania tajemnicy. Takimi osobami trzecimi mogą być dostawcy platform na potrzeby zgłoszeń zewnętrznych, zewnętrzni doradcy, audytorzy…”

Ważne jest także, aby pamiętać o zapisach art. 73 niniejszej Dyrektywy, z którego wynika, że aby komunikacja z członkami personelu odpowiedzialnymi za rozpatrywanie zgłoszeń była skuteczna należy umożliwić posiadanie kanałów, które:

  • są przyjazne użytkownikom;
  • są bezpieczne;
  • zapewniają poufność przyjmowania i przetwarzania informacji przekazywanych przez osobę dokonująca zgłoszenia na temat naruszeń;
  • pozwalają na trwałe przechowywanie informacji w celu prowadzenia dalszego postępowania wyjaśniającego.
Środki ochrony zapewnione zgłaszającemu

Przepisy zapewniają sygnaliście ochronę w związku z dokonaniem zgłoszenia

  1. Zakaz działań odwetowych.
  2. Środki wsparcia, w tym pomoc prawna, finansowa i psychologiczna.
  3. Środki ochrony przed działaniami odwetowymi – odpowiednie zapisy prawne chroniące osoby, których dokonały zgłoszenia, w tym brak odpowiedzialności prawnej w uzasadnionych sytuacjach.
  4. Środki ochrony osób, których dotyczy zgłoszenie, w tym m. in. dostęp do uczciwego procesu, dostęp do akt, domniemanie niewinności, prawo do obrony oraz ochrona tożsamości.
  5. Sankcje dla osób, które utrudniają działania sygnaliście, w tym podejmują działania odwetowe, wszczynają uciążliwe postępowania wobec tych osób.
Klauzula lojalności w umowie a dokonanie zgłoszenia

Należy wyłączyć możliwość powoływania się na zobowiązania prawne lub umowne osób fizycznych, takie jak klauzule lojalności w umowach lub umowy o zachowanie poufności, w celu uniemożliwienia dokonania zgłoszenia, w celu odmowy ochrony lub w celu ukarania osób dokonujących zgłoszenia za zgłoszenie informacji na temat naruszeń lub publiczne ujawnienie, w przypadku gdy dostarczenie informacji objętych zakresem takich klauzul i umów jest niezbędne do celów ujawnienia naruszenia.

Jeżeli te warunki są spełnione, osoba dokonująca zgłoszenia nie powinna ponosić żadnej odpowiedzialności, czy to o charakterze cywilnym, karnym, administracyjnym, czy też odpowiedzialności związanej z zatrudnieniem.

Zasadnym jest, aby istniała ochrona przed poniesieniem odpowiedzialności za zgłoszenie lub publiczne ujawnienie na mocy niniejszej dyrektywy informacji, w przypadku których osoba dokonująca zgłoszenia miała uzasadnione podstawy, by sądzić, że ich zgłoszenie lub publiczne ujawnienie było niezbędne w celu ujawnienia naruszenia zgodnie z niniejszą dyrektywą. Taka ochrona nie powinna obejmować zbędnych informacji, które osoba ta ujawniła, nie mając ku temu uzasadnionych podstaw.

Ochrona sygnalistów a tzw. „donosicielstwo”

Zazwyczaj osoba, która chcę zgłosić naruszenie bądź zaniechanie obawia się łatki tzw. „Donosiciela”. Dyrektywa dotycząca Ochrony Sygnalistów ma zapewnić odpowiednią ochronę osobie, która chciałaby dokonać zgłoszenia naruszenia bądź zaniechania. Osoba taka będzie miała swobodną możliwość powiadomić swoich przełożonych o nadużyciach w miejscu pracy.

Zabrania się tzw. odwetu w stosunku do osoby dokonującej zgłoszenia.
Katalog działań zabronionych (Na podstawie art. 19 Dyrektywy):
  1. Zawieszenie, przymusowy urlop bezpłatny, zwolnienie lub równoważne środki;
  2. Degradacja lub wstrzymanie awansu;
  3. Przekazanie obowiązków, zmiana miejsca pracy, obniżenie wynagrodzenia, zmiana godzin pracy;
  4. Wstrzymanie szkoleń;
  5. Negatywna ocena wyników lub negatywnej opinii o pracy;
  6. Nałożenie lub zastosowanie jakiegokolwiek środka dyscyplinarnego, nagany lub innej kary, w tym finansowej;
  7. Przymus, zastraszanie, mobbing lub wykluczenie;
  8. Dyskryminacja, niekorzystne lub niesprawiedliwe traktowanie;
  9. Nieprzekształcenie umowy o pracę na czas określony w umowę o prace na czas nieokreślony, w sytuacji gdy pracownik mógł mieć uzasadnione oczekiwania, że zostanie mu zaoferowane stałe zatrudnienie;
  10. Nieprzedłużenie lub wcześniejsze rozwiązanie umowy o prace na czas określony;
  11. Szkoda, w tym nadszarpnięcie reputacji danej osoby, zwłaszcza w mediach społecznościowych, lub i strat finansowych, w tym strat gospodarczych i utraty dochodu;
  12. Umieszczenie na czarnej liście na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego, co może skutkować tym, że Saną osoba nie znajdzie w przyszłości zatrudnienia w danym sektorze lub danej branży;
  13. Wcześniejsze rozwiązanie lub wypowiedzenie umowy dotyczącej towarów lub umowy o świadczenie usług;
  14. Zebranie licencji lub zezwolenia;
  15. Skierowanie na badania psychiatryczne lub lekarskie.
Katalog działań zabronionych (Na podstawie art. 12 Ustawy):
  1. odmowa nawiązania stosunku pracy;
  2. wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy;
  3. niezawarcie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
  4. obniżenie wysokości wynagrodzenia za pracę;
  5. wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu;
  6. pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżenie wysokości tych świadczeń;
  7. przeniesienie na niższe stanowisko pracy;
  8. zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
  9. przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;
  10. niekorzystna zmiana miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
  11. negatywna ocena wyników pracy lub negatywna opinia o pracy;
  12. nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
  13. przymus, zastraszanie lub wykluczenie;
  14. mobbing;
  15. dyskryminacja;
  16. niekorzystne lub niesprawiedliwe traktowanie;
  17. wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
  18. nieuzasadnione skierowanie na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
  19. działania zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
  20. spowodowanie straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
  21. wyrządzenie innej szkody niematerialnej, w tym naruszenie dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.
Uzasadnione podstawy i zakres ochrony

Aby korzystać z ochrony na mocy przepisów dyrektywy/ustawy, osoby dokonujące zgłoszenia powinny mieć uzasadnione podstawy, by sądzić, w świetle okoliczności i informacji, jakimi dysponują w momencie zgłaszania, że zgłaszane przez nie kwestie są prawdziwe.

Wymóg ten zapewnia, aby osoba dokonująca zgłoszenia nie została pozbawiona ochrony w przypadku, gdy zgłosiła niedokładne informacje na temat naruszeń wskutek niezamierzonego błędu. Podobnie osoby dokonujące zgłoszenia powinny być uprawnione do ochrony, jeżeli mają uzasadnione podstawy, by sądzić, że informacje będące przedmiotem zgłoszenia są objęte jej zakresem stosowania. Motywy osób dokonujących zgłoszenia, jakimi kierują się dokonując zgłoszenia, nie powinny mieć znaczenia przy podejmowaniu decyzji, czy powinny one otrzymać ochronę.

Jednocześnie (wg Dyrektywy) ochroną nie powinno się obejmować osób zgłaszających informacje, które są już w pełni publicznie dostępne, ani w przypadku zgłaszania nieuzasadnionych plotek i pogłosek.

Sankcje w stosunku do podmiotów odpowiedzialnych

W art. 23 dyrektywy o sygnalistach zostały wskazane środki, które państwa członkowskie powinny zaimplementować w celu przeciwdziałania naruszeniom przy prawidłowym wdrożeniu kanałów sygnalizacyjnych lub ich niewdrożeniu. Przepis literalnie stanowi, że państwa członkowskie ustanawiają skuteczne, proporcjonalne i odstraszające sankcje stosowane wobec osób fizycznych lub prawnych, które:

  • utrudniają lub usiłują utrudniać dokonywanie zgłoszeń (a za takie działania można uznać z pewnością niewdrożenie lub nieprawidłowe wdrożenie wewnętrznych kanałów sygnalizacyjnych);
  • podejmują działania odwetowe wobec osób zgłaszających naruszenia (niewdrożenie lub nieprawidłowe wdrożenie kanałów sygnalizacyjnych będzie w tym przypadku dodatkową okolicznością obciążającą);
  • wszczynają uciążliwe postępowania przeciwko osobom zgłaszającym naruszenia;
  • dopuszczają się naruszeń obowiązku zachowania poufności tożsamości osób dokonujących zgłoszenia (co również pozostaje w nierozerwalnym związku z niewłaściwym wdrożeniem kanałów sygnalizacyjnych).
  • nie przeprowadzą odpowiedniego szkolenia dla członków personelu, odpowiedzialnych za rozpatrywanie zgłoszeń. Obowiązek ten wynika z art. 74 Dyrektywy.
  • nie przygotują odpowiednich procedur, do przygotowania których zobowiązuje art. 75 Dyrektywy

W tym kontekście można mówić przede wszystkim o sankcjach karnych, administracyjnych, ale nie można także zapominać o odpowiedzialności cywilnoprawnej (roszczenia o odszkodowanie i zadośćuczynienie w ramach odpowiedzialności deliktowej). Pozostają także bardzo istotne kwestie wizerunkowe. Konieczność przygotowania odpowiednich procedur wynika wprost z numeru 75 uzasadnienia Dyrektywy. Osoby, które zamierzają dokonać zgłoszenia powinny mieć możliwość podjęcia świadomej decyzji o tym, czy, jak i kiedy dokonać zgłoszenia. Właściwe organy powinny zatem zapewniać zrozumiałe i łatwo dostępne informacje o dostępnych kanałach dokonywania zgłoszeń zapewnianych przez właściwe organy, o obowiązujących procedurach i członkach personelu odpowiedzialnych za rozpatrywanie zgłoszeń w obrębie tych organów oraz powinny ułatwiać dostęp do tych informacji. Wszystkie informacje dotyczące zgłoszeń powinny być przejrzyste, zrozumiałe i wiarygodne, aby propagować zgłaszanie naruszeń, a nie zniechęcać do takich działań.

Ponadto Ustawa o ochronie sygnalistów stanowi, że:

Art. 54.

1. Kto, chcąc, aby inna osoba nie dokonała zgłoszenia, uniemożliwia jej to lub istotnie utrudnia, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
2. Jeżeli sprawca czynu określonego w ust. 1 stosuje wobec innej osoby przemoc, groźbę bezprawną lub podstęp, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

Art. 55.

1. Kto podejmuje działania odwetowe wobec sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
2. Jeżeli sprawca czynu określonego w ust. 1 działa w sposób uporczywy, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

Art. 56.

Kto wbrew przepisom ustawy ujawnia tożsamość sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Art. 57.

Kto dokonuje zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Art. 58.

Kto, będąc odpowiedzialnym za ustanowienie procedury zgłoszeń wewnętrznych, wbrew przepisom ustawy procedury tej nie ustanawia lub ustanawia ją z istotnym naruszeniem wynikających z ustawy wymogów, podlega karze grzywny.

Konieczność zgodności z RODO
(Na podstawie nr 76 uzasadnienia Dyrektywy)

Wdrożone procedury w związku z dyrektywą Ochrony Sygnalistów powinny być zgodne z RODO. Procedury te powinny zapewniać ochronę tożsamości każdej osobie dokonującej zgłoszenia, osób których dotyczy zgłoszenie, oraz osób trzecich, o których mowa w zgłoszeniu, na przykład świadków lub współpracowników, na wszystkich etapach procedury.

(Na podstawie Ustawy)

Art. 8.

1. Dane osobowe sygnalisty, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba że za wyraźną zgodą sygnalisty.

(…)

4. Podmiot prawny albo organ publiczny po otrzymaniu zgłoszenia przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.

5. Przepisu art. 14 ust. 2 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.3)), zwanego dalej „rozporządzeniem 2016/679”, nie stosuje się, chyba że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.

6. Przepisu art. 15 ust. 1 lit. g rozporządzenia 2016/679 w zakresie przekazania informacji o źródle pozyskania danych osobowych nie stosuje się, chyba że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 albo wyraził wyraźną zgodę na takie przekazanie.

7. Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia zewnętrznego oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez Rzecznika Praw Obywatelskich przez okres 12 miesięcy po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych.

8. Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez podmiot prawny oraz organ publiczny przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.

Konieczność przeglądu procedur i aktualizacji
(Na podstawie art. 14 Dyrektywy)

Konieczny jest przegląd wdrożonych procedur i ich ewentualna aktualizacja przynajmniej raz na trzy lata. Przeglądu procedur przyjmowania zgłoszeń dokonują właściwe organy a także podejmują one działania następcze w związku ze zgłoszeniami.

(Na podstawie art. 49 Ustawy)

Art. 49.

1. Mając na względzie doświadczenie w zakresie zgłoszeń zewnętrznych, co najmniej raz na 3 lata:
1) Rzecznik Praw Obywatelskich dokonuje przeglądu procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych;
2) organ publiczny dokonuje przeglądu procedury zgłoszeń zewnętrznych.
2. Rzecznik Praw Obywatelskich oraz organ publiczny dostosowują procedury, o których mowa w ust. 1, odpowiednio do wyników dokonanego przeglądu oraz doświadczenia własnego lub innych organów publicznych.

Obowiązek informacyjny pracodawcy

Osoba dokonująca zgłoszenia powinna otrzymać potwierdzenie w ciągu siedmiu dni od zawiadomienia. Co więcej, zgodnie z Dyrektywą organizacja w ciągu trzech miesięcy powinna przekazać informację o podjętych krokach w celu przeciwdziałania nieprawidłowościom.

Do obowiązku informacyjnego pracodawcy zalicza się również przejrzystą informację na temat procedur zgłaszania naruszeń unijnego prawa. Dotyczy to zarówno wewnętrznego kanału zgłoszeniowego, jak i zewnętrznych ścieżek. Jednym słowem sygnalista powinien otrzymać przejrzystą informację, w jaki sposób może zawiadomić o nieprawidłowościach.

Podmioty wymienione powyżej powinny zostać objęte ochroną, z uwagi na fakt że w przypadku zgłoszenia naruszenia narażone są na chociażby wcześniejsze rozwiązanie lub wypowiedzenie umowy, utratę dochodu, mobbing, zastraszanie czy stosowanie przymusu bojkot działalności czy wystawienie negatywnej opinii o prowadzonej  działalności.

—  Pytania, na które powinien odpowiedzieć przedsiębiorca przed wdrożeniem procedur
  • Jak zapewnić dostęp do kanału zgłoszenia tym wszystkim, którzy mają do tego prawo?
  • Kim właściwie jest sygnalista?
  • Kim ma być osoba, która przyjmuję zgłoszenia? Jak ją wyznaczyć?
  • Jaki jest zakres anonimowości? Co można zgłosić? Czy każde naruszenie należy zgłaszać?
  • Czy obowiązujące w podmiocie regulacje lub praktyka ich stosowania może uniemożliwić realizację prawa?
  • Które obowiązujące regulacje wewnętrzne powinny ulec zmianie?
  • Jak zapewnić poparcie pracowników dla uregulowań dotyczących sygnalistów?
  • Jakie dokładnie obowiązki wynikają z nowej Dyrektywy dot. Ochrony Sygnalistów?
  • Jakie sankcje grożą za niewdrożenie procedur?
  • Od czego rozpocząć przygotowania?
  • Jak zapewnić zgodność procedur z RODO?
  • Jakich naruszeń dotyczy Dyrektywa?

Nie znasz odpowiedzi na powyższe? Odpowiedzi na te i inne pytania zawarliśmy w naszym wideo szkoleniu wchodzącym w skład kompleksowego Pakietu rozwiązań.

Pomożemy Ci we wszystkim od A do Z.

—ZWRÓĆ SIĘ DO NAS

Możemy profesjonalnie pomóc Ci w prawidłowym i kompleksowym wdrożeniu przepisów z zakresu Ochrony Sygnalistów. Jesteśmy w stanie zagwarantować Ci zgodność naszych rozwiązań z Dyrektywą UE i przepisami krajowymi.
Już teraz podejmij kroki w celu wdrożenia procedury Ochrony Sygnalistów.

https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2019/04/img-experience.png
FAQ

Najczęściej zadawane pytania na temat naszej oferty w zakresie ochrony sygnalistów

Kiedy należy rozpocząć wdrażanie dyrektywy o ochronie sygnalistów?

Zgodnie z zapisami dyrektywy KE polskie instytucje publiczne, przedsiębiorstwa działające w sektorze finansowym oraz prywatne przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 250 pracowników powinny wdrożyć pełne systemy ochrony sygnalistów od dnia 17 grudnia 2021 r.

Z kolei ustawa o ochronie sygnalistów, która narzuca na firmy powyżej 50 pracowników oraz wszystkie podmioty zobligowane do wdrożenia AML (np. biura rachunkowe, biura nieruchomości, biura kredytowe i finansowe) obowiązek wdrożenia procedur zgłoszeń wewnętrznych oraz stworzenia kanałów do ich przyjmowania, wchodzi w życie już 25 września 2024 r.

Czy zakupione w ramach pakietu Premium procedury są/będą zgodne z obowiązującymi przepisami?

Pakiet dokumentów procedur i szkoleń oferowany przez markę Doradcy365 jest w pełni zgodny z zapisami Dyrektywy KE w zakresie ochrony sygnalistów, jest też zgodny z polską ustawą w tym zakresie.

ZWRÓĆ SIĘ DO NAS

Jesteśmy gwarancją Twojego spokoju. Dzięki nam możesz w pełni poświęcić się swoim sprawom, a my zajmiemy się wszelkimi formalnościami związanymi
z wprowadzenie ochrony sygnalistów. Bez wychodzenia z domu czy biura,
100% on-line.

Nasi Klienci
Zaufali nam

logo lasy państwowe
logo uni przyr wroc
logo warszawa
lot crew
gmina smołdzino
logo miasto otwock
ford
logo rmf
bez tytułu
logo dp
logo trzebińskie centrum kultury
uw olsztyn
pup toruń
logo lp piła
nadleśnictwo krotoszyn
logo uni rol krak
vicotel
Dane naszej firmyDORADCY 365 Sp. z o.o.
53-135 Wrocław
ul. Januszowicka 5

Obsługujemy Klientów z całej Polski
Jesteśmy po toaby odciążyć Cię od biurokratycznych procedur
Bądż na bieżąco Zaobserwuj nas w mediach społecznościowych

Copyright DORADCY365