Nowa ustawa o ochronie sygnalistów, przyjęta przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej 14 czerwca 2024 roku, nakłada na pracodawców obowiązek wdrożenia odpowiednich systemów ochrony sygnalistów. Zgodnie z ustawą, pracodawcy muszą opracować i wprowadzić procedury zgłoszeń wewnętrznych oraz stworzyć kanały do ich przyjmowania.
Obowiązek wdrożenia systemów ochrony sygnalistów dotyczy podmiotów, na rzecz których według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób.
Do liczby 50 osób wykonujących pracę zarobkową na rzecz podmiotu prawnego wlicza się pracowników w przeliczeniu na pełne etaty lub osoby świadczące pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, jeżeli nie zatrudniają do tego rodzaju pracy innych osób, niezależnie od podstawy zatrudnienia.
Do wprowadzenia procedur zgłaszania naruszeń oraz podejmowania działań następczych zobligowane są wszystkie podmioty zatrudniające min. 50 pracowników. Dotyczy to zarówno dużych przedsiębiorstw, jak i małych oraz średnich firm.
Zobowiązane będą także wszystkie podmioty należące do sektora finansowego, w tym biura rachunkowe, pośrednicy kredytowi, a także doradcy podatkowi, firmy audytorskie, itp.
Ustawa AML wskazuje bowiem w/w jako podmioty obowiązane na gruncie przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu i to ona narzuca obowiązek podporządkowania się pod jej przepisy na podmioty wykonujące działalność w zakresie usług, produktów i rynków finansowych oraz przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwa transportu i ochrony środowiska, objęte zakresem stosowania aktów prawnych Unii Europejskiej wymienionych w części I.B i II załącznika do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 dotyczącej ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii Europejskiej.
Oznacza to, że firmy księgowe jako instytucje obowiązane wg przepisów ustawy o AML, jednoczenie stają się podmiotami obowiązanymi w świetle ustawy o ochronie sygnalistów.
Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. implementuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady UE, która miała zostać wprowadzona przez kraje członkowskie do 2021 roku. Ponieważ Polska opóźniła wprowadzenie tych regulacji, ustawa nakłada konkretne terminy wdrożenia dla pracodawców:
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1937 oraz Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów nakłada na pracodawcę obowiązek wdrożenia procedury Sygnalisty. Pracodawcy są zobligowani do zapewnienia anonimowych kanałów zgłoszeń naruszeń i nieprawidłowości, a także do prowadzenia rejestru i zapewnienia właściwych szkoleń z tego zakresu.
Usługi powinny być dopasowane indywidualnie – do potrzeb, oczekiwań, wielkości organizacji, firmy i branży, w jakiej ona działa. Procedura Ochrony Sygnalistów opracowana na zlecenie marki Doradcy365 została przygotowana przygotowana przez prawników, ekspertów od ochrony specjalistów pracujących w dużych międzynarodowych korporacjach i z uwzględnieniem zidentyfikowanych potrzeb zgłaszanych przez naszych Klientów. Nasz zespół zaprojektuje i pomoże wdrożyć wszelkie niezbędne procedury, wewnętrzne kanały informowania o naruszeniach zapewniając pełną ochronę poufności tożsamości osoby dokonującej naruszenia oraz zapewni niezbędne szkolenia.
Nasi eksperci zapewnią kompleksowe wdrożenie Dyrektywy o Ochronie Sygnalistów. Przeprowadzimy Państwa przez cały proces krok po kroku. Na każdym etapie będziecie mogli korzystać ze wsparcia naszego konsultanta. Skorzystanie z naszych rozwiązań to pewność prawidłowego wdrożenia.
Gwarantujemy wszystkim Klientom, którzy dokonają zamówienia przez nasz e-sklep, opłacą zamówienie oraz prześlą podpisane warunki licencji, że otrzymają od Nas wykonaną usługę w terminach określonych w szczegółowym opisie przy danym produkcie, zazwyczaj udostępnienie systemu zgłaszania naruszeń odbywa się w ciągu kilku dni roboczych, pozostałe elementy zamówienia np. spersonalizowane procedury i szkolenia są dostarczane w uzgodnionych terminach po otrzymaniu odpowiedzi na pytania merytoryczne.
Bezpośrednio w naszym e-sklepie bądź poprzez kontakt e-mailowy mogą Państwo złożyć zamówienie na zakup kompletnego rozwiązania w postaci opracowanych przez naszą kancelarię prawną procedur i szkoleń oraz dostępu do Elektronicznego Formularza Zgłaszania Naruszeń w ramach Pakietu Mikro / Super Mikro (dla podmiotów zatrudniających od 1 do 5 osób) oraz Pakietu Standard / Super Standard lub Premium / Super Premium (dla podmiotów zatrudniających powyżej 5 osób). Mogą również Państwo skorzystać z samego e-szkolenia lub, dostępu do systemu zgłoszeń (w wersji Standard lub Premium), procedur, a także dodatkowych e-konsultacji w razie potrzeby lub wziąć udział w szkoleniu online z ekspertem ds. ochrony sygnalistów.
W naszej ofercie dostępnych jest kilka rozwiązań (dostosowanych do potrzeb i budżetu, jakim dysponuje nasz Klient), które omawiamy szczegółowo poniżej.
Nasze rozwiązania w zakresie ochrony sygnalistów są nie tylko zgodne z obowiązującymi przepisami prawa i opracowane z najwyższą dbałością o poprawność merytoryczną, ale także rekomendowane przez naszych Klientów – jako Partner Technologiczny Cyfrowej Wyprawki Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) gwarantujemy najwyższą jakość usług.
Original price was: 999,00zł.599,00złCurrent price is: 599,00zł. + VAT
Dodaj do koszyka
Original price was: 1 999,00zł.1 199,00złCurrent price is: 1 199,00zł. + VAT
Dodaj do koszyka
Original price was: 1 499,00zł.999,00złCurrent price is: 999,00zł. + VAT
Dodaj do koszyka
Original price was: 2 999,00zł.1 999,00złCurrent price is: 1 999,00zł. + VAT
Dodaj do koszyka
Wystarczająco kompletne i przy tym najbardziej ekonomiczne rozwiązania
przeznaczone wyłącznie dla mikrofirm (nie zatrudniających pracowników lub zatrudniających do 5 osób) – w szczególności dla mikro biur rachunkowych, biur nieruchomości i innych zobligowanych do stosowania AML
zawierające wszystkie wymagane procedury wdrożeniowe + 2 e-szkolenia (jedno dla pracodawcy i grona osób wyznaczonych do nadzorowania procesu ochrony sygnalistów oraz drugie e-szkolenie przeznaczone dla wszystkich pracowników, współpracowników, kontrahentów, stażystów etc.) oraz dostęp do elektronicznego, anonimowego i w pełni zgodnego z Dyrektywą Europejską oraz Ustawą o ochronie sygnalistów systemu zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów, a także kompleksową pomoc techniczną naszych konsultantów.
Rozwiązania wystarczająco kompletne i przy tym bardzo ekonomiczne
(niższa cena w stosunku do Pakietu Premium polega na ustandaryzowanym, zamiast indywidualnego, zakresie wyglądu i treści Formularza Zgłaszania Naruszeń oraz braku indywidualnego wsparcia ze strony konsultantów merytorycznych, przy zachowanym pełnym wsparciu technicznym). Pakiety Standard zawierają wszystkie wymagane procedury wdrożeniowe + 2 e-szkolenia (jedno dla pracodawcy i grona osób wyznaczonych do nadzorowania procesu ochrony sygnalistów oraz drugie e-szkolenie przeznaczone dla wszystkich pracowników, współpracowników, kontrahentów, stażystów etc.) oraz dostęp do elektronicznego, anonimowego i w pełni zgodnego z Dyrektywą Europejską oraz Ustawą o ochronie sygnalistów systemu zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów, a także kompleksową pomoc techniczną naszych konsultantów.
Original price was: 1 999,00zł.1 499,00złCurrent price is: 1 499,00zł. + VAT
Dodaj do koszyka
Original price was: 3 999,00zł.2 999,00złCurrent price is: 2 999,00zł. + VAT
Dodaj do koszyka
Kompleksowe, najbardziej wszechstronne, indywidualne i komfortowe rozwiązania
zawierające wszystkie wymagane procedury wdrożeniowe + 2 e-szkolenia (jedno dla pracodawcy i grona osób wyznaczonych do nadzorowania procesu ochrony sygnalistów oraz drugie e-szkolenie przeznaczone dla wszystkich pracowników, współpracowników, kontrahentów, stażystów etc.) oraz dostęp do elektronicznego, anonimowego i w pełni zgodnego z Dyrektywą Europejską oraz Ustawą o ochronie sygnalistów systemu zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów, a także kompleksową pomoc merytoryczną i techniczną naszych konsultantów.
zatrudniających poniżej 5 osób
zatrudniających poniżej 5 osób
zatrudniających powyżej 5 osób
zatrudniających powyżej 5 osób
zatrudniających powyżej 5 osób
zatrudniających powyżej 5 osób
Ustandaryzowany
Ustandaryzowany
Ustandaryzowany
Ustandaryzowany
Spersonalizowany
Spersonalizowany
Szybka e-konsultacja z ekspertem prawnym w temacie ochrony sygnalistów
Kompletne procedury ochrony sygnalistów dla Państwa Firmy/Instytucji
Kompletna wiedza na temat ochrony sygnalistów, zgodna z obowiązującymi przepisami
Kompletna wiedza i praktyczne narzędzia do szybkiego wdrożenia procedur ochrony sygnalistów
Kompleksowa pomoc w trakcie kontroli przestrzegania przepisów w zakresie ochrony sygnalistów
Roczny/bezterminowy dostęp do Elektronicznego Formularza Zgłaszania Naruszeń on-line
Szkolenie stosunkowo krótkie i zawierające wszystkie niezbędne do wdrożenia informacje.
Współpraca jest bardzo przyjemna, dobrze opracowane gotowe do wdrożenia procedury, oraz przypominanie o ich kończącym się terminie. Bardzo polecam.
bardzo przydatne szkolenie
Bardzo jasny przekaz informacji.
Wartość merytoryczna i jakość szkolenia na wysokim poziomie.
Szkolenie bardzo przydatne dla pracodawców.
Szkolenie przeprowadzone w sposób prosty ale merytoryczny, pozwalający zwrócić uwagę na wszystkie najważniejsze aspekty tematu.
Zdecydowanie polecam współpracę z marką Doradcy365, dzięki niej jestem na bieżąco z każdym tematem jaki należy wdrożyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dodatkowo przygotowane szkolenia i procedury pozwalają zaoszczędzić czas i środki aby samodzielnie pozyskiwać niezbędną wiedzę.
Rzeczowe szkolenie. Zarówno treść szkolenia jak i sposób przekazania informacji spełnił moje oczekiwania.
Kolejny raz korzystam z Państwa usług. Kolejne procedury opracowane zgodnie z moimi oczekiwaniami. Dziękuję.
skupiona uwaga na najważniejszych kwestiach
Szkolenie przedstawione w przystępnej, zrozumiałej formie i optymalnym czasie.
Wysoka jakość szkoleń w przystępnej cenie.
Czas trwania szkolenia odpowiedni, jakość materiałów doskonała.
Prezentacja była dobrej jakości, tekst zrozumiały w 100%.
czas trwania – wystarczający
przekaz wiedzy – wystarczający i zrozumiały
zrozumiała i przejrzysta treść szkolenia
Szkolenie wyczerpuje tematykę.
Współpraca bardzo pomyślnie się układa.
Ciekawe szkolenie.
Firma godna polecenia.
Szkolenie przeprowadzone w sposób zrozumiały.
Współpracę z firmą Doradcy 365 oceniam bardzo pozytywnie. Miła obsługa i duża pomoc.
W prosty i wyczerpujący sposób zostały przekazane wszystkie informacje. Szkolenie dzięki formie online jest dostępne dla wszystkich w dowolnym czasie.
Jakość materiałów, forma szkolenia, sposób przekazu wiedzy oceniam pozytywnie. Na plus należy zaliczyć pokazywanie konkretnych przykładów.
Super
Polecam!
Optymalny czas szkolenia, jasno i rzetelnie przedstawione informacje.
Szkolenie przeprowadzono a profesjonalny sposób, stosując przejrzysty i powszechnie zrozumiały język. Informacje teoretyczne wzbogacono cennymi przykładami z praktyki.
Szkolenie w sposób zwięzły i praktyczny przedstawia założenia dyrektywy. Prowadząca szkolenie w sposób wyczerpujący omawia zagadnienia związane z regulacjami prawnymi. Serdecznie polecam udział w szkoleniu.
Krótkie, merytoryczne, na temat. Polecam
Wiedza przekazana w odpowiedni sposób, w krótkim czasie. Polecam szkolenia z marką DORADCY365
Szkolenie przydatne przy prowadzeniu własnej działalności.
Współpraca bezproblemowa.
Szkolenie bardzo dobrze przeprowadzone.
Szkolenie ciekawe, w miarę krótkie i treściwe.
Szybka realizacja zamówienia, bezproblemowy kontakt. Polecam!
Szkolenie krótkie, zwięzłe i na temat.
Bardzo fajnie i zwięźle prowadzona prezentacja.
Pełen profesjonalizm.
Szkolenie prowadzone w sposób jasny i zrozumiały.
Zakres usług w ramach pakietów kompleksowych:
Z ang. Whistleblower jest to osoba dokonująca zgłoszenia, pracująca w sektorze prywatnym bądź publicznym, która uzyskała informację na temat naruszeń w kontekście związanym z pracą, niezależnie od tego, czy stosunek pracy trwa, ustał, czy dopiero ma zostać nawiązany.
Wyróżnić można sygnalistów wewnętrznych (pracowników) i zewnętrznych (byłych pracowników, osoby rekrutowane, udziałowców, akcjonariuszy, wolontariuszy, stażystów, dostawców, podwykonawców, kontrahentów itp).
17.12.2021 r. – podmioty prawne z sektora publicznego oraz podmioty działające w sektorze finansowym oraz podmioty prywatne, które zatrudniają ponad 250 pracowników;
24.09.2024 r. – podmioty prywatne (za wyjątkiem tych wymienionych w załączniku nr I i II do Dyrektywy, gdyż te muszą wdrożyć procedury bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników), które zatrudniają od 50 do 249 pracowników oraz wszystkie podmioty zobligowane do wdrożenia AML, czyli np. biura rachunkowe, biura nieruchomości, biura kredytowe i finansowe, etc.).
Ważnymi pojęciami w związku z wejściem w życie nowych przepisów dotyczących Ochrony sygnalistów jest właściwy organ, naruszenie oraz zgłoszenie.
Jest to działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa.
Zgłoszenie to ustne lub pisemne przekazanie informacji na temat naruszeń.
Wyróżnić możemy zgłoszenie wewnętrzne, zewnętrzne lub publiczne. Zgłoszenie wewnętrzne oznacza przekazanie informacji w obrębie podmiotu prywatnego w sektorze prywatnym lub publicznym. Zewnętrzne dotyczy przekazania informacji właściwy organom. Z publicznym mamy do czynienia w sytuacja przekazania informacji do wiadomości publicznej.
Jest to odpowiedni organ krajowy wyznaczony do przyjmowania zgłoszeń i przekazywania informacji zwrotnych osobie dokonującej zgłoszenia lub wyznaczony do wykonywania obowiązków przewidzianych w dyrektywie i ustawie, w szczególności w odniesieniu do działań następczych.
1. Naruszenie objęte zakresem stosowania aktów UE dotyczące (numer 14 uzasadnienia Dyrektywy):
– zamówień publicznych,
– usług, produktów i rynków finansowych oraz zapobieganiu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmowi,
– bezpieczeństwa wytwarzania i dystrybucji produktów i ich zgodność z wymogami,
– bezpieczeństwa transportu,
– ochrony środowiska,
– ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
– bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia, dobrostanu i ochrony zwierząt,
– zdrowia publicznego,
– ochrony konsumentów,
– ochrony prywatności i danych osobowych oraz bezpieczeństwa sieci i systemów informacyjnych,
– sektora energetycznego,
– sektora ochrony zdrowia,
– sektora transportu,
– sektora bankowości,
– dostawców kluczowych usług cyfrowych (np. usług przetwarzania w chmurze),
– dostawców podstawowych mediów (gazu, prądu, wody).
2. Naruszenia mające wpływ na interesy finansowe UE i określone szczegółowo w stosowanych środkach unijnych.
3. Naruszenia dotyczące rynku wewnętrznego, w tym naruszenia unijnych zasad konkurencji i pomocy państwa, jak również naruszenia dotyczące rynku wewnętrznego w odniesieniu do działań, które stanowią naruszenia przepisów o podatku od osób prawnych lub do praktyk mających na celu uzyskanie korzyści podatkowej sprzecznej z przedmiotem lub celem mających zastosowanie przepisów o podatku od osób prawnych.
4. Zakres ochrony może zostać rozszerzony przez poszczególne państwa członkowskie.
1. Naruszenia dotyczące:
1) korupcji;
2) zamówień publicznych;
3) usług, produktów i rynków finansowych;
4) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
5) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
6) bezpieczeństwa transportu;
7) ochrony środowiska;
8) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
9) bezpieczeństwa żywności i pasz;
10) zdrowia i dobrostanu zwierząt;
11) zdrowia publicznego;
12) ochrony konsumentów;
13) ochrony prywatności i danych osobowych;
14) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
15) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
16) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
17) konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1–16.
2. Ustawy nie stosuje się do informacji objętych:
1) przepisami o ochronie informacji niejawnych oraz innych informacji, które nie podlegają ujawnieniu z mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego ze względów bezpieczeństwa publicznego;
2) tajemnicą zawodową zawodów medycznych oraz prawniczych;
3) tajemnicą narady sędziowskiej;
4) postępowaniem karnym – w zakresie tajemnicy postępowania przygotowawczego oraz tajemnicy rozprawy sądowej prowadzonej z wyłączeniem jawności.
3. Ustawy nie stosuje się do naruszeń prawa w zakresie zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa w rozumieniu art. 7 pkt 36 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 i 1720), do których nie stosuje się tej ustawy, umów offsetowych zawieranych na podstawie ustawy z dnia 26 czerwca 2014 r. o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 1218) oraz innych środków podejmowanych w celu ochrony podstawowych lub istotnych interesów bezpieczeństwa państwa na podstawie art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
1) Osoby pracujące w sektorze prywatnym lub publicznym, które uzyskały informacje na temat naruszeń w kontekście związanym z pracą, w tym co najmniej:
2) Osoby, które uzyskały informacje na temat naruszeń w ramach stosunku pracy, który już ustał.
3) Osoby dokonujące zgłoszenia, których stosunek pracy ma zostać dopiero nawiązany, w przypadku gdy informacje na temat naruszeń uzyskano w trakcie procesu rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy.
Skuteczna ochrona sygnalistów oznacza również ochronę tych kategorii osób, które, mimo iż nie są w sensie ekonomicznym zależne od swojej działalności zawodowej, to jednak mogą doświadczyć działań odwetowych za zgłaszanie naruszeń. Działania odwetowe wobec wolontariuszy i stażystów, bez względu na to czy otrzymują oni wynagrodzenie, mogą polegać na zaprzestaniu korzystania z ich usług lub wystawieniu im negatywnej opinii o pracy lub nadszarpnięciu ich reputacji bądź zniweczeniu perspektyw kariery zawodowej w inny sposób.
Ochrona ta powinna obejmować w pierwszej kolejności osoby o statusie „pracowników” w rozumieniu art. 45 ust. 1 TFUE zgodnie z wykładnią Trybunału, czyli osoby, które przez określony czas wykonują na rzecz innej osoby i pod jej kierownictwem określone świadczenia w zamian za wynagrodzenie. Ochrona powinna zatem obejmować również osoby w niestandardowych stosunkach pracy, w tym osoby zatrudnione w niepełnym wymiarze czasu pracy i osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub na podstawie stosunku pracy z agencją pracy tymczasowej, co stanowi niepewne formy zatrudnienia, gdzie standardowe środki ochrony przed niesprawiedliwym traktowaniem są często trudne do zastosowania. Pojęcie „pracownika” obejmuje również urzędników służby cywilnej, pracowników państwowych, a także inne osoby pracujące w sektorze publicznym (Numer 38 uzasadnienia Dyrektywy).
Ochrona powinna również objąć te kategorie osób fizycznych, które, mimo że nie są „pracownikami” w rozumieniu art. 45 ust. 1 TFUE, mogą odgrywać kluczową rolę w ujawnianiu naruszeń prawa Unii i mogą znaleźć się we wrażliwej sytuacji ekonomicznej w kontekście swojej działalności zawodowej. Na przykład:
(Na podstawie numeru 39 uzasadnienia Dyrektywy)
(Opracowane na podstawie nr 8-22 uzasadnienia Dyrektywy)
Dyrektywa zapewnia sygnalistom anonimowość. Bez wyraźnej zgody zgłaszającego jego tożsamość nie może być ujawniona (poza upoważnionymi członkami personelu właściwymi do przyjmowania takich zgłoszeń).
Dyrektywa niewątpliwie jest szansą na wzmocnienie swojego przedsiębiorstwa, uwagi na to że prawidłowy obieg i zarządzanie informacją to podstawa sukcesu w nowoczesnej gospodarce. Jest to jednak pewnego rodzaju wyzwanie technologiczne dla przedsiębiorstw. Wdrożenie nowych procedur wymaga odpowiedniego sprzętu, który pozwoli na anonimowe zgłaszanie naruszeń, procesowanie ich, analizę i reakcję. Kolejnym wyzwaniem dla przedsiębiorcy jest wprowadzenie takich rozwiązań informatycznych, prawnych i kulturowych, które pozwolą sygnaliście w sposób bezpieczny zgłosić naruszenie. Dyrektywa chroni nie tylko osobę dokonująca zgłoszenia, ale i osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia, współpracowników lub krewnych osoby dokonującej zgłoszenia, którzy są również związani zawodowo z pracodawcą, klientem lub usługobiorcą osoby dokonującej zgłoszenia co jest niewątpliwą zaletą. (Numer 41 uzasadnienia Dyrektywy). Taki zapis chroni osoby związane w jakiś sposób z osobą dokonująca zgłoszenia przed potencjalnymi działaniami odwetowymi.
1) Udostępnione kanały przyjmowania zgłoszeń powinny umożliwiać pracownikom podmiotu oraz osobom uprawnionym dokonywanie zgłoszeń informacji na temat naruszeń;
2) Kanały dokonywania zgłoszeń mogą być obsługiwane wewnętrznie przez wyznaczoną do tego celu osobę lub wyznaczony dział lub zapewnienie obsługi zewnętrznej przez osobę trzecią;
3) Podmioty prawne w sektorze prywatnym zatrudniające od 50 do 249 pracowników mogą dzielić się zasobami w zakresie przyjmowania zgłoszeń i wszelkich prowadzonych postępowań wyjaśniających;
4) Państwa członkowskie mogą zobowiązać podmioty prawne w sektorze prywatnym, szczególnie w dziedzinie środowiska i zdrowia publicznego, które zatrudniają mniej niż 50 osób do ustanowienia wewnętrznych kanałów;
5) Wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń mogą być wspólne dla kilku gmin lub obsługiwane przez wspólne wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń są odrębne i niezależne od odpowiednich zewnętrznych kanałów dokonywania naruszeń;
6) Państwa członkowskie zachęcają do zgłaszania za pośrednictwem wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszenia za pośrednictwem zewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń w przypadku, gdy naruszenie można skutecznie zaradzić wewnątrz organizacji, a osoba dokonująca zgłoszenia uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych.
Każda firma która wykupi u nas dostęp do jednego z naszych Pakietów otrzyma link, pod którym możliwe będzie dokonywanie zgłoszeń. Pracownicy posługując się ww. linkiem w prosty, bezpieczny i w pełni anonimowy sposób będą mogli przesyłać swoje zgłoszenia. W pakiecie udostępnimy im również przydatne informacje o skutkach złożenia fałszywych zawiadomień.
Po kliknięciu wyślij zgłoszenie w sposób automatyczny bez udziału jakichkolwiek innych osób w pełni zanonimizowany (chyba że osoba zgłaszająca podała dobrowolnie swoje personalia) zostanie przesłane do upoważnionej osoby z firmy która odbierze to zgłoszenie i podejmie dalsze kroki w celu rozpatrzenia tego zgłoszenia.
Uprawnienie do odbioru takich zgłoszeń dla nas jako firmy doradczej wynika wprost z art. 54 Rozporządzenia KE które brzmi: “Do przyjmowania zgłoszeń naruszeń w imieniu podmiotów prawnych w sektorze prywatnym i publicznym mogą również zostać upoważnione osoby trzecie, pod warunkiem że zapewniają należyte gwarancje poszanowania niezależności, poufności, ochrony danych i zachowania tajemnicy. Takimi osobami trzecimi mogą być dostawcy platform na potrzeby zgłoszeń zewnętrznych, zewnętrzni doradcy, audytorzy…”
Ważne jest także, aby pamiętać o zapisach art. 73 niniejszej Dyrektywy, z którego wynika, że aby komunikacja z członkami personelu odpowiedzialnymi za rozpatrywanie zgłoszeń była skuteczna należy umożliwić posiadanie kanałów, które:
Przepisy zapewniają sygnaliście ochronę w związku z dokonaniem zgłoszenia
Należy wyłączyć możliwość powoływania się na zobowiązania prawne lub umowne osób fizycznych, takie jak klauzule lojalności w umowach lub umowy o zachowanie poufności, w celu uniemożliwienia dokonania zgłoszenia, w celu odmowy ochrony lub w celu ukarania osób dokonujących zgłoszenia za zgłoszenie informacji na temat naruszeń lub publiczne ujawnienie, w przypadku gdy dostarczenie informacji objętych zakresem takich klauzul i umów jest niezbędne do celów ujawnienia naruszenia.
Jeżeli te warunki są spełnione, osoba dokonująca zgłoszenia nie powinna ponosić żadnej odpowiedzialności, czy to o charakterze cywilnym, karnym, administracyjnym, czy też odpowiedzialności związanej z zatrudnieniem.
Zasadnym jest, aby istniała ochrona przed poniesieniem odpowiedzialności za zgłoszenie lub publiczne ujawnienie na mocy niniejszej dyrektywy informacji, w przypadku których osoba dokonująca zgłoszenia miała uzasadnione podstawy, by sądzić, że ich zgłoszenie lub publiczne ujawnienie było niezbędne w celu ujawnienia naruszenia zgodnie z niniejszą dyrektywą. Taka ochrona nie powinna obejmować zbędnych informacji, które osoba ta ujawniła, nie mając ku temu uzasadnionych podstaw.
Zazwyczaj osoba, która chcę zgłosić naruszenie bądź zaniechanie obawia się łatki tzw. „Donosiciela”. Dyrektywa dotycząca Ochrony Sygnalistów ma zapewnić odpowiednią ochronę osobie, która chciałaby dokonać zgłoszenia naruszenia bądź zaniechania. Osoba taka będzie miała swobodną możliwość powiadomić swoich przełożonych o nadużyciach w miejscu pracy.
Aby korzystać z ochrony na mocy przepisów dyrektywy/ustawy, osoby dokonujące zgłoszenia powinny mieć uzasadnione podstawy, by sądzić, w świetle okoliczności i informacji, jakimi dysponują w momencie zgłaszania, że zgłaszane przez nie kwestie są prawdziwe.
Wymóg ten zapewnia, aby osoba dokonująca zgłoszenia nie została pozbawiona ochrony w przypadku, gdy zgłosiła niedokładne informacje na temat naruszeń wskutek niezamierzonego błędu. Podobnie osoby dokonujące zgłoszenia powinny być uprawnione do ochrony, jeżeli mają uzasadnione podstawy, by sądzić, że informacje będące przedmiotem zgłoszenia są objęte jej zakresem stosowania. Motywy osób dokonujących zgłoszenia, jakimi kierują się dokonując zgłoszenia, nie powinny mieć znaczenia przy podejmowaniu decyzji, czy powinny one otrzymać ochronę.
Jednocześnie (wg Dyrektywy) ochroną nie powinno się obejmować osób zgłaszających informacje, które są już w pełni publicznie dostępne, ani w przypadku zgłaszania nieuzasadnionych plotek i pogłosek.
W art. 23 dyrektywy o sygnalistach zostały wskazane środki, które państwa członkowskie powinny zaimplementować w celu przeciwdziałania naruszeniom przy prawidłowym wdrożeniu kanałów sygnalizacyjnych lub ich niewdrożeniu. Przepis literalnie stanowi, że państwa członkowskie ustanawiają skuteczne, proporcjonalne i odstraszające sankcje stosowane wobec osób fizycznych lub prawnych, które:
W tym kontekście można mówić przede wszystkim o sankcjach karnych, administracyjnych, ale nie można także zapominać o odpowiedzialności cywilnoprawnej (roszczenia o odszkodowanie i zadośćuczynienie w ramach odpowiedzialności deliktowej). Pozostają także bardzo istotne kwestie wizerunkowe. Konieczność przygotowania odpowiednich procedur wynika wprost z numeru 75 uzasadnienia Dyrektywy. Osoby, które zamierzają dokonać zgłoszenia powinny mieć możliwość podjęcia świadomej decyzji o tym, czy, jak i kiedy dokonać zgłoszenia. Właściwe organy powinny zatem zapewniać zrozumiałe i łatwo dostępne informacje o dostępnych kanałach dokonywania zgłoszeń zapewnianych przez właściwe organy, o obowiązujących procedurach i członkach personelu odpowiedzialnych za rozpatrywanie zgłoszeń w obrębie tych organów oraz powinny ułatwiać dostęp do tych informacji. Wszystkie informacje dotyczące zgłoszeń powinny być przejrzyste, zrozumiałe i wiarygodne, aby propagować zgłaszanie naruszeń, a nie zniechęcać do takich działań.
Ponadto Ustawa o ochronie sygnalistów stanowi, że:
Art. 54.
1. Kto, chcąc, aby inna osoba nie dokonała zgłoszenia, uniemożliwia jej to lub istotnie utrudnia, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
2. Jeżeli sprawca czynu określonego w ust. 1 stosuje wobec innej osoby przemoc, groźbę bezprawną lub podstęp, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Art. 55.
1. Kto podejmuje działania odwetowe wobec sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
2. Jeżeli sprawca czynu określonego w ust. 1 działa w sposób uporczywy, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Art. 56.
Kto wbrew przepisom ustawy ujawnia tożsamość sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
Art. 57.
Kto dokonuje zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Art. 58.
Kto, będąc odpowiedzialnym za ustanowienie procedury zgłoszeń wewnętrznych, wbrew przepisom ustawy procedury tej nie ustanawia lub ustanawia ją z istotnym naruszeniem wynikających z ustawy wymogów, podlega karze grzywny.
Wdrożone procedury w związku z dyrektywą Ochrony Sygnalistów powinny być zgodne z RODO. Procedury te powinny zapewniać ochronę tożsamości każdej osobie dokonującej zgłoszenia, osób których dotyczy zgłoszenie, oraz osób trzecich, o których mowa w zgłoszeniu, na przykład świadków lub współpracowników, na wszystkich etapach procedury.
Art. 8.
1. Dane osobowe sygnalisty, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba że za wyraźną zgodą sygnalisty.
(…)
4. Podmiot prawny albo organ publiczny po otrzymaniu zgłoszenia przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
5. Przepisu art. 14 ust. 2 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.3)), zwanego dalej „rozporządzeniem 2016/679”, nie stosuje się, chyba że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.
6. Przepisu art. 15 ust. 1 lit. g rozporządzenia 2016/679 w zakresie przekazania informacji o źródle pozyskania danych osobowych nie stosuje się, chyba że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 albo wyraził wyraźną zgodę na takie przekazanie.
7. Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia zewnętrznego oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez Rzecznika Praw Obywatelskich przez okres 12 miesięcy po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych.
8. Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez podmiot prawny oraz organ publiczny przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
Konieczny jest przegląd wdrożonych procedur i ich ewentualna aktualizacja przynajmniej raz na trzy lata. Przeglądu procedur przyjmowania zgłoszeń dokonują właściwe organy a także podejmują one działania następcze w związku ze zgłoszeniami.
Art. 49.
1. Mając na względzie doświadczenie w zakresie zgłoszeń zewnętrznych, co najmniej raz na 3 lata:
1) Rzecznik Praw Obywatelskich dokonuje przeglądu procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych;
2) organ publiczny dokonuje przeglądu procedury zgłoszeń zewnętrznych.
2. Rzecznik Praw Obywatelskich oraz organ publiczny dostosowują procedury, o których mowa w ust. 1, odpowiednio do wyników dokonanego przeglądu oraz doświadczenia własnego lub innych organów publicznych.
Osoba dokonująca zgłoszenia powinna otrzymać potwierdzenie w ciągu siedmiu dni od zawiadomienia. Co więcej, zgodnie z Dyrektywą organizacja w ciągu trzech miesięcy powinna przekazać informację o podjętych krokach w celu przeciwdziałania nieprawidłowościom.
Do obowiązku informacyjnego pracodawcy zalicza się również przejrzystą informację na temat procedur zgłaszania naruszeń unijnego prawa. Dotyczy to zarówno wewnętrznego kanału zgłoszeniowego, jak i zewnętrznych ścieżek. Jednym słowem sygnalista powinien otrzymać przejrzystą informację, w jaki sposób może zawiadomić o nieprawidłowościach.
Podmioty wymienione powyżej powinny zostać objęte ochroną, z uwagi na fakt że w przypadku zgłoszenia naruszenia narażone są na chociażby wcześniejsze rozwiązanie lub wypowiedzenie umowy, utratę dochodu, mobbing, zastraszanie czy stosowanie przymusu bojkot działalności czy wystawienie negatywnej opinii o prowadzonej działalności.
Nie znasz odpowiedzi na powyższe? Odpowiedzi na te i inne pytania zawarliśmy w naszym wideo szkoleniu wchodzącym w skład kompleksowego Pakietu rozwiązań.
Pomożemy Ci we wszystkim od A do Z.
Zgodnie z zapisami dyrektywy KE polskie instytucje publiczne, przedsiębiorstwa działające w sektorze finansowym oraz prywatne przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 250 pracowników powinny wdrożyć pełne systemy ochrony sygnalistów od dnia 17 grudnia 2021 r.
Z kolei ustawa o ochronie sygnalistów, która narzuca na firmy powyżej 50 pracowników oraz wszystkie podmioty zobligowane do wdrożenia AML (np. biura rachunkowe, biura nieruchomości, biura kredytowe i finansowe) obowiązek wdrożenia procedur zgłoszeń wewnętrznych oraz stworzenia kanałów do ich przyjmowania, wchodzi w życie już 25 września 2024 r.
Pakiet dokumentów procedur i szkoleń oferowany przez markę Doradcy365 jest w pełni zgodny z zapisami Dyrektywy KE w zakresie ochrony sygnalistów, jest też zgodny z polską ustawą w tym zakresie.