fbpx
 

Sprawozdawczość środowiskowa, czyli najważniejsze informacje dotyczące składania sprawozdań do BDO

23 lutego 2022by Katarzyna Krupicka

Każda firma, która prowadzi działalność gospodarczą, według aktualnych przepisów i regulacji prawnych,  ma także obowiązki dotyczące ochrony środowiska. Należy do nich między innymi obowiązkowa, coroczna sprawozdawczość środowiskowa. Jakie sprawozdania i w jakiej formie trzeba złożyć, kto ma taki obowiązek i kiedy można ubiegać się o pomoc de minimis? Zachęcamy do zapoznania się z najważniejszymi informacjami, na temat przygotowywania tego rodzaju raportów i otrzymania wsparcia.

Jakiego rodzaju sprawozdania należy złożyć w BDO oraz w jakim terminie?

Jednym z najczęściej pojawiających się pytań dotyczących sprawozdań środowiskowych jest to, które dotyczy rodzaju składanych dokumentów do systemu Bazy Danych Odpadowych. Wersji tego typu dokumentów jest wiele i zależą one od prowadzonej działalności. Należy zapoznać się z ustawą, aby sprawdzić, które z nich dotyczą danej firmy. Jednak do tych, które są najważniejsze, należy sprawozdanie z tytułu wytworzonych opadów oraz sprawozdanie z tytułu produktów i opakowań.

Oba powyżej wspomniane dokumenty należy złożyć w formie raportu do właściwego dla swojej działalności gospodarczej urzędu marszałkowskiego. Należy to wykonać najpóźniej do 15 marca danego roku.

Kto ma obowiązek złożenia sprawozdania o odpadach oraz sprawozdania o produktach i opakowaniach?

Obowiązek sprawozdawczości odpadowej dotyczy wszystkich podmiotów, które wytwarzają odpady inne niż komunalne oraz prowadzą ich ewidencję, a także kwalifikują się do rejestracji do Bazy Danych Odpadowych w tym zakresie. Są to m.in. różnego rodzaju zakłady i fabryki produkcyjne, importerzy i eksporterzy produktów w opakowaniach, warsztaty samochodowe, firmy produkujące opakowania lub pakujące w opakowania swoje produkty, przedsiębiorstwa produkujące pojazdy czy elektrośmieci (np. akumulatory, baterie, urządzenia zasilane elektrycznie), lokale gastronomiczne, piekarnie lub cukiernie (w tym również te, które oferują produkty na wynos), sklepy internetowe i sklepy stacjonarne, które oferują torby z tworzywa sztucznego.

Rejestracja w BDO jest jednak zależna także od lokalizacji i miejsca prowadzenia danej działalności, a także od typu i ilości wszystkich odpadów. Dlatego warto zapoznać się z ustawą o odpadach Bazy Danych Odpadowych, która dokładnie określa wszystkie wytyczne. Dzięki znajomości tego dokumentu można sprawdzić wszystkie te kwestie.

Niektóre firmy nie muszą się rejestrować do BDO. Przykładem mogą być samodzielnie transportujące własne odpady, rolnicy poniżej 75 hektarów,  osoby fizyczne oraz uczestnicy komunalnego systemu składowania odpadów.

Rejestracja firmy Bazie Danych Odpadowych

Rozpoczynając działalność, która podlega rejestracji w BDO należy pamiętać o tym, że obowiązek ten należy wypełnić chwilę wcześniej. Jeśli z jakiegoś powodu nie uda się tego zrobić przed rozpoczęciem działalności, należy to zrobić jak najszybciej, w możliwie najkrótszym czasie.

W przypadku nie wpisania do rejestru przedsiębiorstwa, które wytwarza odpady i ma obowiązek rejestracji w BDO, trzeba liczyć się z przewidzianymi odgórnie karami finansowymi nawet do 1 mln złotych. W najgorszej sytuacji może grozić nawet areszt, więc warto pamiętać o dopełnieniu tej formalności. Inspekcja ochrony środowiska, która urzęduje w każdym województwie, sprawuje nadzór nad takimi sytuacjami i na bieżąco kontroluje rejestr BDO.

W jaki sposób należy złożyć sprawozdanie do BDO?

Najprostszym sposobem na złożenie sprawozdania o odpadach oraz sprawozdania o produktach i opakowaniach jest zrobienie tego elektronicznie, za pośrednictwem systemu BDO. Można to zrobić samodzielnie lub zlecić takie działanie firmie zewnętrznej, która dopełni wszystkich ważnych czynności i formalności, aby dokumenty były poprawnie wypełnione oraz przesłane. Dzięki tej drugiej opcji zyskuje się pewność, że sprawozdanie zostało przygotowane zgodnie z wszelkimi wymaganiami oraz wytycznymi i nie popełni się w nim żadnego błędu.

Kto i kiedy może ubiegać się o pomoc de minimis?

Pomoc de minimis jest wsparciem, które przysługuje nie wszystkim firmom. Dobrze jest sprawdzić wcześniej, czy dane przedsiębiorstwo kwalifikuje się do tego rodzaju wsparcia. Nie mogą się o nie ubiegać następujące przedsiębiorstwa: działające w sektorze rybołówstwa i akwakultury (rozporządzenie Rady nr 104/2000/WE), zajmujące się produkcją i prowadzących działalność w sektorze przetwarzania i wprowadzenia do obrotu podstawowych produktów rolnych (są one wymienione w I do Traktatu Wspólnoty Europejskiej), prowadzące działalność związaną z wywozem do państw trzecich lub państw członkowskich oraz te firmy, których działalność uwarunkowana jest pierwszeństwem korzystania z towarów krajowych w stosunku do tych sprowadzanych z zagranicy.

De minimis to wsparcie, które może być udzielone przedsiębiorstwu w różnych formach. Są to między innymi szkolenia, inwestycje, zwolnienia podatkowe, jednorazowa amortyzacja, pożyczki oraz kredyty preferencyjne lub umorzenie odsetek w ZUS. Dzięki przyznaniu pomocy de minimis, firmy mogą zredukować swoje opłaty produktowe i te, które dotyczące kampanii edukacyjnych nawet do zera. Dlatego warto znać wytyczne i pamiętać o terminie złożenia wniosku o takie wsparcie, aby móc z niego skorzystać.

W przypadku pomocy de minimis dla przedsiębiorstwa, jeśli kwalifikuje się do jej otrzymania, również do 15 marca można złożyć odpowiedni wniosek o jej przyznanie.

Kompleksowe wsparcie w ramach obsługi środowiskowej

Bardzo ważnym elementem dla każdej firmy, która produkuje odpady inne niż komunalne lub opakowania, jest bieżąca znajomość wszelkich dokumentów prawnych i kompleksowe prowadzenie dokumentacji przedsiębiorstwa. Należy to robić dokładnie i skrupulatnie, aby nie popełnić żadnego błędu i móc skorzystać z dodatkowych opcji dla działalności gospodarczych, jakie przewiduje ustawa.

Nasi eksperci Doradcy365 są w stanie pomóc każdemu przedsiębiorstwu i działalności gospodarczej w kompleksowej obsłudze środowiskowej. W ramach działań, które oferujemy, jest m.in. przygotowywanie wszystkich koniecznych sprawozdań, całościowe prowadzenie BDO (karty KPO, ewidencje oraz sprawozdania), przeprowadzanie szkoleń z korzystania z Bazy Danych Odpadowych lub bieżące prowadzenie wszelkich spraw, które dotyczą ochrony środowiska (BDS, KOBiZE, Urzędy Marszałkowskie, GUS pozwolenia środowiskowe). Dzięki takiemu całościowemu wsparciu firma może być na bieżąco ze wszystkimi regulacjami prawnymi, a do tego będzie miała pewność, że cała dokumentacja dotycząca ochrony środowiska jest poprawnie i terminowo złożona.

Masz więcej pytań? Zapraszamy do kontaktu.

ZOSTAW DANE KONTAKTOWE

Nasi doradcy wkrótce do Ciebie się odezwą

https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2021/02/smiling-woman-headset-presentation-something-min-scaled.jpg

Nasi Klienci
Zaufali nam

logo lasy państwowe
logo uni przyr wroc
logo warszawa
lot crew
gmina smołdzino
logo miasto otwock
ford
logo rmf
bez tytułu
logo dp
logo trzebińskie centrum kultury
uw olsztyn
pup toruń
logo lp piła
nadleśnictwo krotoszyn
logo uni rol krak
vicotel
Dane naszej firmyDORADCY 365 Sp. z o.o.
53-135 Wrocław
ul. Januszowicka 5

Obsługujemy Klientów z całej Polski
Jesteśmy po toaby odciążyć Cię od biurokratycznych procedur
Bądż na bieżąco Zaobserwuj nas w mediach społecznościowych

Copyright DORADCY365