W połowie września Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosiła nabór wniosków w konkursie pn. „Promocja marki innowacyjnych MŚP”. Działanie to jest realizowane w ramach Priorytetu FENG.02 Środowisko sprzyjające innowacjom programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) i jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
Cel programu
Program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 stanowi kontynuację dwóch wcześniejszych programów Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 oraz Inteligentny Rozwój 2014-2020.
Główne cele programu to:
- zwiększenie potencjału w zakresie badań i innowacji oraz wykorzystywania zaawansowanych technologii;
- wzrost konkurencyjności MŚP;
- rozwinięcie umiejętności na rzecz inteligentnych specjalizacji, transformacji przemysłowej i przedsiębiorczości; oraz
- transformacja gospodarki w kierunku Przemysłu 4.0 oraz zielonych technologii.
FENG to prawie 8 mld euro na dotacje dla firm w czterech głównych obszarach:
- Priorytet FENG.01 Wsparcie dla przedsiębiorców.
- Priorytet FENG.02 Środowisko sprzyjające innowacjom.
- Priorytet FENG.03 Zazielenienie przedsiębiorstw.
- Priorytet FENG.04 Pomoc techniczna.
Ponad połowa środków przeznaczonych jest na wsparcie przedsiębiorców w zakresie innowacyjnych projektów. Priorytet FENG.01 zapewnienia dofinansowania w obszarach B+R, wdrożeń nowych rozwiązań, infrastruktury B+R, internacjonalizacji, rozwoju kompetencji, cyfryzacji, zielonej gospodarki.
Priorytet FENG.02 to wspieranie projektów o strategicznym znaczeniu dla polskiej gospodarki, w tym m.in. rozbudowy publicznej infrastruktury badawczej, transferu i komercjalizacji technologii powstających na uczelniach i w instytutach, wzmacnianie potencjału instytucji otoczenia biznesu takich jak akceleratory, klastry, instytucje badawcze, szerokie wsparcie start-upów oraz rozwój przedsiębiorstw rozpoczynających działalność innowacyjną – Innovation Coach. Wsparcie skierowane jest do szeroko pojmowanych instytucji otoczenia biznesu. Dla firm przygotowano ofertę kredytu technologicznego, czyli połączenie kredytu z dotacją na wdrożenie innowacji, które bazują na wynikach prac B+R.
Trzeci priorytet FENG.03 to wsparcie projektów bezpośrednio przyczyniających się do realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu, w tym neutralności klimatycznej, zielonej transformacji gospodarki i zrównoważonego rozwoju. W jego ramach, dla przedsiębiorstw, przygotowano ofertę zielonego funduszu gwarancyjnego, kredytu ekologicznego oraz Ważnych Projektów Stanowiących Przedmiot Wspólnego Europejskiego Zainteresowania (ang. IPCEI). Dodatkowo realizowane będą zamówienia publiczne na prace B+R nad rozwiązaniami i produktami jeszcze nieistniejącymi na rynku, pożądanymi ze względów społecznych i środowiskowych.
Priorytet FENG.04 to zapewnienie systemowego wsparcia dla potencjalnych beneficjentów poprzez realizację działań zachęcających i ułatwiających ubieganie się o środki z programu, a także kontynuacja STEP, wspieranie beneficjentów w realizacji projektów oraz zapewnienie wsparcia administracyjnego w realizacji programu.
Celem konkursu „Promocja marki innowacyjnych MŚP” jest dofinansowanie działań ukierunkowanych na wzmocnienie potencjału eksportowego przedsiębiorców MŚP na rynkach międzynarodowych.
Dla kogo wsparcie?
Dofinansowanie w ramach Działania 02.25 skierowane jest do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), prowadzących działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w jednym z poniższych sektorów gospodarki:
- sektor medyczny i farmaceutyczny,
- sektor budowy i wykańczania budowli,
- sektor elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki,
- sektor zielonych technologii (w tym OZE, GOZ),
- sektor IT/ICT,
- sektor przemysłu kreatywnego,
- sektor kosmetyczny,
- sektor maszyn i urządzeń,
- sektor meblarski,
- sektor motoryzacyjny,
- sektor pojazdów szynowych,
- sektor statków specjalistycznych, jachtów i łodzi,
- sektor wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania,
- sektor lotniczo-kosmiczny,
- sektor spożywczy.
Na co można przeznaczyć wsparcie?
Środki z dotacji można przeznaczyć na działania promocyjne marki produktowej wnioskodawcy i Marki Polskiej Gospodarki, obejmujące m.in:
- udział wnioskodawcy w targach ze stoiskiem narodowym w charakterze wystawcy;
- wyjazdowe misje gospodarcze w celu odbycia spotkań z potencjalnymi kontrahentami, połączone z udziałem wnioskodawcy w targach w charakterze zwiedzającego lub konferencjach branżowych w czasie trwania misji;
- kampanie promocyjne.
Do dofinansowania kwalifikują się takie koszty, jak:
- koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa przedsiębiorstwa w danych targach lub danej wystawie;
- koszty podróży służbowych pracowników uczestniczących w targach lub misjach gospodarczych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
- koszty przygotowania i przeprowadzenia kampanii promocyjnej w związku z udziałem w targach i organizacją wyjazdowych misji gospodarczych;
- koszty pośrednie (7% kwalifikowalnych bezpośrednich kosztów projektu).
Ile można uzyskać wsparcia?
Wsparcie w postaci bezzwrotnej dotacji może pokrywać do 50% kosztów kwalifikowalnych, co oznacza, że wkład własny to co najmniej 50% całkowitego kosztu projektu, przy czym nie określono jego poziomu minimalnego, ani maksymalnego.
Pula środków przeznaczonych na dofinansowanie działań promocyjnych w konkursie wynosi 155 mln zł (słownie: sto pięćdziesiąt pięć milionów złotych).
Nabór wniosków
Organizatorem naboru jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Wnioski w programie można składać wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem systemu informatycznego LSI w terminie od 16 października do 30 listopada 2023 r. do godz. 16:00.
W przypadku dużej ilości wniosków na kwotę przekraczającą 200% kwoty alokacji, nabór może zostać zamknięty przed wskazanym terminem. Podobnie w przypadku zwiększenia kwoty przewidzianej na dofinansowanie projektów w ramach naboru lub długotrwałych technicznych problemów uniemożliwiających składanie wniosków, termin naboru może ulec zmianie.
Projekt może uzyskać wsparcie tylko wtedy, gdy:
- dotyczy jednego z sektorów gospodarki wskazanych w ogłoszeniu o naborze;
- wpisuje się w tematykę/branżę/sektor wydarzeń targowych kluczowych dla rozwoju sektora gospodarki wskazanego we wniosku o dofinansowanie; oraz
- obejmuje udział w charakterze wystawcy w co najmniej jednych (1) targach właściwych dla sektora gospodarki, w który wpisuje się projekt, na których zostanie zrealizowane stoisko narodowe.
Po więcej informacji zapraszamy na poniższą stronę: https://doradcy365.pl/dotacje-ulgi-i-subwencje/promocja-marki-innowacyjnych-msp/
Skorzystaj z naszej pomocy już dziś i uzyskaj wsparcie.
Masz więcej pytań? Zapraszamy do kontaktu