-
Kiedy rozpoczyna się nabór na ten program?
Nabór już się rozpoczął. Wnioski można składać od 28.02.2022 do 31.05.2022.
-
Kto może skorzystać z premii?
Rolnik, który:
- jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
- ma ukończone 18 lat w dniu składnia wniosku o przyznanie pomocy,
- podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie jako rolnik, małżonek rolnika lub domownik rolnika, nieprzerwanie od co najmniej 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy.
Do ww. okresu 12 miesięcy wlicza się również podleganie ubezpieczeniu społecznemu z tytułu prowadzenia działalności rolniczej w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
-
Dotacje w jakiej wysokości można otrzymać?
Kwota premii jest zależna od ilości tworzonych miejsc pracy. Jako utworzenie miejsca pracy wliczane jest także samozatrudnienie. Jeśli operacja będzie zakładała utworzenie:
- jednego miejsca pracy – premia wyniesie 150 tys. zł.
- dwóch miejsc pracy – premia wyniesie 200 tys. zł
- trzech miejsc pracy – premia wyniesie 250 tys. zł
-
A czy są jakieś ograniczenia, jeśli chodzi o zatrudnienie osób? Czy jest katalog osób, których zatrudnić nie można?
Tak, wykluczonymi z zatrudnienia w ramach dotacji są:
- osoby zatrudnione w celu przygotowania zawodowego;
- osoby wykonujące pracę na podstawie innej niż umowa o pracę i spółdzielcza umowa o pracę (np. umowy zlecenia, umowy o dzieło lub kontraktu menadżerskiego);
- osoby współpracujące (małżonek, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodzice, macocha i ojczym oraz osoby przysposabiające, jeżeli pozostają z osobą prowadzącą działalność gospodarczą we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują z nią przy prowadzeniu tej działalności);
- osoby skazane (w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania).
-
Czy z pozyskanych pieniędzy można opłacić np. ZUS bądź ubezpieczenie?
Tak. Pozyskaną premie można przeznaczyć na opłatę ZUS-u, czy ubezpieczenia. Co więcej, premia może zostać wykorzystana na pokrycie kosztów najmu, kosztów związanych z księgowością czy nawet kosztów paliwa. Pieniądze mogą także zostać przeznaczone na reklamę. Wszystkie koszty codziennej działalności mogą być sfinansowane ze środków pozyskanych w ramach premii na rozpoczęcie działalności pozarolniczej.
Należy pamiętać, że 70% przyznanej premii należy wydać na środki trwałe, pozostałe 30% mogą być wydane na inne rzeczy związane z prowadzeniem działalności jak np. te wskazane powyżej.
-
Czy firma musi wykazywać zysk?
Tak, jest to warunkiem koniecznym. Firma musi wykazywać zysk od kolejnego roku po złożeniu wniosku o pierwszą płatność premii.
-
Czy premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej może zostać przyznana osobie niepodlegającej ubezpieczeniu w KRUS, np. osobie prowadzącej działalność gospodarczą podlegającej ubezpieczeniu społecznemu w ZUS lub dziecku rolnika ubezpieczonemu w ZUS?
Zgodnie z przepisami § 2 rozporządzenia wykonawczego dla poddziałania 6.2 PROW 2014-2020 podmiotem ubiegającym się o pomoc na operacje typu „Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej” może być pełnoletnia osoba fizyczna, która podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie jako rolnik, małżonek rolnika lub domownik rolnika nieprzerwanie od co najmniej 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy.
Podstawowym kryterium dostępu do pomocy jest opłacanie składek w KRUS za okres 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy. Podmioty, których dotyczy ww. zapytanie nie spełniają powyższego kryterium.
-
Czy pieniądze zostaną wypłacone w jednej transzy?
Nie, pierwsza rata w wysokości 80% wypłacana jest gdy wnioskodawca spełni warunki określone w wydanej decyzji o przyznaniu pomocy. Pozostałe 20% przedsiębiorca otrzyma po realizacji biznesplanu, nie później jednak niż do upływu 2 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy.
-
Jaką działalność można założyć w ramach premii? Czy są jakieś wymogi?
Firma, która zostanie założona dzięki otrzymaniu dotacji, może zajmować się m.in.
- sprzedażą produktów nierolniczych,
- naprawą pojazdów samochodowych,
- budownictwem,
- sprzedażą detaliczną,
- fryzjerstwem,
- rzemiosłem,
- rękodzielnictwem,
- prowadzeniem obiektów noclegowych i turystycznych,
- usługami cateringowymi,
- opieką nad dziećmi lub osobami starszymi czy niepełnosprawnymi
- działalnością weterynaryjną,
- działalnością informatyczną,
- działalnością architektoniczną,
- usługami księgowymi,
- usługami audytorskimi
- usługami technicznymi.
Pełna lista rodzajów działalności objętych wsparciem obejmuje ponad 400 pozycji, tzw. kodów PKD.
-
Jakie należy opłacać składki ZUS i jak długo?
Należy zgłosić się do ubezpieczenia emerytalnego, rentowego, ubezpieczeń zdrowotnych i podlegać pełnym ubezpieczeniom ZUS przed złożeniem wniosku o wypłatę drugiej raty pomocy. Działalność gospodarcza musi być prowadzona przez okres 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy więc do tego czasu należy podlegać pełnemu ubezpieczeniu w ZUS.
-
Co zrobić krok po kroku, aby otrzymać pierwszą transzę pomocy?
- Podjąć we własnym imieniu działalność gospodarczą (zarejestrować działalność w CEIDG)
- Rozpocząć realizację biznesplanu (Uzyskać pozwolenia, zezwolenia i inne decyzje, w tym ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, których uzyskanie jest wymagane przez odrębne przepisy do realizacji inwestycji objętych operacją)
- złożyć wniosek o wypłatę pierwszej raty pomocy w terminie 9 miesięcy od dnia otrzymania decyzji o przyznaniu pomocy.
-
Jakie dokumenty należy złożyć?
Należy dostarczyć do Oddziału Regionalnego ARIMR lub do Biura Powiatowego ARIMR wniosek o dofinansowanie wraz z biznesplanem oraz załącznikami specyficznymi dla danego typu operacji. Wykaz wszystkich niezbędnych załączników został wskazany we wniosku o dofinansowanie. Dokumenty można dostarczyć do ARIMR w wersji papierowej z biznesplanem nagranym na nośnik elektroniczny (np. pendrive, płyta CD), lub w wersji elektronicznej przy wykorzystaniu profilu zaufanego ePuap.
-
Jakie są warunki przyznania dotacji?
Kolejność przysługiwania pomocy zależy od sumy punktów przyznawanych wg następujących kryteriów wyboru:
- operacje realizowane przez wnioskodawców posiadających kwalifikacje zawodowe z zakresu podejmowanej działalności pozarolniczej przewidzianej w biznesplanie (3 punkty);
- operacje realizowane przez wnioskodawcę, który w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy miał nie więcej niż 40 lat (1 punkt);
- innowacyjność operacji w odniesieniu do gminy, na obszarze której będzie zlokalizowane główne miejsce wykonywania działalności w przypadku operacji niezwiązanych z nieruchomością albo miejsce realizacji operacji w przypadku operacji związanych z nieruchomością (2 punkty);
- operacje realizowane przez beneficjenta albo małżonka beneficjenta poddziałania „Płatności na rzecz rolników kwalifikujących się do systemu dla małych gospodarstw, którzy trwale przekazali swoje gospodarstwo innemu rolnikowi” objętego Programem (2 punkty);
- operacje realizowane w powiatach o wysokim poziomie bezrobocia w województwie (0-2 punkty);
- operacje, w przypadku których biznesplan przewiduje, uwzględniając osobę fizyczną ubiegającą się o pomoc, która podejmuje we własnym imieniu działalność pozarolniczą, utworzenie:
- więcej niż 1 i mniej niż 2 miejsca pracy – przyznaje się 5 punktów,
- co najmniej 2 i mniej niż 3 miejsca pracy – przyznaje się 6 punktów,
- co najmniej 3 miejsca pracy – przyznaje się 7 punktów.
Pomoc jest przyznawana, jeżeli wnioskodawca uzyskał co najmniej 4 punkty.
Ponadto gospodarstwo rolne w którym pracuje wnioskodawca oraz stałe miejsce wykonywania działalności pozarolniczej, które zostanie wskazane w CEIDG będzie musiało znajdować się w miejscowości należącej do:
- gminy wiejskiej lub
- gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tysięcy mieszkańców, lub
- gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tysięcy mieszkańców.
-
Czy istnieje możliwość zmiany założeń biznesplanu w trakcie jego realizacji?
Tak, Beneficjent może wystąpić do Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji z wnioskiem o wyrażenie zgody na zmianę założeń biznesplanu w trakcie jego realizacji operacji, w tym wydłużenie okresu jego realizacji.
-
Czy istnieje możliwość przyznania premii osobie, która wcześniej prowadziła działalność gospodarczą, ale zawiesiła lub zakończyła prowadzenie tej działalności?
Tak. Z przepisów wynika, że premia może być przyznana osobie, która swą działalność:
- będzie podejmowała ponownie po upływie co najmniej 24 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia, poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy,
- będzie podejmowała w określonym przedmiocie działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) na poziomie podklasy po raz pierwszy albo ponownie po upływie co najmniej 24 miesięcy od dnia jej wykreślenia z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy.
Dziękuję za rozmowę.
Jeśli przerażają Cię wymogi formalne i nie wiesz jak pozyskać premie, skontaktuj się z Nami – pomożemy.