Nowelizacja rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, która weszła w życie z dniem 17 listopada 2023 r. wprowadza szereg zmian, które mają na celu poprawę warunków pracy osób wykonujących taką pracę.
Definicja stanowiska
Brzmienie rozporządzenia dostosowano do zmian technologicznych. Zgodnie z nowymi przepisami stanowisko pracy oznacza przestrzeń pracy obejmującą:
- wyposażenie podstawowe, w tym monitor ekranowy, klawiaturę, myszkę lub inne urządzenia wejściowe, oprogramowanie z interfejsem dla użytkownika;
- krzesło i stół;
- opcjonalne wyposażenie dodatkowe, w tym stację dysków, drukarkę, skaner, uchwyt na dokumenty, podnóżek.
Zmianie uległa także część przepisów określających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe, zawarte w załączniku do rozporządzenia, m.in. dotyczące stosowanego sprzętu komputerowego oraz mebli.
Obowiązek zapewnienia pracownikom szkieł kontaktowych
Do tej pory, jeżeli wyniki badań okulistycznych pracownika wykazały potrzebę stosowania okularów podczas pracy przy komputerze. pracodawca musiał zapewnić je pracownikom, zgodnie z zaleceniem lekarza. Nowelizacja rozporządzenia rozszerza ten obowiązek również o szkła kontaktowe.
Oznacza to, że pracodawca ma obowiązek dofinansować pracownikowi koszt zakupu szkieł kontaktowych, jeżeli:
- pracownik przedstawi zalecenie lekarza okulisty,
- wyniki badań okulistycznych wykażą potrzebę stosowania szkieł kontaktowych podczas pracy przy komputerze.
Praca na stanowiskach wyposażonych w laptopy
W przypadku, gdy na danym stanowisku pracy używany jest laptop, pracodawca ma obowiązek wyposażyć je w urządzenia zapewniające ergonomię pracy, tzn.:
- monitor stacjonarny lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu, oraz
- dodatkową klawiaturę i mysz.
Obowiązek zapewnienia powyższego wyposażenia dotyczy sytuacji, kiedy pracownik pracuje przy laptopie przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy.
Decyzję, czy konkretne stanowisko pracy zostanie wyposażone w dodatkowy monitor, czy w podstawkę pod laptopa, podejmie pracodawca.
Powyższy przepis obejmuje także pracowników zatrudnionych w ramach pracy zdalnej. Jeżeli taki pracownik korzysta z własnego monitora, wówczas pracodawca powinien uwzględnić ten fakt w ramach wypłaty ekwiwalentu lub ryczałtu z tytułu wykonywania pracy zdalnej.
Zmiany dotyczące pozostałego wyposażenia
Nowelizacja rozporządzenia wprowadza również inne obowiązki na pracodawców w zakresie wyposażenia stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe, m. in.:
- konieczność posiadania regulowanych podłokietników w krzesłach pracowników, którzy pracują przy komputerze;
- obowiązek zapewnienia pracownikowi podnóżka na jego wniosek;
- obowiązek zapewnienia pracownikowi uchwytu na dokumenty, posiadającego regulację ustawienia wysokości, pochylenia oraz odległości od pracownika, jeżeli pracownik podczas wykonywania pracy musi korzystać z dokumentów – również na wniosek pracownika.
Obowiązek informacyjny
Wprowadzone zmiany skutkować będą także koniecznością dokonania przez pracodawców aktualizacji dokumentacji wewnętrznej, m. in.:
- informacji o warunkach wykonywania pracy zdalnej,
- oświadczeń pracowników o zapoznaniu się z oceną ryzyka zawodowego oraz informacją zawierającą zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej,
- zobowiązań pracownika do przestrzegania zasad BHP.
Pracodawca będzie musiał poinformować pracownika o nowych wymaganiach, jakie ma spełniać stanowisko pracy przy komputerze i odebrać od pracownika oświadczenie, że jego miejsce pracy zdalnej spełnia znowelizowane wymagania BHP.
Terminy dostosowania stanowisk pracy
Pracodawcy mają obowiązek dostosować istniejące stanowiska pracy do nowych wymagań w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia, tj. do 17 maja 2024 r.
W przypadku stanowisk pracy utworzonych po 17 listopada 2023 r., pracodawcy muszą zapewnić, aby spełniały one nowe wymagania od początku ich funkcjonowania.
Podsumowanie
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe wprowadza szereg zmian, które mają na celu poprawę warunków pracy osób wykonujących tę pracę. Zmiany dotyczą zarówno pracodawców, jak i pracowników, również wykonujących pracę zdalną.
Skorzystaj z naszej pomocy już dziś i uzyskaj wsparcie.
Masz więcej pytań? Zapraszamy do kontaktu