Niedawno pojawiły się rekomendacje Prezesa UOKiK w zakresie oznaczania reklam. Poznaj zasady i mechanizmy oznaczania reklam zaproponowane przez Prezesa UOKiK. Uniknij konsekwencji prawnych.
Od dawna oznaczanie reklam podyktowane jest zasadami moralnymi, prawnymi, ale i etycznymi. Mimo to, wielu twórców w sieci o tym zapomina. Często też, jako twórcy promujący własne usługi kompletnie zapominamy o ich oznaczeniu, bo przecież “to moja marka własna”. Czy to słuszne podejście? Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się więcej!
Definicja reklamy
Prezes UOKiK jako definicje reklamy przyjmuje te znajdująca się w ustawie o radiofonii i telewizji. Zgodnie z tam przyjętym znaczeniem, “reklamą jest przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług; reklamą jest także autopromocja”.
Oznacza to, że reklamą jest także promowanie własnych usług czy towarów.
Kiedy należy użyć oznaczenia?
Zawsze, jeżeli promujesz towary bądź usługi uzyskane w ramach współpracy bądź posiadania marki własnej, jak i wtedy gdy nie jesteś pewny/a czy danego oznaczenia należy użyć.
Nieuczciwe praktyki rynkowe
1. zaniechanie wprowadzające w błąd, jeżeli praktyka
(…) pomija istotne informacje potrzebne przeciętnemu konsumentowi do podjęcia decyzji dotyczącej umowy i tym samym powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął.
źródło: art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
2. kryptoreklamę, polegającą na
(…) wykorzystywaniu treści publicystycznych w środkach masowego przekazu w celu promocji produktu w sytuacji gdy przedsiębiorca zapłacił za tę promocję, a nie wynika to wyraźnie z treści lub z obrazów lub dźwięków łatwo rozpoznawalnych przez konsumenta.
źródło: art. 7 pkt 11 ustawy o przeciwdziałaniu nie- uczciwym praktykom rynkowym
3. czyn nieuczciwej konkurencji, którym w szczególności jest
(…) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji.
źródło: art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Nie jest ważne, czy za reklamę dostało się wynagrodzenie, czy też nie.
Reklamę należy oznaczyć. Po prostu.
Jeśli masz wątpliwości, czy należy oznaczyć reklamę, to oznacz ją zawsze!
Autopromocja
Z uwagi na naszą działalność, ale działalność również dużej ilości odwiedzających i korzystających z naszych usług przedsiębiorców, najważniejszym elementem rekomendacji Prezesa UOKiK są dla nas autoreklamy.
Autopromocja = reklama. Wobec tego, jeżeli reklamujesz własne produkty, czy oferujesz usługi musisz to prawidłowo oznaczyć. Jeżeli na swoich social mediach zachęcasz do skorzystania z usług swojej firmy czy ich zakupu, pamiętaj aby odpowiednio to oznaczyć przykładowymi hasztagami: #autopromocja #autoreklama bądź #markawłasna.
Jak prawidłowo oznaczyć autoreklamę?
#autopromocja #autoreklama #markawłasna
Po pierwsze pamiętaj by zrobić to dorozumianie i widocznie, to jest umieścić odpowiednie oznaczenie w miejscu, które na pewno będzie widoczne podczas zapoznawania się z treścią danego posta, filmiku czy artykułu na stronie www. Oznaczenie powinno się wyróżniać, tak aby nikt nie miał wątpliwości, że dany materiał stanowi autoreklamę.
Prawne konsekwencje braku oznaczenia reklamy
1. Konsekwencje publicznoprawne (administracyjnoprawne)
Prezes UOKiK może stwierdzić stosowanie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów przez przedsiębiorcę, który dopuszcza się nieuczciwych praktyk rynkowych.
Dotyczy to m.in. zaniechania wprowadzającego w błąd, w związku z oznaczeniem materiałów reklamowych lub stosowania kryptoreklamy (por. art. 24 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów). W takiej sytuacji Prezes UOKiK może nakazać przedsiębiorcy:
• zapłatę kary pieniężnej do 10 proc. obrotu,
• zaniechanie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów,
• usunięcie trwających skutków naruszenia (w tym zamieszczenie oświadczeń w formie i treści wskazanej w decyzji Prezesa UOKiK),
• publikację decyzji Prezesa UOKiK.
art. 26-27 i 106 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
2. Konsekwencje prywatnoprawne (cywilnoprawne)
Konsumenci, wobec których przedsiębiorca stosował nieuczciwą praktykę rynkową związaną z oznaczaniem materiałów reklamowych, mogą domagać się̨:
• naprawienia wyrządzonej szkody na za- sadach ogólnych, w szczególności żądania unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu,
• zaniechania tej praktyki,
• usunięcia skutków tej praktyki,
• złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie,
• zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów.
art. 12 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
Przedsiębiorcy (konkurenci) w związku ze stosowaniem przez przedsiębiorcę czynu nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy może przykładowo żądać:
• naprawienia wyrządzonej szkody na za- sadach ogólnych, w szczególności żądania unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu,
• zaniechania tej praktyki,
• usunięcia skutków tej praktyki,
• złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie,
art. 18 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Zainteresował Cię temat? Chcesz znać więcej szczegółów i być na bieżąco ze zmianami? Zaobserwuj Nas po więcej.
#markawłasna #autoreklama #autopromocja
* Źródło: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2022/09/Rekomendacje_Prezesa_UOKiK.pdf