Pakiet mobilności już od dwóch lat budzi wiele wątpliwości i kontrowersji. Pierwsze zmiany zostały wprowadzone w sierpniu 2020 roku.
Zapisy te regulowały między innymi czas pracy kierowców i ich odpoczynki. Zgodnie z przepisami kierowca:
- ma zakaz odbywania regularnych tygodniowych odpoczynków w środku pojazdu;
- kierowca musi wrócić do centrum operacyjnego bądź miejsca zamieszkania co 4 tygodnie na minimum 45 godzin;
- jeżeli do czynienia mamy z transportem międzynarodowym, dwa skrócone tygodniowe okresy wypoczynku nastąpić mogą jeden po drugim w sytuacji w której:
- te skrócone odpoczynki odbędą się poza granicami kraju;
- po dwóch odpoczynkach tygodniowych skróconych powinien nastąpić odpoczynek tygodniowy regularny.
I wiele wiele innych…
Czym jest pakiet mobilności?
Pakiet mobilności dotyczy transportu międzynarodowego i wprowadza zmiany m.in. czasu jazdy, odpoczynku, sposobu delegowania, konkurencji oraz tachografów.
Celem wprowadzonych zmian jest poprawienie warunków pracy i płacy kierowców.
Jakie zmiany tym razem czekają branże transportową?
2 terminy wprowadzenia zmian: 2.02.2022 i 21.02. 2022
Zmiany od 2 lutego 2022 roku
1.Prawo do pełnego wynagrodzenia adekwatnego do kraju, w którym dany kierowca wykonuje usługę
Od 2 lutego 2022 roku kierowca, który realizuje przejazd na ternie UE będzie otrzymywał pełne wynagrodzenie adekwatnie do kraju, w którym wykonuje usługę. Diety i ryczałty za nocleg nie będą już wliczane do płacy minimalnej.
Natomiast przepisy te nie dotyczą wszystkich przejazdów! Zasadom powyższym nie podlega tranzyt oraz przewóz dwustronny.
Pakietem mobilności objęte zostały przewozy kabotażowe oraz cross-trade. Jeżeli więc kierowca transportuje towar pomiędzy dwoma miastami danego kraju lub z kraju A do kraju B, musi otrzymać wynagrodzenie adekwatne do płacy minimalnej w danym kraju. Natomiast, jeżeli transport odbywa się z Polski do kraju A, przez kraj B i C, wypłata rozliczana będzie zgodnie z prawem polskim.
- Kierowca na początku pierwszego postoju po przekroczeniu granicy państwa członkowskiego wprowadza symbol państwa, do którego wjechał. Postój ten odbywa się w najbliższym możliwym miejscu postoju na granicy lub po jej przekroczeniu.
- Konieczność wpisu w tachografie kraju, do którego wjeżdża kierowca;
Zmiany od 21 lutego 2022 roku
- Obowiązkowy powrót każdego pojazdu do centrum operacyjnego firmy co najmniej raz na 8 tygodni;
- 4-dniowa przerwa (dodatkowa) w przypadku przejazdów kabotażowych po wykonaniu każdych 3 operacji.
Inne zmiany wprowadzone na przestrzeni lat 2022-2026
Zmiany od 20 maja 2022 roku
- Wymagana licencja na przewóz dla pojazdów przekraczających 2,5 t DMC;
- Obowiązek zabezpieczenia finansowego na pierwszy pojazd w kwocie 1800 euro, na następne 900 euro;
- Obowiązek zarejestrowania siedziby firmy dla transportów pojazdami przekraczających 2,5 t DMC.
Zmiany od 20 sierpnia 2023 roku
- Obowiązek wyposażenia pojazdów w tachografy nowej generacji (pod warunkiem ukończenia prac nad nowym tachografem). Tachografy automatycznie będą rejestrować czas i moment przekroczenia granicy.
Zmiany do 31 grudnia 2024 roku
- Obowiązek zamontowania tachografów najnowszej generacji w starszych pojazdach
- Zakres kontroli na drodze zwiększony do 56 dni.
Zmiany od 20 sierpnia 2025 roku
- Montaż tachografów drugiej generacji w starszych pojazdach posiadających tachograf inteligentny 1 generacji.
Zmiany od 1 czerwca 2026 roku
- Obowiązek wyposażenia pojazdów o DMC od 2,5 t w tachografy drugiej generacji.
Masz więcej pytań? Zapraszamy do kontaktu