Pakiet mobilności już od dwóch lat budzi wiele wątpliwości i kontrowersji. Pierwsze zmiany zostały wprowadzone w sierpniu 2020 roku.
Zapisy te regulowały między innymi czas pracy kierowców i ich odpoczynki. Zgodnie z przepisami kierowca:
- ma zakaz odbywania regularnych tygodniowych odpoczynków w środku pojazdu;
- kierowca musi wrócić do centrum operacyjnego bądź miejsca zamieszkania co 4 tygodnie na minimum 45 godzin;
- jeżeli do czynienia mamy z transportem międzynarodowym, dwa skrócone tygodniowe okresy wypoczynku nastąpić mogą jeden po drugim w sytuacji w której:
- te skrócone odpoczynki odbędą się poza granicami kraju;
- po dwóch odpoczynkach tygodniowych skróconych powinien nastąpić odpoczynek tygodniowy regularny.
I wiele wiele innych…
Czym jest pakiet mobilności?
Pakiet mobilności dotyczy transportu międzynarodowego i wprowadza zmiany m.in. czasu jazdy, odpoczynku, sposobu delegowania, konkurencji oraz tachografów.
Celem wprowadzonych zmian jest poprawienie warunków pracy i płacy kierowców.
Jakie zmiany tym razem czekają branże transportową?
2 terminy wprowadzenia zmian: 2.02.2022 i 21.02. 2022
Zmiany od 2 lutego 2022 roku
1.Prawo do pełnego wynagrodzenia adekwatnego do kraju, w którym dany kierowca wykonuje usługę
Od 2 lutego 2022 roku kierowca, który realizuje przejazd na ternie UE będzie otrzymywał pełne wynagrodzenie adekwatnie do kraju, w którym wykonuje usługę. Diety i ryczałty za nocleg nie będą już wliczane do płacy minimalnej.
Natomiast przepisy te nie dotyczą wszystkich przejazdów! Zasadom powyższym nie podlega tranzyt oraz przewóz dwustronny.
![transportation-logistics-min https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2021/12/transportation-logistics-min-scaled.jpg](https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2021/12/transportation-logistics-min-scaled.jpg)
Pakietem mobilności objęte zostały przewozy kabotażowe oraz cross-trade. Jeżeli więc kierowca transportuje towar pomiędzy dwoma miastami danego kraju lub z kraju A do kraju B, musi otrzymać wynagrodzenie adekwatne do płacy minimalnej w danym kraju. Natomiast, jeżeli transport odbywa się z Polski do kraju A, przez kraj B i C, wypłata rozliczana będzie zgodnie z prawem polskim.
- Kierowca na początku pierwszego postoju po przekroczeniu granicy państwa członkowskiego wprowadza symbol państwa, do którego wjechał. Postój ten odbywa się w najbliższym możliwym miejscu postoju na granicy lub po jej przekroczeniu.
- Konieczność wpisu w tachografie kraju, do którego wjeżdża kierowca;
Zmiany od 21 lutego 2022 roku
- Obowiązkowy powrót każdego pojazdu do centrum operacyjnego firmy co najmniej raz na 8 tygodni;
- 4-dniowa przerwa (dodatkowa) w przypadku przejazdów kabotażowych po wykonaniu każdych 3 operacji.
Inne zmiany wprowadzone na przestrzeni lat 2022-2026
Zmiany od 20 maja 2022 roku
- Wymagana licencja na przewóz dla pojazdów przekraczających 2,5 t DMC;
- Obowiązek zabezpieczenia finansowego na pierwszy pojazd w kwocie 1800 euro, na następne 900 euro;
- Obowiązek zarejestrowania siedziby firmy dla transportów pojazdami przekraczających 2,5 t DMC.
Zmiany od 20 sierpnia 2023 roku
- Obowiązek wyposażenia pojazdów w tachografy nowej generacji (pod warunkiem ukończenia prac nad nowym tachografem). Tachografy automatycznie będą rejestrować czas i moment przekroczenia granicy.
Zmiany do 31 grudnia 2024 roku
- Obowiązek zamontowania tachografów najnowszej generacji w starszych pojazdach
- Zakres kontroli na drodze zwiększony do 56 dni.
Zmiany od 20 sierpnia 2025 roku
- Montaż tachografów drugiej generacji w starszych pojazdach posiadających tachograf inteligentny 1 generacji.
Zmiany od 1 czerwca 2026 roku
- Obowiązek wyposażenia pojazdów o DMC od 2,5 t w tachografy drugiej generacji.
Masz więcej pytań? Zapraszamy do kontaktu
Nasi doradcy wkrótce do Ciebie się odezwą
![smiling-woman-headset-presentation-something-min https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2021/02/smiling-woman-headset-presentation-something-min-scaled.jpg](https://doradcy365.pl/wp-content/uploads/2021/02/smiling-woman-headset-presentation-something-min-scaled.jpg)