Gospodarka o Obiegu Zamkniętym (GOZ) to koncepcja i model ekonomiczny, który zmierza do maksymalnego wykorzystania zasobów poprzez minimalizację odpadów i utrzymanie produktów, komponentów i materiałów w obiegu jak najdłużej. GOZ różni się od tradycyjnego modelu gospodarki linearnego, w którym produkty są wytwarzane, zużywane, a następnie odrzucane jako odpady.
Działania te sprzyjają kształtowaniu gospodarki zrównoważonej, niskoemisyjnej oraz konkurencyjnej, poprzez implementację zasad eko-projektowania oraz koncepcji 6R.
Wprowadzanie zmian zgodnych z GOZ przynosi korzyści nie tylko dla środowiska naturalnego, ale także wyróżnia firmę na rynku. To podejście skutkuje zmniejszeniem kosztów operacyjnych, wpływa na jakość oferowanych usług oraz umożliwia dostosowanie się do rosnących oczekiwań konsumentów, coraz bardziej zwracających uwagę na kwestie zrównoważonego rozwoju.
Przedsiębiorstwo, wdrażając zasady GOZ, nie tylko podejmuje odpowiedzialność za ochronę środowiska, ale również zyskuje przewagę konkurencyjną.
Zapraszamy do wspólnego odkrywania innowacyjnych rozwiązań, które nie tylko wspierają ochronę naszej planety, ale także kształtują lepszą, bardziej efektywną i konkurencyjną przyszłość biznesową.
Nasi specjaliści pomogą Ci we wdrożeniu modelu gospodarki o obiegu zamkniętym w Twojej firmie! Zaproponujemy Ci odpowiednie rozwiązania, dostosowane do Twoich potrzeb, a także zajmiemy się ich implementacją.
Zdajemy sobie sprawę, że proces wdrożenia GOZ obejmuje wiele obszarów, dlatego służymy pomocą. Posiadamy wieloletnie doświadczenie w zakresie ochrony środowiska – w razie potrzeby przeprowadzimy odpowiednie szkolenia w tym zakresie. Oferujemy kompleksowe doradztwo, konsultacje online, a także pomagamy w pozyskaniu dofinansowania na przedsięwzięcia polegające na wdrożeniu GOZ.
Wspieramy naszych Klientów, aby ci mogli skupić się na swoim biznesie. Rozumiemy, że czas jest najcenniejszym dobrem. Nasze działania wyróżnia terminowość, skuteczność, rzetelne doradztwo oraz satysfakcja klientów, o czym świadczą liczne pozytywne referencje. Osiągamy zamierzone efekty. Sukces klienta jest naszym sukcesem, dlatego współpracując z nami masz pewność, że dajemy z siebie 110%. Świadczone przez nas usługi zawsze są najwyżej jakości i odpowiadają wymaganiom klientów.
Skontaktuj się z nami! Jak wolisz – telefonicznie lub e-mailowo. Podaj nam dane kontaktowe do Ciebie i Twojej firmy (nazwa, adres, NIP i nr telefonu)
e-mail: biuro@doradcy365.pl
nr telefonów: 500 181 151 lub 792 532 726
Doradcy z Działu Obsługi Klienta wyślą Ci pisemną ofertę z zakresem naszej usługi, ceną oraz informacją o dalszej ścieżce postępowania. Czekamy zatem na kontakt od Ciebie!
Dotychczas światowa gospodarka opierała się głównie na modelu linearnym, gdzie surowce są wydobywane, przetwarzane, wprowadzane do obiegu, a następnie utylizowane, gdy stają się nieprzydatne. Ten schemat generuje nadmierną eksploatację środowiska i ogromne ilości odpadów.
Według danych GUS-u, w 2021 roku w Polsce wytworzono 121 mln ton odpadów, a w całej Unii Europejskiej rocznie wytwarza się aż 2,2 miliarda ton.
Gospodarka o obiegu zamkniętym (GOZ), znana także jako gospodarka cyrkularna czy gospodarka okrężna, reprezentuje nowe podejście do produkcji i konsumpcji, gdzie priorytetowo traktuje się kwestie pozytywnego (lub przynajmniej neutralnego) wpływu na klimat.
Klasyczny model gospodarki, zwany także modelem gospodarki linearnej, opiera się na koncepcji, w której surowce są wydobywane, przetwarzane na produkty, a następnie te produkty są zużywane i ostatecznie stają się odpadami. To podejście zakłada, że zasoby są nieskończone, a gospodarka może działać na zasadzie ciągłego pobierania surowców, produkcji i konsumpcji.
Początkowy etap gospodarki linearnej zakłada intensywne wydobywanie surowców z naturalnych źródeł, takich jak kopalnie, lasy czy złoża ropy naftowej.
Surowce są następnie przetwarzane w produkty konsumenckie lub inne dobra przy użyciu energii i różnych procesów produkcyjnych.
Gotowe produkty są dystrybuowane i trafiają na rynek, gdzie są kupowane i konsumowane przez konsumentów.
Po zakończeniu życia użytkowego, produkty są zazwyczaj odrzucane i trafiają na składowiska śmieci lub są poddawane innym formom utylizacji.
Ten model ma jednak istotne wady, ponieważ prowadzi do nadmiernego zużycia zasobów, wzrostu ilości odpadów i negatywnego wpływu na środowisko. W odpowiedzi na te wyzwania, coraz większa uwaga jest poświęcana alternatywnym modelom, takim jak Gospodarka O Obiegu Zamkniętym (GOZ), które promują zrównoważone praktyki, recykling i minimalizację odpadów.
Celem Gospodarki o Obiegu Zamkniętym jest osiągnięcie zrównoważonego rozwoju, równoważąc potrzeby gospodarcze, społeczne i środowiskowe. W praktyce oznacza to projektowanie produktów z myślą o łatwym odzyskiwaniu wartości z materiałów, promowanie recyklingu, redukcję ilości wytwarzanych odpadów oraz stworzenie efektywnych modeli biznesowych, które są przyjazne dla środowiska.
GOZ ma szerokie zastosowanie. W praktyce, implementacja GOZ wymaga współpracy różnych sektorów gospodarki, w tym przemysłu, rządu, organizacji pozarządowych oraz społeczeństwa, aby skutecznie przemieszczać się w kierunku bardziej zrównoważonego i efektywnego wykorzystania zasobów, a tym samym do tworzenia bardziej zrównoważonej przyszłości.
Już w 2015 roku wprowadzono pierwszy Plan działania dotyczący Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ) na poziomie Unii Europejskiej. W rezultacie, w latach 2015-2019 przeprowadzono szereg istotnych zmian legislacyjnych, skupiających się na obszarach takich jak ekoprojektowanie, zarządzanie odpadami i redukcja używania tworzyw sztucznych.
Resortem koordynującym wdrażanie idei GOZ w Polsce jest Ministerstwo Rozwoju. 10 września 2019 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia „Mapy drogowej transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym„.
W grudniu 2019 roku Unia Europejska ogłosiła Europejski Zielony Ład, nową strategię gospodarczą do 2050 roku. Celem tej strategii jest uczynienie gospodarki Unii neutralną dla klimatu, oszczędną w zasoby i opartą na modelu cyrkularnym. W konsekwencji, w marcu 2020 roku opublikowano nową unijną Strategię Przemysłową oraz drugi Plan działania dotyczący Gospodarki o Obiegu Zamkniętym.
Od tego czasu Unia Europejska systematycznie przyjmuje kolejne strategie, które wdrażają różne aspekty Europejskiego Zielonego Ładu. Nawet pandemia nie zahamowała tego procesu; wręcz przeciwnie, Plan Odbudowy dla Europy zakłada odbudowę gospodarki UE po kryzysie w bardziej nowoczesnej i zrównoważonej formie.
W 2015 roku Komisja Europejska przedstawiła pierwszy Plan działania dotyczący Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (CEAP 1), ustanawiając ramy regulacyjne i polityczne oraz alokując środki finansowe w celu monitorowania postępu w kierunku zastosowania zasad gospodarki o obiegu zamkniętym.
Głównym celem było efektywne wykorzystanie zasobów, promowanie ponownego wykorzystania odpadów, ochrona środowiska naturalnego i jednoczesne zaspokojenie potrzeb gospodarki, przy dbałości o wzrost gospodarczy i konkurencyjność.
W wyniku CEAP 1, wprowadzono szereg działań i zmian legislacyjnych, obejmujących:
Plan Działania dotyczący Ekoprojektu (2016): Skoncentrowany na zasadach ekoprojektowania, mających na celu zmniejszenie negatywnego wpływu produktów na środowisko poprzez efektywniejsze wykorzystanie zasobów, trwałość produktów oraz promowanie napraw i ponownego wykorzystania.
Pakiet Zmian Dyrektyw Odpadowych (2018): Zmiany w gospodarowaniu odpadami, określenie długoterminowych celów i wskazówki dotyczące inwestycji mających na celu osiągnięcie tych celów.
Europejska Strategia na rzecz Tworzyw Sztucznych (2018): Zwracająca uwagę na zrównoważone funkcjonowanie przemysłu tworzyw sztucznych, promując inteligentny, innowacyjny i zrównoważony sektor, zgodny z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym.
Dyrektywa Plastikowa SUP (2019): Regulująca rynek tworzyw sztucznych, definiująca produkty jednorazowego użytku i zakazująca lub ograniczająca wprowadzanie takich produktów w celu ograniczenia wpływu na środowisko i zdrowie człowieka.
Te środki, zgodne z zasadami Gospodarki o Obiegu Zamkniętym, składały się na skoordynowane działania Unii Europejskiej, dążące do zrównoważonego i efektywnego wykorzystania zasobów, a także redukcji negatywnego wpływu na środowisko.
W 2019 roku Unia Europejska przedstawiła Europejski Zielony Ład, ambitną strategię, której celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej i zasobooszczędności do roku 2050. Plan ten opiera się na kluczowych założeniach:
Zerowy Poziom Emisji do 2050 roku: W perspektywie 2050 roku, Europa dąży do osiągnięcia zerowego netto poziomu emisji gazów cieplarnianych. To strategiczne założenie ma decydujący wpływ na zmniejszenie wpływu Unii Europejskiej na zmiany klimatu.
Oddzielenie Wzrostu Gospodarczego od Zużywania Zasobów: Europejski Zielony Ład zakłada rozłączenie wzrostu gospodarczego od intensywnego zużywania zasobów naturalnych. Celem jest stworzenie bardziej zrównoważonej gospodarki, w której rozwój nie idzie w parze z nadmiernym wykorzystywaniem surowców.
Sprawiedliwość Społeczna i Brak Wspólnot Pozostających W Tyle: Zasada sprawiedliwości społecznej jest kluczowa, aby żaden region ani społeczność Unii Europejskiej nie pozostawały w tyle. W duchu współpracy i równości, każdy obszar ma być objęty transformacją, gwarantującą korzyści społeczne dla wszystkich.
Zielony Nowy Ład przynosi istotne zmiany w kluczowych obszarach:
Wartością dodaną jest również 5 kluczowych narzędzi i cele:
W ramach implementacji Zielonego Ładu, Komisja Europejska wprowadziła w 2020 roku nową strategię przemysłową oraz związany z nią plan działania dotyczący Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ). W ciągu trzech kolejnych lat (2020-2023) zaplanowano opracowanie i wdrożenie ponad 80 nowych aktów prawnych, planów działania i inicjatyw.
Plan Odbudowy dla Europy po pandemii zakłada odbudowę gospodarki UE po kryzysie w bardziej nowoczesnej i zrównoważonej formie, traktując wyzwanie jako szansę do przekształceń.
Kontynuacją Europejskiego Zielonego Ładu jest ogłoszenie przez Komisję tzw. CEAP 2, czyli „Nowego planu działania Unii Europejskiej dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy” z roku 2020. CEAP 2, rozwijając poprzednią wersję z 2015 roku, został wzbogacony o 35 nowych działań wspierających gospodarkę o obiegu zamkniętym.
W ramach CEAP 2, Komisja Europejska ogłosiła zamiar wprowadzenia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej polityki zrównoważonych produktów. Głównym celem tej inicjatywy było poszerzenie zakresu dyrektywy dotyczącej ekoprojektu na jak największą liczbę produktów.
Centralnym elementem polityki zrównoważonych produktów było również wzmocnienie pozycji konsumentów. Dlatego Komisja podjęła działania, takie jak obietnica gruntownej analizy prawa ochrony konsumentów, dążenie do ustanowienia „prawa do naprawy” oraz zapewnienie dostępu do usług naprawczych.
Kolejnym obszarem zainteresowania Komisji był przemysł Unii Europejskiej, pełniący kluczową rolę w ekologicznej transformacji. W związku z tym, proponowane były rozwiązania takie jak:
Dodatkowo, położono nacisk na badania naukowe, innowacje, tworzenie odpowiedniej infrastruktury oraz skuteczne stosowanie środków zachęty, między innymi poprzez zamówienia publiczne. Nowe ramy polityki zrównoważonych produktów, takich jak m. in. uniwersalna ładowarka czy zrównoważone baterie, również znalazły się w planach. Ponadto, Europejska strategia na rzecz równouprawnienia płci miała na celu zapewnienie równowagi między kobietami a mężczyznami pracującymi w przemyśle.
Komisja podjęła także kwestie kluczowych łańcuchów wartości produktów, zarządzania odpadami oraz skutecznego monitorowania postępów krajów członkowskich w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym.
W odpowiedzi na plan Komisji w lutym 2021 roku, posłowie przegłosowali rezolucję dotyczącą nowego planu działania Unii Europejskiej w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym. W rezolucji wezwano Komisję do zaostrzenia przepisów dotyczących recyklingu odpadów oraz przedstawienia nowych przepisów w 2021 roku, poszerzając zakres dyrektywy w sprawie ekoprojektu na produkty niezwiązane z energią. Podkreślono, że jedyną drogą do osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu jest funkcjonowanie krajów członkowskich zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym.
W marcu 2022 roku Komisja Europejska ogłosiła pakiet wniosków w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, obejmujący m.in.:
W październiku 2022 roku Parlament zatwierdził zmianę przepisów dotyczących trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO), które przedostają się do środowiska naturalnego i pokarmowego organizmów żywych, szkodząc przez wiele pokoleń. Aby zapobiec gromadzeniu się tych substancji w materiałach pochodzących z recyklingu, wprowadzono bardziej rygorystyczne limity oraz dodano nowe chemikalia do listy substancji niebezpiecznych.
W listopadzie 2022 roku Komisja Europejska przedstawiła kolejne propozycje dotyczące zmian przepisów UE dotyczących opakowań i odpadów opakowaniowych:
Te inicjatywy mają na celu skuteczne ograniczenie odpadów opakowaniowych, rozwinięcie produkcji poprzez wykorzystanie istniejących opakowań oraz wprowadzenie praktyk wspierających zrównoważoną gospodarkę o obiegu zamkniętym.
W lutym 2023 roku Komisja Europejska przedstawiła Plan Przemysłowy Zielonego Ładu, oparty na kluczowych filarach:
Uproszczenie ram regulacyjnych:
Przyspieszenie inwestycji i finansowanie rozwoju czystych technologii.
Rozwój umiejętności w zakresie transformacji ekologicznej i cyfrowej:
Globalna współpraca i działania handlu na rzecz transformacji ekologicznej.
Celem Planu Przemysłowego Zielonego Ładu jest stworzenie atrakcyjnego środowiska dla inwestycji niezbędnych do osiągnięcia przez Unię Europejską neutralności klimatycznej. Dotyczy to kluczowych obszarów, takich jak turbiny wiatrowe, pompy ciepła, elektrolizery wodoru, urządzenia do wychwytywania i składowania dwutlenku węgla oraz fotowoltaika.
Według nowego unijnego planu działania na rzecz GOZ, w najbliższym czasie istotne zmiany regulacyjne obejmą m. in. producentów:
Zmiany obejmą także sektory:
Przejście w kierunku oszczędzaniu zasobów przynosi istotne korzyści zarówno dla środowiska, jak i gospodarki. W gospodarce o obiegu zamkniętym, wartość dodana produktów jest utrzymywana przez możliwie najdłuższy czas, a ilość odpadów jest zminimalizowana. Zasoby są wielokrotnie wykorzystywane, co prowadzi do wzrostu bezpieczeństwa dostaw i ograniczenia wpływu na środowisko naturalne.
Gospodarka o obiegu zamkniętym to również troska o środowisko, obejmująca ograniczenie emisji dwutlenku węgla, poprawę efektywności energetycznej i znaczne zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów.
Ponadto, przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności na rynku. W rezultacie tego modelu gospodarki, konsumentom dostarczane są trwałe i pewne produkty, co przekłada się na poprawę jakości życia.
W 2014 roku Komisja Europejska założyła, że do 2030 roku poprawa zasobooszczędności przyczyni się do obniżenia zapotrzebowania na nakłady materiałowe o 17-24%. To oznacza oszczędności w wysokości ponad 630 mld euro rocznie dla przemysłu, obniżenie kosztów materiałów, a tym samym przyczyni się do wzrostu PKB nawet o 3,9% na poziomie unijnym.
Ponadto, według raportu Światowego Forum Ekonomicznego, wdrożenie zasad gospodarki cyrkularnej w całej gospodarce UE może do 2030 roku potencjalnie zwiększyć PKB UE o dodatkowe 0,5% (ponad 77 mld euro) i stworzyć około 700 tys. nowych miejsc pracy.
Ze względu na te potencjalne zyski, idea GOZ zyskuje coraz większe poparcie na świecie.
Pełna transformacja w stronę gospodarki obiegu zamkniętego wymaga wielu wysiłków na poziomie regulacji i zmian infrastrukturalnych.
Przejście od tradycyjnego modelu gospodarki do gospodarki o obiegu zamkniętym to jednak oprócz wprowadzenia nowych procedur i regulacji, przede wszystkim rewolucyjna zmiana sposobu myślenia.
To długotrwałe wyzwanie, jednak warte podjęcia dla dobra naszej planety oraz przyszłych pokoleń.
Kluczowym elementem tego procesu jest przemodelowanie zasad funkcjonowania na każdym etapie, kładąc szczególny nacisk na ekoprojektowanie zgodne z dyrektywą EcoDesign.
Mimo podejmowanych przez Unię Europejską działań, transformacja z linearnego modelu gospodarki w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym nie przebiega szybko.
W 2023 roku Europejski Trybunał Obrachunkowy opublikował specjalne sprawozdanie, które dokładnie analizowało działania Komisji Europejskiej w okresie od 2014 do 2022 roku. Kontrola skoncentrowała się na ocenie stopnia wdrożenia planu CEAP 1.
Trybunał dokonał oceny efektywności działań Komisji, ocenił postępy w procesie przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym (na przykładzie analizy sytuacji w Irlandii, Niderlandach i Polsce) oraz przeanalizował, w jaki sposób Komisja monitoruje postępy w realizacji tych działań.
Wnioski Trybunału Obrachunkowego ukazały obszary, które wymagają ulepszeń. Kluczowe aspekty poruszone w sprawozdaniu dotyczą efektywności planu CEAP 1, stopnia wykorzystania funduszy przez państwa członkowskie oraz narzędzi monitorowania postępów stosowanych przez Komisję. Na podstawie przeprowadzonej kontroli Trybunał stwierdził, że:
Ponadto zidentyfikowano niedoskonałości w systemie monitorowania działań mających prowadzić do przejścia krajów członkowskich na gospodarkę o obiegu zamkniętym. W szczególności zwrócono uwagę na braki we wskaźnikach związanych z projektowaniem produktów pod kątem obiegu zamkniętego – kluczowy etap dla oceny wpływu produktu na środowisko przyrodnicze. Brak tych wskaźników uniemożliwił pełne monitorowanie postępów prac.
Europejski Trybunał Obrachunkowy precyzyjnie określił zasady działania Komisji Europejskiej i przedstawił konkretne zalecenia, które powinny być zrealizowane do roku 2024:
Trybunał zalecił, aby w dalszych działaniach Komisji kłaść szczególny nacisk na projektowanie – pierwszy etap cyklu życia produktu. Zaniedbanie tego etapu powoduje koncentrację na zagadnieniach związanych z gospodarką odpadami, zamiast na projektowaniu produktów z myślą o GOZ, co stanowi nawet 80% wpływu na środowisko. Ustanowienie przez Komisję adekwatnych wskaźników dotyczących etapu projektowania pozwoli na skuteczne monitorowanie postępów i ułatwi podejmowanie trafnych decyzji.
Drugą ważną kwestią jest efektywne przydzielanie funduszy na rozwój działań związanych z gospodarką o obiegu zamkniętym w państwach członkowskich. Konieczne jest zrozumienie, dlaczego dostępne środki na projekty nie zostały wykorzystane. Wprowadzenie działań naprawczych i zachęt dla państw członkowskich oraz przedsiębiorstw do opracowywania projektów skoncentrowanych na projektowaniu produktów z myślą o gospodarce o obiegu zamkniętym jest kluczowe.
Przejście do gospodarki o obiegu zamkniętym staje się ważnym elementem, zarówno z perspektywy społecznej, jak i biznesowej. W kontekście nowych regulacji Unii Europejskiej, firmy zyskują motywację do wprowadzania zrównoważonych praktyk.
Oto niektóre przykłady rozwiązań, jakie przedsiębiorstwa mogą zastosować, aby skutecznie wprowadzić elementy gospodarki cyrkularnej:
Finansowanie inwestycji w GOZ stanowi kluczowy aspekt skutecznego wdrażania zrównoważonych praktyk w biznesie. Istnieje szereg różnorodnych źródeł finansowania dostępnych dla przedsiębiorstw, które dążą do stosowania zasad GOZ. Dotacje publiczne, fundusze unijne, prywatne inwestycje zrównoważone oraz kredyty dedykowane projektom ekologicznym to tylko niektóre z opcji.
Firmy mogą korzystać z różnych programów wsparcia, oferujących nie tylko kapitał, ale także doradztwo i ekspertyzy. Znaczna liczba instytucji finansujących skupia się na promowaniu projektów zorientowanych na efektywność energetyczną, recykling, minimalizację odpadów i inne innowacyjne rozwiązania z obszaru GOZ.
Doradcy365 pomagają w pozyskiwaniu i rozliczaniu dotacji zarówno ze źródeł ogólnopolskich, jak i regionalnych, obejmujących fundusze unijne oraz programy krajowe.
Kluczowym elementem sukcesu jest umiejętne dostosowanie strategii finansowania do specyfiki projektu oraz skuteczna prezentacja korzyści ekonomicznych i środowiskowych dla potencjalnych inwestorów czy instytucji udzielających wsparcia. Przedsiębiorstwa, które potrafią wykorzystać dostępne źródła finansowania, mogą nie tylko zrealizować swoje zrównoważone cele, ale również osiągnąć długoterminowy sukces ekonomiczny i społeczny.
Istotną funkcję w promowaniu przekształceń polskich firm w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego pełni m. in. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, która realizuje szereg programów pomocowych, mających na celu pobudzanie innowacyjności oraz inwestycji związanych z gospodarką o obiegu zamkniętym.
Jednym z kluczowych obszarów jest wspieranie projektów badawczo-rozwojowych, prowadzących do implementacji nowych technologii zgodnych z zasadami gospodarki cyrkularnej. Przedsiębiorstwa mają możliwość ubiegania się o finansowanie z Funduszy Europejskich na prace nad innowacyjnymi produktami, usługami czy procesami produkcyjnymi, które zmniejszają marnotrawstwo zasobów i ułatwiają recykling.
Inicjatywy PARP mają na celu wspieranie jak największej liczby polskich firm, szczególnie z sektora MŚP, w efektywnej transformacji biznesowej zgodnie z zasadami gospodarki cyrkularnej.
Dzięki wsparciu w ramach Funduszy Unijnych, polskie firmy skutecznie realizują projekty z obszaru GOZ, odnosząc imponujące sukcesy. Oto kilka interesujących przykładów:
Firma Granit-Pol wprowadziła innowacyjną technologię produkcji dekoracyjnych, dźwiękochłonnych płyt z granitu, wykorzystywanych m.in. na obiektach publicznych narażonych na hałas.
Firma osiągnęła redukcję odpadów i emisji CO2, optymalizując jednocześnie koszty i jakość produkcji.
Producent mebli Drewdon wprowadził innowacyjny proces technologiczny produkcji mebli z drewna olchowego:
Dzięki tym działaniom zredukowano zużycie energii i emisję CO2 w przedsiębiorstwie.
Firma Antex opracowała innowacyjną metodę recyklingu materiałów bezpośrednio na budowie linii kolejowych.
Takie rozwiązanie zwiększyło konkurencyjność firmy na rynku modernizacji linii kolejowych.