W związku z legalizacją pobytu przygotujemy kompletnie wykonane dokumenty, przykładowo:
Zezwolenie na okres czasowy wydawane jest na okres maksymalnie 3 lat. Kartę pobytu wydaje się na określone cele: naukę, pracę, mieszkanie z rodziną itp.
Każda instytucja posiada szereg wymagań i warunków, jakie należy spełnić, aby ubiegać się o kartę pobytu.
Cudzoziemiec może uzyskać zezwolenie na pobyt czasowy planujący przebywać w Polsce dłużej niż 3 miesiące. Zezwolenie wydawane jest maksymalnie na 3 lata. Ważną informacją jest to, że zezwolenia na pobyt czasowy nie można przedłużyć. W przypadku dłuższego pobytu, trzeba ubiegać się o nowe zezwolenie.
Przed upływem terminu ważności zezwolenia, obcokrajowiec powinien opuścić kraj, chyba że posiada inny dokument, który pozwala mu legalnie przebywać na terytorium RP (np. Kolejne zezwolenie na pobyt czasowy, zezwolenie na pobyt stały lub zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego RP).
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 35 z późn. zm.) art. 98-113b
Zgodnie z art. 114 ustawy o cudzoziemcach zezwolenie na pobyt czasowy i pracę udziela się w sytuacji gdy celem pobytu cudzoziemca na terytorium RP jest wykonywania pracy oraz spełnienie 5 następujących przesłanek łącznie (oznacza to, że niespełnienie jakiejkolwiek z nich powoduje brak możliwości udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy i pracę:
Zezwolenia odmawia się w przypadku, gdy:
Zezwolenia na pobyt czasowy i pracę można odmówić także, jeżeli pracodawca powierzający wykonywanie pracy nie posiada środków finansowych by pokryć wynagrodzenia cudzoziemcy (szerzej art. 117a ustawy o cudzoziemcach).
Zezwolenia odmawia się w przypadku, gdy:
Zezwolenia na pobyt czasowy i pracę można odmówić także, jeżeli pracodawca powierzający wykonywanie pracy nie posiada środków finansowych by pokryć wynagrodzenia cudzoziemcy (szerzej art. 117a ustawy o cudzoziemcach).
Cudzoziemiec, wykonujący pracę na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy i pracę, który utracił prace ma obowiązek w terminie 15 dni roboczych od daty utraty pracy zawiadomić o tym na piśmie wojewodę (Art. 121 ustawy o cudzoziemcach).
Wojewoda cofa zezwolenie na pobyt czasowy i pracę w przypadku gdy:
(Art. 122 ustawy o cudzoziemcach)
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 35 z późn. zm.) art. 114-126
Wydawane jest cudzoziemcom, którzy chcą osiedlić się w Polsce na stałe. Jest to dokument, który przyznaje osobie bez obywatelstwa polskiego prawo do życia i pracy bez ograniczeń na terytorium RP. Można powiedzieć, że osoba posiadająca status stałego pobytu ma takie same prawa jak obywatel Polski, z wyjątkiem prawa do udziału w wyborach.
Zezwolenie na pobyt stały wydawane jest na czas nieoznaczony. Sama karta pobyt natomiast jest ważna 10 lat. Do lat 10 należy wymienić kartę. Nie trzeba natomiast składać nowego wniosku na zezwolenie. Zezwolenie na pobyt stało uprawnia do wykonywania pracy na terytorium RP bez konieczności uzyskania dodatkowych dokumentów. Ponad zezwolenie na pobyt stały upoważnia do podróżowania na terenie innych krajów strefy Schengen. Pobyt cudzoziemca na tej podstawie nie może jednak przekazać 90 dni w okresie 180 dni.
Zezwolenie na pobyt stały może otrzymać cudzoziemiec, który:
Wniosek o zezwolenie na pobyt stały musi zostać złożony przez cudzoziemca przebywającego w Polsce legalnie (bądź przez pełnomocnika na podstawie udzielonego pełnomocnictwa) tj. nie później niż w ostatnim dniu legalnego pobytu.
Wymagane dokumenty to:
Czas oczekiwania zależy od okoliczności sprawy i danego urzędu. Zgodnie z przepisami, postępowanie w sprawie udzielenia cudzoziemcowi zezwolenia powinno zakończyć się nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia jego wszczęcia. Jeżeli urząd wojewódzki nie wyda zezwolenia w terminie, powinni zawiadomić o tym fakcie cudzoziemca, wyjaśniając przyczyny opóźnienia i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
Jeżeli wojewoda wydał decyzję negatywną, cudzoziemiec może się od niej odwołać do Szefa Urzędu do Sprawa Cudzoziemców w Warszawie za pośrednictwem wojewody, który wydał decyzję. Termin na złożenie odwołania wynosi 14 dni od daty otrzymania decyzji. Sprawa powinna zostać załatwiona w terminie do 2 miesięcy. Jeżeli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca przysługuje Ci skarga do sądu administracyjnego w terminie 30 dnia od dnia doręczenia decyzji od Szefa Urzędu ds. Cudzoziemców.
Udzielenie zezwolenia na pobyt stały wiąże się z kwotą rzędu 640,00 zł. Dodatkowo przy otrzymaniu decyzji pozytywnej, cudzoziemiec musi zapłacić 50 zł za wydanie karty pobytu. W przypadku wydania decyzji negatywnej, na wniosek cudzoziemca opłata 640,00 zł jest zwracana. Ponadto Posiadacze Karty Polaka są zwolnienie z opłaty w wysokości 640,00 zł.
(Art. 196 ustawy o cudzoziemcach)
(Art. 199 ustawy o cudzoziemcach)
Zgodnie z art. 210 postępowanie to powinno zakończyć się nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jego wszczęcia.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 35 z późn. zm.) art. 195-210
Karta Polaka to dokumenty, który potwierdza przynależność cudzoziemca do narodu polskiego. Natomiast nie oznacza to nadania cudzoziemcowi obywatelstwa polskiego, przyznania prawa do pobytu czasowego czy stałego w Polsce ani prawa przekraczania granicy Polski bez wizy.
Kartę Polaka należy zwrócić wojewodzie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o uzyskaniu zezwolenia na pobyt stały stała się ostateczna.
Posiadacz Karty Polaka może ubiegać się o świadczenie pieniężne w terminie 3 miesięcy od daty złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały.
Świadczenie takie może zostać przyznane maksymalnie na okres 9 miesięcy. W okresie pierwszych 3 miesięcy cudzoziemiec otrzymuje 50% minimalnego wynagrodzenia w Polsce oraz 50% tej kwoty na każde małoletnie dziecko. W okresie od 4 do 9 miesiąc natomiast 60% wspomnianej kwoty.
W przypadku otrzymania decyzji negatywnej o udzieleniu zezwolenia na pobyt stały wypłata świadczenia zostaje zawieszona.
Przyznane świadczenie nie jest wliczane do dochodu w sytuacji ubiegania się o inne środki pieniężne np. z pomocy społecznej, co oznacza że możesz otrzymywać świadczenie i starać się o inną pomoc materialną.
O przyznanie bądź przedłużenie ważności karty Polaka należy udać się do Konsulatu RP bądź właściwego Urzędu Wojewódzkiego, w zależności od tego czy Rada Ministrów wskazała wojewodę właściwego do rozpatrywania takich wniosków.
Kolejnym krokiem jest spotkanie na rozmowę z konsulem RP bądź Wojewodą. Rozmawia on z wnioskodawcą po polsku na temat Polski, jej historii, kultury, obyczajów. Rozmowa trwa ok. 15 minut. W przypadku pozytywnej rozmowy, wojewoda lub konsul przedkłada deklaracje do podpisana, która świadczy o przynależności do narodu polskiego, oraz oświadczenie o tym, że on lub jego wstępni nie repatriowali się lub nie zostali repatriowani z terytorium RP.
Dziecku przyznaje się Kartę Polaka na wniosek rodziców, gdy oboje z nich posiadają Kartę Polaka lub posiadali ją przed uzyskaniem pobytu stałego. Jeśli Kartę ma lub miało tylko jedno z rodziców, to drugie w obecności polskiego konsula lub wojewody musi wyrazić zgodę na wydanie dziecku Karty Polaka. Jeśli drugiemu z rodziców nie przysługuje władza rodzicielska, nie musi on wyrażać takiej zgody.
Kartę Polaka przyznaje się również małoletniemu, który wykaże, że co najmniej jedno z rodziców lub dziadków albo dwoje pradziadków jego nieżyjącego rodzica było narodowości polskiej, lub posiadało obywatelstwo polskie. W takim wypadku wniosek w imieniu małoletniego składa żyjący rodzic lub przedstawiciel ustawowy.
Karta Polaka jest ważna przez 10 lat od daty jej przyznania. Najpóźniej 3 miesiące przed terminem upływu ważności Karty Polaka trzeba wystąpić o przedłużenie jej o kolejne 10 lat.
Karta Polaka wydana małoletniemu jest ważna przez 10 lat, jednak nie dłużej niż do dnia, w którym upływa rok od dnia uzyskania przez niego pełnoletności.
W przypadku zagubienia lub zniszczenia karty Polaka konsul lub wojewoda, który wydał Kartę Polaka, na wniosek posiadacza, wydaje duplikat Karty Polaka.
Odmowa przyznania Karty Polaka- kiedy konsul lub wojewoda wydaje odmowa o przyznaniu Karty Polaka?
W przypadku wydania decyzji o unieważnieniu Karty Polaka, jej posiadacz ma obowiązek niezwłocznie zwrócić Kartę konsulowi lub wojewodzie, który ją wydał.
Od decyzji o unieważnieniu Karty Polaka (podobnie jak od decyzji o odmowie przyznania Karty Polaka) można odwołać się do Rady do Spraw Polaków poza Granicami Kraju. Uwaga! Jeśli cudzoziemiec nabył obywatelstwo polskie bądź uzyskał w Polsce zezwolenie na pobyt stały, Karta Polaka traci ważność z mocy prawa (nie jest wydawana dodatkowa decyzja). W takiej sytuacji Kartę należy zwrócić wojewodzie (właściwemu ze względu na miejsce pobytu) w ciągu 14 dni od dnia otrzymania dokumentu potwierdzającego nabycie obywatelstwa lub dnia w którym decyzja o uzyskaniu zezwolenia na pobyt stały stała się ostateczna. Zwrócenie Karty Polaka jest warunkiem wydania karty pobytu stałego.
Złożenie wniosku, postępowania związane z otrzymaniem Karty Polaka jest całkowicie bezpłatne.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1598).
Wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej może złożyć cudzoziemiec, który przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej legalnie i nieprzerwanie co najmniej przez 5 lat bezpośrednio przed złożeniem wniosku o udzielenie tego zezwolenia i spełnia łącznie następujące warunki:
świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych lub potwierdzenie pokrycia przez ubezpieczyciela kosztów leczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
(Art. 211 ustawy o cudzoziemcach)
Za wydanie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE należy ponieść opłatę w wysokości 640,00 zł.
Ważne! W przypadku podania o zwrot opłaty po wydaniu decyzji negatywnej lub o umorzenia postępowania bądź pozostawienia wniosku bez rozpoznania wniosek należy kierować do Centrum Obsługi Podatnika przy ul. Obozowej 57.
W przypadku wniesienia odwołania od decyzji wojewody do Szefa Urzędu ds. Cudzoziemców zwrot opłaty NIE PRZYSŁUGUJE.
Dodatkowo za wydanie karty pobytu pobierana jest opłata w kwocie 50 zł w momencie odbioru decyzji.
Zgodnie z przepisami Kodeksu Postępowania Administracyjnego oraz Ustawy o Cudzoziemcach czas oczekiwania zależy od indywidualnych okoliczności sprawy.
Wszelkie dokumenty należy uzupełnić zgodnie z treścią otrzymanego wezwania, we wskazanym miejscu i terminie.
Jeśli nie zgadzasz się z decyzją, możesz odwołać się w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji do Szefa Urzędu ds. Cudzoziemców za pośrednictwem wojewody.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 35 z późn. zm.) Art. 211-221
Obywatelstwo polskie można uzyskać na kilka sposobów: przez prezydenta lub wojewodę. O obywatelstwo możesz ubiegać się zarówno od razu po przyjeździe do Polski, jak i po zamieszkaniu w kraju przez określoną liczbę lat.
Zgodnie z art. 18 ustawy o nadaniu obywatelstwa polskiego Prezydent RP może nadać obywatelstwo polskie również cudzoziemcowi.
Każdy sposób uzyskania obywatelstwa jest inny i specyficzny. Wymaga przygotowania, znajomości prawa i dostarczenia określanego pakietu dokumentacji. Na pierwszy rzut oka trudno jest przejść przez wszystkie procedury, ale mając pełne dane o procesach i przepływie pracy, można znacznie ułatwić prace i skrócić czas. Jesteśmy po to by Ci pomóc ze wszystkimi formalnościami.
Dziecko nabywa z mocy prawa obywatelstwo polskie przez urodzenie z rodziców, z których co najmniej jedno ma obywatelstwo polskie, bez względu na miejsce urodzenia dziecka w Polsce czy za granicą (art. 14 pkt 1ustawy o obywatelstwie polskim).
Zasada ta ma zastosowanie, gdy dziecko urodzi się lub zostanie znalezione w Polsce, a oboje rodzice są nieznani lub obywatelstwo ich jest nieokreślone, bądź nie mają żadnego obywatelstwa (art. 14 pkt 2 oraz art. 15 ustawy o obywatelstwie polskim). Dziecko takie z mocy prawa nabywa obywatelstwo polskie.
Dziecko przysposobione przez osobę lub osoby mające obywatelstwo polskie nabywa to obywatelstwo, jeżeli przysposobienie pełne nastąpiło przed ukończeniem przez niego 16 lat. W tym przypadku przyjmuje się, że małoletni cudzoziemiec nabył obywatelstwo polskie z dniem urodzenia. Dziecko takie nabywa obywatelstwo polskie z mocy prawa.
Prezydent RP może nadać cudzoziemcowi, na jego wniosek, obywatelstwo polskie (art. 18 ustawy o obywatelstwie). Prezydent RP nie jest ograniczony w swoich konstytucyjnych kompetencjach żadnymi warunkami i może nadać obywatelstwo polskie każdemu cudzoziemcowi.
Nadanie obywatelstwa polskiego obojgu rodzicom obejmuje dzieci pozostające pod ich władzą rodzicielską.
Nadanie obywatelstwa polskiego jednemu z rodziców obejmuje małoletniego pozostającego pod jego władzą rodzicielską, w przypadku gdy drugiemu z rodziców nie przysługuje władza rodzicielska lub drugie z rodziców złożyło oświadczenie o wyrażeniu zgody na nabycie przez małoletniego obywatelstwa polskiego.
Rodzice mogą również wystąpić z wnioskiem o nadanie polskiego obywatelstwa jedynie dla dziecka. Może się zdarzyć, że rodzice dziecka posiadają już obywatelstwo polskie a dziecko z jakiś przyczyn nie nabyło tego obywatelstwa np. przysposobienie dziecka zostało dokonane przed 15 sierpnia 2012 r.
W przypadku ukończenia przez dziecko 16. roku życia, nadanie obywatelstwa następuje jedynie za jego zgodą.
(Art. 4 ustawy o nadaniu obywatelstwa polskiego)
Wniosek o nadanie obywatelstwa polskiego osoby zamieszkałe w Polsce wnoszą za pośrednictwem wojewody właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej, a zamieszkałe za granicą – za pośrednictwem właściwego konsula. Składa się go osobiście lub korespondencyjne z podpisem poświadczonym urzędowo.
Dokumenty wydane w języku obcym należy złożyć wraz z ich tłumaczeniem na język polski, sporządzonym przez tłumacza przysięgłego lub przez konsula RP.
(Art. 19-21 ustawy o nadaniu obywatelstwa polskiego)
W drodze uznania, o obywatelstwo polskie będą mogą ubiegać się cudzoziemcy zamieszkujący w Polsce na podstawie określonych zezwoleń, którzy w toku długoletniego legalnego pobytu w Polsce
Jednocześnie ust. 2 przepisu art. 30 wymaga od cudzoziemca (z wyjątkiem pkt 4 i 5, tj. małoletnich dzieci, których jedno z rodziców ma już obywatelstwo polskie) ubiegającego się o uznanie za obywatela polskiego, aby jego znajomość języka polskiego była potwierdzona urzędowym dokumentem (certyfikatem potwierdzającym znajomość języka polskiego na poziomie biegłości językowej co najmniej B1 albo świadectwem ukończenia szkoły w Polsce lub świadectwem ukończenia szkoły za granicą z wykładowym językiem polskim).
Uznanie następuje na wniosek osoby zainteresowanej i rozciąga się na dzieci uznanego za zgodą drugiego rodzica, a jeżeli dziecko ukończyło 16 lat wymagana jest również jego zgodą. Cudzoziemcowi odmawia się uznania za obywatela polskiego, w przypadku gdy nie spełnia obligatoryjnych – wyżej wskazanych – przesłanek określonych w art. 30 ust. 1 lub gdy nabycie przez niego obywatelstwa polskiego stanowi zagrożenie dla obronności lub bezpieczeństwa państwa albo
ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 347).
Deportacja to inaczej zobowiązanie cudzoziemca do opuszczenia kraju. Jest to procedura dobrowolnego bądź przymusowego wydalenia cudzoziemca z Polski do kraju ojczystego. Decyzje o wydaleniu cudzoziemca z Polski podejmuje Straż graniczna w związku z np:
W sytuacji uzyskania negatywnej decyzji w sprawie kart pobytu istnieje możliwość wniesienia odwołania w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji od wojewody.
Decyzje o deportacji wydaje Straż Graniczna. Decyzja zawiera termin na dobrowolne opuszczenie kraju, który wynosi od 15 do 30 dni, ponadto decyzja zawiera informację o tym jak długo zakaz będzie obowiązywał – może trwać od 6 miesięcy do 5 lat w zależności od sytuacji.
cudzoziemców na jego terytorium lub ich pobytu na tym terytorium.
(Art. 35,41 47 ustawy o cudzoziemcach)
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 35 z późn. zm.).