Jeśli jako cudzoziemiec zameldujesz się na pobyt powyżej 30 dni otrzymasz numer PESEL z urzędu. Numer PESEL jest nadawany z urzędu przez:
Jeśli natomiast nie możesz się zameldować, a potrzebujesz numer PESEL złożymy za Ciebie odpowiedni wniosek.
Numer PESEL to jedenastocyfrowy symbol numeryczny, który pozwala na łatwą identyfikację osoby, która go posiada. Numer PESEL zawiera datę urodzenia, numer porządkowy, oznaczenie płci oraz liczbę kontrolną.
PESEL zwykle jest wymagany do rejestracji chociażby konta bankowego, pójścia do lekarza, zakupów w internecie, złożenia zeznania podatkowego i wielu innych rzeczy. A więc posiadanie numeru PESEL to sprawa pierwszorzędna dla cudzoziemca, który postanowi przebywać w na terytorium RP.
Ważne! 1 czerwca 2021 r. weszła w życie zmiana ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie definicji podatników, których identyfikatorem podatkowym jest PESEL. W konsekwencji urzędy gminy mogą nadawać numer PESEL cudzoziemcom na ich wniosek. Od 1 czerwca cudzoziemcy mogą wystąpić o nadanie PESEL do celów podatkowych. We wniosku o nadanie numeru PESEL należy wówczas wskazać odpowiednią podstawę prawną.