Województwo wielkopolskie, położone w samym sercu Polski, to region o bogatej historii i silnej gospodarce. Od lat przyciąga inwestorów z kraju i zagranicy, oferując im szereg korzyści i sprzyjające warunki do rozwoju biznesu. Wielkopolska leży na skrzyżowaniu ważnych szlaków komunikacyjnych, co zapewnia doskonałą dostępność do kluczowych rynków zbytu w Polsce i Europie. Bliskość autostrad, linii kolejowych i lotnisk ułatwia transport towarów i ludzi, a dogodne połączenie z aglomeracjami miejskimi stwarza nowe możliwości biznesowe.
Województwo wielkopolskie oferuje szeroki wachlarz dotacji dla firm, które chcą się rozwijać, inwestować w nowe technologie, tworzyć miejsca pracy i chronić środowisko. Stanowią one doskonałą okazję dla firm na pozyskanie kapitału na rozwój. Warto zapoznać się z dostępnymi programami dotacyjnymi i wybrać te, które najlepiej odpowiadają potrzebom Twojej firmy.
Współpracując z nami zyskujesz ogrom czasu! Nasi eksperci przeglądają około 120 stron www. dziennie, szukając odpowiednich rozwiązań dotacyjnych. Oprócz tego, nawiązują stałe współprace z Grantodawcami, zyskując informacje o naborach „z pierwszej ręki”.
Podmioty z województwa wielkopolskiego w latach 2023-2027 mogą skorzystać z programów regionalnych (wojewódzkich), krajowych oraz lokalnych, o których szczegółowe informacje prezentujemy w dalszej części.
W ramach naszych usług nasz Doradca:
Udzielimy także odpowiedzi na Twoje pytania oraz przedstawimy Ci ofertę naszej pomocy na dalszym etapie (np. w zakresie pomocy w wypełnieniu wniosku).
Jednak największą zaletą współpracy z nami jest Twój spokój ducha, bo z nami nie przegapisz szansy na zdobycie dodatkowych środków na otwarcie Twojej firmy!
Dotacje w Wielkopolsce udzielane są na szereg działań związanych z rozwojem biznesu. W ramach działań programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dofinansowanie na projekty dotyczące:
Dodatkowo, przedsiębiorcy mogą skorzystać z innych form wsparcia, takich jak:
Lista możliwego przeznaczenia środków z dotacji jest bardzo długa i różni się w zależności od wybranego programu, najczęściej można ją znaleźć w regulaminie danego konkursu.
Dofinansowanie można najczęściej przeznaczyć m.in. na:
Wielkopolscy przedsiębiorcy mogą skorzystać z szerokiego wachlarza programów dotacyjnych, zarówno ogólnopolskich, jak i regionalnych. Do najważniejszych z nich należą m. in.:
Główne obszary wsparcia przedsiębiorców podlegające dofinansowaniu to m.in.:
W poprzedniej perspektywie finansowej maksymalne wsparcie dla województwa wielkopolskiego wynosiło 25% – w obecnej intensywność wsparcia wynosi od 15% do 25%, w zależności od podregionu i daty udzielenia pomocy.
* Maksymalne intensywności pomocy na obszarach nią objętych, można zwiększyć o 10 pp. w przypadku inwestycji średnich przedsiębiorstw i o 20 pp. w przypadku inwestycji małych przedsiębiorstw.
Fundusze Europejskie dla Regionów to jeden z siedmiu programów operacyjnych, które będą realizowane w Polsce w ramach perspektywy finansowej 2021-2027. Województwo wielkopolskie otrzyma ponad 2,154 mld euro.
Zdecydowaną większość wkładu Unii Europejskiej stanowią środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ponad 1,2 mld euro), które zostaną zainwestowane m.in. w:
Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (ponad 487 mln euro) przeznaczone zostaną na wsparcie regionalnego rynku pracy oraz włączenie społeczne, w tym aktywizację i integrację osób zagrożonych wykluczeniem.
Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (ok. 414 mln zł) przyczyni się natomiast do transformacji społeczno-gospodarczej subregionu Wielkopolski Wschodniej, która obejmuje 5 powiatów, 43 gminy, 4439 km2 powierzchni oraz 419 tys. mieszkańców. Stoją oni w obliczu wielkich zmian dotyczących transformacji energetycznej, będących odpowiedzią na założenia Europejskiego Zielonego Ładu i związanego z nim celu osiągnięcia neutralności klimatycznej państw Unii Europejskiej do 2050 roku.
W swoich kluczowych celach w subregionie zakłada się osiągnięcie neutralności klimatycznej już w 2040 r., a także ograniczenie emisji CO2 w sektorze elektroenergetycznym o ponad 90-95% do 2030 r., a w pozostałych sektorach o 80-90% do 2040 r. Ponadto do roku 2030 r. w Wielkopolsce Wschodniej planuje się m.in. zaprzestanie eksploatacji kopalni odkrywkowych węgla brunatnego oraz odejście od węgla brunatnego w sektorze elektroenergetycznym i ciepłowniczym, czy ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55%.
Na realizację tych ambitnych planów Wielkopolska Wschodnia będzie miała do dyspozycji pond 400 mln euro. Plan Sprawiedliwej Transformacji koncentruje się na wsparciu w trzech obszarach:
W ramach Funduszy Europejskich dla Wielkopolski wspierane będą projekty realizujące cele wspólnej polityki:
Program obejmuje 13 osi priorytetowych:
Gospodarka: ten obszar wspiera rozwój przedsiębiorczości, innowacyjność i konkurencyjność przedsiębiorstw. Środki będą przeznaczone m.in. na:
Zielona Wielkopolska: ten obszar wspiera ochronę środowiska i przeciwdziałanie zmianie klimatu, a także promowanie gospodarki niskoemisyjnej. Środki będą przeznaczone m.in. na:
Mobilność: ten obszar wspiera rozwój zrównoważonego transportu miejskiego, infrastruktury transportowej i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Środki będą przeznaczone m.in. na:
Cyfryzacja: ten obszar wspiera rozwój społeczeństwa informacyjnego, e-administracji i usług cyfrowych dla mieszkańców. Środki będą przeznaczone m.in. na:
Społeczeństwo: ten obszar wspiera włączenie społeczne, edukację i szkolenia, rynek pracy, zdrowie i opiekę społeczną. Środki będą przeznaczone m.in. na:
Inicjatywy lokalne: ten obszar wspiera rozwój obszarów wiejskich, rewitalizację miast i współpracę międzysektorową. Środki będą przeznaczone m.in. na:
Sprawiedliwa transformacja: ten obszar wspiera region Wielkopolski Wschodniej w transformacji gospodarczej. Środki będą przeznaczone m.in. na:
Priorytet FEWP.01 Fundusze europejskie dla wielkopolskiej gospodarki
Priorytet FEWP.02 Fundusze europejskie dla zielonej Wielkopolski
Priorytet FEWP.03 Fundusze europejskie dla zrównoważonej mobilności miejskiej w Wielkopolsce
Priorytet FEWP.04 Lepiej połączona Wielkopolska w UE
Priorytet FEWP.05 Fundusze europejskie wspierające społeczną infrastrukturę dla Wielkopolan (EFRR)
Priorytet FEWP.06 Fundusze europejskie dla Wielkopolski o silniejszym wymiarze społecznym (EFS+)
Priorytet FEWP.07 Fundusze europejskie na wielkopolskie inicjatywy lokalne
Priorytet FEWP.08 Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (EFRR)
Priorytet FEWP.09 Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (EFS+)
Priorytet FEWP.10 Sprawiedliwa transformacja Wielkopolski Wschodniej
Priorytet FEWP.11 Pomoc techniczna (EFRR)
Priorytet FEWP.12 Pomoc techniczna (EFS+)
Priorytet FEWP.13 Pomoc techniczna (FST)
Program jest skierowany do:
W 2024 r. wielkopolscy przedsiębiorcy będą mogli pozyskać środki finansowe m.in. w ramach następujących działań:
Dodatkowo w ramach Priorytetu 10 realizowane będą następujące działania:
Celem konkursu „Wsparcie działalności B+R przedsiębiorstw i konsorcjów przedsiębiorstw z organizacjami badawczymi, w tym w zakresie infrastruktury B+R” jest rozwijanie i wzmacnianie zdolności badawczych i innowacyjnych oraz wykorzystywanie zaawansowanych technologii.
W ramach działania dofinansowaniu będą podlegać projekty przedsiębiorstw i konsorcjów przedsiębiorstw z organizacjami badawczymi dotyczące działalności B+R, w tym w zakresie infrastruktury B+R.
Możliwa będzie realizacja kompleksowych i modułowych projektów dostosowanych do potrzeb przedsiębiorców, przy czym obligatoryjna jest realizacja jednego z modułów:
Dodatkowo realizowane będą mogły być moduły fakultatywne:
O dofinansowanie mogą ubiegać się:
Wsparcie dla firm spoza sektora MŚP jest dopuszczalne w przypadku realizacji inwestycji B+R opartych ściśle na uzasadnionej planem biznesowym współpracy z podmiotami sektora MŚP; wsparcie jest dopuszczalne wyłącznie na realizację projektów B+R w obszarach IS. Nie dotyczy to przedsiębiorstw small mid cap.
Dofinansowanie będą mogły otrzymać podmioty z województwa wielkopolskiego.
W ramach działania należy zrealizować minimum jeden moduł obligatoryjny:
Realizacja projektu musi przyczyniać się do podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstwa i być zgodna z zakresem przewidzianym w GBER.
Dodatkowo, wnioskodawca może zrealizować wybrane moduły fakultatywne:
Celem modułu jest, wdrożenie w działalności gospodarczej wnioskodawcy wyników prac B+R zrealizowanych przez niego samodzielnie lub na jego zlecenie lub przez niego zakupionych poza projektem, w formie innowacyjnego rozwiązania.
Moduł wdrożenie podlega dotacji warunkowej.
Szczególnie istotne są projekty wspierające przedsiębiorców w przechodzeniu na zieloną gospodarkę (np. usługi bazujące na sztucznej inteligencji i technologii blockchain w nowych instalacjach OZE).
Istotny jest udział we wspólnych przedsięwzięciach przedsiębiorców, sektora nauki, partnerów społecznych i gospodarczych oraz podmiotów sektora publicznego w procesie tworzenia, rozwoju i wdrażania innowacji oraz rozwoju mechanizmów dyfuzji wiedzy w gospodarce, transferu technologii, w tym na arenie międzynarodowej.
Nie wyklucza się wsparcia działalności B+R poprzez wdrażanie Wspólnych Przedsięwzięć Badawczych (agend badawczych przygotowywanych i finansowanych wspólnie z partnerami, którzy uczestniczą w określaniu celu i zakresu agendy).
Kluczowe wymagania
Preferowane będą:
Przewiduje się wsparcie w formie dotacji, a dla wdrożeń wsparcie w formie dotacji warunkowych.
Najbliższy nabór zaplanowano od 9 września do 8 listopada 2024 r.
Celem konkursu „Zwiększanie odporności na zmiany klimatu i klęski żywiołowe” jest wspieranie przystosowania się do zmian klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami, a także odporności, z uwzględnieniem podejścia ekosystemowego.
W ramach działania wspierane będą następujące typy projektów:
Dofinansowanie mogą otrzymać:
W ramach projektów typu 1. wsparcie obejmie przedsięwzięcia polegające na adaptacji terenów zurbanizowanych do zmian klimatu takie jak:
a) przedsięwzięcia adaptacyjne polegające na „rozszczelnieniu” powierzchni miast oraz redukcji efektu miejskiej wyspy ciepła w wyniku m.in. wprowadzania zieleni w zwartą zabudowę w postaci (eko)parków, ogrodów botanicznych i innych obszarów bioretencyjnych (np. stawów, niecek, rowów, ogrodów deszczowych).
Wsparcie w tym zakresie dotyczyć może rozwoju zielono-niebieskiej infrastruktury i technicznej infrastruktury lądowej (zapewniającej łączność przestrzenną między obszarami), w tym korytarzy ułatwiających przewietrzanie (redukcja smogu i obniżenie temperatury), łączenia ze sobą istniejących terenów zieleni i zwiększania ich powierzchni, a także wykorzystania lokalnego potencjału OZE.
b) przedsięwzięcia na obszarach o ograniczonych możliwościach zagospodarowania wód opadowych, dotyczących zapewnienia odpowiedniej retencji wodnej przez stosowanie takich rozwiązań jak np.
Zakres wsparcia może zostać rozszerzony o projekty dotyczące rozbudowy kanalizacji deszczowej, jeśli wynikają one z planów adaptacji miast lub są uzasadnione zagrożeniem powodziowym do zmian klimatu przy czym muszą one być powiązane z inwestycjami w zieloną i niebieską infrastrukturę.
Realizowane działania powinny wynikać z planów adaptacji do zmian klimatu.
Działania w miastach, które nie posiadają MPA mogą być realizowane w sposób zintegrowany, uwzględniając włączenie różnych interesariuszy, co oznacza, że projekty muszą sprostać kilku wyzwaniom związanym ze zmieniającym się klimatem, takim jak powodzie, fale upałów, utrata bioróżnorodności. Zintegrowane podejście musi się również wyrażać poprzez branie pod uwagę potrzeb wszystkich interesariuszy – obywateli, m.in. grupy defaworyzowane, osoby starsze, dzieci itp.
Wsparcie w ramach projektów typu 2. obejmie działania adaptacyjne do zmian klimatu poprzez rozwój mikro i małej retencji wodnej:
W ramach projektów typu 3. dofinansowanie będzie przeznaczone na budowę, przebudowę lub remont urządzeń wodnych (zgodnie z definicją zawartą w ustawie „Prawo wodne”) i infrastruktury towarzyszącej służących zmniejszeniu skutków susz i powodzi w zakresie małej infrastruktury hydrotechnicznej:
Preferowane będą najmniej inwazyjne metody ochrony przeciwpowodziowej, jednak w przypadku niewystarczających naturalnych mechanizmów ograniczających skutki susz i powodzi, wspierane będą inwestycje w zakresie małej infrastruktury hydrotechnicznej, oraz likwidacja urządzeń nieefektywnych, stanowiących bariery dla ciągłości ekologicznej cieków i ich dolin.
Wsparcie inwestycyjne w ramach projektów typu 2 i 3 będzie mogło być skierowane jedynie na projekty, które nie powodują zastosowania art. 4.7. Ramowej Dyrektywy Wodnej oraz nie mają znaczącego wpływu na cele ochrony obszarów objętych siecią Natura 2000.
Aktualny nabór trwa od 11 marca do 30 kwietnia 2024 r.
Celem konkursu „Zwiększanie odporności na zmiany klimatu i klęski żywiołowe w ramach ZIT” jest wspieranie przystosowania się do zmian klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami, a także odporności, z uwzględnieniem podejścia ekosystemowego.
W ramach działania wspierane będą następujące typy projektów:
Dofinansowanie mogą otrzymać:
z obszaru MOF Gniezna, MOF Konina, ZIT OF Koła i Turku, MOF Leszna oraz MOF Piły.
W ramach projektów typu 1. wsparcie obejmie przedsięwzięcia polegające na adaptacji terenów zurbanizowanych do zmian klimatu takie jak:
a) przedsięwzięcia adaptacyjne polegające na „rozszczelnieniu” powierzchni miast oraz redukcji efektu miejskiej wyspy ciepła w wyniku m.in. wprowadzania zieleni w zwartą zabudowę w postaci (eko)parków, ogrodów botanicznych i innych obszarów bioretencyjnych (np. stawów, niecek, rowów, ogrodów deszczowych).
Wsparcie w tym zakresie dotyczyć może rozwoju zielono-niebieskiej infrastruktury i technicznej infrastruktury lądowej (zapewniającej łączność przestrzenną między obszarami), w tym korytarzy ułatwiających przewietrzanie (redukcja smogu i obniżenie temperatury), łączenia ze sobą istniejących terenów zieleni i zwiększania ich powierzchni, a także wykorzystania lokalnego potencjału OZE.
b) przedsięwzięcia na obszarach o ograniczonych możliwościach zagospodarowania wód opadowych, dotyczących zapewnienia odpowiedniej retencji wodnej przez stosowanie takich rozwiązań jak np.
Zakres wsparcia może zostać rozszerzony o projekty dotyczące rozbudowy kanalizacji deszczowej, jeśli wynikają one z planów adaptacji miast lub są uzasadnione zagrożeniem powodziowym do zmian klimatu przy czym muszą one być powiązane z inwestycjami w zieloną i niebieską infrastrukturę (limit do 50 % kosztów kwalifikowalnych inwestycji).
Realizowane działania powinny wynikać z planów adaptacji do zmian klimatu.
Działania w miastach, które nie posiadają MPA mogą być realizowane w sposób zintegrowany, uwzględniając włączenie różnych interesariuszy, co oznacza, że projekty muszą sprostać kilku wyzwaniom związanym ze zmieniającym się klimatem, takim jak powodzie, fale upałów, utrata bioróżnorodności. Zintegrowane podejście musi się również wyrażać poprzez branie pod uwagę potrzeb wszystkich interesariuszy – obywateli, m.in. grupy defaworyzowane, osoby starsze, dzieci itp.
Wsparcie w ramach projektów typu 2. obejmie działania adaptacyjne do zmian klimatu poprzez rozwój mikro i małej retencji wodnej:
W ramach projektów typu 3. dofinansowanie będzie przeznaczone na budowę, przebudowę lub remont urządzeń wodnych (zgodnie z definicją zawartą w ustawie „Prawo wodne”) i infrastruktury towarzyszącej służących zmniejszeniu skutków susz i powodzi w zakresie małej infrastruktury hydrotechnicznej:
Preferowane będą najmniej inwazyjne metody ochrony przeciwpowodziowej, jednak w przypadku niewystarczających naturalnych mechanizmów ograniczających skutki susz i powodzi, wspierane będą inwestycje w zakresie małej infrastruktury hydrotechnicznej, oraz likwidacja urządzeń nieefektywnych, stanowiących bariery dla ciągłości ekologicznej cieków i ich dolin.
Wsparcie inwestycyjne w ramach projektów typu 2 i 3 będzie mogło być skierowane jedynie na projekty, które nie powodują zastosowania art. 4.7. Ramowej Dyrektywy Wodnej oraz nie mają znaczącego wpływu na cele ochrony obszarów objętych siecią Natura 2000.
W ramach projektów typu 4. wsparciem objęte mogą być działania polegające na usprawnieniu potencjału służb publicznych w ramach rozwoju systemów monitoringu, prognozowania i ostrzegania środowiskowego na obszarze Wielkopolski (np. wykorzystujące technologie dokładnej identyfikacji i mapowania obszarów zagrożeń), a także skutecznego informowania mieszkańców o możliwie precyzyjnie określonych zagrożeniach środowiskowych i meteorologicznych.
Wykluczone jest udzielenie wsparcia na przedsięwzięcia służące rozwojowi systemu ratowniczo-gaśniczego, w tym doposażenia służb w odpowiedni i wysoce efektywny sprzęt dla jednostek odpowiedzialnych za prowadzenie akcji ratowniczych i usuwaniu skutków zjawisk katastrofalnych.
Kluczowe wymagania dot. wszystkich typów projektów:
Aktualny nabór trwa od 11 marca do 30 kwietnia 2024 r.
Działanie „Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w ramach ZIT” ma na celu wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej.
W ramach działania wspierane będą:
O dofinansowanie będą mogły ubiegać się:
z obszaru MOF Gniezna, MOF Konina, ZIT OF Koła i Turku, MOF Leszna oraz MOF Piły.
W ramach projektów typu 1. wsparcie obejmie:
a) zakup i modernizację zero-(elektrycznych BEV, wodorowych FCV) lub niskoemisyjnych aktywów mobilnych (w tym taboru) wykorzystywanych w publicznym transporcie zbiorowym, spełniających wymogi dla „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu dyrekt. 2009/33/WE (z późn. zm.), w tym autobusów napędzanych LNG, CNG, LPG lub o napędzie hybrydowym PHEV (plug-in).
Zakupowi taboru mogą towarzyszyć inwestycje w niezbędną infrastrukturę, np.:
Premiowany będzie zakup jednostek zeroemisyjnych, a iInwestycje dot. infrastuktury i taboru powinny być komplementarne z działaniami organizatorów transportu publicznego dotyczących poprawy dostępości w ujęciu terytorialnym i jakościowym (np. zagęszczenie przystanków, nowe trasy autobusowe, itp.).
W ramach projektów typu 2. wsparcie obejmie:
a) budowę, przebudowę i modernizację infrastruktury transportu (m.in.: sieci tramwajowe i autobusowe – z ograniczeniem do inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej na potrzeby zbiorowego transportu publicznego; buspasy; przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia oraz/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu: pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach, infrastruktura drogowa przy pętlach tramwajowych/autobusowych, stacjach kolejowych; wyposażenie dróg i ulic w obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego i niechronionych użytkowników dróg, energooszczędne oświetlenie led (niedominujący element projektu));
b) rozwój wielogałęziowego powiązania podsystemów transportu publicznego oraz indywidualnego (m.in. centrów przesiadkowych, dworców (w tym kolejowych, autobusowych), obiektów P&R, B&R);
Budowa obiektów P&R możliwa jedynie pod warunkiem lokalizacji zapewniającej ścisłą integrację z publicznym transportem zbiorowym. W miastach pow. 75 tys. mieszkańców wsparcie dla obiektów P&R możliwe będzie pod warunkiem zlokalizowania poza OF śródmieścia, wyznaczonym w studium uwarunkowania i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
W przypadku tworzenia parkingów konieczne jest zapewnienie wyznaczonych miejsc dla osób z niepełnosprawnościami, bezpiecznych miejsc dla rodziców/opiekunów z dziećmi.
c) zakup i montaż czujników monitorujących jakość powietrza przede wszystkim w ramach zanieczyszczeń liniowych generowanych przez transport;
d) cyfryzacja transportu miejskiego i działania towarzyszące rozwojowi transportu publicznego (z wyłączeniem inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej dla ruchu indywidualnego samochodowego) poprawiające m.in. przepływ i bezpieczeństwo pasażerów (np. węzły przesiadkowe, miejskie systemy ITS dla transportu publicznego), inteligentne zarządzanie miejscami parkingowymi, systemy gromadzenia danych dotyczących mobilności;
e) budowa i rozbudowa infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów komunikacji publicznej, instalacje służące do dystrybucji nośników energii i paliw dla zeroemisyjnego transportu zbiorowego nowej generacji wykorzystującego proekologiczne źródła napędu (np. energia elektryczna, wodór).
W ramach projektów typu 3. wsparcie obejmie:
Ekspansja dróg pieszych i rowerowych powinna stanowić dopełnienie rozwoju siatki połączeń komunikacyjnych.
Premiowane będą projekty zachowujące spójność sieci dróg i ścieżek (np. wynikające z odpowiednich dokumentów operacyjnych).
W ramach projektów typu 4. wsparcie obejmie (wyłącznie jako element projektu wskazanego w pkt. 1-3):
W ramach projektów typu 5. wsparcie obejmie (wyłącznie jako element projektu wskazanego w pkt. 1-3):
Wszystkie typy projektów można łączyć w celu realizacji jak najbardziej kompleksowych przedsięwzięć.
Kluczowe wymagania:
Premiowane będą:
Najbliższy nabór zaplanowano od 2 kwietnia do 28 czerwca 2024 r.
Działanie „Wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy” ma na celu wspieranie zrównoważonego pod względem płci uczestnictwa w rynku pracy, równych warunków pracy oraz lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, w tym poprzez dostęp do przystępnej cenowo opieki nad dziećmi i osobami wymagającymi wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.
W ramach działania wspierane będą projekty mające na celu:
Działania te nie mogą powielać wsparcia realizowanego na poziomie krajowym dotyczącego zwiększenia dostępu do opieki nad dziećmi do lat 3 oraz systemowych działań w zakresie równości szans.
Dofinansowanie będą mogli otrzymać:
Najbliższy nabór zaplanowano od 12 listopada do 20 grudnia 2024 r.
Działanie „Wsparcie pracowników i pracodawców” ma na celu wspieranie dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, wspieranie aktywnego i zdrowego starzenia się oraz zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia dla zdrowia.
W ramach działania wspierane będą projekty:
O dofinansowanie mogą ubiegać się:
W ramach projektów typu 1. wsparcie obejmie realizację działań adaptacyjnych dla pracowników, pracodawców, przedsiębiorców i przedsiębiorstw, w tym przedsiębiorstw społecznych takich jak:
Wsparcie rozwojowe będzie realizowane przez Podmiotowy System Finansowania (PSF) za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych, zgodnie ze zidentyfikowanymi potrzebami.
Wsparcie skierowane będzie do przedsiębiorców i pracodawców bez względu na formę i wielkość podmiotu, z zastrzeżeniem, że powyższe działania będą możliwe do realizacji dla podmiotów, które nie otrzymują wsparcia w tym samym zakresie z innych programów, w tym z poziomu krajowego.
W ramach projektów typu 2. realizowane będzie wsparcie outplacementowe wzorowane na instrumentach i usługach wymienionych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Wspierane będą przedsiębiorstwa przechodzące procesy restrukturyzacyjne, adaptacyjne i modernizacyjne oraz ich pracownicy, a także osoby odchodzące z rolnictwa.
W ramach projektów typu 3. wsparcie obejmie pracodawców i pracowników w zakresie m.in.:
Powyższe działania będą możliwe do realizacji dla podmiotów, które nie otrzymują wsparcia w tym zakresie z innych programów, w tym Krajowego Planu Odbudowy.
W ramach projektów typu 4. wsparcie obejmie działania w zakresie przekwalifikowania lub przygotowania do kontynuowania pracy na innych stanowiskach o mniejszym obciążeniu dla zdrowia.
W przypadku realizacji projektów polegających na przekwalifikowaniu pracowników długotrwale pracujących w warunkach negatywnie wpływających na zdrowie we wniosku o dofinansowanie należy zawrzeć analizę/diagnozę wraz z uzasadnieniem realizacji projektu.
W ramach projektów typu 5. wsparcie będzie przeznaczone na eliminowanie czynników zagrażających zdrowiu w miejscu pracy m.in. poprzez wdrożenie w zakładach pracy, w których istnieją czynniki wpływające negatywnie na zdrowie pracowników, programów naprawczych minimalizujących te czynniki.
Projekty powinny wykraczać poza standardowe działania medycyny pracy.
W ramach projektów typu 6. wdrażane będą Regionalne Programy Zdrowotne (RPZ) skierowane do osób pracujących i bezrobotnych (w przypadku realizacji projektów rehabilitacji osób bezrobotnych, w projektach należy założyć ścieżkę powrotu na rynek pracy).
Programy profilaktyczne nie będą obejmować leczenia i zabiegów medycznych innych niż na potrzeby diagnostyki (ten warunek nie dotyczy programów rehabilitacyjnych dla pracowników i osób bezrobotnych ułatwiających powrót na rynek pracy).
RPZ muszą uzyskać akceptację Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji (AOTMiT) działającej przy Ministerstwie Zdrowia.
Możliwe będzie realizowanie nowych RPZ (pozytywnie zaopiniowanych przez AOTMiT) lub korzystanie z już wypracowanych RPZ (w tym realizowanych w ramach WRPO 2014+) lub z repozytorium AOTMiT. W przypadku RPZ w oparciu o rekomendacje wynikające z repozytorium AOTMiT wymaga się jego uzgodnienia jedynie we właściwym Planie działania w sektorze zdrowia.
Najbliższy nabór dla projektów typu 6. zaplanowano od 5 do 19 kwietnia 2024 r.
Nabór ten dotyczy regionalnego programu zdrowotnego w zakresie rehabilitacji onkologicznej.
Celem konkursu „Edukacja przedszkolna, ogólna oraz kształcenie zawodowe w ramach ZIT” jest wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
W ramach działania wspierane będą następujące typy projektów:
Dofinansowanie mogą otrzymać:
z obszaru MOF Poznań, MOF Aglomeracja Kalisko-Ostrowska, MOF Piła oraz MOF Gniezno.
W ramach projektów typu 1. wsparcie będzie polegało na poprawie dostępu do dobrej jakości edukacji przedszkolnej poprzez:
W ramach projektów typu 2. wsparcie polegające na poprawie jakości edukacji we wszystkich typach szkół i na każdym jej poziomie powinno uwzględniać wymagania stawiane przez nowoczesną, zieloną gospodarkę i potrzeby rynku pracy.
Podniesienie jakości edukacji będzie realizowane w ramach kompleksowych programów rozwojowych szkół obejmujących m.in.:
W ramach projektów typu 3. wsparcie obejmie projekty dotyczące rozwoju uczniów w zakresie kształtowania postaw prozdrowotnych, w tym wspieranie aktywności fizycznej i wiedzy na temat zdrowego trybu życia.
W ramach projektór typu 4. wsparcie obejmie m. in.:
W ramach projektów typu 5. przewiduje się wsparcie zajęć pozalekcyjnych służących rozwojowi kompetencji, umiejętności, uzdolnień, zainteresowań uczniów w tym m. in.: zgodnych z potrzebami rynku pracy, proinnowacyjnych, cyfrowych, pobudzających kreatywność itp.
Działania związane będą także z tworzeniem warunków do rozwijania zainteresowań i integracji uczniów oraz integrujących środowiska szkolne ze społecznością lokalną, aktywizujących uczniów i społeczności lokalne.
W ramach projektów typu 6. realizowane będą działania na rzecz edukacji włączającej, które mogą dotyczyć m.in.:
Projekty dotyczące edukacji włączającej powinny stosować zasady tzw. projektowania uniwersalnego w nauczaniu.
Wsparcie szkół specjalnych może dotyczyć wyłącznie procesu ich przechodzenia do ogólnego systemu edukacji.
W ramach projektów typu 7. wsparcie na rzecz poradni psychologiczno-pedagogicznych może dotyczyć np. szkolenia kadr, wdrażania programów wsparcia psychologicznego dla dzieci/młodzieży np.: w zakresie zapobiegania samobójstwom, dla uczniów/słuchaczy LGBT+ oraz ich rodziców/opiekunów prawnych.
Wsparcie uzyskają poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które nie zostały objęte wsparciem w FERS.
W ramach projektów typu 8. podejmowane będą działania na rzecz upowszechnienia poradnictwa edukacyjnego i doradztwa zawodowego (w tym przeciwdziałanie stereotypizacji w obszarze płci w wyborze odpowiedniego zawodu, wspierającego promocję kierunków STEM) już na poziomie szkół podstawowych (w tym także preorientacji zawodowej) i zwiększenia jakości doradztwa m.in. przez wsparcie indywidualne w tym zakresie, podnoszenie kompetencji doradców zawodowych i ich dostępności.
Doradztwo będzie odbywać się z poszanowaniem zasad równości płci i niedyskryminacji.
Realizowane projekty muszą wynikać z obowiązujących Strategii ZIT, pozytywnie zaopiniowanych przez IZ.
Najbliższy nabór zaplanowano na czerwiec 2024 r.
Działanie „Wspieranie uczenia się przez całe życie” ma na celu wspieranie uczenia się przez całe życie, w szczególności elastycznych możliwości podnoszenia i zmiany kwalifikacji dla wszystkich, z uwzględnieniem umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych, lepsze przewidywanie zmian i zapotrzebowania na nowe umiejętności na podstawie potrzeb rynku pracy, ułatwianie zmian ścieżki kariery zawodowej i wspieranie mobilności zawodowej.
W ramach działania realizowane będą następujące typy projektów:
O dofinansowanie będą mogły ubiegać się:
W ramach 1. typu projektów wsparcie obejmie usługi rozwojowe w BUR zgodnie z podejściem popytowym dającym możliwość dokonania swobodnego wyboru usług, odpowiadających na indywidualne potrzeby rozwojowe osób dorosłych, w tym szkolenia, szkolenia techniczne/zawodowe, doradztwo, studia podyplomowe, mentoring, coaching.
Usługi rozwojowe realizowane będą wyłącznie przez podmioty wpisane do BUR.
Wsparcie skierowane jest do osób dorosłych, które z własnej inicjatywy chcą podnieść swoje umiejętności/ kompetencje lub nabyć kwalifikacje określone w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji w związku ze zmianami w gospodarce wynikającymi m.in.: z rozwoju technologii, zielonej i cyfrowej transformacji oraz nowych potrzeb rynku pracy wymagającymi ciągłego podnoszenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji.
W ramach projektów typu 2. wsparcie w zakresie zdobywania lub podnoszenia umiejętności lub kompetencji podstawowych poza systemem PSF będzie kierowane w szczególności do osób znajdujących się w trudnej sytuacji tj.: osób wykazujących znaczącą lukę kompetencyjną (w tym osób zatrudnionych, bezrobotnych, biernych zawodowo, poszukujących pracy, obywateli państw trzecich, w tym migrantów).
Działania realizowane poza PSF będą odnosić się tylko i wyłącznie do nabywania kompetencji kluczowych prowadzących w kierunku kwalifikacji na 3 lub 4 poziomie PRK lub umiejętności podstawowych.
W ramach projektów typu 3. wsparcie obejmie:
Działania w tym zakresie będą służyć wsparciu osób dorosłych w zakresie aktywizacji edukacyjnej i społecznej, m.in. starszych, o niskich kwalifikacjach, z niepełnosprawnościami i skierowane zostaną przede wszystkim do mieszkańców mających utrudniony dostęp do dobrej jakości ofert edukacji, w szczególności z małych miejscowości oddalonych od dużych ośrodków edukacyjnych i z obszarów wiejskich.
Celem wsparcia jest aktywizowanie dorosłych i społeczności lokalnych na rzecz rozwoju umiejętności, stanowiących podstawę dla uczenia się przez całe życie, przydatnych do poruszania się na rynku pracy, dla rozwoju osobistego i rozwoju wspólnot lokalnych.
Aktualny nabór dla projektów typu 1. trwa od 23 lutego do 24 marca 2024 r.
Działanie „Aktywna integracja” ma na celu wspieranie aktywnego włączenia społecznego w celu promowania równości szans, niedyskryminacji i aktywnego uczestnictwa, oraz zwiększanie zdolności do zatrudnienia, w szczególności grup w niekorzystnej sytuacji.
W ramach działania realizowane będą następujące typy projektów:
O dofinansowanie będą mogły ubiegać się:
W ramach projektów typu 1. wsparcie obejmie przedsięwzięcia z zakresu aktywizacji społeczno-zawodowej i integracji osób, rodzin i społeczności zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (w tym m.in. osób z niepełnosprawnościami, obywateli państw trzecich oraz społeczności marginalizowanych w szczególności społeczności romskiej), ich otoczenia oraz osób biernych zawodowo poprzez:
Usługi reintegracji społecznej i zawodowej realizowane przez CIS i KIS są uznawane za kompleksową usługę aktywnej integracji, obejmującej aktywną integrację społeczną i zawodową.
Wsparcie w ramach WTZ i ZAZ może być zapewnione przez ograniczony czas dla konkretnego uczestnika (maksymalnie 2 lata). Warunkiem wsparcia w ramach WTZ jest zaoferowanie uczestnikom realnej ścieżki dojścia do ZAZ (lub innej formy zatrudnienia).
W ramach projektów typu 2. wsparcie polegać będzie na realizacji inicjatywy ALMA dla ludzi młodych, znajdujących się w kategorii NEET (od 15 do 29 lat).
W ramach projektów typu 3. wsparcie obejmie przedsięwzięcia związane z podnoszeniem świadomości na temat przepisów i polityk antydyskryminacyjnych, współpracę ze społecznościami lokalnymi i społeczeństwem obywatelskim w celu zwalczania dyskryminacji:
Najbliższy nabór dla projektów typu. 1 zaplanowano od 31 maja do 30 czerwca 2024 r.
Celem konkursu „Integracja społeczna i aktywizacja społeczna” jest wspieranie integracji społecznej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób najbardziej potrzebujących i dzieci.
W ramach działania wspierane będą następujące typy projektów:
Dofinansowanie mogą otrzymać:
W ramach projektów typu 1. dofinansowanie obejmie m. in.:
Wsparcie będzie opierało się na Regionalnym Planie Rozwoju Usług Społecznych i Deinstytucjonalizacji opracowanym przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu.
W ramach projektów typu 2. realizowane będą działania na rzecz integracji społecznej osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz aktywizacja społeczności na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
Najbliższy nabór dla projektów typu 2. zaplanowano od 26 kwietnia do 17 maja 2024 r.
Działanie „Kultura i turystyka” ma na celu wspieranie zintegrowanego i sprzyjającego włączeniu społecznemu rozwoju społecznego, gospodarczego i środowiskowego, kultury, dziedzictwa naturalnego, zrównoważonej turystyki i bezpieczeństwa na obszarach miejskich oraz na obszarach innych niż miejskie.
W ramach działania realizowane będą następujące typy projektów:
O dofinansowanie będą mogły ubiegać się:
W ramach projektów typu 1. i 2. wsparcie obejmie:
a) Zachowanie i modernizacja obiektów dziedzictwa kulturowego:
Dodatkowo, wyłącznie jako element projektów możliwe będzie:
b) Udostępnianie i ułatwianie dostępu do dóbr kultury oraz zastosowanie nowoczesnych technologii (wyłącznie jako element projektów):
c) Rozwój i zwiększanie dostępności infrastruktury do prowadzenia działalności kulturalnej:
Projekty muszą:
W projektach obejmujących prace budowlane należy stosować rozwiązania zmniejszające energochłonność obiektów, co wpłynie na zmniejszenie kosztów utrzymania instytucji kultury.
W ramach projektów typu 3. i 4. wsparcie obejmie:
a) Turystyczne szlaki tematyczne i produkty turystyczne:
b) Ułatwienie dostępu do szlaków turystycznych (wyłącznie jako element projektu):
Zgodnie z rekomendacjami raportu ETO wsparcie finansowe powinno być skierowane na projekty:
Projekty muszą mieć charakter zintegrowany, tj. zakładać oddziaływanie na lokalną gospodarkę, środowisko i życie społeczne.
Typy projektów można łączyć w następującym układzie: typ 1 z 3 oraz typ 2 z 4.
Kluczowe wymagania:
Najbliższy nabór zaplanowano od 31 maja do 30 czerwca 2024 r.
Celem konkursu „Rynek pracy, kształcenie i aktywne społeczeństwo wspierające transformację gospodarki” jest umożliwienie regionom i ludności łagodzenia wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko skutków transformacji w kierunku osiągnięcia celów Unii na rok 2030 w dziedzinie energii i klimatu oraz w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050 w oparciu o porozumienie paryskie.
W ramach działania wspierane będą następujące typy projektów:
Dofinansowanie skierowane jest do:
z Wielkopolski Wschodniej.
W ramach projektów typu 1. realizowane będzie wsparcie osób dotkniętych skutkami transformacji, w szczególności koncentracja na podnoszeniu i zmianie kwalifikacji oraz aktywizacji zawodowej pracowników Grupy ZE PAK (w tym zwolnionych od początku 2018 r.).
W ramach projektów typu 2. wsparcie, skierowane do przedsiębiorców i pracodawców bez względu na formę i wielkość podmiotu, realizowane będzie przez Podmiotowy System Finansowania (PSF) za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych (BUR).
W ramach projektów typu 3. wsparcie obejmie podnoszenie i zmianę kompetencji oraz rozwoju umiejętności lub kwalifikacji osób dorosłych (które z własnej inicjatywy chcą zdobyć umiejętności/kompetencje/kwalifikacje lub przekwalifikować się) w kierunkach zgodnych z IS czy potrzebami zeroemisyjnej, zasobooszczędnej i cyfrowej gospodarki.
W ramach projektów typu 4. planuje się wsparcie w zakresie m.in.:
W ramach projektów typu 5. wsparcie obejmie doradztwo edukacyjno-zawodowe realizowane w szkołach.
W ramach projektów typu 6. planuje się rozwój przedsiębiorczości młodzieży szkół ponadpodstawowych, w tym w zakresie przedsiębiorczości społecznej, poprzez realizację m.in. programów edukacyjnych przygotowujących uczniów do prowadzenia w przyszłości własnej działalności gospodarczej, uruchamianie/rozwój inkubatorów przedsiębiorczości szkolnej.
W ramach projektów typu 7. planuje się wsparcie w zakresie rozwoju szkolnictwa wyższego dostosowanego do potrzeb specjalizacji Wielkopolski Wschodniej, w tym:
W ramach projektów typu 8. wsparcie kierowane będzie w szczególności na obszary, które w największym stopniu dotknięte zostaną transformacją energetyczną, w tym:
W ramach projektów typu 9. realizowane będzie wsparcie z zakresu włączenia społecznego osób dotkniętych transformacją w kierunku neutralności klimatycznej i ich otoczenia tj. integracja i aktywizacja osób, rodzin/grup/środowisk dotkniętych transformacją energetyczną, w szczególności osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i/lub ubóstwem, m.in. przez wykorzystanie instrumentów aktywizacji społecznej, zdrowotnej (w tym profilaktyki zdrowia psychicznego), rekreacyjno-kulturalnej, interwencji kryzysowej, a także działania o charakterze środowiskowym czy edukacyjnym.
Realizowane będą programy rozwojowe dla pracowników systemu polityki społecznej w zakresie szybkiego reagowania na wyzwania społeczne związane z transformacją w kierunku neutralności klimatycznej.
W ramach projektów typu 10. obejmie kompleksowy projekt akredytowanego Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej (OWES).
Elementami kompleksowych projektów realizowanych przez akredytowane OWES może być:
Zakres wsparcia będzie wynikać z analizy potrzeb w tym zakresie i będzie zgodny z KPRES i standardami określonymi w ustawie o ekonomii społecznej.
Wsparcie w ramach projektów typu 11. obejmie programy rozwojowe, w tym szkolenia zwiększające aktywność i współpracę na rzecz rozwoju lokalnego czy subregionu, m.in. w zakresie sprawiedliwej transformacji, w tym:
W ramach projektów typu 12. realizowane będzie wsparcie służące poprawie jakości i efektywności usług społecznych w środowisku lokalnym (deinstytucjonalizacja), skierowanych w szczególności do seniorów oraz pracowników/byłych pracowników (i ich rodzin) branż podlegających transformacji, w tym:
Najbliższe nabory zaplanowano:
dla projektów typu 12 – od 22 marca do 19 kwietnia 2024 r.
dla projektów typu 6 – na grudzień 2024 r.
dla projektów typu 11 – na wrzesień 2024 r.
Celem konkursu „Wsparcie inwestycji w MŚP i dużych przedsiębiorstwach” jest umożliwienie regionom i ludności łagodzenia wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko skutków transformacji w kierunku osiągnięcia celów Unii na rok 2030 w dziedzinie energii i klimatu oraz w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050 w oparciu o porozumienie paryskie.
W ramach działania wspierane będą następujące typy projektów:
Dofinansowanie skierowane jest do:
z Wielkopolski Wschodniej.
W ramach projektów typu 1. wsparcie obejmie przedsięwzięcia polegające na:
a) inwestycjach produkcyjnych w MŚP w środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne przedsiębiorstw w celu produkcji towarów i usług, przyczyniając się w ten sposób do akumulacji brutto i zatrudnienia, w tym poprzez:
b) wdrożeniu nowoczesnych rozwiązań cyfrowych w procesach biznesowych przedsiębiorstw, w tym:
c) rozwoju infrastruktury zrównoważonej turystyki, wykorzystującej endogeniczne potencjały danego obszaru do rozwoju gospodarczego, mającej charakter prozatrudnieniowy, w tym przyczyniającej się do przejścia na neutralną dla klimatu GOZ;
d) promocji zagranicznej (jako element projektu w przypadku inwestycji produkcyjnych mających na celu internacjonalizację działalności przedsiębiorstw).
Wsparcie może być realizowane w formie kompleksowych/modułowych projektów, natomiast nie wyklucza się również realizacji projektów w węższym obszarze. Zakres projektu określa Wnioskodawca w zależności od zidentyfikowanych potrzeb.
Istotne będzie tworzenie miejsc pracy w MŚP w związku z realizacją projektu.
Jako element projektu możliwy będzie także:
W ramach projektów typu 2. wsparcie obejmie:
a) podniesienie efektywności energetycznej w MŚP poprzez:
Elementami uzupełniającymi projekt możliwe będą:
Podniesienie efektywności energetycznej musi wynikać z audytu energetycznego, który będzie niezbędnym elementem projektu. Wybrany wariant realizacyjny musi uwzględniać kryterium kosztowe odnoszące się do uzyskanych efektów (np. redukcji zapotrzebowania na energię) w stosunku do nakładów finansowych. Możliwe do realizacji będą jedynie projekty, w których próg oszczędności energii pierwotnej wyniesie min. 30%.
W ramach realizowanych projektów muszą zostać zachowane trwałe warunki siedliskowe dla ptaków i/lub nietoperzy.
b) projekty w zakresie wdrażania modelu GOZ w przedsiębiorstwie, w tym:
c) tworzenie/rozwój punktów napraw i przygotowywania produktów do ponownego użycia.
Możliwym elementem uzupełniającym projekt będzie:
Typy projektów 1 i 2 można łączyć.
W ramach projektów typu 3. wspierana będzie działalność B+R przedsiębiorstw (MŚP) lub konsorcjów przedsiębiorstw z jednostkami badawczymi (gdzie liderem konsorcjum jest przedsiębiorstwo z Wielkopolski Wschodniej) wynikające z potrzeb zgłaszanych przez przedsiębiorstwo.
Możliwa będzie realizacja kompleksowych i modułowych projektów dostosowanych do potrzeb przedsiębiorstwa, przy czym jeden z modułów: prace B+R lub infrastruktura B+R jest obligatoryjny.
Moduły fakultatywne muszą być powiązane z realizowanymi w projekcie modułami obowiązkowymi i obejmują:
Realizacja projektu musi przyczyniać się do podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstwa i być zgodna z zakresem przewidzianym w GBER.
Celem modułu jest, wdrożenie w działalności gospodarczej wnioskodawcy wyników prac B+R zrealizowanych przez niego samodzielnie lub na jego zlecenie lub przez niego zakupionych poza projektem, w formie innowacyjnego rozwiązania.
Szczególnie istotne będą projekty wspierające przedsiębiorstwa w przechodzeniu na zieloną gospodarkę (np. usługi bazujące na sztucznej inteligencji i technologii blockchain w nowych instalacjach OZE).
Wsparcie w tym zakresie może dotyczyć m.in. komercjalizacji wyników prac B+R za granicą, udziału w międzynarodowych łańcuchach dostaw, promocji produktów lub usług na rynkach zagranicznych, uzyskania ochrony praw własności przemysłowej poza Polską lub ich obrona.
Możliwa będzie także automatyzacja i robotyzacja jako element pomocniczy projektu B+R.
Kluczowe wymagania dot. projektów typu 3:
Preferowane będą:
W ramach projektów typu 4. wsparcie obejmie inwestycje produkcyjne w dużych przedsiębiorstwach ujętych w TPSTWW.
Kluczowe wymagania:
Najbliższe nabory zaplanowano:
dla projektów typu. 2 – od 3 czerwca do 16 sierpnia 2024 r.
dla projektów typu 3. – na grudzień 2024 r.
Celem konkursu „ Zregenerowane środowisko przyrodnicze” jest umożliwienie regionom i ludności łagodzenia wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko skutków transformacji w kierunku osiągnięcia celów Unii na rok 2030 w dziedzinie energii i klimatu oraz w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050 w oparciu o porozumienie paryskie.
W ramach działania wspierane będą następujące typy projektów:
Dofinansowanie skierowane jest do:
z Wielkopolski Wschodniej (miasto Konin oraz powiaty: koniński, kolski, słupecki i turecki).
W ramach projektów typu 1. wsparcie obejmie:
W ramach projektów typu 2. wsparcie obejmie rozwój terenów poprzez nadanie im nowych funkcji (środowiskowych, społecznych i/lub gospodarczych), w tym poprzez:
W zakresie rekultywacji i remediacji wsparcie może być udzielone w przypadkach, gdy podmiot odpowiedzialny za degradację terenu nie może być zidentyfikowany lub nie może zostać obarczony odpowiedzialnością za sfinansowanie remediacji lub rekultywacji zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”.
W ramach projektów typu 3. wsparcie obejmie odbudowę oraz zwiększanie zasobów wodnych na obszarach Wielkopolski Wschodniej zdegradowanych pod względem hydrologicznym (w tym poprzez tworzenie zbiorników wodnych w wyrobiskach pokopalnianych) poprzez m.in.:
Elementami uzupełniającymi projekt mogą być np.:
Dopuszcza się łączenie w/w typów projektów. Definicje terminów: teren poprzemysłowy, rekultywacja, remediacia, renaturyzacja itp., zamieszczone zostaną w regulaminie wyboru projektów.
Kluczowe wymagania:
Najbliższe nabory zaplanowano:
dla projektów typu 3 – nabór trwa od 4 marca do 10 maja 2024 r.
dla projektów typu 2 – od 17 lipca do 13 września 2024 r.
Celem konkursu „Społeczeństwo w transformacji” jest umożliwienie regionom i ludności łagodzenia wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko skutków transformacji w kierunku osiągnięcia celów Unii na rok 2030 w dziedzinie energii i klimatu oraz w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050 w oparciu o porozumienie paryskie.
W ramach działania wspierane będą następujące typy projektów:
Dofinansowane mogą otrzymać:
W ramach projektów typu 1. wsparcie obejmie inwestycje związane z generowaniem energii (wraz z magazynami energii działającymi na potrzeby danego źródła OZE) w systemie prosumenckim, poprzez rozwój mikroinstalacji.
Możliwe jest uwzględnienie przez JST uzupełniająco również inwestycji dotyczących rozwoju OZE na potrzeby budynków użytku publicznego (w ramach projektu parasolowego).
Zakup i montaż magazynu energii jest możliwy wyłącznie dla instalacji OZE będącej przedmiotem projektu.
W przypadku wnioskowania o dofinansowanie zakupu pompy ciepła i kotłów biomasowych, potencjalny odbiorca ostateczny powinien zlikwidować dotychczasowe źródło ciepła zasilane paliwem konwencjonalnym (warunek ten nie dotyczy pieców klasy piątej oraz pieców gazowych).
W ramach projektów typu 2. wsparcie obejmie:
Elementami uzupełniającymi mogą być:
Wspierane będą inwestycje związane z generowaniem energii poprzez rozwój mikroinstalacji i małych instalacji.
W odniesieniu do projektów typu 1 i 2:
W ramach projektów typu 3. wsparcie obejmie inwestycje w zakresie kompleksowej (głębokiej) modernizacji energetycznej budynków sektora publicznego w tym budynków użyteczności publicznej oraz zamieszkania zbiorowego (w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie), m. in. w:
Elementami uzupełniającymi mogą być (w ramach projektów typu 2 i 3):
W ramach tego typu projektów preferowane będą projekty:
W ramach projektów typu 4. wsparcie obejmie inwestycje w zakresie kompleksowej (głębokiej) modernizacji energetycznej budynków mieszkalnych, wielorodzinnych m.in. w:
Preferowane do dofinansowania będą projekty:
Nie przewiduje się wsparcia dla wymiany kotłów i termomodernizacji budynków jednorodzinnych.
Informacje dodatkowe (dot. projektów typu 3 i 4):
W ramach projektów typu 5. realizowane będą projekty demonstracyjne z zakresu budownictwa pasywnego.
Informacje dodaktowe dot. tego typu projektów:
Kluczowe wymagania dotyczące wszystkich typów projektów:
Najbliższe nabory zaplanowano:
dla projektów typu 2 – nabór trwa od 29 stycznia do 29 marca 2024 r.
dla projektów typu 4 – na październik 2024 r.
Celem konkursu „Infrastruktura na rzecz aktywnego społeczeństwa, edukacyjna oraz rewitalizacja wspierające transformację gospodarki” jest umożliwienie regionom i ludności łagodzenia wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko skutków transformacji w kierunku osiągnięcia celów Unii na rok 2030 w dziedzinie energii i klimatu oraz w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050 w oparciu o porozumienie paryskie.
W ramach działania wspierane będą następujące typy projektów:
Dofinansowanie skierowane jest do:
z Wielkopolski Wschodniej (miasto Konin oraz powiaty: koniński, kolski, słupecki i turecki).
W ramach projektów typu 1. wsparcie obejmie:
Wspierane będą działania:
Elementami uzupełniającymi mogą być:
Premiowane będą projekty kompleksowe obejmujące jak największa liczbę podtypów projektu.
Dodatkowe informacje dot. tego typu projektów:
Preferowane będą:
W ramach projektów typu 2. wsparcie obejmie:
Dodatkowe informacje dot. tego typu projektów:
Preferowane będą projekty:
W ramach projektów typu 3. wsparcie obejmie infrastrukturę kształcenia zawodowego młodzieży.
W ramach projektów typu 4. wsparcie obejmie infrastrukturę kształcenia zawodowego osób dorosłych.
W ramach projektów typu 5. wsparcie obejmie infrastrukturę branżowych CKZ oraz CKZiU lub innych podmiotów realizujących zadania zbieżne z CKZ oraz CKZiU.
Dodatkowe informacje dotyczące projektów typu 3-5:
Kluczowe wymagania dotyczące wszystkich typów projektów:
Najbliższe nabory zaplanowano:
dla projektów typu 1 – na październik 2024 r.
Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) to program operacyjny finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Program ten ma na celu wsparcie rozwoju innowacyjnej i konkurencyjnej gospodarki w Polsce. Duży nacisk kładzie przy tym na działalność badawczo-rozwojową (B+R).
Program stanowi atrakcyjną ofertę dla przedsiębiorców oraz odpowiada na największe wyzwania cywilizacyjne.
Działania w ramach FENG pomagają przedsiębiorcom sfinansować cały proces B+R+I, wspierają przedsiębiorstwa na każdym etapie rozwoju, umożliwiają rozwój infrastruktury badawczo-rozwojowej, a także umożliwiają finansowanie projektów wysokiego ryzyka oraz wspierają „zieloną” i cyfrową transformację przedsiębiorstw.
Program posiada także ofertę wsparcia wspólnych projektów badawczych dla przedsiębiorców i organizacji badawczych, aby umożliwić im rozwój innowacyjnych pomysłów.
Budżet programu FENG to ok 7,9 mld euro w podziale na:
W ramach FENG wyróżniono 4 priorytety:
Działania w ramach FENG, czyli Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027, koncentrują się wokół następujących obszarów:
Wsparcie w zakresie innowacji obejmuje m.in.:
Wsparcie w zakresie rozwoju produktów i usług obejmuje m.in.:
Wsparcie w zakresie wzmocnienia konkurencyjności obejmuje m.in.:
Wsparcie w zakresie zrównoważonego rozwoju obejmuje m.in.:
Priorytet FENG.01 Wsparcie dla przedsiębiorców
Priorytet FENG.02 Środowisko sprzyjające innowacjom
Priorytet FENG.03 Zazielenienie przedsiębiorstw
Priorytet FENG.04 Pomoc techniczna
Program jest skierowany do:
Obejmuje to:
W 2024 r. wielkopolscy przedsiębiorcy będą mogli pozyskać środki finansowe m.in. w ramach następujących działań:
„Ścieżka SMART” to dotacja w ramach Działania 1.1 Priorytetu I. „Wsparcie dla przedsiębiorstw” programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027.
Celem działania jest rozwijanie i wzmacnianie zdolności badawczych i innowacyjnych przedsiębiorstw, ukierunkowane na wdrażanie innowacji produktowych lub procesowych oraz cyfryzację i transformację przedsiębiorstw w kierunku zrównoważonego rozwoju, jak również internacjonalizację przedsiębiorstw i wzrost kompetencji kadr.
Dofinansowanie jest skierowane do:
Ścieżka SMART oferuje wsparcie finansowe, które może pokryć do 80% kosztów kwalifikowanych, m.in.:
Ścieżka SMART jest oparta na realizacji projektów modułowych, gdzie przedsiębiorca wybiera moduł obowiązkowy – tj. prace B+R lub wdrożenie ich wyników oraz dowolną liczbę modułów fakultatywnych.
Duże firmy muszą realizować moduł B+R, a mali i średni przedsiębiorcy muszą wybrać jeden z następujących modułów fakultatywnych.
Wnioski MŚP przyjmuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), a duże przedsiębiorstwa mogą zgłaszać projekty do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).
Nabory w konkursie Ścieżka SMART są cykliczne.
Celem konkursu „Granty na eurogranty” jest sfinansowanie kosztów przygotowania projektu planowanego do realizacji w ramach jednego z Programów Unii Europejskiej w szczególności:
Dofinansowanie mogą otrzymać mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, które mają siedzibę lub oddział na terenie Polski i planują ubiegać się o dofinansowanie w konkursach organizowanych w ramach Programów UE w charakterze:
W ramach działania realizowane są projekty, które wspierają wzrostu innowacyjności i umiędzynarodowienia polskich MŚP oraz organizacji badawczych poprzez zwiększenie udziału tych podmiotów w programach UE zarządzanych centralnie, tj. przez KE.
Wsparciem objęte są działania polegające na przygotowaniu projektu realizowanego w ramach jednego z Programów UE zarządzanych centralnie. Są to działania podejmowane w związku z poszukiwaniem partnerów projektu, przygotowaniem, ewentualna korektą i prezentacją tego projektu w ramach oceny w jednym z Programów UE.
Najbliższy nabór ma zostać ogłoszony 26 marca 2024 r.
„Promocja marki innowacyjnych MŚP” to dofinansowanie działań ukierunkowanych na wzmocnienie potencjału eksportowego przedsiębiorców MŚP na rynkach międzynarodowych, realizowane w ramach Działania 02.25 Priorytetu FENG.02 „Środowisko sprzyjające innowacjom” programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027.
Dofinansowanie mogą otrzymać mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa prowadzące działalność na terenie Polski w jednym z poniższych sektorów gospodarki:
Środki z dotacji można przeznaczyć na działania promocyjne marki produktowej wnioskodawcy i Marki Polskiej Gospodarki, obejmujące m.in:
Najbliższy nabór zaplanowano od 25 kwietnia do 19 czerwca 2024 r.
Działanie „Kredyt ekologiczny” ma na celu wsparcie przedsiębiorstw w zakresie finansowania inwestycji proekologicznych.
Głównym założeniem projektu jest wsparcie przedsiębiorstw w transformacji zwiększającej ich efektywność energetyczną poprzez modernizację infrastruktury, w tym również poprzez inwestycje w nowe lub ulepszone produkty lub procesy.
Z Kredytu ekologicznego mogą skorzystać mikro-, mali i średni przedsiębiorcy (MŚP) oraz małe spółki o średniej kapitalizacji (small mid-cap) i spółki o średniej kapitalizacji (mid-cap) prowadzący działalność na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
W ramach działania przedsiębiorcy będą mogli realizować inwestycje na rzecz szerokorozumianej efektywności energetycznej, związane z energooszczędnością, w tym termomodernizacją budynków, a także zmianą źródeł wykorzystywanej energii na bardziej ekologiczne, oraz wymianą urządzeń, instalacji lub linii technologicznych na bardziej efektywne energetycznie.
Efektem tej modernizacji musi być ograniczenie zużycia energii pierwotnej w zmodernizowanym obszarze o przynajmniej 30% w porównaniu do bieżącego zużycia.
Kredyt ekologiczny jest przyznawany w formie dotacji przeznaczonej na spłatę kredytu ekologicznego udzielonego przez bank kredytujący.
Bank kredytujący udziela kredytu na pokrycie kosztów kwalifikowalnych projektu (do 100%). Po prawidłowej realizacji inwestycji i osięgnięciu celów projektu ( min. 30% oszczędności energii pierwotnej) BGK wypłaci premię ekologiczną służącą częściowej spłacie kredytu udzielonego przez bank kredytujący. Premia ta wyliczana będzie w oparciu koszty kwalifikowane projektu.
Poziom dofinansowania może wynosić od 25% do 80% kosztów w zależności od rodzaju wydatku, wielkości przedsiębiorstwa oraz lokalizacji inwestycji.
Instytucją ogłaszającą konkurs jest Bank Gospodarstwa Krajowego, a najbliższy nabór zaplanowano na kwiecień 2024 r.
Innovation Coach to projekt skierowany jest do przedsiębiorców, którzy chcieliby prowadzić prace badawczo-rozwojowe, ale nie wiedzą jak ten proces rozpocząć oraz nie mają doświadczenia w pozyskiwaniu środków na działania B+R+I. Oferuje on oferuje bezpłatne doradztwo i wsparcie polskim przedsiębiorcom, którzy są zainteresowani rozwojem i wdrażaniem innowacyjnych pomysłów.
Innovation Coach jest skierowany do przedsiębiorców spełniających poniższe wymagania:
INNOSTART to z kolei instrument obejmujący wsparcie przedsiębiorstw z sektora MŚP rozpoczynających działalność innowacyjną, które nie posiadają doświadczenia w realizacji projektów B+R finansowanych z środków UE.
MŚP będący absolwentami Innovation Coach mogą skorzystać z:
Poprzez projekt INNOSTART nastąpi przygotowanie MŚP do działań w ramach projektów B+R na większą skalę, które będą mogły ubiegać się o dofinansowanie np. w ramach 1. Priorytetu FENG.
Wsparcie realizowane jest w ramach projektu grantowego.
Nabór niekonkurencyjny w ramach INNOSTART trwa do 31 grudnia 2024 r.
Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) to program operacyjny, który ma na celu wsparcie rozwoju społecznego w krajach członkowski UE. Budżet tego programu wynosi 21,7 mld zł.
Wsparcie w ramach programu FERS będzie realizowane na rzecz m.in.:
W ramach FERS wyróżniono 6 priorytetów:
Działania w ramach FERS, czyli Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, koncentrują się wokół następujących obszarów:
Wsparcie osób bezrobotnych i zagrożonych bezrobociem, w tym osób z niepełnosprawnościami, osób z trudnościami w integracji społecznej, osób z problemami zdrowotnymi, osób młodych i osób starszych.
Wsparcie rozwoju dzieci i młodzieży, w tym zapewnienie dostępu do opieki przedszkolnej, żłobkowej i pozaszkolnej.
Podnoszenie jakości edukacji i kształcenia zawodowego, w tym rozwój kompetencji cyfrowych, kompetencji kluczowych i kompetencji społecznych.
Wsparcie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym osób z niepełnosprawnościami, osób z problemami zdrowotnymi, osób z trudnościami w integracji społecznej.
Wsparcie rozwoju usług społecznych i ekonomii społecznej, w tym w zakresie opieki nad osobami starszymi, niepełnosprawnymi i chorymi.
Wsparcie rozwoju opieki zdrowotnej, w tym profilaktyki zdrowotnej i promocji zdrowia.
Priorytet FERS.01 Umiejętności
Priorytet FERS.02 Opieka nad dziećmi i równowaga między życiem prywatnym i zawodowym
Priorytet FERS.03 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami
Priorytet FERS.04 Spójność społeczna i zdrowie
Priorytet FERS.05 Innowacje społeczne
Priorytet FERS.06 Pomoc techniczna
Beneficjentami programu będą w szczególności:
W 2024 r. wielkopolscy przedsiębiorcy będą mogli pozyskać środki finansowe m.in. w ramach następujących działań:
„Kadry nowoczesnej gospodarki” to dotacja w ramach Działania 1.03 Priorytetu I. „Umiejętności” programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
Celem działania jest wspieranie dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, wspieranie aktywnego i zdrowego starzenia się oraz zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia dla zdrowia.
Dofinansowanie jest skierowane do:
Działanie „Kadry nowoczesnej gospodarki” oferować będzie wsparcie finansowe, które może pokryć do 100% kosztów kwalifikowanych, m.in.:
DZIAŁANIA SZKOLENIOWE I DORADCZE dla pracowników przedsiębiorstw i innych pracodawców, realizowane w obszarach kluczowych dla rozwoju społecznogospodarczego kraju, w tym:
Realizowane będą działania szkoleniowe oraz doradcze w zakresie dostosowania się do zmian gospodarczych lub w związku z okresowymi trudnościami, a także wsparcie przedsiębiorstw rozpoczynających ponownie działalność gospodarczą. Przedsiębiorcy otrzymają wsparcie w realizacji usług rozwojowych za pośrednictwem BUR oraz indywidualną diagnozę potrzeb i wsparcie mentoringowe lub konsultacyjne.
Zaplanowano dwa rodzaje działań w formie szkoleń oraz doradztwa związane z wdrożeniem Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA):
Interwencja w zakresie wyzwań wynikających ze zmian demograficznych oraz na rynku pracy będzie skierowana do zespołów HR oraz menadżerów/kandydatów na menadżerów i będzie miała na celu przygotowanie pracodawcy do wprowadzenia i zarządzania zmianą w firmie związaną m.in. ze starzeniem się społeczeństwa czy zróżnicowaniem sposobu świadczenia pracy.
Wsparcie będzie również nakierowane na podnoszenie świadomości i kompetencji z zakresu zapobiegania dyskryminacji na rynku pracy oraz na ukazanie korzyści płynących z praktyk zarządzania różnorodnością w miejscu pracy.
ROZWÓJ KOMPETENCJI DOTYCZĄCYCH ZIELONEJ EKONOMII:
Wsparcie dotyczyć będzie m.in. korzyści biznesowych wynikających ze stosowania rozwiązań wpisujących się w obszar zielonej ekonomii oraz metod budowania przewagi konkurencyjnej w oparciu o rozwiązania zero i niskoemisyjne w przedsiębiorstwach. Wsparcie będzie dostosowane do indywidualnych potrzeb przedsiębiorców, powiązanych z ich wielkością oraz specyfiką branżową.
Najbliższy nabór zaplanowany jest na maj 2024 r.
Celem Działania „Rozwój systemu edukacji” jest poprawa jakości, poziomu włączenia społecznego i skuteczności systemów kształcenia i szkolenia oraz ich powiązania z rynkiem pracy – w tym przez walidację uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, w celu wspierania nabywania kompetencji kluczowych, w tym umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych, oraz przez wspieranie wprowadzania dualnych systemów szkolenia i przygotowania zawodowego.
Dofinansowanie będą mogły otrzymać mikro-, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa.
W ramach działania realizowane będą projekty w kilku obszarach, m. in.:
KSZTAŁCENIE I DOSKONALENIE KADR SYSTEMU OŚWIATY:
ROZWÓJ NARZĘDZI I METODYKI KSZTAŁCENIA UKIERUNKOWANYCH NA WSPIERANIE KSZTAŁCENIA KOMPETENCJI KLUCZOWYCH I KWALIFIKACJI DOSTOSOWANY DO WYMAGAŃ RYNKU PRACY:
CYFRYZACJA W EDUKACJI:
W ramach tego działania w najbliższym czasie zaplanowano następujące konkursy:
Ich uruchomienie jest uzależnione od przyjęcia fiszki przez Komitet Monitorujący FERS.
Najbliższe nabory zaplanowano na kwiecień 2024 r.
Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy (FERC) to program operacyjny, który ma na celu wsparcie rozwoju cyfrowego Polski. Budżet całego Programu wynosi 11,4 mld zł.
Wsparcie w ramach FERC koncentruje się na:
W ramach FERC wyróżniono 3 priorytety:
Działania w ramach FERC, czyli Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy, koncentrują się wokół następujących obszarów:
Celem tego obszaru jest zapewnienie dostępu do ultraszybkiego internetu szerokopasmowego (o przepustowości co najmniej 1 Gb/s) na terenie całej Polski. Dzięki temu obywatele, przedsiębiorcy i instytucje publiczne będą mogli korzystać z nowoczesnych technologii cyfrowych, takich jak sztuczna inteligencja, big data czy internet rzeczy.
Celem tego obszaru jest poprawa jakości i dostępności e-usług publicznych. Dzięki temu obywatele będą mogli załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu, w sposób szybki, łatwy i bezpieczny.
Celem tego obszaru jest podnoszenie umiejętności cyfrowych obywateli, przedsiębiorców i pracowników. Dzięki temu będą oni mogli efektywnie korzystać z nowoczesnych technologii cyfrowych w życiu codziennym i zawodowym.
Celem tego obszaru jest wspieranie współpracy między sektorami publicznym, prywatnym i społecznym w zakresie rozwoju cyfrowych rozwiązań problemów społeczno-gospodarczych. Dzięki temu możliwe będzie wdrażanie innowacyjnych rozwiązań cyfrowych, które będą służyć poprawie jakości życia obywateli i rozwoju gospodarczego kraju.
Priorytet FERC.01 Zwiększenie dostępu do ultra-szybkiego internetu szerokopasmowego
Priorytet FERC.02 Zaawansowane usługi cyfrowe
Priorytet FERC.03 Pomoc techniczna
Program kierowany jest przede wszystkim do:
Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) to program operacyjny, którego głównym celem jest wsparcie zrównoważonego rozwoju Polski. Jest największym programem w całej Unii Europejskiej – zarówno pod względem alokacji, jak i liczby priorytetów rozwojowych. Budżet programu wynosi aż 29,3 mld euro (ok. 115 mld zł).
Wsparcie w ramach programu FEnIKS będzie realizowane na rzecz budowy nowoczesnej infrastruktury technicznej i społecznej.
Największe środki zostaną przeznaczone na energetykę i środowisko (9,7 mld euro) oraz transport (prawie 13 mld euro)
Głównym celem programu jest poprawa warunków rozwoju kraju poprzez budowę infrastruktury technicznej i społecznej zgodnie z założeniami rozwoju zrównoważonego, w tym poprzez:
W ramach FEnIKS wyróżniono 8 priorytetów:
Działania w ramach FEnIKS, czyli Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko koncentrują się wokół następujących obszarów:
Celem działań w zakresie transformacji energetycznej jest przejście Polski na gospodarkę niskoemisyjną, opartą na odnawialnych źródłach energii.
Celem działań w zakresie adaptacji do zmian klimatu jest zmniejszenie skutków zmian klimatu w Polsce.
Celem działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa transportu jest zwiększenie bezpieczeństwa na polskich drogach, kolei i w portach.
Celem działań w zakresie ochrony zdrowia jest zapewnienie dostępu do wysokiej jakości usług medycznych dla wszystkich obywateli Polski.
Celem działań w zakresie kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego jest ochrona i rozwój polskiego dziedzictwa kulturowego.
Priorytet FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności
Priorytet FENX.02 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z EFRR
Priorytet FENX.03 Transport miejski
Priorytet FENX.04 Wsparcie sektora transportu z Funduszu Spójności
Priorytet FENX.05 Wsparcie sektora transportu z EFRR
Priorytet FENX.06 Zdrowie
Priorytet FENX.07 Kultura
Priorytet FENX.08 Pomoc techniczna
Program jest skierowany do szerokiego grona odbiorców, m. in. do:
W 2024 r. wielkopolscy przedsiębiorcy będą mogli pozyskać środki finansowe m.in. w ramach następujących działań:
„Efektywność energetyczna” to dotacja w ramach Działania 1.01. Priorytetu I. „Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności” programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
Celem działania jest wspieranie efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Dofinansowanie jest skierowane m. in. do:
Wsparcie skierowane będzie m. in. na:
W przypadku projektów kompleksowych wspierane mogą być także elementy niewynikające z audytów energetycznych, jeżeli realizują szersze cele Europejskiego Zielonego Ładu, w tym strategii na rzecz Fali renowacji, np.:
Wsparcie dla elementów wykraczających poza audyt energetyczny będzie możliwe do wysokości 15% kosztów kwalifikowalnych projektu.
Maksymalny poziom dofinansowania w tym działaniu wynosi do 100% kosztów kwalifikowanych.
Najbliższy nabór dla przedsiębiorców zaplanowany jest od 29 marca do 29 maja 2024 r.
Celem Działania „Gospodarka odpadami oraz gospodarka o obiegu zamkniętym” jest wspieranie transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym i gospodarki zasobooszczędnej.
W ramach działania realizowane będą następujące przedsięwzięcia:
O dofinansowanie w ramach projektów obejmujących systemy selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych mogą ubiegać się podmioty administracji publicznej oraz przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne.
Dofinansowanie w ramach projektów obejmujących rozwijanie recyklingu odpadów oraz optymalizację gospodarki surowcami i odpadami w przedsiębiorstwach w celu realizacji założeń GOZ będą mogli ubiegać się przedsiębiorstwa.
Maksymalny poziom wsparcia wyniesie do 85% wartości wydatków kwalifikowalnych projektu.
Najbliższy nabór dla przedsiębiorstw zaplanowano na listopad 2024 r.
Celem Działania „Infrastruktura ciepłownicza” jest wspieranie efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych.
W ramach działania interwencja dotyczy rozwoju skojarzonej produkcji energii elektrycznej i ciepła w procesie wysokosprawnej kogeneracji (w tym także energii elektrycznej, ciepła i chłodu w procesie trigeneracji) oraz rozwoju systemów ciepłowniczych i chłodniczych (również chłodu systemowego), w tym także magazynów energii cieplnej/elektrycznej przyczyniających się do integracji energii z OZE.
Wspierana będzie modernizacja już istniejącej sieci w kierunku poprawy efektywności energetycznej oraz realizacja projektów związanych z rozwojem systemów ciepłowniczych.
Jeżeli będzie to możliwe, wspierane będzie wykorzystanie rozwiązań mających na celu wdrożenie technologii wodorowych w energetyce i ciepłownictwie. W tym obszarze premiowane będą rozwiązania oparte na gazach odnawialnych.
Dofinansowanie otrzymają projekty, dla których planowane jest osiągnięcie statusu efektywnego energetycznie systemu ciepłowniczego i/lub chłodniczego w zakresie infrastruktury sieciowej, w tym:
Maksymalny poziom wsparcia wyniesie do 79.71% kosztów kwalifikowalnych.
Nabór wniosków zaplanowano na maj-lipiec 2024 r.
Celem Działania „Rozwój OZE” jest wspieranie energii odnawialnej zgodnie z dyrektywą (UE) 2018/2001, w tym określonymi w niej kryteriami zrównoważonego rozwoju.
Dofinansowanie będą mogły otrzymać mikro-, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa.
Przykładowe typy projektów, na które przedsiębiorcy będą mogli uzyskać dotację w tym działaniu to:
W przypadku projektów wykorzystujących:
jako źródło wytwarzania energii odnawialnej elektrycznej niezbędne będzie spełnienie kryteriów zrównoważonego rozwoju zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych.
W ramach programu przewidziane jest wsparcie większych instalacji, tj. instalacji o mocy:
Dodatkowym preferowanym elementem projektu zwiększającego produkcję energii z OZE są magazyny energii elektrycznej lub ciepła działające na potrzeby danego źródła, natomiast mogą one również stanowić oddzielną inwestycje, w celu połączenia z istniejącą instalacją do produkcji energii ze źródeł odnawialnych.
Maksymalny poziom wsparcia wynosić będzie do 79.71% kosztów kwalifikowalnych.
Najbliższy nabór zaplanowano od 29 marca do 29 maja 2024 r.
Celem Działania „Infrastruktura energetyczna” jest rozwój inteligentnych systemów i sieci energetycznych oraz systemów magazynowania energii poza transeuropejską siecią energetyczną (TENE).
Dofinansowanie będą mogły otrzymać mikro-, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa.
Dofinansowanie będzie udzielane w kilku obszarach:
INTELIGENTNE SIECI ELEKTROENERGETYCZNE
Wspierana będzie budowa, rozbudowa lub modernizacja linii elektroenergetycznych na wszystkich poziomach napięć, stacji elektroenergetycznych, jak i projektów zawierających oba ww. komponenty.
Wspierane projekty muszą służyć integracji OZE z siecią.
Dodatkowymi korzyściami realizacji projektu mogą być podniesienie efektywności energetycznej przesyłu/dystrybucji energii elektrycznej, stworzenie lepszych warunków rozwoju elektromobilności i zwiększenie poziomu niezawodności dostaw energii do odbiorców.
Projekty będą wdrażać wybrane funkcjonalności inteligentych sieci. Wsparcie uzyskają inwestycje wdrażające minimum trzy inteligentne funkcjonalności przyczyniające się do rozwoju OZE.
INTELIGENTNA INFRASTRUKTURA GAZOWA
Wspierane będą inwestycje związane z: budową, rozbudową, przebudową, zmianą przeznaczenia, przekształceniem lub modernizacją sieci przesyłowych i dystrybucyjnych gazu.
Inwestycje te będą technicznie przyszłościowe („future-proof”), tzn. uwzględniające przygotowanie sieci do wprowadzenia do systemu gazów odnawialnych i niskoemisyjnych, takich jak np. wodór, biometan, gaz syntezowy.
Działanie będzie także wspierać projekty związane z poprawą dostępności do gazu, poprzez rozwój sieci wyspowych, w oparciu o lokalne stacje regazyfikacyjne LNG.
Ponadto, przewiduje się wsparcie infrastruktury przeznaczonej do przesyłu lub dystrybucji gazów w pełni zdekarbonizowanych, w tym biometanu lub zielonego wodoru oraz infrastruktury dystrybucji i magazynowania zielonego gazu.
Maksymalny poziom wsparcia wynosić będzie do 79.03% kosztów kwalifikowalnych.
Nabór dla projektów dotyczących infrastruktury dystrybucyjnej, realizaowanych przez operatorów systemów dystrybucyjnych trwa do 22 kwietnia 2024 r.
Celem Działania „Woda do spożycia” jest wspieranie dostępu do wody oraz zrównoważonej gospodarki wodnej.
Wsparcie dedykowane jest projektom przyczyniającym się do poprawy systemów zaopatrzenia w wodę, oraz podnoszenia świadomości ekologicznej w zakresie oszczędzania wody.
Priorytetowo traktowane są przedsięwzięcia związane z efektywnym gospodarowaniem wodą do spożycia i poprawą jej jakości (np. modernizacja/naprawa sieci, inteligentne systemy monitowania i zarządzania siecią wodociągową, modernizacja SUW, promowanie oszczędności wody do spożycia przez mieszkańców i przedsiębiorstwa).
W ramach działania realizowane będą projekty związane z budową i modernizacją infrastruktury niezbędnej do ujęcia, uzdatniania, magazynowania i dystrybucji wody, w tym m.in.:
mających na celu zagwarantowanie dostępu ludzi do odpowiedniej ilości i jakości wody do spożycia.
Przedsięwzięcia związane z rozbudową systemów wodociągowych mogą być realizowane wyłącznie w sytuacji, gdy zapewniona jest już gospodarka ściekowa zgodna z przepisami krajowymi i unijnymi na danym obszarze.
O dofinansowanie mogą ubiegać się podmioty odpowiedzialne za realizację zadań związanych z zaopatrzeniem ludności w wodę.
Celem Działania „Transport intermodalny” jest rozwój i udoskonalanie zrównoważonej, odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej i intermodalnej mobilności na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym poprawę dostępu do TEN-T oraz mobilności transgranicznej.
O dofinansowanie mogą ubiegać się przedsiębiorstwa działające w zakresie transportu intermodalnego.
Dofinansowanie otrzymają następujące typy projektów:
Maksymalny poziom dofinansowania wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych.
Nabór wniosków zaplanowano na listopad 2024 r.
Jedną z osi oddziaływania Funduszy Europejskich jest wspieranie Obszarów Wiejskich ze względu m.in. na ich ograniczony dostęp do kapitału. Lokalne Grupy Działania (LGD) to partnerstwa terytorialne, które działają w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW).
LGD to instytucje zrzeszające organizacje i mieszkańców gmin wiejskich oraz wiejsko-miejskich.
W Polsce funkcjonują 324 lokalne grupy działania, których lokalne strategie rozwoju zostały wybrane do realizacji i finansowania ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach działania LEADER, które jest jednym z najbardziej popularnych i rozpoznawalnych narzędzi rozwoju obszarów wiejskich w Europie.
Interwencja ukierunkowana jest na budowanie lokalnej tożsamości bazującej na aktywizacji społecznej i przy wykorzystaniu miejscowych zasobów w sposób zapewniający najlepsze zaspokojenie potrzeb społeczności wiejskich, w tym poprzez wykorzystanie wiedzy, innowacji i rozwiązań cyfrowych.
Wdrożenie interwencji polega na realizacji przez lokalne grupy działania (LGD) wybranych strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) na obszarach wiejskich.
W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2021-2027 na działania Lokalnych Grup Działania przeznaczono ponad 1,2 miliarda euro. Środki te są rozdzielane na podstawie konkursów organizowanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR).
Celem działania LGD jest rozwój lokalny kierowany przez społeczność, czyli wdrażanie projektów, które odpowiadają na potrzeby i oczekiwania mieszkańców danego obszaru.
LGD realizują projekty w zakresie następujących dziedzin:
Istnieje wiele możliwości wspierania przez nas podmiotów z Wielkopolski. Do najpopularniejszych należą:
Tak – dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej wymagają prawie zawsze stworzenia biznes planu. Eksperci marki Doradcy365 pomagają w tym zakresie kompleksowo. Przykładowy program: https://doradcy365.pl/produkt/pozyskanie-dotacji-z-pup-dotacja-z-pup-na-rozpoczecie-dzialalnosci-gospodarczej/
Co do zasady dotacje są bezzwrotne, jeśli Wnioskodawca spełni założone warunki, poniesie wydatki zgodnie z zaplanowanymi we wniosku harmonogramem, prawidłowo rozliczy dotację etc.
Są również dotacje warunkowe, które podlegają częściowemu zwrotowi.
To zależy od programu. Są takie, które w 100% dają środki z góry, z których dokonuje się zaplanowanych (opisanych we wniosku) zakupów. Są też takie programy, które wypłacają zaliczkę od 20% do 85% dotacji, reszta musi być pokryta ze środków własnych. Zdarza się również, że konieczne jest poniesienie najpierw całości wydatków z własnych środków (ew. z pożyczek, kredytów, leasingu), a dopiero po ich dokonaniu następuje wypłata dotacji (refundacja wydatków). Szczegółowe zasady opisane są każdorazowo w dokumentacji konkursowej, np. regulaminie konkursu i wzorze umowy o dofinansowanie.
Jak powyżej, to każdorazowo zależy od konkretnego programu. Niektóre oferują pełne finansowanie z góry na zaplanowane zakupy, podczas gdy inne udzielają zaliczki w wysokości od 20% do 85% dotacji, a jeszcze inne wypłacają środki na zasadzie refundacji wydatków. Dokładne terminy finansowania są zawsze szczegółowo określone w dokumentacji konkursowej.
Czasami nie, a czasem 1 lub 2 osoby.
Najczęściej nie, ale czasem są programy, które dodatkowo premiują np. wyższą kwotą dotacji, jeśli istnieje możliwość utworzenia dodatkowych miejsc pracy nie tylko dla pomysłodawcy/właściciela firmy.
Nie, choć dobrze jest, aby projekt miał znamiona nowoczesności i/lub innowacyjności. Eksperci Doradcy365 pomagają w określeniu wymaganej innowacyjności i mogą podsunąć pomysły na innowacje, zarówno w skali lokalnej, regionalnej, ogólnopolskiej, jak i międzynarodowej (przykładowa lista takich pomysłów znajduje się tutaj).
369,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
369,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
699,00zł + VAT
Dodaj do koszyka
499,00zł + VAT
Dodaj do koszyka
369,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
2 199,00zł + VAT
Dodaj do koszyka
1 999,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
2 399,00zł + VAT
Dodaj do koszyka
369,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
3 399,00zł + VAT
Dodaj do koszyka
999,00zł + VAT
Dodaj do koszyka
369,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page