Województwo lubelskie, położone we wschodniej Polsce, dynamicznie rozwija swoją gospodarkę, zyskując na znaczeniu jako atrakcyjne miejsce dla inwestycji i rozwoju biznesu. Region ten wyróżnia się rosnącą obecnością sektora IT i nowoczesnych technologii, co przyczynia się do wzrostu liczby startupów i firm technologicznych. Lubelskie staje się również centrum dla przemysłu rolno-spożywczego, dzięki bogatym tradycjom rolniczym i obecności licznych producentów żywności.
Wspierane przez lokalne władze i fundusze unijne inicjatywy mają na celu rozwój infrastruktury, co przyciąga inwestorów i ułatwia prowadzenie działalności gospodarczej. W regionie rozwija się również sektor turystyczny, z licznymi atrakcjami i zabytkami przyciągającymi turystów, co staje się impulsem dla lokalnych przedsiębiorstw.
Współpracując z nami zyskujesz ogrom czasu! Nasi eksperci przeglądają około 120 stron www. dziennie, szukając odpowiednich rozwiązań dotacyjnych. Oprócz tego, nawiązują stałe współprace z Grantodawcami, zyskując informacje o naborach „z pierwszej ręki”.
Podmioty z województwa lubelskiego w latach 2023-2027 mogą skorzystać z programów regionalnych (wojewódzkich), krajowych oraz lokalnych, o których szczegółowe informacje prezentujemy w dalszej części.
W ramach naszych usług nasz Doradca:
Udzielimy także odpowiedzi na Twoje pytania oraz przedstawimy Ci ofertę naszej pomocy na dalszym etapie (np. w zakresie pomocy w wypełnieniu wniosku).
Jednak największą zaletą współpracy z nami jest Twój spokój ducha, bo z nami nie przegapisz szansy na zdobycie dodatkowych środków na otwarcie Twojej firmy!
Dotacje przyznawane na Lubelszczyźnie są skierowane na różnorodne cele, wspierając rozwój gospodarczy, innowacje i poprawę jakości życia w regionie. Oto główne obszary, na które udzielane są dotacje:
Dodatkowo, przedsiębiorcy mogą skorzystać z innych form wsparcia, takich jak:
Lista możliwego przeznaczenia środków z dotacji jest bardzo długa i różni się w zależności od wybranego programu, najczęściej można ją znaleźć w regulaminie danego konkursu.
Dofinansowanie można najczęściej przeznaczyć m.in. na:
Lubelscy przedsiębiorcy mogą skorzystać z szerokiego wachlarza programów dotacyjnych, zarówno ogólnopolskich, jak i regionalnych. Do najważniejszych z nich należą m. in.:
Główne obszary wsparcia przedsiębiorców podlegające dofinansowaniu to m.in.:
W poprzedniej perspektywie finansowej maksymalne wsparcie dla województwa lubelskiego wynosiło 50% – w obecnej intensywność wsparcia nie zmieniła się i wciąż wynosi 50%.
* Maksymalne intensywności pomocy na obszarach nią objętych, można zwiększyć o 10 pp. w przypadku inwestycji średnich przedsiębiorstw i o 20 pp. w przypadku inwestycji małych przedsiębiorstw.
Program „Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027” to kluczowy instrument wsparcia dla rozwoju regionu, oferujący różnorodne możliwości pozyskania dofinansowania dla firm i instytucji działających na terenie województwa lubelskiego. Jest jednym z 16 regionalnych programów operacyjnych w Polsce, które są częścią szerszego funduszu unijnego. Całkowita alokacja środków na ten program wynosi około 2,4 miliarda euro.
Środki te są pochodzą z:
Podział środków w ramach programu jest następujący:
Główne obszary wsparcia w ramach programu to:
Program obejmuje 13 osi priorytetowych:
Przedsiębiorczość:
Cyfryzacja:
Środowisko i klimat:
Mobilność:
Społeczeństwo:
Rynek pracy:
Edukacja:
Rozwój terytorialny:
Priorytet FELU.01 Badania naukowe i innowacje
Priorytet FELU.02 Transformacja gospodarcza i cyfrowa regionu
Priorytet FELU.03 Ochrona zasobów środowiska i klimatu
Priorytet FELU.04 Efektywne wykorzystanie energii
Priorytet FELU.05 Zrównoważona mobilność miejska
Priorytet FELU.06 Zrównoważony system transportu
Priorytet FELU.07 Lepsza dostępność do usług społecznych i zdrowotnych
Priorytet FELU.08 Zwiększanie spójności społecznej
Priorytet FELU.09 Zaspokajanie potrzeb rynku pracy
Priorytet FELU.10 Lepsza edukacja
Priorytet FELU.11 Rozwój zrównoważony terytorialnie
Priorytet FELU.12 Wsparcie wdrażania Funduszy Europejskich dla Lubelskiego 2021-2027 w ramach EFS+
Priorytet FELU.13 Wsparcie wdrażania Funduszy Europejskich dla Lubelskiego 2021-2027 w ramach EFRR
Program jest skierowany do:
W 2024 i 2025 r. lubelscy przedsiębiorcy będą mogli pozyskać środki finansowe m.in. w ramach następujących działań:
Celem konkursu „ Infrastruktura wspomagająca rozwój technologiczny przedsiębiorstw” jest rozwijanie i wzmacnianie zdolności badawczych i innowacyjnych oraz wykorzystywanie zaawansowanych technologii.
W ramach działania realizowane będzie wsparcie infrastruktury B+R w przedsiębiorstwach (w tym usługi szkoleniowe w zakresie wykorzystania nabytej infrastruktury) oraz budowa potencjału ośrodków innowacji.
Dofinansowanie mogą otrzymać:
z województwa lubelskiego.
W ramach działania wsparcie mogą uzyskać projekty polegające na stworzeniu lub rozwoju istniejącego zaplecza badawczo-rozwojowego, w szczególności zakup środków trwałych:
na bazie których planowane jest prowadzenie działalności B+R.
Przedsiębiorstwa będą mogły otrzymać komplementarne wsparcie dotyczące usług szkoleniowych w zakresie wykorzystania nabytej infrastruktury.
Prace B+R realizowane przy wykorzystaniu infrastruktury B+R będą obejmować badania przemysłowe i/lub eksperymentalne prace rozwojowe, zgodnie z zakresem określonym w Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.
Badania podstawowe nie będą wspierane.
Kluczowe wymagania:
Najbliższy nabór zaplanowano na styczeń-luty 2025 r.
Celem konkursu „Badania i innowacje w sektorze przedsiębiorstw” jest rozwijanie i wzmacnianie zdolności badawczych i innowacyjnych oraz wykorzystywanie zaawansowanych technologii.
W ramach działania realizowane będą następujące typy projektów:
Dofinansowanie w ramach tego działania mogą otrzymać:
z województwa lubelskiego.
W ramach typu 1. wspierane będą projekty B+R obejmujące badania przemysłowe i/lub eksperymentalne prace rozwojowe (zgodnie z definicją zawartą jest w art. 2 Rozporządzenia Komisji (UE) NR 651/2014) realizowane przez przedsiębiorstwa lub ich konsorcja (w tym w partnerstwie z organizacjami badawczymi), mające na celu opracowanie nowych produktów/usług, procesów lub też wprowadzenie znaczących ulepszeń do istniejących produktów/usług, procesów.
Typ 2. obejmie projekty badawczo-wdrożeniowe realizowane przez przedsiębiorstwa lub ich konsorcja (w tym w partnerstwie z organizacjami badawczymi), zmierzające do komercjalizacji wyników prac B+R przez przedsiębiorstwa.
Przewidziana pomoc będzie miała charakter kompleksowy.
Wsparciem zostaną objęte projekty polegające na opracowaniu nowych produktów/usług, procesów lub też wprowadzeniu znaczących ulepszeń do istniejących produktów/usług, procesów (badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe) oraz w przypadku MŚP również na wdrożeniu wyników prac B+R do działalności gospodarczej (komponent wdrożeniowy).
Wdrożenie wyników prac B+R jest obligatoryjne i badane na etapie oceny projektu (pod kątem m. in. wykonalności projektu oraz uzasadnienia dla wdrożenia).
W ramach projektów typu 3. wsparciem zostaną objęte inwestycje służące wdrożeniu w przedsiębiorstwie wyników prac B+R lub innowacji produktowych i/lub procesowych oraz działania mające na celu dostosowanie istniejących aktywów firmy do potrzeb wdrożenia nowego procesu, produktu, bądź usługi, a także pobudzaniu innowacji marketingowej i organizacyjnej oraz wsparcie rozwoju eksportu produktów innowacyjnych.
Ten typ projektu dedykowany jest wyłącznie MŚP.
Wsparcie w ramach tego typu projektu będzie udzielane w formie dotacji warunkowej.
Typ 4. będzie wspierał zlecanie opracowania rozwiązań technicznych, technologicznych i/lub organizacyjnych (badania przemysłowe lub prace rozwojowe lub wsparcie innych faz procesu projektowego) zakończone wdrożeniem do etapu pierwszej produkcji.
Ten typ projektu dedykowany jest wyłącznie MŚP.
Kluczowe wymagania:
Najbliższy nabór w ramach projektów typu 3. zaplanowano na kwiecień-maj 2025 r.
Aktualny nabór w ramach projektów typu 4. trwa od 4 lipca do 30 sierpnia 2024 r.
Działanie „Usługi dla MŚP” ma na celu wzmacnianie trwałego wzrostu i konkurencyjności MŚP oraz tworzenie miejsc pracy w MŚP, w tym poprzez inwestycje produkcyjne.
W ramach działania realizowane będą następujące typy projektów:
O dofinansowanie będą mogły ubiegać się:
z województwa lubelskiego.
W zakresie 1. typu projektu wsparcie polegać będzie na zakupie od wyspecjalizowanych podmiotów zewnętrznych (ośrodki innowacji), tj. akredytowanych na poziomie kraju, usług specjalistycznego proinnowacyjnego doradztwa, wpisującego się w funkcjonalności będące przedmiotem akredytacji, co pozwoli zapewnić właściwe standardy i odpowiednią jakość usług.
W ramach 2. typu projektów wspierane będą instytucje otoczenia biznesu, świadczące usługi na rzecz MŚP, znajdujących się we wczesnej fazie rozwoju.
Dzięki wsparciu nowopowstałe przedsiębiorstwa, zyskają przestrzeń dla prowadzenia działalności gospodarczej, jak również dostęp do usług wspomagających jej prowadzenie (usługi księgowe, doradztwo prawne oraz inne wspomagające działalność bieżącą podmiotów inkubowanych).
Kluczowe wymagania:
Aktualny nabór w ramach projektów typu. 1 trwa od 8 sierpnia do 30 września 2024 r.
Działanie „Dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy” ma na celu wspieranie przystosowania się do zmian klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami, a także odporności, z uwzględnieniem podejścia ekosystemowego.
W ramach działania realizowane będą następujące typy projektów:
O dofinansowanie będą mogły ubiegać się:
z województwa lubelskiego.
W ramach projektów typu 1. realizowane będzie wsparcie inwestycji w zakresie małej retencji wodnej, w szczególności w ekosystemach oraz zlewniach elementarnych, w tym naturalnych ekosystemach na obszarach cennych przyrodniczo oraz ekosystemach przekształconych wykorzystywanych na potrzeby produkcji rolnej, w tym poprzez zabiegi agrotechniczne, dobór gatunków i zbiorowisk roślin.
Wspierane będą projekty, które nie mają negatywnego wpływu na stan lub potencjał jednolitych części wód, tj. inwestycje, nie mogą co do zasady powodować nieosiągnięcia dobrego stanu lub potencjału jednolitych części wód, nie mogą pogarszać stanu lub potencjału jednolitych części wód oraz nie mogą mieć znaczącego wpływu na cele ochrony obszarów objętych siecią Natura 2000, chyba że zachodzą przesłanki do odstępstw przewidzianych w Dyrektywie Siedliskowej.
Projekty, które powodują zastosowanie art. 4 ust. 7 Ramowej Dyrektywy Wodnej, nie będą wspierane.
Projekty typu 2. obejmą działania związane ze zrównoważonym zagospodarowaniem wód opadowych i roztopowych, w szczególności z wykorzystaniem zielonej i zielono-niebieskiej infrastruktury, zastosowanie wodoprzepuszczalnych nawierzchni oraz odszczelnianie nawierzchni nieprzepuszczalnych.
Działania związane z budową i modernizacją konwencjonalnej infrastruktury zagospodarowywania wód opadowo-roztopowych będą przedmiotem finansowania pod warunkiem, że nie będą stanowiły głównego elementu projektu i będą ściśle powiązane z komponentami dotyczącymi zatrzymania i wykorzystania wód na miejscu, m.in. poprzez wdrożenie systemowych (kompleksowych) rozwiązań retencjonowania, infiltracji oraz wykorzystania wód opadowych na cele gospodarczo-bytowe (np. nawadnianie lub podlewanie terenów zielonych).
Projekty typu 3. obejmą opracowanie planów adaptacji do zmian klimatu miast, z wyłączeniem miast wspieranych w programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej oraz programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
W ramach projektów typu 4. wspierane będą projekty w zakresie adaptacji do zmian klimatu miast, w tym nieposiadających planów adaptacji do zmian klimatu, z wyłączeniem miast wspieranych w programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej oraz programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Wsparcie infrastruktury służącej do zagospodarowywania wód opadowych i roztopowych dotyczyć będzie zrównoważonych systemów, tj. takich które:
Projekty w zakresie adaptacji do zmian klimatu w miastach pow. 20 tys. mieszkańców muszą wynikać z planów adaptacji do zmian klimatu tam, gdzie istnieje lub będzie istniał wymóg prawny, zaś pozostałe miasta muszą zapewnić szeroką partycypację społeczną w wyłonieniu projektów.
W ramach projektów typu 5. realizowane będzie wsparcie systemów doradztwa sprzyjających osiągnięciu neutralności klimatycznej.
W ramach tego typu projektu, obok działań związanych z szeroko rozumianym doradztwem dot. neutralności klimatycznej, w tym racjonalnego korzystania z zasobów środowiskowych, ochrony i przeciwdziałania skutkom występujących zmian klimatycznych, GOZ, efektywności energetycznej i wykorzystania energii z odnawialnych źródeł, przewiduje się także możliwość wsparcia zadań polegających na przygotowaniu dokumentów planistycznych dot. GOZ, takich jak mapy drogowe, strategie GOZ/Zero Waste.
Kluczowe wymagania:
Najbliższy nabór w ramach projektów typu 1., 2., 4. oraz 6. zaplanowano na grudzień 2024 r. – luty 2025 r.
Celem konkursu „GOZ w przedsiębiorstwach” jest wspieranie transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym i gospodarki zasobooszczędnej.
W ramach działania realizowane będą następujące typy projektów:
Dofinansowanie mogą otrzymać przedsiębiorstwa z województwa lubelskiego.
W ramach 1. typu projektu wsparciem objęte zostaną m. in. działania prowadzące do zmniejszenia zużycia surowców wykorzystywanych w procesach produkcyjnych, a tym samym ograniczenie wytwarzania odpadów poprodukcyjnych.
Kluczowe wymagania:
Najbliższy nabór dla obu typu projektów zaplanowano na grudzień 2024 r. – luty 2025 r.
Działanie „Niskoemisyjny transport miejski” ma na celu wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej.
W ramach działania realizowane będą następujące typy projektów:
O dofinansowanie będą mogły ubiegać się:
z województwa lubelskiego.
W ramach projektów typu 1. w przypadku taboru autobusowego, wsparciem będą objęte pojazdy spełniające wymogi dla „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu dyrektywy 2019/1161/WE zmieniającej dyrektywę 2009/33/WE, przy czym zakup taboru innego niż bezemisyjny będzie możliwy tylko w przypadku, gdy zakup taboru bezemisyjnego nie będzie uzasadniony z przyczyn eksploatacyjnych lub technicznych.
W ramach projektów typu. 2. wsparcie obejmie budowę infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów zeroemisyjnych zapewniającej niedyskryminacyjny dostęp dla wszystkich użytkowników – jeżeli nie ma możliwości finansowania inwestycji ze źródeł prywatnych lub z pomocy zwrotnej, a inwestycja uzasadniona jest odpowiednią analizą popytu i potrzeb.
Wspierana infrastruktura ładowania i tankowania powinna spełniać wymogi Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE.
W ramach projektów typu 4. możliwa jest realizacja inwestycji w zakresie infrastruktury dla ruchu niezmotoryzowanego np. strefy wolne od ruchu samochodowego, strefowe uspokojenie ruchu, drogi i pasy rowerowe, spójne sieci tras rowerowych z infrastrukturą towarzyszącą, likwidacja utrudnień i zagrożeń w ruchu pieszym i rowerowym, tworzenie możliwie bezkolizyjnych, ciągłych i bezpośrednich tras pieszych.
Jako dodatkowy element projektu, w ramach typu 6., wspierane będą również działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne promujące korzystanie z niskoemisyjnego transportu zbiorowego, transportu multimodalnego i rowerowego oraz ruchu niezmotoryzowanego, jako element szerszego projektu związanego z infrastrukturą transportową.
Kluczowe wymagania:
Najbliższe nabory zaplanowano na listopad-grudzień 2024 r. oraz na lipiec-wrzesień 2025 r.
Działanie „ Ochrona środowiska pracy” ma na celu wspieranie dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, wspieranie aktywnego i zdrowego starzenia się oraz zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia dla zdrowia.
W ramach działania realizowane będą następujące typy projektów:
O dofinansowanie będą mogły ubiegać się:
z województwa lubelskiego.
Projekty typu 3. obejmą eliminowanie zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy w tym:
Kluczowe wymagania:
Najbliższe nabory w ramach projektów typu 3. zaplanowano na styczeń-marzec 2025 r.
Działanie „Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian” ma na celu wspieranie dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, wspieranie aktywnego i zdrowego starzenia się oraz zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia dla zdrowia.
W ramach działania realizowane będą następujące typy projektów:
O dofinansowanie będą mogły ubiegać się:
z województwa lubelskiego.
Projekty typu 1. obejmą kompleksowe działania służące wydłużeniu zdolności do pracy osób starszych, uwzględniające zarządzanie wiekiem w przedsiębiorstwach poprzez upowszechnianie mentoringu w miejscu pracy, rozwijanie kompetencji osób starszych, promowanie zdrowego i aktywnego starzenia się.
W ramach projektów typu 3. realizowane będzie stosowanie instrumentów służących ochronie pracowników, zagrożonych utratą zatrudnienia w wyniku zaistniałej sytuacji kryzysowej, m.in.:
Kluczowe wymagania:
Najbliższe nabory zaplanowano:
Działanie „Kształcenie ogólne” ma na celu wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
W ramach działania realizowane będą następujące typy projektów:
O dofinansowanie będą mogły ubiegać się:
z województwa lubelskiego.
W ramach projektów typu 1. realizowane będą programy rozwojowe szkół, uwzględniające m.in.:
Projekty typu 4. obejmą wsparcie procesu transformacji szkolnictwa specjalnego, poprzez m.in.:
Kluczowe wymagania:
Najbliższy nabór dla projektów typu 4. zaplanowano od 19 października do 19 grudnia 2024 r.
Działanie „Kształcenie zawodowe” ma na celu wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
W ramach działania realizowane będą następujące typy projektów:
O dofinansowanie będą mogły ubiegać się:
z województwa lubelskiego.
W ramach projektów typu 1. wsparcie obejmie programy rozwojowe szkół, uwzględniające m.in.:
W ramach projektów typu 4. realizowane będzie wsparcie procesu transformacji szkolnictwa specjalnego, poprzez m.in.:
Kluczowe wymagania:
Najbliższy nabór w ramach projektów typu 4. zaplanowano na listopad-grudzień 2024 r.
Działanie „Uczenie się osób dorosłych” ma na celu wspieranie uczenia się przez całe życie, w szczególności elastycznych możliwości podnoszenia i zmiany kwalifikacji dla wszystkich, z uwzględnieniem umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych, lepsze przewidywanie zmian i zapotrzebowania na nowe umiejętności na podstawie potrzeb rynku pracy, ułatwianie zmian ścieżki kariery zawodowej i wspieranie mobilności zawodowej.
W ramach działania realizowane będą następujące typy projektów:
O dofinansowanie będą mogły ubiegać się:
z województwa lubelskiego.
W ramach projektów typu 1. realizowane będzie wsparcie osób dorosłych w rozwoju i nabywaniu nowych umiejętności, kwalifikacji i kompetencji, w tym podniesienia kwalifikacji zawodowych, a także umiejętności podstawowych i przekrojowych oraz ich weryfikacja poprzez odpowiednie egzaminy poprzez m.in.:
Projekty typu 3. obejmą wsparcie lokalnych inicjatyw na rzecz kształcenia osób dorosłych (np. LOWE) np. poprzez tworzenie lokalnych punktów wsparcia kształcenia osób dorosłych, w tym służących aktywizacji osób starszych, osób o niskich kwalifikacjach, osób z niepełnosprawnościami.
Kluczowe wymagania:
Najbliższy nabór w ramach projektów typu 2. zaplanowano na czerwiec-sierpień 2025 r.
Działanie „Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich” ma na celu wspieranie zintegrowanego i sprzyjającego włączeniu społecznemu rozwoju społecznego, gospodarczego i środowiskowego, kultury, dziedzictwa naturalnego, zrównoważonej turystyki i bezpieczeństwa na obszarach miejskich.
W ramach działania realizowana będzie rewitalizacja obszarów zdegradowanych, realizowana na podstawie GPR.
O dofinansowanie będą mogły ubiegać się:
z województwa lubelskiego.
Wsparcie ukierunkowane zostanie w szczególności na:
* Za zdegradowany budynek uznać należy obiekt wyłączony z użytkowania z uwagi na stan techniczny lub niespełniający warunków technicznych umożliwiających jego użytkowanie. Za zdegradowany można też uznać obiekt, który w wyniku długiego użytkowania utracił parametry racjonalnych kosztów eksploatacji (np. awaryjność sieci wewnętrznych budynku, niedostateczne parametry termoizolacyjności) lub nie spełnia zmienionych w międzyczasie wymogów funkcjonalnych stawianych tego typu obiektom.
Kluczowe wymagania:
Aktualny nabór w ramach projektów typu 1. trwa od 10 czerwca do 13 września 2024 r.
Działanie „Rewitalizacja obszarów innych niż miejskie” ma na celu wspieranie zintegrowanego i sprzyjającego włączeniu społecznemu rozwoju społecznego, gospodarczego i środowiskowego, na poziomie lokalnym, kultury, dziedzictwa naturalnego, zrównoważonej turystyki i bezpieczeństwa na obszarach innych niż miejskie.
W ramach działania realizowana będzie rewitalizacja obszarów zdegradowanych, realizowana na podstawie GPR.
O dofinansowanie będą mogły ubiegać się:
z województwa lubelskiego.
Wsparcie ukierunkowane zostanie w szczególności na:
* Za zdegradowany budynek uznać należy obiekt wyłączony z użytkowania z uwagi na stan techniczny lub niespełniający warunków technicznych umożliwiających jego użytkowanie. Za zdegradowany można też uznać obiekt, który w wyniku długiego użytkowania utracił parametry racjonalnych kosztów eksploatacji (np. awaryjność sieci wewnętrznych budynku, niedostateczne parametry termoizolacyjności) lub nie spełnia zmienionych w międzyczasie wymogów funkcjonalnych stawianych tego typu obiektom.
Kluczowe wymagania:
Aktualny nabór w ramach projektów typu 1. trwa od 10 czerwca do 13 września 2024 r.
Oprócz środków z programu regionalnego, województwo lubelskie ma również możliwość korzystania z pomocy z Funduszu Odbudowy oraz programów krajowych z zakresu m.in. infrastruktury i środowiska, badań i wsparcia innowacyjności, rozwoju cyfrowego, rozwoju kapitału ludzkiego, pomocy najbardziej potrzebującym mieszkańcom oraz programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 to dodatkowe pieniądze (oprócz wsparcia z programów regionalnych i innych krajowych) na przyspieszenie rozwoju wschodnich województw.
Jego głównym celem jest utrwalenie warunków sprzyjających konkurencyjności makroregionu oraz wyższej jakości życia w Polsce Wschodniej.
Program jest w całości finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).
W poprzedniej perspektywie do Polski Wschodniej zaliczano pięć województw: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie.
Od 2023 roku do tego obszaru dołączyła część województwa mazowieckiego, obejmująca powiaty: garwoliński, grójecki, kozienicki, lipski, miński, opatowski, puławski, radomski, siedlecki, sochaczewski, szydłowiecki, warszawski zachodni i warszawski wschodni (tzw. region statystyczny mazowiecki regionalny).
Maksymalna intensywność wsparcia w województwie mazowieckim wynosi:
* Maksymalna intensywność wsparcia ulega podwyższeniu o 10 pp. dla średnich przedsiębiorstw (zatrudniających między 50 a 250 osób i o rocznym obrocie nie przekraczającym 50 mln euro). Natomiast limit pomocy dla mikro- lub małych firm (zatrudniających mniej niż 50 pracowników a obrót roczny nie jest większy niż 10 mln euro) zostaje zwiększony o 20 pp.
W ramach poszczególnych priorytetów realizowane będą działania skupione wokół 4 Celów Polityki:
Program zakłada realizację sześciu priorytetów, w ramach których realizowane będą poszczególne cele:
Priorytet FEPW.01 Przedsiębiorczość i Innowacje
Priorytet FEPW.02 Energia i klimat
Priorytet FEPW.03 Zrównoważona mobilność miejska
Priorytet FEPW.04 Spójna sieć transportowa
Priorytet FEPW.05 Zrównoważona turystyka
Priorytet FEPW.06 Pomoc techniczna
Program jest skierowany do:
W najbliższym czasie lubelscy przedsiębiorcy będą mogli pozyskać środki finansowe m.in. w ramach następujących działań:
Celem działania jest wzmacnianie trwałego wzrostu i konkurencyjności MŚP oraz tworzenie miejsc pracy w MŚP, w tym poprzez inwestycje produkcyjne.
Platformy startowe dla nowych pomysłów to kompleksowe programy inkubacji innowacyjnych przedsiębiorstw typu startup w Polsce Wschodniej.
Interwencje w ramach działania mają na celu dalsze zakorzenianie i rozwój ekosystemu startupowego w Polsce Wschodniej oraz wspieranie pod rozpoznawalną już marką Platform startowych osób, które chcą założyć firmę w Polsce Wschodniej oraz rozwijać jej działalność na rynku krajowym i międzynarodowym.
Wsparcie ma charakter etapowy i składa się z trzech komponentów:
Działanie w ramach komponentu I jest kierowane do startupów, natomiast w komponencie II a do mikro- i małych przedsiębiorców, którzy:
Wsparcie mogą otrzymać przedsiębiorcy wyłącznie z Polski Wschodniej, tj. z województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, świętokrzyskiego, mazowieckiego – z wyłączeniem regionu warszawskiego stołecznego (tj.: m.st. Warszawa oraz powiatów: grodziski, legionowski, miński, nowodworski, otwocki, piaseczyński, pruszkowski, warszawski zachodni i wołomiński).
Po zakończeniu komponentu II a przedsięwzięcia o potencjale w kluczowych obszarach dla makroregionu, wymagające zaangażowania znacznych środków i dłuższego okresu realizacji (w szczególności z uwagi na wymogi certyfikacyjne, rejestracyjne/akredytacyjne, skalę inwestycji etc.) będą mogły pozyskać dodatkowe wsparcie na rozwój swojego biznesu założonego w ramach programu Platform startowych.
Wsparcie z programu obejmuje:
W ramach komponentu I:
W ramach komponentu II a i II b: wydatki przeznaczone na rozwinięcie działalności gospodarczej startupu, w szczególności:
Wsparcie w ramach komponentu I może pokrywać do 100% kosztów usług doradczych, przy czym wartość świadczonych usług dla startupu, zarówno podstawowych jak i specjalistycznych, ustalana jest indywidualnie w zależności od zidentyfikowanych potrzeb danego przedsięwzięcia.
Wsparcie w ramach komponentu II a może pokrywać do 85% kosztów kwalifikowalnych, a maksymalna wartość dofinansowania projektu wynosi 600 tys. zł (słownie: sześćset tysięcy złotych).
Wsparcie w ramach komponentu II b dla projektów o kluczowym potencjale, wymagających zaangażowania dodatkowych środków dla dynamicznego wzrostu, może pokrywać do 85% kosztów kwalifikowalnych, a maksymalna wartość dofinansowania projektu wynosi 3 mln zł (słownie: trzy miliony złotych).
Nabory wniosków odbywają się cyklicznie w podziale na rudy aplikacyjne (zarówno dla Etapu I jak i II).
Aktualny nabór trwa od 8 marca 2024 r. do 16 czerwca 2027 r. (w zależności od wybranej platformy inkubacyjnej)
Celem konkursu „Automatyzacja i robotyzacja w MŚP” jest kompleksowe wsparcie MŚP w procesie transformacji w kierunku Przemysłu 4.0 poprzez automatyzację i robotyzację procesów.
O dofinansowanie mogą ubiegać się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) prowadzące działalność gospodarczą na terenie Polski Wschodniej.
Dofinansowanie z programu będzie można przeznaczyć na przeprowadzenie audytu technologicznego/diagnozy dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstwa i opracowanie mapy drogowej transformacji w kierunku Przemysłu 4.0 (mapa drogowa) oraz wdrożenie działań związanych z automatyzacją i robotyzacją procesów wynikających z opracowanej mapy drogowej, których efektem będzie wdrożenie innowacji w procesie produkcji.
Koszty kwalifikujące się do dofinansowania to m. in.:
Wysokość dofinansowania wynosi do 85% kosztów kwalifikowalnych w zależności od rodzaju wydatku i pomocy:
Wsparcie na usługi szkoleniowe i doradztwo udzielane jest w formie dotacji bezzwrotnej, natomiast finansowanie inwestycji (regionalna pomoc inwestycyjna) nastąpi w formie dotacji warunkowej.
Aktualny nabór trwa od 1 sierpnia do 26 września 2024 r.
Głównym celem Działania „Gospodarka o obiegu zamkniętym w MŚP” jest wsparcie przedsiębiorstw w realizacji kompleksowych projektów na rzecz wdrożenia modelu biznesowego związanego z wdrażaniem gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) w działalności (Model biznesowy GOZ-transformacji).
Gospodarka o obiegu zamkniętym to model gospodarczy, w którym przy zachowaniu warunku wydajności:
Wsparcie w działaniu jest dwuetapowe i obejmuje:
O dofinansowanie mogą ubiegać się mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) prowadzące działalność gospodarczą na terenie Polski Wschodniej.
W ramach I etapu możliwe jest sfinansowanie zakupu usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych, niezbędnych do opracowania Modelu biznesowego GOZ-transformacji, którego elementami będą w szczególności:
Rezultatem I etapu jest opracowany model biznesowy GOZ-transformacji, który jest możliwy do wdrożenia w II etapie Działania.
W ramach II etapu wsparcie obejmie wdrożenie działań wynikających z opracowanego modelu biznesowego GOZ-transformacji w przedsiębiorstwie, w szczególności:
Dofinansowanie będzie mogło pokryć:
Maksymalna intensywność dofinansowania projektu w ramach etapu I może wynosić do 100% kosztów kwalifikowalnych, a w ramach etapu II do 85% kosztów kwalifikowalnych.
Aktualne nabory trwają:
Działanie „Wzornictwo w MŚP” ma na celu kompleksowe wsparcie przedsiębiorstw w zakresie wykorzystania procesów wzorniczych w celu lepszego dostosowania firm do potrzeb, wymagań i oczekiwań klientów oraz zwiększenia atrakcyjności oferowanych przez nie produktów, co w efekcie przyczyni się do poprawienia ich pozycji rynkowej.
O dofinansowanie mogą ubiegać się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) prowadzące działalność gospodarczą na terenie Polski Wschodniej.
Dofinansowanie z programu będzie można przeznaczyć na opracowanie strategii wzorniczej oraz jej wdrożenie w przedsiębiorstwie.
Koszty kwalifikujące się do dofinansowania to m. in.:
Intensywność dofinansowania wynosi do 85% kosztów kwalifikowalnych.
Działanie „Dystrybucja energii” ma na celu rozwój inteligentnych systemów i sieci energetycznych oraz
systemów magazynowania energii poza transeuropejską siecią energetyczną (TEN-E).
Dofinansowanie mogą otrzymać duże przedsiębiorstwa – operatorzy systemu dystrybucyjnego, w rozumieniu art. 3 pkt. 25 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385 t.j.), prowadzący działalność dystrybucji energii elektrycznej (forma prawna – kod 116, PKD 35.13.Z.) w Polsce Wschodniej.
Do udziału w naborze zostaną dopuszczone wyłącznie inwestycje z listy projektów o strategicznym znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego regionów, uzgodnionej przez OSD z Województwami
PW w oparciu o priorytety rozwojowe zawarte w strategiach rozwoju województw.
Wsparcie będzie przeznaczone na rozwój inteligentnych sieci elektroenergetycznych (systemów dystrybucyjnych) typu smart grid, w celu zwiększenia możliwości przyłączenia OZE, rozwoju zeroemisyjnego transportu a także zapewnienia stabilności dostaw energii do odbiorców.
Inteligentna sieć smart grid to sieć elektroenergetyczna, która może w sposób efektywny kosztowo i funkcjonalnie, integrować zachowania i działania wszystkich przyłączonych do niej użytkowników – w tym również wytwórców, podmiotów magazynujących energię elektryczną, odbiorców oraz użytkowników będących zarazem wytwórcami i odbiorcami, w celu zapewnienia efektywnego i zrównoważonego pod względem ekonomicznym systemu energetycznego, o niskim poziomie strat, oraz o wysokim poziomie jakości, bezpieczeństwa dostaw i ochrony.
Wspierane będą inwestycje w inteligentną sieć, m.in.:
Kluczowe wymagania to m. in.:
Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) to program operacyjny finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Program ten ma na celu wsparcie rozwoju innowacyjnej i konkurencyjnej gospodarki w Polsce. Duży nacisk kładzie przy tym na działalność badawczo-rozwojową (B+R).
Program stanowi atrakcyjną ofertę dla przedsiębiorców oraz odpowiada na największe wyzwania cywilizacyjne.
Działania w ramach FENG pomagają przedsiębiorcom sfinansować cały proces B+R+I, wspierają przedsiębiorstwa na każdym etapie rozwoju, umożliwiają rozwój infrastruktury badawczo-rozwojowej, a także umożliwiają finansowanie projektów wysokiego ryzyka oraz wspierają „zieloną” i cyfrową transformację przedsiębiorstw.
Program posiada także ofertę wsparcia wspólnych projektów badawczych dla przedsiębiorców i organizacji badawczych, aby umożliwić im rozwój innowacyjnych pomysłów.
Budżet programu FENG to ok 7,9 mld euro w podziale na:
W ramach FENG wyróżniono 4 priorytety:
Działania w ramach FENG, czyli Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027, koncentrują się wokół następujących obszarów:
Wsparcie w zakresie innowacji obejmuje m.in.:
Wsparcie w zakresie rozwoju produktów i usług obejmuje m.in.:
Wsparcie w zakresie wzmocnienia konkurencyjności obejmuje m.in.:
Wsparcie w zakresie zrównoważonego rozwoju obejmuje m.in.:
Priorytet FENG.01 Wsparcie dla przedsiębiorców
Priorytet FENG.02 Środowisko sprzyjające innowacjom
Priorytet FENG.03 Zazielenienie przedsiębiorstw
Priorytet FENG.04 Pomoc techniczna
Program jest skierowany do:
Obejmuje to:
W 2024 r. lubelscy przedsiębiorcy będą mogli pozyskać środki finansowe m.in. w ramach następujących działań:
„Ścieżka SMART” to dotacja w ramach Działania 1.1 Priorytetu I. „Wsparcie dla przedsiębiorstw” programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027.
Celem działania jest rozwijanie i wzmacnianie zdolności badawczych i innowacyjnych przedsiębiorstw, ukierunkowane na wdrażanie innowacji produktowych lub procesowych oraz cyfryzację i transformację przedsiębiorstw w kierunku zrównoważonego rozwoju, jak również internacjonalizację przedsiębiorstw i wzrost kompetencji kadr.
Dofinansowanie jest skierowane do:
Ścieżka SMART oferuje wsparcie finansowe, które może pokryć do 80% kosztów kwalifikowanych, m.in.:
Ścieżka SMART jest oparta na realizacji projektów modułowych, gdzie przedsiębiorca wybiera moduł obowiązkowy – tj. prace B+R lub wdrożenie ich wyników oraz dowolną liczbę modułów fakultatywnych.
Duże firmy muszą realizować moduł B+R, a mali i średni przedsiębiorcy muszą wybrać jeden z następujących modułów fakultatywnych.
Wnioski MŚP przyjmuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), a duże przedsiębiorstwa mogą zgłaszać projekty do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).
Nabory w konkursie Ścieżka SMART są cykliczne.
Celem konkursu „Granty na eurogranty” jest sfinansowanie kosztów przygotowania projektu planowanego do realizacji w ramach jednego z Programów Unii Europejskiej w szczególności:
Dofinansowanie mogą otrzymać mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, które mają siedzibę lub oddział na terenie Polski i planują ubiegać się o dofinansowanie w konkursach organizowanych w ramach Programów UE w charakterze:
W ramach działania realizowane są projekty, które wspierają wzrostu innowacyjności i umiędzynarodowienia polskich MŚP oraz organizacji badawczych poprzez zwiększenie udziału tych podmiotów w programach UE zarządzanych centralnie, tj. przez KE, w szczególności:
Wsparciem objęte są działania polegające na przygotowaniu projektu realizowanego w ramach jednego z Programów UE zarządzanych centralnie. Są to działania podejmowane w związku z poszukiwaniem partnerów projektu, przygotowaniem, ewentualna korektą i prezentacją tego projektu w ramach oceny w jednym z Programów UE.
Aktualny nabór trwa od 18 kwietnia 2024 r. do 17 kwietnia 2025 r.
„Promocja marki innowacyjnych MŚP” to dofinansowanie działań ukierunkowanych na wzmocnienie potencjału eksportowego przedsiębiorców MŚP na rynkach międzynarodowych, realizowane w ramach Działania 02.25 Priorytetu FENG.02 „Środowisko sprzyjające innowacjom” programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027.
Dofinansowanie mogą otrzymać mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa prowadzące działalność na terenie Polski w jednym z poniższych sektorów gospodarki:
Środki z dotacji można przeznaczyć na działania promocyjne marki produktowej wnioskodawcy i Marki Polskiej Gospodarki, obejmujące m.in:
Projekt uzyska wsparcie, jeśli:
Najbliższy nabór zaplanowano od 15 października do 28 listopada 2024 r.
Działanie „Kredyt ekologiczny” ma na celu wsparcie przedsiębiorstw w zakresie finansowania inwestycji proekologicznych.
Głównym założeniem projektu jest wsparcie przedsiębiorstw w transformacji zwiększającej ich efektywność energetyczną poprzez modernizację infrastruktury, w tym również poprzez inwestycje w nowe lub ulepszone produkty lub procesy.
Z Kredytu ekologicznego mogą skorzystać mikro-, mali i średni przedsiębiorcy (MŚP) oraz małe spółki o średniej kapitalizacji (small mid-cap) i spółki o średniej kapitalizacji (mid-cap) prowadzący działalność na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
W ramach działania przedsiębiorcy będą mogli realizować inwestycje na rzecz szerokorozumianej efektywności energetycznej, związane z energooszczędnością, w tym termomodernizacją budynków, a także zmianą źródeł wykorzystywanej energii na bardziej ekologiczne, oraz wymianą urządzeń, instalacji lub linii technologicznych na bardziej efektywne energetycznie.
Efektem tej modernizacji musi być ograniczenie zużycia energii pierwotnej w zmodernizowanym obszarze o przynajmniej 30% w porównaniu do bieżącego zużycia.
Kredyt ekologiczny jest przyznawany w formie dotacji przeznaczonej na spłatę kredytu ekologicznego udzielonego przez bank kredytujący.
Bank kredytujący udziela kredytu na pokrycie kosztów kwalifikowalnych projektu (do 100%). Po prawidłowej realizacji inwestycji i osiągnięciu celów projektu ( min. 30% oszczędności energii pierwotnej) BGK wypłaci premię ekologiczną służącą częściowej spłacie kredytu udzielonego przez bank kredytujący. Premia ta wyliczana będzie w oparciu koszty kwalifikowane projektu.
Poziom dofinansowania może wynosić od 25% do 80% kosztów w zależności od rodzaju wydatku, wielkości przedsiębiorstwa oraz lokalizacji inwestycji.
Instytucją ogłaszającą konkurs jest Bank Gospodarstwa Krajowego. Na chwilę obecną zakończył się tegoroczny nabór wniosków, ale planowane są kolejne edycje.
Innovation Coach to projekt skierowany jest do przedsiębiorców, którzy chcieliby prowadzić prace badawczo-rozwojowe, ale nie wiedzą jak ten proces rozpocząć oraz nie mają doświadczenia w pozyskiwaniu środków na działania B+R+I. Oferuje on oferuje bezpłatne doradztwo i wsparcie polskim przedsiębiorcom, którzy są zainteresowani rozwojem i wdrażaniem innowacyjnych pomysłów.
Innovation Coach jest skierowany do przedsiębiorców spełniających poniższe wymagania:
INNOSTART to z kolei instrument obejmujący wsparcie przedsiębiorstw z sektora MŚP rozpoczynających działalność innowacyjną, które nie posiadają doświadczenia w realizacji projektów B+R finansowanych z środków UE.
MŚP będący absolwentami Innovation Coach mogą skorzystać z:
Poprzez projekt INNOSTART nastąpi przygotowanie MŚP do działań w ramach projektów B+R na większą skalę, które będą mogły ubiegać się o dofinansowanie np. w ramach 1. Priorytetu FENG.
Wsparcie realizowane jest w ramach projektu grantowego.
Nabór niekonkurencyjny w ramach INNOSTART trwa do 31 grudnia 2024 r.
Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) to program operacyjny, który ma na celu wsparcie rozwoju społecznego w krajach członkowski UE. Budżet tego programu wynosi 21,7 mld zł.
Wsparcie w ramach programu FERS będzie realizowane na rzecz m.in.:
W ramach FERS wyróżniono 6 priorytetów:
Działania w ramach FERS, czyli Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, koncentrują się wokół następujących obszarów:
Wsparcie osób bezrobotnych i zagrożonych bezrobociem, w tym osób z niepełnosprawnościami, osób z trudnościami w integracji społecznej, osób z problemami zdrowotnymi, osób młodych i osób starszych.
Wsparcie rozwoju dzieci i młodzieży, w tym zapewnienie dostępu do opieki przedszkolnej, żłobkowej i pozaszkolnej.
Podnoszenie jakości edukacji i kształcenia zawodowego, w tym rozwój kompetencji cyfrowych, kompetencji kluczowych i kompetencji społecznych.
Wsparcie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym osób z niepełnosprawnościami, osób z problemami zdrowotnymi, osób z trudnościami w integracji społecznej.
Wsparcie rozwoju usług społecznych i ekonomii społecznej, w tym w zakresie opieki nad osobami starszymi, niepełnosprawnymi i chorymi.
Wsparcie rozwoju opieki zdrowotnej, w tym profilaktyki zdrowotnej i promocji zdrowia.
Priorytet FERS.01 Umiejętności
Priorytet FERS.02 Opieka nad dziećmi i równowaga między życiem prywatnym i zawodowym
Priorytet FERS.03 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami
Priorytet FERS.04 Spójność społeczna i zdrowie
Priorytet FERS.05 Innowacje społeczne
Priorytet FERS.06 Pomoc techniczna
Beneficjentami programu będą w szczególności:
W nadchodzącym czasie lubelscy przedsiębiorcy będą mogli pozyskać środki finansowe m.in. w ramach następujących działań:
„Kadry nowoczesnej gospodarki” to dotacja w ramach Działania 1.03 Priorytetu I. „Umiejętności” programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
Celem działania jest wspieranie dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, wspieranie aktywnego i zdrowego starzenia się oraz zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia dla zdrowia.
Dofinansowanie jest skierowane do:
Działanie „Kadry nowoczesnej gospodarki” oferować będzie wsparcie finansowe, które może pokryć do 100% kosztów kwalifikowanych, m. in.:
DZIAŁANIA SZKOLENIOWE I DORADCZE dla pracowników przedsiębiorstw i innych pracodawców, realizowane w obszarach kluczowych dla rozwoju społecznogospodarczego kraju, w tym:
Realizowane będą działania szkoleniowe oraz doradcze w zakresie dostosowania się do zmian gospodarczych lub w związku z okresowymi trudnościami, a także wsparcie przedsiębiorstw rozpoczynających ponownie działalność gospodarczą. Przedsiębiorcy otrzymają wsparcie w realizacji usług rozwojowych za pośrednictwem BUR oraz indywidualną diagnozę potrzeb i wsparcie mentoringowe lub konsultacyjne.
Zaplanowano dwa rodzaje działań w formie szkoleń oraz doradztwa związane z wdrożeniem Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA):
Interwencja w zakresie wyzwań wynikających ze zmian demograficznych oraz na rynku pracy będzie skierowana do zespołów HR oraz menadżerów/kandydatów na menadżerów i będzie miała na celu przygotowanie pracodawcy do wprowadzenia i zarządzania zmianą w firmie związaną m.in. ze starzeniem się społeczeństwa czy zróżnicowaniem sposobu świadczenia pracy.
Wsparcie będzie również nakierowane na podnoszenie świadomości i kompetencji z zakresu zapobiegania dyskryminacji na rynku pracy oraz na ukazanie korzyści płynących z praktyk zarządzania różnorodnością w miejscu pracy.
ROZWÓJ KOMPETENCJI DOTYCZĄCYCH ZIELONEJ EKONOMII:
Wsparcie dotyczyć będzie m.in. korzyści biznesowych wynikających ze stosowania rozwiązań wpisujących się w obszar zielonej ekonomii oraz metod budowania przewagi konkurencyjnej w oparciu o rozwiązania zero i niskoemisyjne w przedsiębiorstwach. Wsparcie będzie dostosowane do indywidualnych potrzeb przedsiębiorców, powiązanych z ich wielkością oraz specyfiką branżową.
Najbliższe nabory zaplanowano:
Celem Działania „Rozwój systemu edukacji” jest poprawa jakości, poziomu włączenia społecznego i skuteczności systemów kształcenia i szkolenia oraz ich powiązania z rynkiem pracy – w tym przez walidację uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, w celu wspierania nabywania kompetencji kluczowych, w tym umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych, oraz przez wspieranie wprowadzania dualnych systemów szkolenia i przygotowania zawodowego.
Dofinansowanie będą mogły otrzymać mikro-, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa.
W ramach działania realizowane będą projekty w kilku obszarach, m. in.:
KSZTAŁCENIE I DOSKONALENIE KADR SYSTEMU OŚWIATY:
ROZWÓJ NARZĘDZI I METODYKI KSZTAŁCENIA UKIERUNKOWANYCH NA WSPIERANIE KSZTAŁCENIA KOMPETENCJI KLUCZOWYCH I KWALIFIKACJI DOSTOSOWANY DO WYMAGAŃ RYNKU PRACY:
CYFRYZACJA W EDUKACJI:
W ramach tego działania w najbliższym czasie zaplanowano następujące konkursy:
Ich uruchomienie jest uzależnione od przyjęcia fiszki przez Komitet Monitorujący FERS.
Najbliższe nabory zaplanowano na I i II kwartał 2025 r.
Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy (FERC) to program operacyjny, który ma na celu wsparcie rozwoju cyfrowego Polski. Budżet całego Programu wynosi 11,4 mld zł.
Wsparcie w ramach FERC koncentruje się na:
W ramach FERC wyróżniono 3 priorytety:
Działania w ramach FERC, czyli Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy, koncentrują się wokół następujących obszarów:
Celem tego obszaru jest zapewnienie dostępu do ultraszybkiego internetu szerokopasmowego (o przepustowości co najmniej 1 Gb/s) na terenie całej Polski. Dzięki temu obywatele, przedsiębiorcy i instytucje publiczne będą mogli korzystać z nowoczesnych technologii cyfrowych, takich jak sztuczna inteligencja, big data czy internet rzeczy.
Celem tego obszaru jest poprawa jakości i dostępności e-usług publicznych. Dzięki temu obywatele będą mogli załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu, w sposób szybki, łatwy i bezpieczny.
Celem tego obszaru jest podnoszenie umiejętności cyfrowych obywateli, przedsiębiorców i pracowników. Dzięki temu będą oni mogli efektywnie korzystać z nowoczesnych technologii cyfrowych w życiu codziennym i zawodowym.
Celem tego obszaru jest wspieranie współpracy między sektorami publicznym, prywatnym i społecznym w zakresie rozwoju cyfrowych rozwiązań problemów społeczno-gospodarczych. Dzięki temu możliwe będzie wdrażanie innowacyjnych rozwiązań cyfrowych, które będą służyć poprawie jakości życia obywateli i rozwoju gospodarczego kraju.
Priorytet FERC.01 Zwiększenie dostępu do ultra-szybkiego internetu szerokopasmowego
Priorytet FERC.02 Zaawansowane usługi cyfrowe
Priorytet FERC.03 Pomoc techniczna
Program kierowany jest przede wszystkim do:
Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) to program operacyjny, którego głównym celem jest wsparcie zrównoważonego rozwoju Polski. Jest największym programem w całej Unii Europejskiej – zarówno pod względem alokacji, jak i liczby priorytetów rozwojowych. Budżet programu wynosi aż 29,3 mld euro (ok. 115 mld zł).
Wsparcie w ramach programu FEnIKS będzie realizowane na rzecz budowy nowoczesnej infrastruktury technicznej i społecznej.
Największe środki zostaną przeznaczone na energetykę i środowisko (9,7 mld euro) oraz transport (prawie 13 mld euro)
Głównym celem programu jest poprawa warunków rozwoju kraju poprzez budowę infrastruktury technicznej i społecznej zgodnie z założeniami rozwoju zrównoważonego, w tym poprzez:
W ramach FEnIKS wyróżniono 8 priorytetów:
Działania w ramach FEnIKS, czyli Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko koncentrują się wokół następujących obszarów:
Celem działań w zakresie transformacji energetycznej jest przejście Polski na gospodarkę niskoemisyjną, opartą na odnawialnych źródłach energii.
Celem działań w zakresie adaptacji do zmian klimatu jest zmniejszenie skutków zmian klimatu w Polsce.
Celem działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa transportu jest zwiększenie bezpieczeństwa na polskich drogach, kolei i w portach.
Celem działań w zakresie ochrony zdrowia jest zapewnienie dostępu do wysokiej jakości usług medycznych dla wszystkich obywateli Polski.
Celem działań w zakresie kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego jest ochrona i rozwój polskiego dziedzictwa kulturowego.
Priorytet FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności
Priorytet FENX.02 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z EFRR
Priorytet FENX.03 Transport miejski
Priorytet FENX.04 Wsparcie sektora transportu z Funduszu Spójności
Priorytet FENX.05 Wsparcie sektora transportu z EFRR
Priorytet FENX.06 Zdrowie
Priorytet FENX.07 Kultura
Priorytet FENX.08 Pomoc techniczna
Program jest skierowany do szerokiego grona odbiorców, m. in. do:
W 2024 r. lubelscy przedsiębiorcy będą mogli pozyskać środki finansowe m.in. w ramach następujących działań:
„Efektywność energetyczna” to dotacja w ramach Działania 1.01. Priorytetu I. „Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności” programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
Celem działania jest wspieranie efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Dofinansowanie jest skierowane m. in. do:
Wsparcie skierowane będzie m. in. na:
W przypadku projektów kompleksowych wspierane mogą być także elementy niewynikające z audytów energetycznych, jeżeli realizują szersze cele Europejskiego Zielonego Ładu, w tym strategii na rzecz Fali renowacji, np.:
Wsparcie dla elementów wykraczających poza audyt energetyczny będzie możliwe do wysokości 15% kosztów kwalifikowalnych projektu.
Maksymalny poziom dofinansowania w tym działaniu wynosi do 100% kosztów kwalifikowanych.
W chwili obecnej brak jest informacji o terminie najbliższego naboru.
Celem Działania „Gospodarka odpadami oraz gospodarka o obiegu zamkniętym” jest wspieranie transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym i gospodarki zasobooszczędnej.
W ramach działania realizowane będą następujące przedsięwzięcia:
O dofinansowanie w ramach projektów obejmujących systemy selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych mogą ubiegać się podmioty administracji publicznej oraz przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne.
Dofinansowanie w ramach projektów obejmujących rozwijanie recyklingu odpadów oraz optymalizację gospodarki surowcami i odpadami w przedsiębiorstwach w celu realizacji założeń GOZ będą mogli ubiegać się przedsiębiorstwa.
Maksymalny poziom wsparcia wyniesie do 85% wartości wydatków kwalifikowalnych projektu.
Najbliższy nabór dla przedsiębiorstw zaplanowano na listopad 2024 r.
Celem Działania „Infrastruktura ciepłownicza” jest wspieranie efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych.
W ramach działania interwencja dotyczy rozwoju skojarzonej produkcji energii elektrycznej i ciepła w procesie wysokosprawnej kogeneracji (w tym także energii elektrycznej, ciepła i chłodu w procesie trigeneracji) oraz rozwoju systemów ciepłowniczych i chłodniczych (również chłodu systemowego), w tym także magazynów energii cieplnej/elektrycznej przyczyniających się do integracji energii z OZE.
Wspierana będzie modernizacja już istniejącej sieci w kierunku poprawy efektywności energetycznej oraz realizacja projektów związanych z rozwojem systemów ciepłowniczych.
Jeżeli będzie to możliwe, wspierane będzie wykorzystanie rozwiązań mających na celu wdrożenie technologii wodorowych w energetyce i ciepłownictwie. W tym obszarze premiowane będą rozwiązania oparte na gazach odnawialnych.
Dofinansowanie otrzymają projekty, dla których planowane jest osiągnięcie statusu efektywnego energetycznie systemu ciepłowniczego i/lub chłodniczego w zakresie infrastruktury sieciowej, w tym:
Maksymalny poziom wsparcia wyniesie do 79.71% kosztów kwalifikowalnych.
W chwili obecnej brak jest informacji o terminie najbliższego naboru.
Celem Działania „Rozwój OZE” jest wspieranie energii odnawialnej zgodnie z dyrektywą (UE) 2018/2001, w tym określonymi w niej kryteriami zrównoważonego rozwoju.
Dofinansowanie będą mogły otrzymać mikro-, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa.
Przykładowe typy projektów, na które przedsiębiorcy będą mogli uzyskać dotację w tym działaniu to:
W przypadku projektów wykorzystujących:
jako źródło wytwarzania energii odnawialnej elektrycznej niezbędne będzie spełnienie kryteriów zrównoważonego rozwoju zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych.
W ramach programu przewidziane jest wsparcie większych instalacji, tj. instalacji o mocy:
Dodatkowym preferowanym elementem projektu zwiększającego produkcję energii z OZE są magazyny energii elektrycznej lub ciepła działające na potrzeby danego źródła, natomiast mogą one również stanowić oddzielną inwestycje, w celu połączenia z istniejącą instalacją do produkcji energii ze źródeł odnawialnych.
Maksymalny poziom wsparcia wynosić będzie do 79.71% kosztów kwalifikowalnych.
W chwili obecnej brak jest informacji o terminie najbliższego naboru.
Celem Działania „Infrastruktura energetyczna” jest rozwój inteligentnych systemów i sieci energetycznych oraz systemów magazynowania energii poza transeuropejską siecią energetyczną (TENE).
Dofinansowanie będą mogły otrzymać mikro-, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa.
Dofinansowanie będzie udzielane w kilku obszarach:
INTELIGENTNE SIECI ELEKTROENERGETYCZNE
Wspierana będzie budowa, rozbudowa lub modernizacja linii elektroenergetycznych na wszystkich poziomach napięć, stacji elektroenergetycznych, jak i projektów zawierających oba ww. komponenty.
Wspierane projekty muszą służyć integracji OZE z siecią.
Dodatkowymi korzyściami realizacji projektu mogą być podniesienie efektywności energetycznej przesyłu/dystrybucji energii elektrycznej, stworzenie lepszych warunków rozwoju elektromobilności i zwiększenie poziomu niezawodności dostaw energii do odbiorców.
Projekty będą wdrażać wybrane funkcjonalności inteligentych sieci. Wsparcie uzyskają inwestycje wdrażające minimum trzy inteligentne funkcjonalności przyczyniające się do rozwoju OZE.
INTELIGENTNA INFRASTRUKTURA GAZOWA
Wspierane będą inwestycje związane z: budową, rozbudową, przebudową, zmianą przeznaczenia, przekształceniem lub modernizacją sieci przesyłowych i dystrybucyjnych gazu.
Inwestycje te będą technicznie przyszłościowe („future-proof”), tzn. uwzględniające przygotowanie sieci do wprowadzenia do systemu gazów odnawialnych i niskoemisyjnych, takich jak np. wodór, biometan, gaz syntezowy.
Działanie będzie także wspierać projekty związane z poprawą dostępności do gazu, poprzez rozwój sieci wyspowych, w oparciu o lokalne stacje regazyfikacyjne LNG.
Ponadto, przewiduje się wsparcie infrastruktury przeznaczonej do przesyłu lub dystrybucji gazów w pełni zdekarbonizowanych, w tym biometanu lub zielonego wodoru oraz infrastruktury dystrybucji i magazynowania zielonego gazu.
Maksymalny poziom wsparcia wynosić będzie do 79.03% kosztów kwalifikowalnych.
Aktualny nabór dla projektów:
Celem Działania „Woda do spożycia” jest wspieranie dostępu do wody oraz zrównoważonej gospodarki wodnej.
Wsparcie dedykowane jest projektom przyczyniającym się do poprawy systemów zaopatrzenia w wodę, oraz podnoszenia świadomości ekologicznej w zakresie oszczędzania wody.
Priorytetowo traktowane są przedsięwzięcia związane z efektywnym gospodarowaniem wodą do spożycia i poprawą jej jakości (np. modernizacja/naprawa sieci, inteligentne systemy monitowania i zarządzania siecią wodociągową, modernizacja SUW, promowanie oszczędności wody do spożycia przez mieszkańców i przedsiębiorstwa).
W ramach działania realizowane będą projekty związane z budową i modernizacją infrastruktury niezbędnej do ujęcia, uzdatniania, magazynowania i dystrybucji wody, w tym m.in.:
mających na celu zagwarantowanie dostępu ludzi do odpowiedniej ilości i jakości wody do spożycia.
Przedsięwzięcia związane z rozbudową systemów wodociągowych mogą być realizowane wyłącznie w sytuacji, gdy zapewniona jest już gospodarka ściekowa zgodna z przepisami krajowymi i unijnymi na danym obszarze.
O dofinansowanie mogą ubiegać się podmioty odpowiedzialne za realizację zadań związanych z zaopatrzeniem ludności w wodę.
Celem Działania „Transport intermodalny” jest rozwój i udoskonalanie zrównoważonej, odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej i intermodalnej mobilności na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym poprawę dostępu do TEN-T oraz mobilności transgranicznej.
O dofinansowanie mogą ubiegać się przedsiębiorstwa działające w zakresie transportu intermodalnego.
Dofinansowanie otrzymają następujące typy projektów:
Maksymalny poziom dofinansowania wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych.
Nabór wniosków zaplanowano na listopad 2024 r.
Jedną z osi oddziaływania Funduszy Europejskich jest wspieranie Obszarów Wiejskich ze względu m.in. na ich ograniczony dostęp do kapitału. Lokalne Grupy Działania (LGD) to partnerstwa terytorialne, które działają w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW).
LGD to instytucje zrzeszające organizacje i mieszkańców gmin wiejskich oraz wiejsko-miejskich.
W Polsce funkcjonują 324 lokalne grupy działania, których lokalne strategie rozwoju zostały wybrane do realizacji i finansowania ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach działania LEADER, które jest jednym z najbardziej popularnych i rozpoznawalnych narzędzi rozwoju obszarów wiejskich w Europie.
Interwencja ukierunkowana jest na budowanie lokalnej tożsamości bazującej na aktywizacji społecznej i przy wykorzystaniu miejscowych zasobów w sposób zapewniający najlepsze zaspokojenie potrzeb społeczności wiejskich, w tym poprzez wykorzystanie wiedzy, innowacji i rozwiązań cyfrowych.
Wdrożenie interwencji polega na realizacji przez lokalne grupy działania (LGD) wybranych strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) na obszarach wiejskich.
W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2021-2027 na działania Lokalnych Grup Działania przeznaczono ponad 1,2 miliarda euro. Środki te są rozdzielane na podstawie konkursów organizowanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR).
Celem działania LGD jest rozwój lokalny kierowany przez społeczność, czyli wdrażanie projektów, które odpowiadają na potrzeby i oczekiwania mieszkańców danego obszaru.
LGD realizują projekty w zakresie następujących dziedzin:
Istnieje wiele możliwości wspierania przez nas podmiotów z woj. lubelskiego. Do najpopularniejszych należą:
Tak – dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej wymagają prawie zawsze stworzenia biznes planu. Eksperci marki Doradcy365 pomagają w tym zakresie kompleksowo. Przykładowy program: https://doradcy365.pl/produkt/pozyskanie-dotacji-z-pup-dotacja-z-pup-na-rozpoczecie-dzialalnosci-gospodarczej/
Co do zasady dotacje są bezzwrotne, jeśli Wnioskodawca spełni założone warunki, poniesie wydatki zgodnie z zaplanowanymi we wniosku harmonogramem, prawidłowo rozliczy dotację etc.
Są również dotacje warunkowe, które podlegają częściowemu zwrotowi.
To zależy od programu. Są takie, które w 100% dają środki z góry, z których dokonuje się zaplanowanych (opisanych we wniosku) zakupów. Są też takie programy, które wypłacają zaliczkę od 20% do 85% dotacji, reszta musi być pokryta ze środków własnych. Zdarza się również, że konieczne jest poniesienie najpierw całości wydatków z własnych środków (ew. z pożyczek, kredytów, leasingu), a dopiero po ich dokonaniu następuje wypłata dotacji (refundacja wydatków). Szczegółowe zasady opisane są każdorazowo w dokumentacji konkursowej, np. regulaminie konkursu i wzorze umowy o dofinansowanie.
Jak powyżej, to każdorazowo zależy od konkretnego programu. Niektóre oferują pełne finansowanie z góry na zaplanowane zakupy, podczas gdy inne udzielają zaliczki w wysokości od 20% do 85% dotacji, a jeszcze inne wypłacają środki na zasadzie refundacji wydatków. Dokładne terminy finansowania są zawsze szczegółowo określone w dokumentacji konkursowej.
Czasami nie, a czasem 1 lub 2 osoby.
Najczęściej nie, ale czasem są programy, które dodatkowo premiują np. wyższą kwotą dotacji, jeśli istnieje możliwość utworzenia dodatkowych miejsc pracy nie tylko dla pomysłodawcy/właściciela firmy.
Nie, choć dobrze jest, aby projekt miał znamiona nowoczesności i/lub innowacyjności. Eksperci Doradcy365 pomagają w określeniu wymaganej innowacyjności i mogą podsunąć pomysły na innowacje, zarówno w skali lokalnej, regionalnej, ogólnopolskiej, jak i międzynarodowej (przykładowa lista takich pomysłów znajduje się tutaj).
369,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
369,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
699,00zł + VAT
Dodaj do koszyka
499,00zł + VAT
Dodaj do koszyka
369,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
2 199,00zł + VAT
Dodaj do koszyka
1 999,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
2 399,00zł + VAT
Dodaj do koszyka
369,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
999,00zł + VAT
Dodaj do koszyka
3 399,00zł + VAT
Dodaj do koszyka
369,00zł
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page